Tysk-fransk konsortium skal bygge Sydhavnsmetro til 9,1 mia. kr
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk-fransk konsortium skal bygge Sydhavnsmetro til 9,1 mia. kr

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Den 9,1 mia. kr dyre metroafgrening til den københavnske Sydhavn skal bores og graves af et tysk-fransk konsortium bestående af entreprenørgiganterne Hochtief Infrastructure GmbH og Vinci Construction Grand Projets. Det har Metroselskabet indstillet til sine ejere, staten, Københavns og Frederiksberg Kommuner. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse.

Illustration: Metroselskabet

»Vi har haft en rigtig god forhandlingsproces, og der har været stor interesse for at bygge Sydhavnsmetroen. Vi har haft højt kompetente bydere og har fået tilbud af høj teknisk kvalitet, og som prismæssigt har ligget tæt. Samtidig har vi haft en god dialog om de krav, vi stiller i arbejdsprocessen for at sikre en god byggeproces og et sikkert arbejdsmiljø for de mange medarbejdere, der skal være med til at bygge metroen. Vi står nu med et godt resultat og ser frem til det kommende samarbejde med vores entreprenører om at anlægge mere metro til glæde for byen og dens gæster,« siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet i pressemeddelelsen.

Ni km tunnel

Det tysk-franske jointventure skal bore to 4,5 km lange tunneller og anlægge fem stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg. Hochtief er allerede engageret i metrobyggeriet på Nordhavnslinjen, hvor selskabet er i joint venture med Züblin.

Kontrakten på at anlægge spor og skinner er gået til østrigske Rhomberg Bahntechnik GmbH som er i jointventure med Efacec Engenharia e Sistemas, S.A. fra Portugal, som blandt andet også arbejder på Odense Letbane. Jointventuret skal levere spor, kørestrøm, 3. skinner - som indeholder kørestrømssystemet - og overvågningssystemer.

Læs også: Nu kommer Sydhavnsmetroen alligevel

Tog og transportsystemet har ikke været i udbud i forbindelse med Sydhavnsmetroen, fordi linjen hænger sammen med Nordhavnsmetroen, hvor Ansaldo STS allerede har vundet kontrakten på at levere tog og transportsystem - ligesom det italienske selskab har gjort til den eksisterende metro og Cityringen.

Gældfri om 48 år

I Loven om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S anslog Metroselskabet, at udgifterne - i 2014-kroner - ville fordele sig således. Metroselskabet har endnu ikke offentliggjort de aktuelle kontraktsummer. Illustration: Retsinformation

Den samlede pris for projektet er 9,1 mia. kr inkl. en korrektionsreserve på 30 procent. Ifølge planen skal Sydhavnsmetroen åbne i 2024, hvorefter at passagertallet på de fem stationer forventes at vokse til cirka 29.000 daglige passagerer i 2035.

Metroselskabet forventes nu at være færdig med at tilbagebetale sin gæld i 2065.

Er planen at der først åbnes for trafik når hele strækningen er færdig? Eller starter man oppe ved Cityringen og arbejder sig ned med Havneholmen osv., og så åbner for trafik frem til stationerne efterhånden som de er færdige?

  • 0
  • 1

Nordhavnslinien åbner allerede 2019.

Togene kører fra Nordhavnen og hele vejen til vedligeholdelsescentret (Vasbygade syd for Hovedbanegården) hvor de vendes. Det er fordi der ikke er plads til at lade dem vende på metrostation København H.

Når Sydhavnslinien åbner, kører de blot via den i stedet.

  • 2
  • 1

@Jonathan
Sydhavnsdelen af M4 åbner først når det hele er færdigt. Boring af tunneler sker fra Enghave Brygge dels mod Havneholmen og udfletningskammeret ved siden af Trafiktårnet, dels mod Ny Ellebjerg.

Men som Bent skriver, kører M4 fra Orientkaj/Nordhavn til Kontrolcenteret indtil det nye stykke er færdigt.

  • 1
  • 0

Denne metro koster 2 mio kr. Pr. meter. Københavns føste metro kostede kun 1?. Hvordan kan prisen blive dobbelt så høj?

  • 0
  • 1

Med noget af det eksisterende Metrogrej?

Eller skal vi:
Have 3 værksteder
Have 3 lagre af reservedele
Uddanne 3 sæt mekanikkere
Have 3 forskellige styre systemer.
Have 3 forskellige uddannelser til kontrolrummet
Have 3 forskellige .....
Have 3 .....
3....
3..
3-

Og hvad så når de næste strækninger kommer på?
4 - 5- 6 ...........12

  • 1
  • 2

Det bliver de samme tog og samme styresystemsom skal benyttes på Metrocityringen. Udfletningen til Sydhavnsmetroen ligger mellem Kontrol- og vedligeholdelsescenteret og Sønder Boulevard.

Derfor kommer denne del ikke i udbud.

Togene kommer til at køre i flæng mellem M3 (Cityringen) og M4 (Nordhavn-Sydhavnsmetroen).

  • 2
  • 0

Nu er jo en tunnelbane, det betyder som udgangspunkt at man kun kan komme ind i tunnellen med kørende materiel fra enderne. Derfor kan man ikke åbne Sydhavnsbanen i flere etaper, men man burde måske snarer betragte Sydhavnsbanen som en etape på et større net.

  • 1
  • 0

Sydhavnsbanen bliver en sidebane til cityringen, med de samme tog og værksteder, i lighed med Nordhavnslinjen. Det fremgår lidt utydeligt af artiklen, at togleverancen er i forlængelse af cityringen.
Cityringen og Ørestadsmetroen er to adskilte systemer, med to forskellige typer tog. Men forskellen er ikke større end at man ved fremtidige udskiftninger og opgraderinger, vil kunne bringe de to systemer op til samme standart. Men lige nu ville det betyde at man skulle anskaffe forældede tog til Cityringen.
Er sammenkobling af de to metroer ville kræve meget kostbare afgreningstunneller, og årelange sporspærInger på den eksisterende metro. Så er det billigere at have to værksteder.

  • 2
  • 0

Ja, den er jo en etape for metrolinjen M4. I Nordhavn er stykket Nordhavn-Orientkaj også kun en del af den planlagte Metro strækning i dette område.

På et tidspunkt nævntes muligheden for forlænge metroen fra Ny Ellebjerg via Ringbanen til Hellerup (formentlig mest overjordisk).

En forlængelse Nordhavn -> Hellerup har jeg også læst om engang.

  • 0
  • 0

Bemærk også at det er to forskellige styresystemer, så det er ikke nok at skifte tog.
Hele ATC skal skiftes, samtidig, da ATC på M1+M2 ikke er den standard der installers på M3+M4.

  • 0
  • 0

På et tidspunkt nævntes muligheden for forlænge metroen fra Ny Ellebjerg via Ringbanen til Hellerup (formentlig mest overjordisk).


Hvor banen til Ny Ellebjerg bliver forlænget til ved ingen noget om nu. Frederiksberg vil gerne have den op langt Søndre/Nørre Fasanvej, Hvidovre nævnes også. Og så er Ringbanen også nævnt.

En forlængelse Nordhavn -> Hellerup har jeg også læst om engang.


De meste reelle planer er forlængelse af Orientkaj længer ud i Nordhavnen - der er allerede købt materiel til denne del til det tidspunkt hvor man går i gang..

  • 0
  • 0

Den første metro er 21 km og kostede vel ca 22 mia. Hvorfor skal en ny metro så koste dobbelt nu! Man genbruger vel værksted overvågning drift mv fra den gamle?

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke om det skyldes at den første metro er en blanding af tunnel og overjordisk - det sidste vel faktorer billigere - hvor SYdhavnsmetroen (som Cityringen) er rent tunnel.

Og ja: Man genbruger værksted, kontrolcenter, værksted mm. fra Cityringen (ikke fra den gamle metro).

Desuden er prisen på godt 9,1 mia kr. inkl. tillæg på 30% - det egentlige budget er altså "kun" 6,4 mia kr.

Iøvrigt undrer det mig at man beskriver de 9,1 mia kr. som prisen (f.eks. i overskriften: "bygge ... til 9,1 mia kr. ") som om at hvis man holder sig inden for 9,1 mia har man holdt budgettet. Det har man vel ikke. BUDGETTET er 6,4 mia. Alt derover er budgetoverskridelse. Reserven på 30% er penge man lægger til side for en sikkerheds skyld så man ikke løber tør - men de er ikke en del af den oprindelige budgetterede pris.

  • 1
  • 0

At man allerede nu er begyndt at snakke om næste generations S-tog skal være førerløse. Derfor giver det god mening at tænke denne lille strækning ind i metrodrift. Traceen ligger der allerede.

  • 0
  • 0