Tysk motorvej skal indrettes til førerløse biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk motorvej skal indrettes til førerløse biler

Teknologikrigen på tværs af Atlanten har taget et skridt op med den tyske transportminister, Alexander Dobrindts (CSU), beslutning om at indrette et stykke af Autobahn A9 mellem Berlin og München, til en teststrækning for “Digitales Testfeld Autobahn”, Det skriver Frankfurter Allgemeine.

Læs også: Næste år kan alle teste førerløse biler i Singapore

Motorvejsstykket skal indrettes således, at det bliver muligt at kommunikere mellem vej og køretøj samt mellem to køretøjer. Det skal ifølge Alexander Dobrindt bringe de tyske bilproducenter og underleverandører tilbage i verdenstoppen for førerløse biler frem for at være afhængige af amerikanske virksomheder, som for eksempel Google.

På en strækning mellem Berlin og München, skal der indrettes et testområde til førerløse biler. Illustration: wikimedia Commons

Netop Google viste sidste år, at de var i stand til at sende en førerløs bil ud i bytrafik. Andre amerikanske bilproducenter eksperimenterer også med førerløse biler. Eksperter vurderer dog, at de amerikanske producenter med tiden i stedet vil gå over til en løsning, hvor Google leverer software.

Læs også: Førerløs Audi drøner 240 km/t - hurtigere end en racerkører

Det er den monopolisering, som Tyskland nu forsøger at forhindre.

Tyske bilproducenter er dog allerede godt i gang med at udforske førerløse biler. For nylig sendte Audi en førerløs RS7 ud på racerbanen Hockenheim, hvor den gennemførte en rundstrækning fem sekunder hurtigere end en racerkører var i stand til.

Ud over Tyskland vil også Singapore teste førerløse biler. Allerede i 2015 skal de første biler trille ud på vejene i den tæt befolkede bystat. Her skal de fungere som en slags busser, der transporterer singaporeanerne til og fra vigtige knudepunkter for offentlig transport.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den tyske transportminister vil bryde amerikansk dominans

Hvilke biler har de ud over googles?

Tesla har lidt indbygget, men ikke sådan førerløs. Ud over det har jeg set demoer fra Volvo, Audi og Mercedes. Det er vel næppe amerikansk dominans. Men fint nok at han kommer det i forkøbet :-)

  • 2
  • 0

Det er vel det at tyskere vil komme til livs, at motivere deres bilproducenter til at overgå Googlebilen,

Det mest interessant ved Googels og de tyske bilproducenters tilgang til føreløse biler er vel, at de repræsenterer to vidt forskellige syn på hvad persontransport vil være i fremtiden.

  • Tyskerne fremviser luksusbiler, der nu er endnu mere luksuriøse og attraktive statussymboler at eje, fordi de gør din fremfærd i din egen personlige bil lettere.
  • Google fremviser en lille transport boble, der får dig fra A til B uden at du skal spilde den en tanke.

Tyskerne holder altså fast i ideen om en personlig selvejet bil, som det der skal sælges. Mens Google ser det der skal sælges som værende transporten service, i en transportenhed der kommer og henter dig og sætter dig af igen.

At de har hver sin tilgang er sikkert ikke så sært, da den tyske tankegang er født af bilindustri. Googles tankegang er derimod født af et firma, der lever af at gøre services tilgængelig og som udspringer af en genration der ikke er så optaget af at eje, som af hvad man får og kan.

Hvem får ret? Selv tror jeg mere på, at Google får ret i at meget få på et tidspunkt gider eje en bil, når det er billigere og mere bekvemt at anvende føreløs bilservice. Men her taler vi jo nok et par generationer føreløse biler ud i fremtiden.

  • 1
  • 1

Det bliver helt sikkert ingen grund til at eje en bil i fremtiden. Man lejer den type man ønsker at anvende i den aktuelle situation. Det kan f.eks. være pladskrav (antal passagerer), komfortkrav (skal det være med sæder eller senge), skal det være natkørsel så ruder ikke er nødvendige, skal det være turistkørsel med panoramaruder. Man kan også forestille sig køretøjer hvor der kan holdes selskaber under kørslen. Skal det være med konferenceborde osv. Det vil blive en hel industri af udlejningsfirmaer. Så prisen for leje vil afhænge af de krav der måtte stilles. Skal turen gå hurtig ellers langsom kan også bestemme prisen :-)

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten