Tysk protestorganisation: Vi skaffer flere end 3.000 indsigelser mod Femern-tunnel næste gang

(Foto: Beltretter)

Blå trækryds skyder op i forhaver og sættes bag på biler i det nordlige Tyskland som nyt symbol på protesterne med Femern-tunnelen. Organisationen bag forudser endnu sværere tider for det danske projekt.

10.000 blå trækryds pryder nu forhaver, gader og marker i det nordlige Tyskland. De er seneste symbol på modstanden mod den tunnel, som den danske stat vil grave ned i bunden af Østersøen mellem Lolland og øen Femern.

Trækrydsene bliver promoveret af en tysk protestorganisation, Beltretter, som endnu ikke har fået den store omtale i Danmark. I Tyskland bruges krydsene ofte som protestsymbol i forskellige farver, og senest er de blå kors under overværelse af tv-kameraer blevet sat på bunden af Femern Bælt.

Læs også: Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes

Mens der sandsynligvis skal flere end 10.000 blå trækryds til at få danske politikere og det statslige projekteringsselskab Femern A/S til at ryste i bukserne, så fremsætter Beltretter i et brev til Folketingets transportudvalg en langt mere alvorlig trussel.

Vi tager alle midler i brug for at stoppe tunnelen

'Lad os slå det fast en gang for alle: Beltretter vil tage alle tænkelige juridiske midler i brug for at forhindre den planlagte Femern-tunnel,' indleder de brevet til de danske politikere.

'Vi vil desuden gøre alt for, at antallet af indsigelser til næste høringsrunde i Tyskland bliver langt større end 3.000. Vi vil fortsat mobilisere indbyggere, foreninger, virksomheder og organisationer til at vise deres modstand mod det planlagte megaprojekt,' fortsætter brevet.

Protestorganisationen henviser dermed til de tyske indsigelser mod tunnelen, som har været med til at udskyde den tyske miljøgodkendelse. Indsigelser har også gjort, at der skal ændres så meget i projektet, at myndighederne i delstatens Slesvig-Holsten har bebudet en ny offentlig høring. Den gør, at myndighedsgodkendelsen er udskudt til 2017, og ifølge en ny rapport fra revisionsfirmaet EY bliver den endda sandsynligvis først udstedt i 2018.

Læs også: Femern droppede 'forsikring' mod forsinkelser - Transportministeriet nægter kendskab

Med den nye protestbevægelse er der risiko for, at processen bliver endnu vanskeligere at styre for Femern A/S. Projektselskabet fik kritik af EY for at have undervurderet den tyske myndighedsproces.

Vi kan konstatere, at færgerne kun sjældent er fyldt op

Beltretter angriber i brevet til de danske politikere så godt som alle aspekter af projektet, fra miljøpåvirkningen af Femern Bælt til trafikprognoserne.

'Hver dag kan vi konstatere, at Scandlines-færgerne kun sjældent er fyldt op. Når vi bruger vores sunde fornuft, må vi derfor spørge os selv, hvor alle de ekstra biler fra Femern A/S’ trafikprognose, som skal sikre projektets eksistensberettigelse, skal komme fra,' lyder det eksempelvis.

Læs også: Revisorer: Tysk retssag skubber Femern-byggeri til 2020

Herefter opremser Beltretter, hvad bevægelsen ser som en række risici for projektet.

'Enhver risiko kan føre til betydelige ekstraomkostninger. Ekstraomkostninger, som skatteborgerne i sidste ende kan komme til at betale. Om 15 eller 25 år bliver I politikere måske spurgt, hvorfor I tillod, at disse risici blev ignoreret.'

'I modsætning til Femern A/S behøver vi ikke at bruge tusindvis af euro alene på lobbyister for at påvirke den offentlige mening. For vi sælger ikke en mening, vi har en mening. Og den er baseret på fakta – også på upopulære fakta, som vi fortsat vil gøre alt for at bringe for dagen,' lyder afslutningen på brevet.

Naturfredningsforening: Det er et skud fra hoften.

Rapporten fra EY, der blev offentliggjort sammen med en ny finansiel analyse af Femern-tunnelen i sidste uge, tegner samlet et billede af et projekt med en sund økonomi. Det får dog langtfra protesterne til at forstumme syd for grænsen.

Læs også: Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

I forreste linje har den magtfulde tyske naturfredningsforening Nabu med over en halv million medlemmer stået. Nabu har set på sidste uges analyser og er ikke imponeret.

»Vi bliver her i allersidste øjeblik præsenteret for et påstået uafhængigt resultat. På dette grundlag træffer Danmark, under pres fra byggebranchen, en beslutning, der er skudt fra hoften. Med tanke på de væsentlige, negative konsekvenser for miljøet i hele Femern-regionen er en sådan fremgangsmåde er helt fatal,« siger Eick von Ruschkowski, fagområdeleder for naturbeskyttelse og medlem af Nabus ledelse, i en pressemeddelelse.

Kommentarer (12)

1) Femern A/S har sovet i timen, og har simpelthen været for tidligt ude med udbud etc, før Tyskland har godkendt projektet, uden forbehold i kontrakterne. Reelt er der ingen som kan forudsige hvor lang tid den tyske godkendelsesprocess vil tage, og hvad værre er, om projektet overhovedet bliver godkendt i nuværende form. At betale entreprenøren en løbende sum for at udskyde projektet er at gidseltage sig selv imod kræfter man ingen indflydelse har på.

2) Trafik prognoser skal man tage for hvad de er: et bud på hvordan trafikken kunne se ud, uden nogen form for garanti. Hvis man vil usikkerheden in økonomien i projektet til livs, er det eneste relevante tal hvormeget vil det koste at forsikre imod lavere trafik? Denne sum (uagtet at den danske stat i praksis ikke ville tegne en sådan forsikring) er reelt en omkostning for projektet, og derfor en (den eneste) interessante oplysning. Allemulige prognoser og gæt er reelt værdiløse.

Carl

  • 8
  • 5

Hvis nu det skulle vise sig at der ingen trafik er til den tunnel hvad brokker de sig så for. For det er da ikke naturen der tager skade af nævneværdig grad.

  • 11
  • 6

"Med tanke på de væsentlige, negative konsekvenser for miljøet i hele Femern-regionen er en sådan fremgangsmåde er helt fatal."

HVILKE NEGATIVE KONSEKVENSER?

Det er jo ligesom at høre på Niels Abildgaard tale om jernbaner. Jeg bliver så træt...

  • 15
  • 3

"Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes" - endnu noget, der viser, at der ikke er nogen, der har styr på økonomien, og t Femern A/S kan gøre hvad pokker de vil. For selskabet ved jo godt, at ja-partierne lader det ske, og at ingen vil blive gjort ansvarlig for noget som helst.
At ingen gøres ansvarlig for Femern-skandalen viser, at Danmark har udviklet sig til et bananmonarki.

  • 5
  • 6

At ingen gøres ansvarlig for Femern-skandalen viser, at Danmark har udviklet sig til et bananmonarki.


Skandalen er at en gruppe tyske kværulanter kan sabotere e super fremsynet velgennemtænkt og fremsynet infrastrukturprojekt, samt på den lange bane vil være en kempe gevisnt for miljøet ud fra mulighed for elektrificeret jernbaetransport mellem norden og europa.....

En gruppe tyske kværulanter som oven i købet tjener penge ved at rådgive Scandlines....

  • 11
  • 5

Husk lige på, at menneskets værdighed sættes øverst i den tyske forfatnings præambel.

Derfor er tyske myndigheder og domstole meget omhyggelige med, at behandle klager fra borgere.

Det virker naturligvis irriterende på danskere, der ikke kender til den tyske grundlov og især forvaltningsretten.

For mig at se, er det beskæmmende, at der fra dansk side rejses kritik af, at en retsstat følger lovgivningen.

I sagsforløbet skimtes tydeligt, at Danmark ikke har taget højde for eller udviser respekt for
den tyske administration.

Det ville klæde det danske demokrati, om myndighederne udviste samme respekt for borgerne som tyskerne.

  • 5
  • 3

samt på den lange bane vil være en kempe gevisnt for miljøet ud fra mulighed for elektrificeret jernbaetransport mellem norden og europa..

Den mulighed er allerede til stede....... Over Storebælt med elektrificeret bane hele vejen.

Femeren er kun for Københavnere og sydsjælland.
Skib overgår så vidt vides stadig EL-tog i forhold til miljø.
Tid inklusiv last- los-ning kan ikke give det helt store, slet ikke hvis det er Gøteborg - Rotterdam. Måske København/Malmø - Hamborg.

Eneste man får ud af Femeren er flere lastbiler. Ikke lige det der er brug for.
Drop Projektet, brug pengene på elektrificering af alle baner i DK.

  • 0
  • 4

Hvorfor skal danskerne lave en dyr Femern-tunnel, der vil lede hele Sveriges sydgående varetransport og privat-billisme ned gennem Sjælland ???

Det dyreste ved Femern forbindelsen er måske slet ikke selv tunnelen, men de forøgede omkostninger pga. den øgede svenske trafik ned gennem Sjælland. Det drejer sig ikke kun om direkte vejslid, men øget både tung og let trafik i det omfang, som der bliver tale om, må medføre mange afledede omkostninger.

De politikere, der ønskede at manifestere sig som fremsynede, har vist regnet forkert.

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 2
  • 5

Det er fint at de tyske myndigheder tager sig grundigt af klagere. Det er faktisk utroligt rosværdigt. Så meget mere pinligt er det at de tyske miljøorganisationer, borgere, samt Scandlines misbruger systemet.

Personligt er jeg ikke tilhænger af Femern Bælt-forbindelsen. Men argumenterne skal være saglige og modstanden ikke bare maksimal udnyttelse af klagemuligheder.

  • 4
  • 0

Jeg har tidligere været meget positiv overfor Femern Bælt-forbindelsen ikke mindst fordi jeg opfattede den og Øresundsbroen som en sammenhængende politisk aftale. Altså to dele af samme projekt. Allerede i regeringsaftalen om Øresundsbroen fra 1991 forpligtede Danmark sig til at arbejde for en Femern Bælt-forbindelse. Man kan sige, at Femern Bælt var det, Danmark måtte betale til Sverige for at få Øresundsbroen, der skabte et enormt regionalt udviklingspotentiale. Men nu er det med den svenske grænsekontrol ødelagt. Sverige er løbet fra sin del af aftalen, så spørgsmålet er, hvorfor Danmark skal overholde sin? Jeg er derfor i dag mere skeptisk overfor Femern Bælt – også fordi trafikprognoserne virker som skrevne med ført hånd.

Men jeg er også skeptisk overfor de tyske miljøfolk. I dag krydser en motortrafikvej og en enkeltsporet jernbane øen Femern, hvor der er åben mark og intet andet. Udvides disse til en motorvej og en dobbeltsporet jernbane skal ikke et eneste hus rives ned. Hvad er problemet? Det vil faktisk ikke ændre noget som helst ved Femerns geografi. Dog vil de mange køer, som færgetrækkene skaber på motortrafikvejen forsvinde. Der bor 9000 mennesker på Femern. Det er alt.

Trafikken over Femern vil næppe øges nævneværdigt. For langdistancetrafikanter er forskellen på en færge hver halve time, der er 45 minutter om at sejle over og en tunnel til at overse. Indenfor en radius på 100 km er der hverken i Danmark eller i Tyskland noget nævneværdigt opland til forbindelsen. Der vil derfor næppe opstå noget trafikspring. En kraftig takstnedsættelse, f.eks. en halvering af de monopolpriser Scandlines i dag har fået lov til at inddrive, så tunnelprognoserne kan fremstå som overskudsgivende, ville have været meget bedre for trafikanterne.

En tunnel med de nuværende takster vil ikke fremme mobiliteten nævneværdigt. En returbillet for en personbil koster ca. 1000 kr. En nedsættelse til ca. 500 kr. med bibeholdt færge ville være at foretrække for alle privatrejsende.

Hvad værre er, er imidlertid, at takster på 1000 kr. kun kan opretholdes hvis Storebæltstaksten også opretholdes. Det vil være en stor ulykke for Danmark. Man skal trods huske på, at når man indfører en takst, hvor man bygger bro, så får man mindre brobygning mellem mennesker og erhverv end man kunne have fået, hvis der ikke havde været en takst.

Min hypotese er at Storebæltsbroens samfundsmæssige potentiale slet ikke er udnyttet på grund af taksterne og at det samfundsmæssige potentiale i en halvering af taksterne på Femern Bælt er større end ved at bygge en tunnel.

  • 5
  • 2