Tysk transportminister: Vi skal være verdens bedste elbilsland

På den tyske automobilindustris årsmøde erklærede den tyske transportminister, Peter Ramsauer, at Tyskland skal stræbe mod at bygge verdens bedste elbiler.

Dermed er der lagt i kakkelovnen til verdens øvrige bilindustrinationer, for den tyske regering støtter udviklingen med to store nationale forsknings- og udviklingsprogrammer: "Brint- og brændselscelleteknologier" og "Elektromobilitet i en forsøgsregion". Det sidste program er rettet mod udvikling af batteriteknologi.

»Tyskland skal være et landmærke for elbiludviklingen. Med god innovation, intelligente løsninger og de rette politiske rammebetingelser, kan vi komme helt i front på elbilområdet. For at nå det mål bliver den tyske bilindustri den vigtigste samarbejdspartner,« siger Peter Raumsaur.

Ministeren forventer, at der i 2020 vil køre én million elbiler rundt på den tyske autobane.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...vil være verdens bedste elbilland.

Fair nok, når nu Danmark, trods de bedste forudsætninger ikke vil være det!

  • 0
  • 0

Ja, hvad pokker har de ventet på...? Medmindre der kommer et politisk udspil til COP 15 Fx lavere reg. afgift eller noget andet, så er det da næsten pinligt at være værtsland med den bilpark der triller rundt.

  • 0
  • 0

Det er da en udmelding der vil frem ad, sådan og med deres maskineri og berømte grundighed skal der nok ske noget, men mon ikke Japan blir på tronen?

  • 0
  • 0

Medmindre der kommer et politisk udspil

samtidig med at julemanden lander i Danmark.

Denne gang må jeg give Søren Lund ret, DK vil ikke, det hele går op i caffelattesnak.

  • 0
  • 0

RUF elbiler kan køre 3 gange så langt pr kWh som traditionelle elbiler og brugerne behøver ikke at spekulere på opladning. Det sker på skinnen. Andre elbiler sidder fast i bilkøerne på motorvejen. det gør RUF elbiler ikke. De suser forbi i 4 m højde med 150 km/t henover motorvejene mens brugerne er logget på nettet og tjener penge i stedet for at spilde tiden.

Kom ind til mine RUF udstillinger i samarbejde med Ingeniørhøjskolen: Øksnehallen stand 50 fra den 3 til den 6 december Forum stand 31 fra den 12 til den 13 dec. Jeg vil være til stede det meste af tiden. Palle R Jensen

  • 0
  • 0

Ja, hvad pokker har de ventet på...?

Hvis Danmark havde kørt sololøb kunne vi risikere at sidde med en teknologi som ingen ville bruge, til gengæld har vi nu mulighed for at smutte ind i slipstrømmen af Tyskland, og hvis vi ikke er for tunge i optrækket så vil vi kunne få et stort marked lige syd for grænsen og ved at have samme teknologi som Tyskerne vil vi få en væsentlig billigere infrastruktur frem for at opfinde vore egne standarder som vi har for vane.

  • 0
  • 0

frem for at opfinde vore egne standarder som vi har for vane.

Come on, hvad er der nu galt med et LK-stik til elbiler? Jeg er sikker på at det vil pynte på LK's bundlinie :-)

  • 0
  • 0

Alle køretøjer kan køre 150 km/timen.....hvis der er fri bane, men selv RUF må give op, når den når Københavns bygrænse og skal ned af sporet :-)

  • 0
  • 0

Alle køretøjer kan køre 150 km/timen.....hvis der er fri bane, men selv RUF må give op, når den når Københavns bygrænse og skal ned af sporet :-)

Hvis det planlægges intelligent kan det godt håndteres. RUF skinnerne er en slags miljø-motorveje, som kan komme tættere på destinationerne så RUF bilerne behøver ikke at køre så langt på vejnettet inde i byen, som de nuværende biler. Hvis man sørger for at nedkørsels-skinnerne placeres i et område, hvor der er god plads, skulle det ikke give anledning til problemer. Hver gang en bil konverteres til RUF, bliver der bedre plads på vejene. En havneskinne ville være en langt bedre ide end en havnetunnel for almindelige biler og langt billigere. Der skal jo ske radikale ændringer i trafikken for at håndtere klima udfordringerne. RUF er en behagelig måde at løse problemet på.

  • 0
  • 0

Hvis den da kommer så langt. En eneste nedbrudt RUF og hele skinnesegmentet er lukket. Så kan man sidde der i nogle timer inden havaristen bliver løftet ned af en kran.

Nedbrud vil ikke ske med mindre et hjul leje smelter helt sammen. Hvor ofte sker det ? Meget sjældent.

Hvis det sker, kan systemet håndtere problemet langt hurtigere end oprydning efter en ulykke på motorvejen.

  • 0
  • 0

Vi er de førende. Vi fremstillede elbiler i 80'erne. Både ellerten, og kewlet elbilen, er af dansk oprindelse. Danmark startede med elbiler, langt før andre troede på idéen.

Stadigt er Danmark førende. Nu er det RUF. Præcis samme historie. Vi er førende. Og langt før, at andre tror på idéen. Om 10 - 20 år, bliver RUF idéen måske solgt til tyskland, og tyskland betragter sig som førende indenfor intelligent transport - fordi de beslutter sig for at investere i det. Det som Danmark aldrigt gjorde.

Men som altid, kan det være hårdt at være førende, og kun sjældent giver det stor økonomisk afkast.

  • 0
  • 0

Men som altid, kan det være hårdt at være førende, og kun sjældent giver det stor økonomisk afkast.

Det kan jeg bekræfte :-)

Der er dog også lyspunkter. F.eks. når jeg bliver inviteret til et ekspert møde i EU's miljøagentur for at fortælle om RUF. De har erkendt at de nuværende planer om elbil indførelse langt fra er nok til at løse problemerne. RUF er tættere på, især som kollektiv trafik eller den helt nye Nano-RUF (ses på udstillingen i Øksnehallen) eller CykelMetro projektet.

  • 0
  • 0

Der var elbiler langt før ellerten og Kewet elbilen. Men de fleste var kun prototyper, eller produceret i få eksemplarer.

Ellerten, og Kewet elbilen, blev fremstillet i stort antal. Og ikke kun i kort tid, men produceres stadigt den dag idag 20 år efter. Idag kommer Kewet fra Norge, og Ellerten er blevet Tysk.

Ikke så mange elbiler af dem der fremstilles idag, har været serie fremstillet over 20 år. De danske elbiler, er således idag blandt de mest veludviklede, og var allerede da de blev lavet for 20 år siden, langt foran sin tid.

Måske var ellerten endog 30-40 år foran for sin tid. Nogle mener, at vi om 10 - 20 år, kører i små elbiler som ellerten. De har et lavere energiforbrug end de store familiebusser og er mere miljøvenlige.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten