Tysk togulykke: Hvorfor fik forsinket tog lov til at køre?

Tysk togulykke: Hvorfor fik forsinket tog lov til at køre?

Undersøgelser af den sorte boks i ét af de to tyske ulykkestog viser hverken tegn på tekniske fejl eller menneskelige fejl hos lokomotivføreren. Nu er spørgsmålet, hvorfor det ene tog, der var forsinket, fik lov til at køre ind på den enkeltsporede strækning.

Ulykken, der ikke burde kunne ske. Sådan beskriver flere tyske medier og togeksperter kollisionen mellem to tog tirsdag morgen, der indtil videre har resulteret i 10 dødsfald og 80 tilskadekomne.

Ulykken skete på en enkeltsporet strækning mellem byerne Bad Aibling og Kolbermoor. Ifølge køreplanen skulle de to tog have passeret hinanden kl. 06.44 i Kolbermoor, hvor der er et overhalingsspor. Men det østgående tog var forsinket. Det vestgående tog kørte til tiden. Men af endnu uvisse årsager forlod det Kolbermoor uden at vente på det forsinkede modkørende tog.

Læs også: Dødstal oppe på ni i tysk togulykke

»Ved den første station (Kolbermoor, red.) venter toget normalt omkring fem minutter på, at det modkørende tog ankommer. Men efter et stykke tid begyndte vi at køre mod den næste station uden at vente på det modkørende tog,« har en af passagererne på vestkørende tog, Joe Adediran, forklaret til BBC.

De to ulykkestog er af fabrikatet Stadler Flirt. De er udstyret med sorte bokse, som for øjeblikket undersøges af myndighederne. Boksen fra det ene tog er allerede undersøgt, og der blev ikke fundet indikationer på hverken menneskelige eller tekniske fejl i toget. Foto: Bayerische Oberlandbahn GmbH

06.48 bankede de to tog frontalt ind i hinanden med så stor kraft, at det ene tog borede sig ind gennem det andet, og flere vogne blev flået op. Ulykken skete i et sving, så de to lokomotivførere har ikke kunne se hinanden før i sidste øjeblik.

System burde have forhindret kollision

Hvordan det kunne lade sig gøre, at de to tog kom ind på den samme enkeltsporede strækning, er et stort mysterium. Den enkeltsporede strækning var nemlig udstyret med et sikkerhedssystem, der skulle forhindre sammenstød. Togkontrolsystemet PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung), også kendt som induktiv togsikkerhed (Induktive Zugsicherung), blev indført på enkeltsporede strækninger i Tyskland efter en voldsom togulykke i 2011. Systemet advarer lokomotivføreren, når han nærmer sig et stopsignal, og bremser automatisk toget, hvis det passerer stopsignalet - medmindre lokomotivføreren trykker på en knap.

Læs også: Strækning i Tyskland med forulykket tog fik opdateret sikkerhedssystem for få år siden

Tilsyneladende var der ikke fejl på baneinfrastrukturen. Strækningen var ifølge DB Netz nemlig blevet rutinetjekket så sent som en uge før ulykken.

Sort boks viste ingen fejl

Derfor har havariefterforskerne fokuseret på togenes sikkerhedssystemer og lokomotivførernes handlinger. Ifølge den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, havde de to tog tre 'sorte bokse' om bord. Den ene boks fra det tog, der kørte mod vest, er blevet undersøgt og viste ifølge transportministeren hverken tegn på tekniske fejl eller fejl fra lokomotivførerens side. Det skrev blandt andre BBC i går.

Men hvad der skete i det forsinkede tog, er der altså endnu ingen, der ved.

Anonyme kilder: Trafikleder mistænkes

I mellemtiden har mediernes og muligvis også efterforskernes opmærksomhed været fokuseret på en af DB Netz' trafiklederes handlinger.

Medienetværket RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND) citerede anonyme kilder omkring efterforskningen for, at togkontrolsystemet (PZB) havde været slået fra, så det forsinkede østgående tog kunne køre ind på den enkeltsporede strækning.

Süddeutsche Zeitung fik mistanken bekræftet fra en anden kilde, der sagde, at da trafiklederen opdagede fejlen, var det for sent.

Politiet: Forhastet konklusion

Politiet har derimod hurtigt været ude at aflive spekulationerne. Trafiklederen blev afhørt umiddelbart efter ulykken, og der har ikke været anledning til at rejse sigtelser, understregede en talsmand over Bayerischer Rundfunk.

Den endelige årsag vil formentlig først komme frem, når den tyske havarikommission, Eisenbahn-Unfalluntersuchungsstelle des Bundes (EUB), er færdig med sine undersøgelser, og politiet har færdiggjort sin efterforskning. Det er uvist, hvor lang tid det vil tage.

Kommentarer (24)

Nu er PZB er meget gammel og relativ simpel system fra 1930'erne, som blevet brugt i Tyskland og en del andre lande - det er det system bruger overalt i Tyskland. Selvom det er et simpel, så kan håndtere tog op til 160 km/t relativ sikret.

DSB anskaffede ATC ud fra funktionskrav. Og det kan man ikke bruge lobbyrister til. De ville have et system på niveau med det svenske uden det gik over kapaciteten.

Og PZB kan ikke slås fra af trafiklederen. Den slags systemer får i de fleste tilfælge input efter hvad signal viser. Og her - hvis signalet viser stop, så er der sat strøm til de elektromagneter, som toget aflæser på vej imod og ved signalet, som toget system overvåger at toget bliver standset i tide.

  • 7
  • 0

Den lokomotivfører der er forsinket, skal have den forsinkelse indhentet på kortest mulige tid. Så han kører når den skrifter til "grønt". Den lokomotivfører der er rettidigt, han kører også når det skifter til "grønt". I begge tilfælde Uanset om der en ballise eller ej.

Hvis trafiklederne (og hvorfor skal han/hun ikke have gjort det) heller ikke har gjort noget forkert, så er det en relæfejl i det stationære anlæg. Mon ikke det har været automatisk. Jeg kunne forstille mig, at der har været "kør i gennem" for det det forsinkende tog på den station forud og efterfølgende "kør" på U-signalet for det rettidige tog. Altså en relæfejl i det sidste. Alle de andre tog har været rettidige, så der har ingen problem været med dem.

Der har ikke været nogen fejl i strækningen da det blev afprøvet. Den er opstået bagefter. Simpelthen.

  • 5
  • 0

Mit tyske er for rustent til at få fat i alt det fagtekniske i diverse artikler, så jeg håber nogen kan opklare et par ting for mig.

1) Registreres belagte strækninger vha. sporfelt eller akseltællere i PZB systemet? Eller en helt tredje registrering, som jeg ikke kender til?

2) Svarer sikkerhedsstyringen i PZB til det niveau man kender fra ATC?

  • 0
  • 0