Hvor små sko mon de går i. Er der ikke væsentligere ting de kunne undersøge, som for eksempel miljøgevinsten ved at lukke atomkraftværkerne.
De populære elløbehjul findes overalt på gaderne i de større danske og europæiske byer. Men selvom udbyderne af leje-løbehjul reklamerer med miljøvenlige slogans, så betyder elløbehjulenes korte levetid, at de udleder mere CO2 i to ud af tre tilfælde.
Tidligere har Ingeniøren skrevet om en amerikansk undersøgelse fra North Carolina State University, der viser, at elløbehjulene ikke er så grønne endda. Og den konklusion bakkes der nu op om i en rapport fra det tyske miljøagentur UBA.
Da de største miljøpåvirkninger af elløbehjulene skyldes deres produktion, er elløbehjulenes levetid et vigtigt aspekt i den samlede vurdering af deres miljøvenlighed, står der i rapporten fra UBA, der nævner, at de indtil videre ikke har nogen pålidelige oplysninger om holdbarhed og levetid.
De henviser til tidligere undersøgelser, der peger på, at elløbehjulene ikke holder i mere end et par måneder.
»Trods levetiden er elløbehjulene helt klart bedre end bilen. Men sammenlignet med cyklen er elløbehjulene betydeligt mere miljøskadelige og derfor ikke et godt alternativ,« siger lederen af det tyske miljøagentur, Maria Krautzberger, i en pressemeddelelse, der følger rapporten.
Miljøagenturet har indtil videre ikke adgang til data om brugen af elløbehjulene. Men UBA noterer, at de første tal for brugen i Berlin antyder, at de fleste ture i gennemsnit er omkring to kilometer lange.
Det sammenholder de med en undersøgelse blandt mere end 4.000 brugere af dele-elløbehjul i Paris, som viser, at næsten halvdelen, 47 procent, ville have gået, 29 procent taget offentlig transport og 9 procent cyklet.
Maria Krautzberger mener, at man bør fokusere på at reducere antallet af biler og parkeringspladser i de indre byer markant, så der er mere plads til fortov og cykelstier, og at elløbehjulene flyttes uden for bygrænserne.
»Bor man uden for byen, kan det være fornuftigt nok at tage et elløbehjul hen til togstationen i stedet for at tage bilen,« siger hun i pressemeddelelsen.
Ifølge rapporten fra det tyske miljøagentur så er mulighederne for offentlig transport i byerne veludviklede, og de korte afstande kan lige så godt dækkes til fods eller på cykel. Her vil elløbehjulene snarere være en belastning for miljøet, og et øget antal elløbehjulsbrugere vil gøre det endnu mindre attraktivt at gå eller tage cyklen.
Hvor små sko mon de går i. Er der ikke væsentligere ting de kunne undersøge, som for eksempel miljøgevinsten ved at lukke atomkraftværkerne.
Men der er så 15% tilbage, som hverken ville være gået, cyklet eller have taget den kollektive trafik. Er det så bilister?
Det er vel også lidt et paradoks, at når elløbehjulene er "klart bedre end bilen", at det så er elløbehjulene, der skal ud af byen, hvorimod man kun skal fokusere på at reducere antallet af biler. Hvorfor er det ikke omvendt? Ud med bilerne og fokus på at reducere brugen af elløbehjul (=få folk til at gå, cykle eller tage den kollektive trafik i stedet for løbehjul).
Så meget, eller rettere lidt, fokus er der åbenbart på miljøet.
Men der er så 15% tilbage, som hverken ville være gået, cyklet eller have taget den kollektive trafik. Er det så bilister?
Det siger tallene ikke noget om. Der kunne være en "ved ikke" kategori, og "andet" dækker udover bil også taxa og delebiler. Dwer er sikkert også en del, som prøver løbehjulene for sjovs skyld, og ikke fordi de skulle et bestemt sted hen.
Men det er ikke for mig nogen overraskelse, at de fleste brugere af elløbejul ellers ville være gået eller cyklet. Løbehjulene egner sig bedst til korte ture, hvor man ikke behøver den store fart. De, der ellers ville have brugt offentlig transport, er nok primært folk, der ikke lige havde en cykel til rådighed, og som ikke gad gå.
Naturligvis er det ikke bedre at bruge batteriløbehjul end at gå, cykle eller tage bussen. Men som sædvanligt kan alt jo hypes og anprises uhæmmet under brug af M-ordet.
Men batteriløbehjulet er da et morsomt og bekvemt stykke bytransportteknologi, og lad os da nyde dette fremskridt i løbehjulsteknologien. Det fylder jo mindre end en cykel på vejene og som medtaget i S-togene.
Men ligesom battericyklen repræsenterer det et øget energiforbrug fra elnettet, og da el i DK jo endnu ikke ikke er speciel "grøn" eller "bæredygtig" eller "miljøvenlig" eller "klimavenlig" er det vel ret beset et tilbageskridt i forhold til O-emissionssamfundet.
Komforten er elendig på de løbehjul, ingen gider mere end få kilometer på dem, derfor erstatter de kun gang og korte ture med offentligt eller cykel. Det siger meget mere om kvaliteten af de cykler og generelt den forældede cykel teknologi folk har adgang til, at man gider benytte et el-løbehjul i stedet for.
og så skal vi høre på sådan noget noget meningsløst vrøvl
Men der er så 15% tilbage, som hverken ville være gået, cyklet eller have taget den kollektive trafik. Er det så bilister?
Få 100 m's gang kan være udfordrende for en del (heraf mange ældre). Uden at de er helt i el-kørestolsalderen. Moderne storbyer er ekstremt fjendtlige i denne sammenhæng; man skal kunne gå meget langt (storcentre, gågader), løbe hurtigt (over fodgængerovergange eller for at nå busser/letbaner), løfte tunge ting (el-cykler), have en knivskarp reaktionsevne (alle individuelle køretøjer) osv. Det kunne være rigtigt fint med en lille art ultraletvægts, fleksibelt køretøj til ganske korte strækninger. Men som ikke stiller store krav til reaktionshastighed/akrobatiske evner.
Det kunne være rigtigt fint med en lille art ultraletvægts, fleksibelt køretøj til ganske korte strækninger. Men som ikke stiller store krav til reaktionshastighed/akrobatiske evner.
Et tre-hjulet elløbehjul - måske?
Et tre-hjulet elløbehjul - måske?
ja, noget i den dur. Men let og stabil; kan se der findes noget i denne dur. Hvis man satsede på sådanne - og så nogle fornuftige leje-betingelser - kunne man måske få fat i et mere voksent segment og dermed flere ud af bilerne hist og her. Med fornuftige mener jeg lejeformer, uden at rigeligt mange oplysninger uploades til private firmaer.
Kunne måske være fin selv af have til småærinder/bag i bilen. Men så skal det også være af ordentlig kvalitet, og dertil er man ad artiklen vist ikke kommet til endnu.
Min erfaring med løbehjul er at de er extremt hårde ved 60 år gamle ben, 5 minutter på sådan en satan og mine ben er mere ømme, end efter en 5 timers danseaften. Ujævnheder eller blot ru asfalt "slår" op gennem de små hjul.
Undersøgelsen kunne være lavet af Århus universitet.
Undersøgelsen kunne være lavet af Århus universitet.
SF - snildt! De laver så meget lort i forvejen ;-)
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard