Tysk vej ombygges til trådløs opladning af elbusser

På den svenske ø Gotland, er der blevet bygget spoler ind i vejbanen, så busser trådløst kan oplade når de kører. Samme teknik skal nu testes i Tyskland. Illustration: Smart Road Gotland

Når de elektriske busser til efteråret triller ud af garagen i Karlsruhe, vil det på en del af strækningen være muligt at oplade bussen, mens den kører. Projektet sker i samarbejde mellem energiselskabet EnBW og det israelske selskab ElectReon Wireless, som leverer selve teknologien, der er baseret på induktiv opladning.

Derfor skal der også installeres spoler i kørebanen, som så kan overføre den elektriske energi via et magnetfelt til tilsvarende spoler i bussen. Princippet kender de fleste fra mobiltelefoner, som bare lægges på en oplader for at få ny energi.

Det vil kunne afhjælpe den største udfordring elektriske busser og lastbiler lige nu har: Batterierne skal være store for at give lang rækkevidde, men det gør dem dyre og øger samtidig opladningstiden.

Når batterierne kan oplades under kørslen, kan størrelsen holdes ned, og der er ikke brug for at holde stille for at oplade dem.

Andre forsøg er allerede i gang

Det er ikke første gang, at teknologien tages i brug. På den svenske ø Gotland har ElectReon Wireless installeret en 800 meter lang opladningsrute i begge retninger på vejen mellem centrum af Visby og lufthavnen. Her skal busser til og fra lufthavnen teste teknologien frem til 2022.

Foruden flybusser er der blevet udført test med en 40 tons-lastbil, hvor der var installeret fem 20 kW-opladere i lastbilen. Testen blev udført ved temperaturer ned til frysepunktet med en virkningsgrad på cirka 90 procent.

Også i den israelske by Tel Aviv er der planer om at bygge en vej med induktiv opladning.

Wolfram Münch, leder af forskning og udvikling hos EnBW, siger i en pressemedelelse:

»Det er vigtigt for os at teste nye teknologier, der kan gøre endnu bedre brug af elektricitet i vejtransport og reducere emissioner. At bygge opladningsruten til elektriske busser skulle give os en idé om, hvilken rolle induktiv opladning kan spille i fremtiden.«

Andre teknologier tænker i samme retning

Teknologien med spoler i vejbanen er ikke den eneste, der overvejes i forbindelse med lastbiler og busser.

Sådan forestiller Siemens sig, at lastbiler skal oplade, mens de kører. Illustration: Siemens

Gennem længere tid har Siemens eksperimenteret med køreledninger til lastbiler, kaldet for e-Highways. Siden 2019 er teknologien blevet testet på en 10 km lang strækning ved Frankfurt. Her kan elektriske lastbiler oplades med 675 volt DC via pantografer.

Når testperioden udløber, vil den tyske stat tage stilling til om teknologien skal udbredes.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det lyder som en rigtig god ide, som ville være endnu bedre hvis man havde en stabil og forureningsfri elproduktion, men det har et populistisk tysk parlament/kansler jo fravalagt med beslutningen om at lukke de tyske kernekrafteværker. De ansås som bekendt i 2011 for at være så farlige, at man kunne kunne lade dem fungere indtil 2022!

I 2019 variede sol + vind og elforbruget i Tysklandsom vist nedenfor i GW Elforbrug: Middel 55 GW, Maks 77 GW, Min 34 GW, Stdafv. 9,8 GW Sol + vind: Middel 19 GW, Maks 55 GW, Min 0,5 GW, Stdafv. 11 GW

Systemet ville naturligvis også kunne udbredes til motorveje, dog at køretøjerne så skulle kunne køre det sidste stykke vej ved hjælp af enten batterier eller en forbrændingsmotor. Men umuligt med en elforsyning baseret på sol og vind. Og en anden populist, Fogh Rasmussen, erklærede jo for godt 10 år siden, at vi skulle være "fossilfrie" I 2050. Havde han i stedet sagt, at vi skulle reducere forbruget af fossile brændstoffer væsentligt, havde der været mening i galskaben. Han burde have betænkt, at det perfekte er det godes fjende.

  • 7
  • 12

En ting jeg savner oplysning om i artiklen er, hvor omfattende installationer der skal til for at opladning under kørslen kan realiseres (hvad enten det er induktivt eller pantographer). Hvis ladeeffekten ikke er markant større end køretøjets forbrug under kørsel er det meget omfattende vejarbejder vi snakker om.

Sikkerheden i at have høj-effekt elektronik i vejbanen er også en problemstilling det ville være rart at have en vurdering af.

  • 9
  • 0

En teknisk interessant løsning, men den vil jo være ret dyr pr. overført energimængde, idet tiden en bus opholder sig på strækningen vil være begrænset. Endvidere, er dette overhovedet nødvendigt for busser, der alligevel stopper regelmæssigt hvor de kan oplades induktivt eller med pantografer? Men selvfølig - hvis der er en stor pose skatteyderpenge, skal det da prøves.

  • 4
  • 0

Der angeves en 800meter lang ladezone, der angives 5x20kw ladeagregater. Hvis man for nemheds skyld regner med en ladezone på 1km og en hastighed på 60 kmt har vi en ladetid på 1/60time med 100kw ladeeffekt. tilført energi til bussen 100/60 kwh = 1,7kwh, det er jo ikke imponerende, man kan jo så reducere hastigheden til "gangfart" 6kmt, det giver så 10 gange energitilførslen 17kwh. Med en motor i bussen på 250kw kan opladningen tilføre den energi som bruges ved kraftig acceleration i 17/250 timer = 0,068 timer 4 minutter. Konklution: Hvis det skal virke fornuftigt, og have rimelig effekt, skal man nok bede pagagererne om at stå ud og skubbe bussen ganske langsomt hen over ladezonen.

DET GIVER FORNUFT: hvis der er søgt tilskud og man får materialer dækket, og et pænt beløb pr forbrugt ingeniørtime. Ellers bør man nok lade systemet blive ved mobiltelefoner og eltandbørster, senere kan vi måske få det i docking stationen til PCen

  • 5
  • 0

Pantografer skal jo installeres med en given højde for forskellige biler. Desuden sætter det andre fysiske begrænsninger for diverse pladskrævende operationer. En induktiv system vil absolut være at foretrække. Det vil heldigvis også kræve at vejbanen skal anlægges mere plan, så vi får bedre veje. Desuden vil bilfabrikanterne fremstille lavere biler, da overføring af energien sætter krav til afstanden. win-win.

  • 0
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten