Tysk-fransk konsortium skal bygge Sydhavnsmetro til 9,1 mia. kr
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk-fransk konsortium skal bygge Sydhavnsmetro til 9,1 mia. kr

Foto: Lasse Gorm Jensen

Den 9,1 mia. kr dyre metroafgrening til den københavnske Sydhavn skal bores og graves af et tysk-fransk konsortium bestående af entreprenørgiganterne Hochtief Infrastructure GmbH og Vinci Construction Grand Projets. Det har Metroselskabet indstillet til sine ejere, staten, Københavns og Frederiksberg Kommuner. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse.

Foto: Metroselskabet

»Vi har haft en rigtig god forhandlingsproces, og der har været stor interesse for at bygge Sydhavnsmetroen. Vi har haft højt kompetente bydere og har fået tilbud af høj teknisk kvalitet, og som prismæssigt har ligget tæt. Samtidig har vi haft en god dialog om de krav, vi stiller i arbejdsprocessen for at sikre en god byggeproces og et sikkert arbejdsmiljø for de mange medarbejdere, der skal være med til at bygge metroen. Vi står nu med et godt resultat og ser frem til det kommende samarbejde med vores entreprenører om at anlægge mere metro til glæde for byen og dens gæster,« siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet i pressemeddelelsen.

Ni km tunnel

Det tysk-franske jointventure skal bore to 4,5 km lange tunneller og anlægge fem stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg. Hochtief er allerede engageret i metrobyggeriet på Nordhavnslinjen, hvor selskabet er i joint venture med Züblin.

Kontrakten på at anlægge spor og skinner er gået til østrigske Rhomberg Bahntechnik GmbH som er i jointventure med Efacec Engenharia e Sistemas, S.A. fra Portugal, som blandt andet også arbejder på Odense Letbane. Jointventuret skal levere spor, kørestrøm, 3. skinner - som indeholder kørestrømssystemet - og overvågningssystemer.

Læs også: Nu kommer Sydhavnsmetroen alligevel

Tog og transportsystemet har ikke været i udbud i forbindelse med Sydhavnsmetroen, fordi linjen hænger sammen med Nordhavnsmetroen, hvor Ansaldo STS allerede har vundet kontrakten på at levere tog og transportsystem - ligesom det italienske selskab har gjort til den eksisterende metro og Cityringen.

Gældfri om 48 år

I Loven om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S anslog Metroselskabet, at udgifterne - i 2014-kroner - ville fordele sig således. Metroselskabet har endnu ikke offentliggjort de aktuelle kontraktsummer. Foto: Retsinformation

Den samlede pris for projektet er 9,1 mia. kr inkl. en korrektionsreserve på 30 procent. Ifølge planen skal Sydhavnsmetroen åbne i 2024, hvorefter at passagertallet på de fem stationer forventes at vokse til cirka 29.000 daglige passagerer i 2035.

Metroselskabet forventes nu at være færdig med at tilbagebetale sin gæld i 2065.

Er planen at der først åbnes for trafik når hele strækningen er færdig? Eller starter man oppe ved Cityringen og arbejder sig ned med Havneholmen osv., og så åbner for trafik frem til stationerne efterhånden som de er færdige?

  • 0
  • 1

Nordhavnslinien åbner allerede 2019.

Togene kører fra Nordhavnen og hele vejen til vedligeholdelsescentret (Vasbygade syd for Hovedbanegården) hvor de vendes. Det er fordi der ikke er plads til at lade dem vende på metrostation København H.

Når Sydhavnslinien åbner, kører de blot via den i stedet.

  • 2
  • 1

@Jonathan
Sydhavnsdelen af M4 åbner først når det hele er færdigt. Boring af tunneler sker fra Enghave Brygge dels mod Havneholmen og udfletningskammeret ved siden af Trafiktårnet, dels mod Ny Ellebjerg.

Men som Bent skriver, kører M4 fra Orientkaj/Nordhavn til Kontrolcenteret indtil det nye stykke er færdigt.

  • 1
  • 0