Tysk protestorganisation: Vi skaffer flere end 3.000 indsigelser mod Femern-tunnel næste gang

Tysk protestorganisation: Vi skaffer flere end 3.000 indsigelser mod Femern-tunnel næste gang

(Foto: Beltretter)

Blå trækryds skyder op i forhaver og sættes bag på biler i det nordlige Tyskland som nyt symbol på protesterne med Femern-tunnelen. Organisationen bag forudser endnu sværere tider for det danske projekt.

10.000 blå trækryds pryder nu forhaver, gader og marker i det nordlige Tyskland. De er seneste symbol på modstanden mod den tunnel, som den danske stat vil grave ned i bunden af Østersøen mellem Lolland og øen Femern.

Trækrydsene bliver promoveret af en tysk protestorganisation, Beltretter, som endnu ikke har fået den store omtale i Danmark. I Tyskland bruges krydsene ofte som protestsymbol i forskellige farver, og senest er de blå kors under overværelse af tv-kameraer blevet sat på bunden af Femern Bælt.

Læs også: Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes

Mens der sandsynligvis skal flere end 10.000 blå trækryds til at få danske politikere og det statslige projekteringsselskab Femern A/S til at ryste i bukserne, så fremsætter Beltretter i et brev til Folketingets transportudvalg en langt mere alvorlig trussel.

Vi tager alle midler i brug for at stoppe tunnelen

'Lad os slå det fast en gang for alle: Beltretter vil tage alle tænkelige juridiske midler i brug for at forhindre den planlagte Femern-tunnel,' indleder de brevet til de danske politikere.

'Vi vil desuden gøre alt for, at antallet af indsigelser til næste høringsrunde i Tyskland bliver langt større end 3.000. Vi vil fortsat mobilisere indbyggere, foreninger, virksomheder og organisationer til at vise deres modstand mod det planlagte megaprojekt,' fortsætter brevet.

Protestorganisationen henviser dermed til de tyske indsigelser mod tunnelen, som har været med til at udskyde den tyske miljøgodkendelse. Indsigelser har også gjort, at der skal ændres så meget i projektet, at myndighederne i delstatens Slesvig-Holsten har bebudet en ny offentlig høring. Den gør, at myndighedsgodkendelsen er udskudt til 2017, og ifølge en ny rapport fra revisionsfirmaet EY bliver den endda sandsynligvis først udstedt i 2018.

Læs også: Femern droppede 'forsikring' mod forsinkelser - Transportministeriet nægter kendskab

Med den nye protestbevægelse er der risiko for, at processen bliver endnu vanskeligere at styre for Femern A/S. Projektselskabet fik kritik af EY for at have undervurderet den tyske myndighedsproces.

Vi kan konstatere, at færgerne kun sjældent er fyldt op

Beltretter angriber i brevet til de danske politikere så godt som alle aspekter af projektet, fra miljøpåvirkningen af Femern Bælt til trafikprognoserne.

'Hver dag kan vi konstatere, at Scandlines-færgerne kun sjældent er fyldt op. Når vi bruger vores sunde fornuft, må vi derfor spørge os selv, hvor alle de ekstra biler fra Femern A/S’ trafikprognose, som skal sikre projektets eksistensberettigelse, skal komme fra,' lyder det eksempelvis.

Læs også: Revisorer: Tysk retssag skubber Femern-byggeri til 2020

Herefter opremser Beltretter, hvad bevægelsen ser som en række risici for projektet.

'Enhver risiko kan føre til betydelige ekstraomkostninger. Ekstraomkostninger, som skatteborgerne i sidste ende kan komme til at betale. Om 15 eller 25 år bliver I politikere måske spurgt, hvorfor I tillod, at disse risici blev ignoreret.'

'I modsætning til Femern A/S behøver vi ikke at bruge tusindvis af euro alene på lobbyister for at påvirke den offentlige mening. For vi sælger ikke en mening, vi har en mening. Og den er baseret på fakta – også på upopulære fakta, som vi fortsat vil gøre alt for at bringe for dagen,' lyder afslutningen på brevet.

Naturfredningsforening: Det er et skud fra hoften.

Rapporten fra EY, der blev offentliggjort sammen med en ny finansiel analyse af Femern-tunnelen i sidste uge, tegner samlet et billede af et projekt med en sund økonomi. Det får dog langtfra protesterne til at forstumme syd for grænsen.

Læs også: Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

I forreste linje har den magtfulde tyske naturfredningsforening Nabu med over en halv million medlemmer stået. Nabu har set på sidste uges analyser og er ikke imponeret.

»Vi bliver her i allersidste øjeblik præsenteret for et påstået uafhængigt resultat. På dette grundlag træffer Danmark, under pres fra byggebranchen, en beslutning, der er skudt fra hoften. Med tanke på de væsentlige, negative konsekvenser for miljøet i hele Femern-regionen er en sådan fremgangsmåde er helt fatal,« siger Eick von Ruschkowski, fagområdeleder for naturbeskyttelse og medlem af Nabus ledelse, i en pressemeddelelse.

Kommentarer (12)

1) Femern A/S har sovet i timen, og har simpelthen været for tidligt ude med udbud etc, før Tyskland har godkendt projektet, uden forbehold i kontrakterne. Reelt er der ingen som kan forudsige hvor lang tid den tyske godkendelsesprocess vil tage, og hvad værre er, om projektet overhovedet bliver godkendt i nuværende form. At betale entreprenøren en løbende sum for at udskyde projektet er at gidseltage sig selv imod kræfter man ingen indflydelse har på.

2) Trafik prognoser skal man tage for hvad de er: et bud på hvordan trafikken kunne se ud, uden nogen form for garanti. Hvis man vil usikkerheden in økonomien i projektet til livs, er det eneste relevante tal hvormeget vil det koste at forsikre imod lavere trafik? Denne sum (uagtet at den danske stat i praksis ikke ville tegne en sådan forsikring) er reelt en omkostning for projektet, og derfor en (den eneste) interessante oplysning. Allemulige prognoser og gæt er reelt værdiløse.

Carl

  • 8
  • 5

Hvis nu det skulle vise sig at der ingen trafik er til den tunnel hvad brokker de sig så for. For det er da ikke naturen der tager skade af nævneværdig grad.

  • 11
  • 6

"Med tanke på de væsentlige, negative konsekvenser for miljøet i hele Femern-regionen er en sådan fremgangsmåde er helt fatal."

HVILKE NEGATIVE KONSEKVENSER?

Det er jo ligesom at høre på Niels Abildgaard tale om jernbaner. Jeg bliver så træt...

  • 15
  • 3