Tysk myndighed tjekkede VW's diesel-opgradering med laptop fra ... VW!
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk myndighed tjekkede VW's diesel-opgradering med laptop fra ... VW!

Billedet af denne Passet stammer fra en test, som det svenske magasin Teknikens Värld gennemførte, og som viste, at nogle af snydebilerne mister motorkraft efter opgraderingen. Illustration: Teknikens Värld

Det lyder næsten for utroligt til at kunne være sandt i det ellers så ordentlige Tyskland: Ifølge det tyske erhvervsmedie Wirtschaftswoche viser e-mails sendt mellem Volkswagen og den tyske myndighed for motorkøretøjer (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA), at Volkswagen stillede de laptops til rådighed, som blev brugt til at godkende en softwareopdatering fra virksomheden selv.

Opdateringen udformede VW efter i 2015 at være blevet afsløret i at fuske sig gennem testen af NOx-udledningen fra 11 millioner af koncernens dieselbiler.

Bilerne havde fået snydesoftware, som genkendte, at bilen var i gang med at blive testet på et rullefelt i et laboratorium. Det fik den til at skrue op for rensningen af udstødningen for de sundhedsskadelige kvælstofilter – men ude i virkelighedens trafik forurenede bilerne på livet løs.

Europa er i forvejen under skarp kritik for ikke at have slået ned på svindlen, som det er sket i USA, hvor Volkswagen skal betale milliardbøder og tilbyde at købe de svindelramte biler tilbage.

Læs også: Leder: VW-skandalen – USA afslører Europa i dobbeltspil

I Europa begrænsede straffen sig til, at Volkswagen blev beordret til at nedbringe udslippet ved at kalde bilerne på værksted. For langt de fleste modeller kunne de nøjes med en opgradering af softwaren. Den skulle godkendes af samme myndighed, som i sin tid havde typegodkendt bilerne: Førnævnte KBA, der ligger i Flensborg.

VW leverede de specielle analysefunktioner

Men KBA havde sidste år ikke udstyret til at kontrollere, om softwareopdateringen også gav det ønskede resultat. Derfor stillede VW selv de laptops til rådighed, som med »specielle softwareanalysefunktioner« blev benyttet til at godkende opgraderingen. Det skriver Wirtschaftswoche på baggrund af e-mails, som mediet efter eget udsagn har fået indsigt i, og interviews med anonyme medarbejdere og konsulenter.

»Ved vores seneste møde i Wolfsburg (hvor VW's hovedkontor ligger, red.) lovede vi at stille målerhardware til rådighed,« lyder det i en af de e-mails, som Wirtschaftswoche citerer.

Læs hele Ingeniørens fokus om dieselskandalen

En Volkswagen-talsmand siger til mediet, at KBA ønskede at teste snydedieselbilerne før og efter opgraderingen.

»Det drejede sig om sammenlignende målinger med gammel og ny software,« lyder det.

Efterfølgende blev alle VW's ændringer godkendt af KBA og rullet ud i hele Europa, også i Danmark.

KBA-chef: Teknikken er ikke min stærke side

Det har dog ikke været tilstrækkeligt til at berolige kritikerne af KBA. De er mange i Tyskland og tæller blandt andre den socialdemokratiske kanslerkandidat Martin Schulz.

Læs også: Tyskland advarer om mere bil-fusk: Der er også snydt med CO2-udslippet

Mange blev forfærdede, da chefen for KBA, Ekhard Zinke, foran en parlamentskomité fortalte, at han aldrig havde hørt om snydesoftware, før skandalen rullede, og at den tekniske del af arbejdet i den myndighed, han er chef for, ikke er hans stærke side.

Den udtalelse vakte forudsigeligt bestyrtelse blandt både politikere og folk i den tyske miljøbevægelse, og afdækningen af VW-computerne er blot et af de mange kritikpunkter, som Wirtschaftswoche har haft i dækningen af KBA.

Så gennem fingre med golden cars

I en sammenskrivning, som søstermediet Handelsblatt har været så venlig at udforme på engelsk, bliver det sandsynliggjort, at KBA var langt tættere på bilindustrien, end det hidtil har været fremme.

Blandt andet skulle den tyske myndighed have vendt det blinde øje til svindlen med emissionerne og have tilladt VW og andre producenter at stille med egne chauffører og biler, der ikke kom fra samlebåndet, men var specielt fremstillet til at bestå tests. De bliver af miljøbevægelsen kaldt »golden cars«.

Læs også: Alle snyder: Bilproducenterne slukker for rensning af NOx, når det er koldt

KBA skulle også bevidst have ventet med at tilbagekalde 22.000 Porsche-modeller, der havde snydesoftware, indtil Porsche selv var klar med en opdatering. I et tilfælde med tre Audi-modeller skulle KBA helt have undladt at tilbagekalde bilerne og ventet på, at Audi selv fjernede dem fra markedet.

Ford hvirvlet ind i dieselskandalen for første gang

Wirtschaftswoche har også afsløret, at Ford for første gang er kommet i fokus i dieselskandalen. Således har det tyske transportministerium bedt om, at Mondeo-modellen 2.0 TCDi bliver undersøgt for snydesoftware.

Ford har bekræftet, at firmaet er blevet kontaktet af og nu samarbejder med KBA, men afviser at have benyttet sig af snyd for at bestå emissionstests. Det fremgår af en udtalelse, som en række medier har modtaget, blandt dem nyhedsbureauet Reuters.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lad os antage at svindlen fortsætter, må Danmark så overhovedet banlyse VW's biler uden at overtræde en masse EU regler?

I mine øjne burde nogle udvalgte biler der er blevet gjort "lovlige", trækkes ind til test, og overholder de stadig ikke kravene, skal pladerne klippes og VW tvinges til at lade handlen gå tilbage.
Det kan simpelthen ikke passe at fordi VW er tilpas store, at de så kan tillade sig hvad som helst.

Men selvfølgelig, auktionærene skal jo have deres procenter, og det er alligevel statskasserne der betaler hospitalsregningerne.

  • 20
  • 3

Helt enig. At typegodkendelsen ikke i det mindste boltfalder i det øjeblik der er dokumenteret fusk med godkendelsen er mig ubegribeligt.

Lektionen må være at alle tilsyneladende reelle politiske hensigter mht. folkesundhed, klima og miljø er 100% spil for galleriet.

  • 15
  • 3

auktionærene skal jo have deres procenter, og det er alligevel statskasserne der betaler hospitalsregningerne

På hjemmemarkedet tror jeg mest at folk forestiller sig at hele samfundsøkonomien hænger på bilindustrien med dens mange underleverandører, hvis fald derfor vil trække alle - høj som lav - med sig ned i en dyb krise.

Men hvis man ikke snart gør noget drastisk, så vil kommende, udenlandske elbilsproducenter sørge for at det alligevel sker.

  • 11
  • 1

"Europa er i forvejen under skarp kritik for ikke at have slået ned på svindlen, som det er sket i USA, hvor Volkswagen skal betale milliardbøder og tilbyde at købe de svindelramte biler tilbage."

De enkelte lande i Europa skal stille krav, men alle er jo i vildrede, bilindustrien er krumtappen i tysklands økonomi og hele EU er påvirket deraf.

Bilfabrikkerne kan bare ikke klare de aftalte krav, dem de selv er gået med til.
De virker ikke ved normal kørsel ( test under kørsel), så ingen tør gøre noget nu, alt er låst fast i løftet om dieselmotorudviklingen, der så måtte køles ned på grund af NOx, og derfor ikke fungerer.

Tyskerne har meddelt at de (under pres) vil lave op til 15 til 25% el og hybridbiler i 2030.
Et årstal der af mange store underleverandører til bilindustrien og analytikere, betegnes som der hvor der praktisk talt ikke vil være efterspørgsel på brændstofmotorer mere

https://global.handelsblatt.com/companies-...

  • 8
  • 2

Er det engelske ord for den tyske bilindustris forhold til den tyske stat.

At det så er et problem der har været flere år undervejs og været kendt (erkendt?) i mange lande, er kun med til at gøre problemet mere speget.
Myndighederne har ladet sig presse til at stille uopnåelige krav, og fabrikkerne har valgt den lette løsning: at sige ja, og så ignorere problemet.

Dybest set er det et udtryk for at vi har nået til den udviklingsmæssige ende af IEC teknikken.

  • 8
  • 2

"Myndighederne har ladet sig presse til at stille uopnåelige krav, og fabrikkerne har valgt den lette løsning: at sige ja, og så ignorere problemet."

De krav har været bestemt, og yderligere forhandlet ned af bilproducenterne, udfra resultatet af undersøgelser om, hvor giftigt disse gasser i virkeligheden er, og hvormange der dør og får alvorlige men af det, hver dag.

  • 2
  • 1

Forskellen på Vw og de andre bilmærker, er at vw bevidst har lagt snydesoftware i deres biler.
De andre bilmærker udleder samme mængde eller mere end vw, faktisk ligger vw stadig i bunden af udledninger, og er blandt nogle af de eneste som har et par enkelte biler som stadig overholder euro 6 normen.

Der findes en komplet liste af udledninger her http://equaindex.com/equa-air-quality-index/

Samt et par artikler omkring hvilke mærker som forurener mest.
http://www.express.co.uk/life-style/cars/7...
http://www.fleetnews.co.uk/news/manufactur...

Min pointe er, at hvis vw skulle have alle deres dieselbiler banlyst så burde man banlyse alle diesel biler, da vw stadig er blandt de mindst forurenende

  • 9
  • 1

Jeg fatter ikke at "folk" bliver ved med at købe deres lort. Behold den gamle, få den lavet hos den lokale mekaniker og køb en elbil om 1,3,5 år. Så kan de lære det.

Jeg har lige sammen med en, rodet med en Hyundai Matrix fra 2003, som er meget rusten, men teknikken er der bestemt ikke noget at klage over. Den har kørt 231000, og man kan se at der ikke har været skruet noget på den i alle de år. Selv batteriet fra Hankook (som er koreansk) er bulet ud i den ene side, og er jo egentlig færdigt, men er nok det oprindelige. Det samme kunne udstødningen se ud til at være, selv om den nu også er færdig.
Interiøret er dog at en kedeligere kvalitet end på de tyske biler, men udstyr mangler der ikke noget af., og bilen har fra ny været billigere end mange konkurrenter.

  • 2
  • 3

Martin, har du overhovedet læst overskriften og eller artiklen? Hvad i alverden har et bulet batteri og rusten lydpotte på en japansk bil, med beskidte tricks i den tyske bil industri at gøre?

  • 6
  • 3

Jeg fatter ikke at "folk" bliver ved med at købe deres lort.

Jeg håber at min næste bil bliver 0-cylindret, min Tesla Model 3 reservation lavede jeg 1. april sidste år. De sidste 15 år har jeg kørt Audi med TDI.

Min nuværende har kørt 300k+ km, der er mindst et par år tilbage i den endnu, og den er nok for gammel og for stor til at der er snydt med den.

Der går næsten 10 liter olie til et skift, som med filtre osv. sidste gang kostede 700 euro.

De penge har jeg ikke længere lyst til at lægge hos VW-koncernen. Indtil nu har jeg (også af hensyn til brugtvognsværdien) fået lavet mine eftersyn hos Audi/VW.

Hvis man som nuværende ejer af en bil fra VW-koncernen har lyst til at "stemme med sine penge", er der så nogen her der vil komme med en anbefaling, så man kan holde sin folkevogn (eller lignende) velkørende et par år endnu ?

  • 5
  • 0

Det er vel ikke usædvanligt at hver bilkoncern har sine egne software løsninger til brug i deres produktion.
Så vidt jeg kan læse i artiklen, så står der ikke noget om at laptoppen også har snydt og regnet forkert?
Det lyder dog umiddelbart underligt, at der ikke er blevet brugt uvildigt måleudstyr, men det virker nu også som om at artiklens formål er at mistænkeliggøre VW. Hvilket historien så også har vist at de har gjort sig fortjent til.

Eksisterer der uvildige målinger, som viser noget markant andet end det VW selv kan måle? Det ville jo klæde en teknisk artikel at alle sådanne data kom med...

  • 1
  • 1

Opsaml udstødningen og aflever den på tankstationen næste gang der tankes og få pant igen.
Bilen bliver måske lidt tungere og dyrere pga. af den ekstratank og hvad der ellers hører til. Det kunne vi jo nok også leve med.
Vi smider jo heller ikke øl dåser eller cigaretskodder ud i naturen, eller gør vi?

  • 0
  • 0

Svensk er ikke lige naturligt for os Midtjyder, men så vidt jeg kan se efter at have skimmet artiklen igennem, så går den svenske artikel på om motorerne har mistet effekt efter omprogrammeringen. Artiklen i Ingeniøren går på forurening.

Den svenske artikel viser at motorerne har mistet 5-10% effekt og skal have en anelse flere omdrejninger før de yder optimalt. Om det er en deal-breaker, må være op til den enkelte bilejer. Artiklen siger (underligt nok) ikke noget om bilerne forurener mere eller mindre.

Så spørgsmålet er igen: Har VW brugt snydesoftware i deres laptops eller ej?

  • 2
  • 0

Rigtigt nok, Flemming Christensen, men denne uvildige svenske måling viser en stor stor forskel til WV/KBA-målingerne af bilernes ydelsesegenskaber. Det er ikke bare 5-10% effekt, men en meget stor forskel i momentkurven for visse biler ved omdrejninger ved normalt brug. Det betyder at bilen bliver en helt anden at køre i (og ikke til det bedre)...

ADAC er muligvis ikke helt uvildig, men de har denne test, der viser at NOx går ned (og at motoren yder normalt, men med øgning i forbrug, som forventet):

https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-...

Hvad, der sker med motorerne efter brug, er et andet spørgsmål. Der er folk, der taler om øget frekvens af EGR-havarier, men det har jeg ikke set nogen statistik på. Hvis der var, ville WV nok heller ikke vifte med den... Deres politik er jo at de skal tvinges ud af busken, lige meget hvad. De vil heller ikke fortælle hvilke parametre de ændrer på ved opdateringen.

Som jeg ser det, er den nye softwareopdatering bare endnu lidt tidsudtrækning. De biler, der ikke lever op til typegodkendelsen, må repareres, til de virker eller tages ud af trafik. Der findes f.eks. et system til retrofit af et adblue-system, som faktisk virker, men som ikke er lige så "gratis" som softwaren.

Desværre er det nok sådan at bilbranchen kun kan lære den hårde vej. EU's/Tysklands politikere, er så påvirkede af lobbyismen at de har set gennem fingre med dette i årevis, men nu er det på tide at der bliver rettet op. På en måde, er det nok godt, at diskussionerne går i de tyske storbyer om dette. Et hvilket som helst andet land, vil ikke have en chance i EU for at ændre på forholdene.

  • 4
  • 0

Så spørgsmålet er igen: Har VW brugt snydesoftware i deres laptops eller ej?

En uvildig kontrol-myndighed kan ikke basere deres undersøgelse på måleudstyr fra det firma de skal undersøge.

Når samme firma så endda er blevet taget i bevidst at snyde netop med det der skal undersøgs, så kan den tyske myndighed med al ret kritiseres for at have sat ræven til at passe høns.

VW har allerede mistet deres troværdighed. Nu er det kontrolmyndigheden, der står for skud, uanset eventuel yderligere snyd fra VW (som kunne føre til ny kritik, men det er noget andet).

  • 3
  • 1

Jeg sidder bare og venter på hvad f.eks, Californien vil sige til det :-) Det bliver de sikkert ikke glade for og det ender formentlig ud i en ekstremt ! ekstremt ! høj dummebøde ! Ikke bare som dieselgate 1, men virkeligt noget som VW kan mærke..og ikke de småpenge de indtil nu har fået i bøde. Småpenge.....

Aksel

  • 0
  • 1

...til at dem der snyder får en så stor bøde at det ikke kan betale sig at snyde....
Eller blive taget i at snyde... En bøde der er så stor at fabrikken lige så godt kan lukke og slukke !
Mener jeg virkelig det ?
Ja, det gør jeg !!!

Se, det vil virke....

  • 0
  • 1

De andre bilmærker udleder samme mængde eller mere end vw, faktisk ligger vw stadig i bunden af udledninger, og er blandt nogle af de eneste som har et par enkelte biler som stadig overholder euro 6 normen.

Faktisk er der en ADAC test af flere modeller:
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-ei...

Findes der overhovedet nogen diesel biler som overholder euro 6 normen, eller har der været for kort tid til at udvikle motorer fra euro 5.(Der jo har udviklet sig markant fra euro 3)
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten