En 280.000 kvadratmeter stor lufthavn kan true Københavns Lufthavne. Den nye lufthavn Berlin Brandenburg International i Berlin vil tiltrække nordeuropæiske rejsende og sende dem videre ud i verden. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.
Den nye lufthavn åbner 3. juni 2012 og skal erstatte de to nuværende lufthavne i Berlin. Allerede fra start forventer lufthavnen at få 27 millioner passagerer om året, som er en tredjedel mere en Københavns Lufthavne i dag. Og på grund af den geografiske placering, kan den nye lufthavn blive en stærk konkurrent til København.
Fra Oslo er der kun 13 minutters længere flyvetur til Berlin end til København og fra Stockholm er det 20 minutter længere. Men samtidig bliver flyvetiden kortere i den anden ende, hvis passagererne skal videre til Paris eller en anden sydeuropæisk destination. Derfor har Berlin samme geografiske fordel som København, der i dag tiltrækker især skandinaviske kunder, der skal videre ud i verden.
»Det er klart, at den nye storlufthavn i Berlin har potentiale til at blive en seriøs konkurrent til Københavns Lufthavne. Berlin er i sig selv en større by end København, og den tyske hovedstad har et større opland med væsentligt flere passagerer inden for kort afstand,« siger adjunkt Kristian Anders Hvass, center for turisme og kulturledelse ved CBS til Morgenavisen Jyllands-Posten. Men ifølge ham er Berlin ikke den eneste konkurrent til København som fremtidigt trafikalt knudepunkt.
»Alle lufthavne i Europa er i konkurrence med hinanden, og Berlins konkurrencekraft afhænger af, hvor mange ruter man kan tiltrække, og hvilke priser flyselskaberne kan tilbyde. Men hvis lufthavnen lever op til egen ambition, så vil det skærpe konkurrencen,« siger Kristian Anders Hvass.
Kastrup vil foretage modtræk
I Kastrup bliver Berlin Brandenburg International også set som en trussel.
»Vores forventninger er, at opførelsen af den nye lufthavn i Berlin vil skærpe konkurrencen. Derfor er det vigtigt, at vi foretager modtræk. Det gælder ikke blot lufthavnen, men også fra dansk side,« siger Henrik Jørgensen, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne A/S. På kort sigt er han dog ikke nervøs. Ifølge ham er Berlin nemlig stærke på fritidsrejser, men derimod svage på forretningsrejser. Men han erkender, at det er svært at se, hvordan det ser ud om fem-ti år.
»Derfor er det afgørende, at Københavns Lufthavne får øget sit opland. I dag er der fire millioner indbyggere inden for en rejsetid på to timer til lufthavnen. Det antal skal øges til otte millioner i løbet af 10-15 år, for at vi kan beholde vores position som international lufthavn,« siger han.
Air Berlin stærkere i Skandinavien
En af Berlin Brandenburg Internationals stærke partnere er Air Berlin. Det tyske lavprisselskab er endnu ikke særlig stort i Skandinavien, men i fremtiden kan de blive en konkurrent for SAS. Særligt når den nye lufthavn står klar.
»En kombination af Air Berlin og den nye lufthavn i Berlin kan give muligheder, som vi ikke har i dag,« siger direktør i Travelbroker.dk Ole Kirchert Christensen. Dog skal der være flere attraktive afgange fra Berlin, hvis det skal være en fordel for skandinaviske kunder at tage til Berlin frem for København. Air Berlin har da også fokus på Skandinavien, hvor en stor del af en ny ordre fly skal flyve.
»Det skandinaviske marked er et vækstmarked for os. Vi vil vokse i Skandinavien. Fordi markedet er attraktivt og passer godt ind i vores strategi,« siger Joachim Hunold, administrerende direktør i Air Berlin.
Den nye lufthavn i Berlin har den fordel, at den er bygget op fra bunden i stedet for af flere omgange, som de fleste store lufthavne i Europa. Det skal give kortere afstande mellem de forskellige terminaler. Derudover er lufthavnen bygget oven på en ny togstation, hvor der går metrotog, regionaltog og højhastighedstog. Det giver 10 millioner passagerer, som kan nå lufthavnen inden for to timer.
