Tysk transportminister kalder en halv million biler på værksted

Tysk transportminister kalder en halv million biler på værksted

500.000 europæiske dieselbiler skal gøres mere miljøvenlige ved at ændre på det temperaturområde, hvor NOx-filtret virker.

Den tyske minister for transport og digital infrastruktur, Alexander Dobrindt, har godkendt, at 500.000 tyskproducerede biler skal ombygges, så brugen af det såkaldt 'termiske vindue' begrænses.

I dønningerne på dieselskandalen i efteråret 2015 kom det frem, at de europæiske bilproducenter i praksis havde installeret den korrekte teknologi til at fjerne NOx fra udstødningen, men at den bare ikke altid virkede.

Læs også: Alle snyder: Bilproducenterne slukker for rensning af NOx, når det er koldt

Producenterne lagde nemlig en restriktion ind, så teknologien kun fungerer inden for visse intervaller for undendørstemperaturen - for eksempel mellem 10 og 33 grader celsius. Det skyldes, at NOx-filtreringen ved hjælp af LNT (Lean NOx Trap) kun fungerer inden for et relativt smalt temperaturområde. Uden for dette temperaturområde er der risiko for, at motoren bliver beskadiget, og bilproducenterne har derfor lov til at begrænse brugen af LNT.

Rapporter fra Tyskland, Frankrig og Storbritannien viser, at de store europæiske bilproducenter lukker ned for NOx-rensning for at beskytte motoren. Noget tyder på, at myndighederne indtil nu har valgt at vende det blinde øje til. Foto: T&E

Bilproducenterne kunne endda indføre restriktionerne uden at skulle dokumentere denne påstand.

NOx-udstyr slår fra ved 17 grader

Men tests udført af den europæiske transport- og miljøorganisation, T&E, viste, at filtret for eksempel for en Opel slog fra allerede, hvis temperaturen kom under 17 grader celsius. For andre producenter som Mercedes og Peugeot, slog filtret fra ved hhv. 10 og 5 grader celsius.

De tyske myndigheder har nu fundet 500.000 biler, hvoraf de 150.000 er solgt i Tyskland, hvor nedlukningen af NOx-udstyret ikke kan retfærdiggøres ud fra et behov om at beskytte motoren, og den tyske transportminister beder nu de tyske producenter Opel, Mercedes og VW om frivilligt at indkalde bilerne, så de kan ombygges.

Læs også: Tysk analyse: Den mest udbredte NOx-teknologi er dømt til at dumpe i virkelighedstest

Det drejer sig om modellerne A-klasse, B-klasse, CLA , GLA og V-klasse fra Mercedes, der alle har 1,5-liters eller 2,1-liters motor. Insignia 2,0 liter fra Opel og modellerne Amarok, 2,0 og Crafter 2,0 fra VW.

Den nye indkaldelse ændrer ikke på det program, VW allerede har sat i gang, hvor 2,4 mio. biler skal have ændret NOx-egenskaberne.

Kommentarer (6)

Som jeg kan læse mig til og samtidig hvad jeg har lært ved at skrue på biler igennem nogle år efterhånden. Så slår man ikke et filter fra. Man lukker EGR-ventilen, så der ikke bliver ført udstødningsgasser tilbage i indsugningen på motoren, for at nedsætte forbrændingstemperaturen. Det er også derfor man skifter olie meget oftere på nyere biler, netop fordi man kvæler motoren i sit eget "affald", deraf døde turboer, filtre, oliepumper osv osv. En ikke særlig effektiv metode, men billig. Og desuden er det jo kundens problem, så snart garantien er udløbet, så det er vel egentlig grunden til at jeg kender rigtig mange der konstant køber biler, der er så gamle som muligt, for at undgå de problemer. There is no free lunch. Hvis man vil dreje på en parameter, for at opnå et givent ønske, så må man for det meste give afkald på noget andet.

  • 4
  • 0

Ok - ing.dk gik i ged og jeg kunne ikke redigere.
Jeg mener selvfølgelig at en lukket EGR, hæver forbrændingstemperaturen og derfor i mange tilfælde beskytter motoren imod at blive sodet til. Det er så og sige en slags softwarestyret EGR-afblænding de har designet - netop af denne årsag.

  • 3
  • 0

Er der nogen som tror på at den Italienske transportminister vil gøre det samme mod Fiat?
Ha ha ha det vil ikke ske.

Men det er da godt at der er nogen som strammer op så regler ikke omgås.

  • 2
  • 0