Tysk medie: Kun fire af Tysklands 128 Eurofighters er fuldt kampdygtige
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk medie: Kun fire af Tysklands 128 Eurofighters er fuldt kampdygtige

Massive problemer med jagerflyet Eurofighter forhindrer ifølge det tyske ugemagasin Der Spiegel Tysklands luftvåben i at løfte sine NATO-forpligtelser.

Ifølge magasinets kilder er kun fire ud af landets 128 Eurofighter-kampfly fuldt funktionsdygtige, og i alt kun omkring 10 er klar til at gå på vingerne i tilfælde af en krisesituation.

Det står i modsætning til, at Tysklands luftvåben over for NATO-alliancen har registreret 82 fly som kampberedte i tilfælde af en krise, som eksempelvis hvis fjendtlige fly trænger ind i Tysklands luftrum.

Tekniske problemer med selvforsvarssystem

Eurofighters problemer er ret komplicerede, også ud fra et teknisk synspunkt. Kernen er Praetorian Defensive Aids Sub-System (DASS) som er Eurofighters selvforsvarssystem. Det involverer elektroniske modforanstaltninger og et system til at underrette piloten om trusler.

Eksempelvis er det DASS, som tidligt skal underrette piloten om luft-til-luft og jord-til-luft missiler og automatisk udvælge de passende forsvarsmekanismer. Uden DASS er Eurofighterens funktion alvorligt begrænset, og flyet kan ikke regnes som kampdygtigt.

Efter et halvt års brug viste det sig desværre, at systemets centrale sensorpakke, der sidder i små kapsler på vingespidserne, ikke var korrekt afkølet. Dermed blev hele sensorpakken uanvendelig.

Tyske flyteknikere kunne skifte kapslerne på Eurofighterflyene, men en kritisk komponent i kølekredsløbet krævede også udskiftning. Den reservedel kunne imidlertid ikke længere opdrives, da producenten var blevet solgt.

Problemet i pølseenden

Det fejlbehæftede selvforsvarssystem er blot det seneste af en lang række problemer, Eurofighter har været plaget af.

Sidste år viste en rapport til den tyske Bundestag, at kun 39 af de 128 fly, kunne regnes som kampklare – det tal var baseret på problemer med våbensystemerne.

En talsmand for Bundeswehr (det tyske forsvar) udtalte så sent som sidste år, at »forsvaret til fulde imødekommer de aktuelle indsatsforpligtelser« – men samtidig var det præcise tal over antallet af fuldt kampdygtige fly hemmeligtstemplet.

De 82 fly, som Tyskland over for NATO har meldt som kampberedte i tilfælde af en krisesituation, fordeler sig på 'High Readiness Force' og 'Low Readiness Force', som skal kunne være klar på henholdsvis 90 og 180 dage.

Fordi - Hvis vi virkeligt mente at der var en situation hvor man behövede fungerende krigsfly så vill man vel ikke tillade at:

1) De fly man köber sidder for enden af en logistikkäde som, hvis der opstår "en situation" stort set garanterer at man hverken kan servicere eller få reservedele leveret / produceret ,

2) At man ikke har reservedele og kompetencer "inhouse" til "driften",

3) Man ved i årevis at der er et problem men det er helt umuligt at sätte nogle ressourcer på at löse problemet,

4) Evindelige besparelser, reformer samt "internationale indsatser" der ikke er kapacitet til!

Vi skal se det sådan at Fred er det forventede og det derfor er OK at väre lidt slöset med noget millitär man alligevel ikke for alvor behöver til meget mere end at sende värdi-signaler til USA.

  • 12
  • 0

Frithiof, i 1938 havde Storbritannien næsten ikke noget fungerende luftforsvar. Man havde regnet med fred i generationen efter første verdenskrig. Af denne årsag gik premierminister Chamberlain ind til München forhandlingerne med Hitler i en håbløst underlegen position. Men nå ja.... det endte jo "godt".

  • 2
  • 2