Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rækkevidde
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rækkevidde

e.GO er en 100 procent bybil. Første model hedder e.GO Life og har plads til fire personer. Den fås med tre forskellige batteristørrelser med en rækkevidde på mellem 104 og 154 km bykørsel. Illustration: e.GO

Hvis du går og drømmer om en elbil, som kan transportere dig rigtig langt på en opladning, så drop det – køb i stedet en lille bil med kort rækkevidde og kør glad rundt i byen. Det siger professor Günther Schuh fra det tekniske universitet i Aachen. Sideløbende med sin position som chef for Institut for industriel ledelse (FIT) har han også været med til at udvikle elbilen e.GO, som netop er en lille elbil beregnet til bykørsel.

På ing.dk har vi tidligere beskrevet de nye produktionsmetoder, der presser prisen ved at bygge en bil fra e.GO i bund, og vi kommer tilbage til bilen. Men lad os lige høre, hvad udfordringerne er med batterier lige nu:

Læs også: Tyskere trykker elbil-prisen i bund: Bruger nye produktionsmetoder

Professor Günther Schuh der er administrerende direktør for den nye tyske bilproducent e.GO, er ikke bange for at dømme elbiler med store batterier ude. I stedet peger han, ganske naturligt, på elbilen fra e.GO, som er simpelt opbygget og let at køre. Prisen bliver dermed lav, og det skal appellere til kunderne. Illustration: e.GO

»Den teknologi, vi bruger i nutidens batterier, er mere end 20 år gammel, og der er ikke udsigt til, at vi ser en væsentlig forbedring af batterierne inden for de næste ti år og slet ikke før 2020, som så mange bilproducenter taler om. Selvfølgelig er der masser af steder, hvor batteriet kan forbedres, både når det gælder råmaterialerne og hele indpakningen. Vi kan bruge mindre kobolt, pakke dem tættere og bruge nye tørre anoder. Og så er der selvfølgelig solid state-batterierne som giver forventninger om et ekstremt højt energiindhold. Men jeg mener, at solid state-batterier har så mange teknologiske udfordringer, at vi mindst skal om på den anden side af 2026, før vi ser noget, der kan bruges,« siger Günther Schuh.

Første model fra e.GO bliver denne lille bybil. Senere vil der komme små varevogne og SUV’er. Illustration: e.GO
e.GO Life er opbygget af standard aluminiumsprofiler og er derfor billig at bygge. Illustration: e.GO

Læs også: Færdige elbiler og nye koncepter i Geneve

Men hvad er problemet med elbiler med store batterier?

»Batterierne er stadig alt for dyre. Hvis du for eksempel køber en VW Up på benzin, så kan du komme ned på en kilometerpris på cirka 0,15 euro. Hvis en elbil skal konkurrere med det direkte, så skal prisen på batterierne ned på 55 euro pr. kWh alt inklusive, og dér er vi langtfra i dag. Men hvis man vil blive ved med at betale subsidier til elbiler, så er det da helt fint med mig – det giver bare ikke nogen økonomisk mening.«

Læs også: Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere

Hvad så med miljøeffekten, altså en indregning af omkostningen ved NOx og CO2?

»Det er helt korrekt, at elbiler reducerer NOx’en byerne, og derfor er det lige netop dér, de skal køre. Når vi kommer ud på landet og på motorvejen, betyder NOx ikke noget rent forureningsmæssigt. Med hensyn til CO2, så kommer det fuldstændigt an på, hvor i verden du får din strøm fra. Jeg er sikker på, at CO2-regnskabet for hele batteriproduktionen og forbruget af el er helt fint i Danmark, men mange steder tipper balancen, så elbiler ikke er mere miljøvenlige end effektive benzinbiler. Så hvis man vil spare CO2, er der bedre teknologiske alternativer end elbiler,« påpeger han.

For at holde prisen nede ser det også ud til, at e.GO køber teknologi fra andre bilproducenter. Info-systemet ser ud til at komme fra Suzuki. Illustration: e.GO

Mindste model med 104 realistiske bykilometer

Og så er vi tilbage til virksomheden e.GO, hvor Günther Schuh er administrerende direktør. I samarbejde med en lang række investorer, heriblandt Siemens, og videninstitutioner som for eksempel Fraunhofer, har de skabt en lille og billig elbil.

Læs også: Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret

Hele ideen er, at det er en 100 procent bybil. Det er opbygget i moduler og består af to platforme, hvor der på hver kan bygges fire forskellige biler.

Første model hedder e.GO Life og har plads til fire personer. Den fås med tre forskellige batteristørrelser, og når det gælder argumentet om små batterier, så har Günther Schuh virkelig taget sin egen medicin. Mindste model har 14,9 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 104 realistiske by-kilometer. Den ‘store’ model har et 23,9 kWh batteri og en rækkevidde på 154 km.

Læs også: Nordhavn får landets kraftigste oplader til elbiler

Glem alt om delebiler - hvem gider at komme ind i en bil, som en anden har kørt rundt og svinet til? Vi deler jo heller ikke vores barbermaskine.Günther Schuh, adm. direktør, e.GO

Også effekten er stærkt begrænset med bare 20 kW til mindste og 60 kW til største motormodel.

Køb en plugin til længere rejser

Og så er Günther Schuh klar med en hel række andre argumenter for at købe en lille og simpel elbil i stedet for en stor:

»Den skal være billig, så du er parat til at købe den. Glem alt om delebiler - hvem gider at komme ind i en bil, som en anden har kørt rundt og svinet til? Vi deler jo heller ikke vores barbermaskine. Folk gider ikke komplicerede biler, især ikke de ældre kunder. Du skal vide, hvordan den fungerer i løbet af 15 sekunder. Den skal være nem, bekvem og hurtig,« understreger han.

Læs også: Sådan forbereder BMW sig på elbil-revolutionen

Hvad nu, hvis jeg alligevel skal rejse længere og gerne vil køre selv?

»Jamen, så skal du have en pluginhybrid – ikke en ren elbil. Det kan for eksempel være en bil med 25 kWh batteri og en downsizet benzinmotor. Hvis det ikke er godt nok til dig, så tag toget,« siger han og peger også på brændselscellebiler som fremtiden, når bilen skal på langfart.

Nogle ser ud til at være enige med Günther Schuh i, at små elbiler til bytrafik er fremtiden. 7.000 har allerede lagt en forhåndsbestillinger ind på den kommende e.GO Life. Bilen er netop nu ved at blive typegodkendt, og de første leveringer skulle ske i løbet af september 2018.

Prisen i Tyskland bliver for den mindste batterimodel 118.000 kr. og 148.000 kr. for den største. Der er planlagt en produktion på 1.800 styk i 2018 og 15.000 styk i 2019.

"... peger også på brændselscellebiler som fremtiden, når bilen skal på langfart."
En brændscellemobil bruger 2-4 gange så meget energi som en batterimobil.
Så den kære professor har ikke fat i alt klogt...

  • 40
  • 8

Meget velskrevet, det er den vej det bør gå, og den retning der bør støttes, glem luksus segmentet.

  • 13
  • 26

Professor af titel, men bare en simpel profitjager som vil promovere den virksomhed han er direktør for.

Det ville klæde ing.dk at skrive: Direktør for mikro elbil producent siger....

  • 68
  • 12