Tysk naturfredningsforening: Alt for få godstog til Femern-tunnel

Tysk naturfredningsforening: Alt for få godstog til Femern-tunnel

Konsulentfirmaet HTC's kurve over udviklingen i transport med godstog i Danmark.

Tyske tunnelmodstandere har bestilt en konsulentrapport, der skal indgå i en kommende retssag om Femern-tunnelen. Den viser, at der er alt for få godstog til at retfærdiggøre forbindelsen, mener modstanderne selv.

Antallet af godstog mellem Skandinavien og det europæiske kontinent er alt for lille til at retfærdiggøre den gigantiske investering i en Femern-tunnel.

Sådan lyder det fra den tyske naturfredningsforening Nabu, der med sine over en halv million medlemmer står som den væsentligste modstander af en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby og Puttgarden.

Nabu har hyret Hamborg-konsulentfirmaet Hanseatic Transport Consultancy (HTC) til at undersøge, hvordan godstrafikken mellem Skandinavien og resten af kontinentet har udviklet sig.

Læs også: Tysk miljøorganisation: Femernforbindelse er ikke økonomisk bæredygtig

Selve rapporten nåede ikke at blive færdig til det pressemøde, som Nabu holdt tidligere mandag i Berlin. Der kom nye oplysninger i sidste øjeblik, som konsulenterne ønsker at tage med, fortæller Malte Siegert, der fra Nabus kontor i Hamborg arbejder mod Femern-tunnelen.

Så byg dog ud i Jylland!

Rapporten ventes offentliggjort på torsdag, og Nabu har lagt den præsentation af data fra rapporten ud, som journalisterne i Berlin fik vist.

Heri findes de diagrammer og kurver, som Nabu har tænkt sig at tage med i en retssag, som foreningen ventes at anlægge mod de tyske myndigheder, når de har miljøgodkendt Femern-tunnelen. Det ventes at ske i 2017 eller 2018.

Læs også: Tyske Femern-modstandere angriber trafikprognosen

Nabu mener, at forbindelsen gennem Jylland og videre over Storebælt ganske enkelt kan udbygges til at tage de godstog, der fremover skal køre gennem Femern-tunnelen.

Meget lavt niveau af godstog i Danmark

Den tyske naturfredningsforening lægger vægt på, at godstransporten med tog stagnerede fra 1990 og frem til finanskrisen. Siden er antallet af godstog, der kører gennem Danmark på vej mod Sverige, steget.

'Jernbanegodstrafikken har derimod i flere år været nedadgående til og fra Danmark og befinder sig aktuelt på et meget lavt niveau,' fremhæver Nabu i sin pressemeddelelse.

»Behovet for en fast forbindelse på Femern Bælt er ganske enkelt ikke eksisterende, og de investerede penge kan bruges langt mere hensigtsmæssigt andetsteds. Intet tyder på, at noget vil ændre sig i denne udvikling fremover,« siger den øverste chef for Nabu, Leif Miller.

Læs også: Tysk naturfredningsforening: Selvfølgelig bremser vores Femern-klage byggeriet

Tidsbesparelsen, som godstransportører opnår ved at slippe for at sende togene gennem Jylland, kan ikke i sig selv drive en vækst, understreger seniorkonsulent Torsten Tesch fra Hanseatic Transport Consultancy.

»Der er tale om komplekse produktionssystemer og optimerede togomløb. Man kan ikke bare antage, at en 20 procent kortere rute også vil føre til en tids- og omkostningsbesparelse på 20 procent,« er han citeret for i Nabus pressemeddelelse.

Læs også: Magtfuld miljøbevægelse: Femern-tunnel står til ny gigant-forsinkelse

Organisationen konkluderer, at det er langt mere miljøvenligt og omkostningseffektivt at udbygge den eksisterende togforbindelse, men at det har aftalen om Femern-tunnelen 'udhulet muligheden for'.

»Den manglende undersøgelse af en mulig udvidelse af Jyllands-korridoren er desuden i strid med EU-lovgivningen. Dette faktum vil spille en central rolle i en retssag,« siger Malte Siegert.

Kommentarer (41)

Citat:
"Nabu mener, at forbindelsen gennem Jylland og videre over Storebælt ganske enkelt kan udbygges til at tage de godstog, der fremover skal køre gennem Femern-tunnelen"

Fine!
Det kræver så en ny Lillebæltsbro og ny bro over Nord- Ostseekanalen. Dem vil de så også kæmpe imod, eller?

Stenalderhippier, intet andet.

  • 16
  • 15

Citat:
"Konsulentfirmaet HTC's kurve over udviklingen i transport med godstog i Danmark"

Det er ikke interessant. Femerntunnelen bygges til svensk-tyske godstog. Det er godsmængden mellem Sverige og Tyskland som er interessant, da forbindelsen skal have del i den vækst og tage markedsandele fra færgerne direkte mellem Sverige og Tyskland.

Her forventer svenskerne mindst en fordobling af trafikken allerede i 2030.

  • 17
  • 7

Argumentet med Jyllands korridoren for gods er da ganske reelt og bør da være en del af undersøgelsen. Og de små broer du nævner er ikke meget i forhold til femern projektets størrelse.
At kalde folk for stenalder hippier er trods alt et noget dårligere argument for femern end det den tyske organisation har fremlagt.

  • 10
  • 13