Tysk helikopterflåde grounded - kun fire må flyve

Det tyske søværn har 43 helikoptere, som fordeler sig på 22 af typen Sea Lynx og 21 af typen Sea King. Men i øjeblikket har tyskerne det problem, at kun fire af dem har tilladelse til at flyve, skriver Süddeutsche Zeitung.

Alle de 22 Sea Lynx-helikoptere er blevet grounded på grund af revner, der er fundet på agterdelen. Kun en enkelt helikopter får lov at komme i luften for at holde mandskaberne i træning.

I juni blev en revne på cirka 20 centimeter fundet på haledelen på en helikopter om bord på fregatten Lübeck. Siden er resten af søværnets helikoptere blevet undersøgt grundigt, og der er blevet fundet en række lignende, men knap så alvorlige fejl på flere andre helikoptere.

På helikopterne af typen Sea King, der ligesom Sea Lynx er bygget af det britiske firma Westland Helicopters (nu en del af AgustaWestland), er det ikke deciderede fejl, som holder dem på jorden. I stedet er der et vedligeholdelsesproblem.

Ifølge Süddeutscher Zeitung tager det efterhånden meget lang tid at gøre helikopterne klar til flyvning. Sea King, af hvilke de første eksemplarer kom til den tyske flåde i 1975, tager lige nu 120 timer i vedligeholdelse, hvor man i 2006 skulle bruge mellem 50 og 60 timer for en enkelt flyvetime. Men det er lykkedes at holde tre Sea Kings i luften.

Det tyske forsvarsministerium bekræfter, at der er problemer med helikopterne, og forventer dem først løst i begyndelsen af 2015.

Manglen på tyske helikoptere giver ikke direkte problemer i forbindelse med en europæisk øvelse ved Cap Horn. En talsmand for den internationale flåde fortæller, at der er tilstrækkeligt med helikoptere fra krigsskibe fra andre lande, men at de samtidig bliver nødt til at støtte den tyske flåde, skriver Defensenews.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når i nu vælger at bringe et billede i forbindelse med en artikel, kunne i så ikke gøre jer den ulejlighed at vælge et billede der har en smule relevans til artiklen. Ingeniørens læsere ved god hvordan en helikopter ser ud, den afbillede helikopter har intet med den tyske marine at gøre og produceres ikke af Westland.

  • 6
  • 0

Nu var de danske S-61 fra 65, de første i Nordeuropa. De danske var også de eneste "rigtige" Sikorsky byggede S-61'er med GE-motorer, de tyske og norske er Westland byggede Sea King med RR-motorer, fra 70'erne.

  • 1
  • 0

120 timer i vedligeholdelse ..... for en enkelt flyvetime

  • sådanne talangivelser er jo ren 'gummelastikum', medmindre forudsætningerne oplyses!: Tager man fx. vedligeholdelsesstrukturens samlede mandtimeforbrug i en periode og dividerer med periodens fløjne timetal i samme periode, kan man jo komme frem til næsten hvadsomhelst - kvotienten vil fx. afhænge voldsomt af, om der i den betragtede periode forekommer større eftersyns- eller modifikationsprogrammer.
  • 1
  • 0

Det kunne være interessant at vide om det danske Søværn har set nogle lignende fejl på sine Lynx helikoptere. De flyver under noget barskere vejrforhold. UK har også en masse af dem. Har de haft lignende fejl? Hvis ikke, hvorfor får tyskerne så pludseligt problemer? Er der forskel i brug, vedligeholdelse, eftersynsintervaller? Er der nogle ikke pligtige forebyggende vedligehold der er blevet udskudt? Er der andre Lynx der er produceret på samme sted og ca. samme tidspunkt?

  • 2
  • 0

Som tidligere skrevet er en Sea King mindst to forskellige ting. Sikorsky S-61 og Westland WS-61 som er produceret i England / Italien. Det er almindeligt kendt at der kan være forskel i den håndværksmæssige udførelse.

Enhver der har med 'flyvejern' at gøre ved at vedligehold er meget tidskrævende. Det der indikeres er, at timeforbruget ca. er fordoblet. Det kan sagtens være tilfældet hvis man er ved at fase typen ud, og derfor ikke vil sætte nye stumper i. Hvis man tillader ældre / brugte komponenter og evt. længere gangtid en given komponent så er det ofte kombineret med et krav om hyppigere eftersyn. I den verden er det ofte dyrt at spare.

I disse tider med nedskæringer af de militære budgetter kunne det også være at der er en vis tendens til at forsøge at holde på arbejdspladser.

  • 2
  • 0

De danske Lynx er blevet opgraderet med ny flystel og ny hale-gearkasse. Tyskerne har brugt deres Lynx som fregathelikopter, primært til ubådsjagt, men også til alminelige helikopteropgaver som transport, farvandsovervågning, søredning mm. De danske er primært blevet brugt til fiskerinspektion i Nordatlanten, med fast station ved Grønland og Færøerne. Så de danske har nok fået flest "tæsk", men de har også fået nyt stel. Alle Lynx er produceret på samme fabrik, de danske, tyske, norske og hollandske er produceret omtrent samtidigt.

  • 3
  • 0

Hvis ikke, hvorfor får tyskerne så pludseligt problemer?

Når man har brug for 6 helikopter til kanibalisering for at kunne holde 3 i funktion, så virker det for en udenforstående civilperson lidt mærkelig.

Endnu mere mærkelig er, at forsvarsministeriet og Generalinspektøren ikke har fået kendskab af situationen på tjenestevejen. Det groteske er, at de frustrerede soldater har henvendt sig til ombudsmanden og klaget over de katastrofale tilstande med helikopterne.

Grunden for elendigheden skal vel ses i organisationens omstruktuering. Det nye ansvarlige "Amt" er kun to år gammel og sammensat af 2 tidligere amter. Det betyder vel i praksis i første runde intern borgerkrig mellem militær og civile afdelinger.

Samtidig har de skiftende ministre heller ikke været præget af særlige evner.

Jeg ved ikke om det er et godt omen med et defekt tandhjul i våbenskjoldet.

http://de.wikipedia.org/wiki/Bundesamt_f%C...

  • 3
  • 0

Nu skal man ikke se så kritisk på Lynx helikoptre.

Forbundshæren har 109 Eurofigther og kun hele 8 er klar til take off. Af transportfly ejer de 56 og 21 kan benyttes.

I 2010 har en genial forsvarsminister bestluttet at stoppe al bestilling af reservedele. Forhåbentlig har de ikke smidt alle kataloger med reservedelsnummrene væk.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten