Tysk ja til Femern-forbindelse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk ja til Femern-forbindelse

Så er den sidste underskrift sat.

Den tyske forbundsdag vedtog torsdag aften kort før midnat den aftale, der skal sikre en fastforbindelse mellem Nordtyskland og Lolland.

Aftalen, der forventes at koster mere end 40 milliarder kroner at gennemføre, har ellers været genstand for gevaldige diskussioner syd for grænsen, dels på grund af bekymring for miljøet, dels fordi en enkelt delstat frygtede, at det nu var slut med færgedrift i det nordtyske.

Allerede i efteråret stod billedet dog klart, da den tidligere transportminister Carina Christensen (K) underskrev en aftale med den tyske minister. Senere viste der sig et stort politisk flertal blandt delstaterne, og i nat kom så den sidste formalitet på plads.

Den 20 km lange forbindelse forventes klar i 2018. Planen lyder foreløbig på en skråtagsbro med to jernbanespor og en firesporet motorvej, men planerne for en tunnel er også i spil.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tyskland har sagt ja til broen som Danmark betaler men har ikke sagt ja til at betale for den nødvendige infrastruktur i Tyskland. Tyskland har ikke råd til at betale for nødvendige broer og veje i Tyskland så mon ikke det bliver som i de nye medlemslande i EU at EU kommer til at betale den største del af den nødvendige infrastruktur, det betyder at pengene bliver taget fra udviklingen i de svageste områder og fra de svageste mennesker i EU til at betale for at øge forureningen imellem EUs medlemslande. Det ville være mere rigtigt at styrke det lokale erhvervsliv for at mindske transporten i Europa.

  • 0
  • 0

Det bliver sikkert "die dumme daehnen" som kommer til at betale. Det var jo en dansk trafikminister (Flemming Hansen) som brugte det meste af sin tid på at fremme Fehmern-forbindelsen mens han indtog en særdeles nonchelant holdning til de interne danske trafikforhold. Stort set ordret udtalte han for eksempel : "Jeg har fuld tillid til DSB's ledelse". Ja, vorherrebevares...

  • 0
  • 0

Om ikke det så også bliver sådan, at hvis man er til cykels eller på alm. knallert - eller til fods - Så er der lukket land. Det koster jo meget at lave cykelsti. Men nu er det sådan, at hvis man vil på cykel over enten Øresund eller Storebælt, så skal man med toget, fint nok,,,,Meen: En knallert er det umuligt med, for der er svaret, at man for egen regning skal sørge for at få køretøjet med en viognmand. (Dyrt!). Håber så, at man aldrig lukker færgeruten fra Lolland til Langeland, for det er kæmpeomvejen, man bliver tvunget til at tage, hvis man vil på knallert til en Nordtysk by. Eller som jeg også må: Køre over Helsingør/Helsingborg, når jeg skal på knallert til Malmø.

  • 0
  • 0

Hvad mon det kommer til at koste at kører over den bro? Det bliver sikkert gratis for tyskere, mens danskere – i særdeleshed sjællændere, skal betale det hvide ud af øjnene. Jeg foreslår broen frem over navngives. Skodbroen fra helvede!

VH Nicholas

  • 0
  • 0

Hvor er alle dem der vil have hurtigt tog ned til Hamborg lufthavn, vi skal vel snart på ferie?

Hvor er alle miljø folkene der råber HURRA nu hvor godset mellem Sverige og Tyskland kan komme på jernbane i stedet for færge og lastbil?

Er vi nu klar til efterårets store debat, om det skal være 5 sporsløsningen gennem Hedehusene eller nybygningsløsningen gennem Køge bugt?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten