Tysk minister: Unødvendig med akutnedlukning af atomkraftværker

Tysklands 17 atomreaktorer er så sikre, at der ikke er nogen grund til at lukke ned for dem med det samme. Det siger den tyske miljøminister Norbert Röttgen efter landets atomvagthund, Reaktorsicherheitskommision (RSK) har undersøgt samtlige atomkraftværker.

»Der er ingen grund til, at vi vanvittigt hurtigt går væk fra atomkraft,« siger miljøministeren til Deutsche Welles hjemmeside.

Undersøgelsen fra RSK viser atomkraftværkernes sikkerhed under forskellige scenarier fra jordskælv til flystyrt, og ingen af atomkraftværkerne klarer den højeste sikkerhedsstandard - niveau 3, og i mange af scenarierne klarer de sig kun op på det dårligste niveau.

Eksempelvis vil fire af reaktorerne ikke kunne modstå at blive ramt at selv et mindre fly. Derfor antydede miljøministeren, at atomkraftværkerne Biblis A, Biblis B, Brunsbüttel og Philippsburg kan blive lukket ned førend planlagt.

Alle reaktorerne ville være i fare i tilfælde af et terrorangreb med et større fly.

De syv reaktorer, der har været lukket ned siden en tsunami ramte det japanske atomkraftværk, Fukushima, kan ende med aldrig at komme i gang igen, antydede den tyske minister.

Dokumentation

Læs artiklen hos Deutsche Welle
Læs rapporten fra DSK (tysk)

Emner : Atomkraft
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Risikoen for at terrorister overtager kontrollen med et fly for at styrte det ned (i et A-kraftværk) har man behandlet siden 2001-09-11, så det kan ikke være et overraskende problem.

Aflåste cockpit-døre synes for eksempel at være en fuldt tilstrækkelig løsning.

At et fly ved et uheld skulle styrte ned i et A-kraftværk virker usandsynligt ud i det ekstreme. Jeg gad vide hvor meget større den risiko er end risikoen for et A-kraft uheld pga. et meteornedslag.

Har man indskrænkninger i benyttelsen af luftrummet nær A-kraftværker?

Hvis tyskerne virkelig bekymrer sig for A-kraftuheld pga. nedstyrtende fly, så må det være noget der i sidste ende kan afværges ved opstilling af batterier med kraftige jord-til-luft missiler. En byge af de tyske Roland-missiler må f.eks. kunne bringe massemidtpunktet af selv et større nedstyrtende fly ind på en fritfaldskurs.

  • 0
  • 0

Aflåste cockpit-døre synes for eksempel at være en fuldt tilstrækkelig løsning.

Tillykke! Det er det latterligste argument der endnu har været brugt af atomkraftpræsterne her på ing.dk.

Ringer navnet "Mathias Rust" eventuelt en lille klokke ?

Ved du præcist hvilke fly der er krav om at cockpit døren skal sikret imod personindtrængning ?

Mener du også at "abstinence" ser den best måde at undgå teenage-graviditeter ?

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Ringer navnet "Mathias Rust" eventuelt en lille klokke ?

Ved du præcist hvilke fly der er krav om at cockpit døren skal sikret imod personindtrængning ?

Nej, men et Cessna som det Mathias Rust fløj helt til den røde plads må ikke kunne forårsage et A-kraftuheld.

PS. Er det rigtigt forstået at jeg nu må kalde mig "Atomkraftpræst" ?

  • 0
  • 0

Ringer navnet "Mathias Rust" eventuelt en lille klokke ?

Et fiktivt men alligevel mere relevant scenarie er beskrevet af Tom Clancy i slutningen på hans 'Debt of Honor' (fra 1996, altså før 9/11), hvor en pilot efter at have myrdet sin co-pilot styrter en Boeing 747 (uden passagerer) ned i det Hvide hus.

  • 0
  • 0

Har du nogensinde hørt om "luftfragt" ?

Risikoen for at et fly styrter ned i et atomkraft eller andre hotspots så som kemiske fabrikker og bio-hazard klasse-2+ faciliteter kan ikke løses fra luften.

Kravet om at døren til cockpit'et er låst I passagerfly, gør absolut ingen forskel på alle de andre fly i luftrummet.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Har du nogensinde hørt om "luftfragt" ?

Så, slå nu koldt vand i blodet.

Risikoen for at et fly styrter ned i et atomkraft eller andre hotspots så som kemiske fabrikker og bio-hazard klasse-2+ faciliteter kan ikke løses fra luften.

Kravet om at døren til cockpit'et er låst I passagerfly, gør absolut ingen forskel på alle de andre fly i luftrummet.

Nej, det er helt korrekt.

Hvis jeg lige for et øjebliks skyld kan blive nedgraderet til "A-kraftnysgerrig", så ville jeg sætte pris på at høre hvad man gør for at gardere sig mod den risiko. (Noget siger mig at ideen om SAM-batteri nok ikke går i Tyskland - men hvis det overhovedet er teknisk muligt, så måske i Kina).

  • 0
  • 0

Har man indskrænkninger i benyttelsen af luftrummet nær A-kraftværker?

  • i Danmark har luftrummet omkring Risø under 2000 fods højde i årevis været 'forbudt luftrum' (men begrænsningen ser nu ud til at være afskaffet(?))

I Tyskland er der 'Sperrgebiete' omkring bla. et større antal industrielle anlæg - om der er kernekraftværker iblandt, kan jeg ikke umiddelbart se, men'Reaktor-Brennelemente Union Werk II' lyder da som noget i dén retning. jf.:

http://www.mil-aip.de/pams/aip/enr/ET_ENR_...

(pkt. 2.5).

Selv har jeg iøvrigt gennem årene moret mig en del over 'Risø-zonen': I og med at fly uhyre sjældent 'falder lodret ud af himlen', forekommer det åbenbart, at fly, der befinder sig [b]inde[/b] i 'cylinderen' frembyder stort set NUL risiko for 'reaktorsikkerheden'! :)

  • 0
  • 0

Hvis jeg lige for et øjebliks skyld kan blive nedgraderet til "A-kraftnysgerrig", så ville jeg sætte pris på at høre hvad man gør for at gardere sig mod den risiko. (Noget siger mig at ideen om SAM-batteri nok ikke går i Tyskland - men hvis det overhovedet er teknisk muligt, så måske i Kina).

Arh sig aldrig aldrig, det går an i USA.

  • 0
  • 0

Jeg har skrevet det før. Men man kan vel ikke gentage det for ofte. Damen fra A-kraftværket i Krümmel var forberedet på problemet, da et tv hold spurgte hende.

"Et fly kan ikke nærme sig Krümmel uden at det bliver opdaget". På spørgsmålet, hvad hun så ville gøre, hvis det var opdaget, svarede hun: "Vi ringer efter politiet."

Hvis svenske Vattenfall kun kan beskæftige klovne i Krümmel, så virker det ikke tillidsvækkende.

Da transformatoren brændte af for nogen tid, kunne røgsøjlen ses fra den anden side af Elben. Brandværnet er bestanddel af katastrofeorganisationen. Brandværnet syd for Elben ringede omgående til den fastlagte kontakt i Krümmel og fik svar: "Betriebsgeheimnis, Datenschutz."

Herefter ringede nabo-amtet-Landkreis Harburg- til ministeriet i Kiel, og de var endnu ikke informeret fra Krümmel.

  • 0
  • 0

"Et fly kan ikke nærme sig Krümmel uden at det bliver opdaget". På spørgsmålet, hvad hun så ville gøre, hvis det var opdaget, svarede hun: "Vi ringer efter politiet."

Ja, den er meget god. Med den i PDFen overnfor nævnte flyvegrænse på kun 2000 fod (godt 600m) over tyske industrianlæg tager det få sekunder for et fly i fuld hastighed at nå jorden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten