Tysk energi-gigant: Elbilerne overbeviser danskerne inden for to år

»I løbet af 12-24 måneder vil der være et marked for elbilerne i Danmark.«

Det siger administrerende direktør i E.ON Danmark Tore Harritshøj ifølge epn.dk, efter at firmaet har købt 770 ladestandere, som har stået ubrugte hen, siden Better Place i maj gik konkurs.

Hans optimisme er et udslag af det, han betragter som fabrikanternes, kommunernes og regeringens tro på elbilerne.

»Kommunerne satser på at udskifte biler med elbiler, og regeringen har bekræftet en fortsat tro på elbiler på personbilområdet,« siger Tore Harritshøj til epn.dk

Både transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) og handels-og europaminister Nick Hækkerup (S) bekræfter i en pressemeddelelse deres fortsatte tro på elbilprojektet.

»Vi er glade for, at E.ON vil bidrage til udvikling og udbredelse af nye grønne løsninger på transportområdet,« siger Pia Olsen Dyhr i pressemeddelelsen.

Læs også: De mest interessante biler i Frankfurt

Tore Harritshøj bygger også sin optimisme på, at almindelig biler nu kommer på markedet med elmotorer. Blandt andet lancerer VW modellerne Golf og Up! i en eludgave.

Især Up! er der store forventninger til, når den præsenteres på Frankfurt Motorshow, som starter i dag og løber frem til 22.september. Sidste år blev den konventionelle udgave af Volkswagens mindste bil kåret til årets bil i Danmark af en samlet dansk motorpresse, og bilen har toppet salgslisterne adskillige gange.

E.ON erkender, at salget af elbiler i Danmark har været sløjt. Alligevel tror firmaet altså på, at gennembruddet ligger lunt i horisonten, og at elbilerne er fremtiden for de danske byer.

Læs også: Salg af elbiler skuffer verden over

Også afdelingschef i FDM Torben Lund Kusk håber, at biler som Up! kan være med til at sætte skub i salget af elbiler. Han maner dog til ro:

»Lad os nu vente og se, hvordan det går, når Up! kommer på det danske marked i løbet af efteråret. Vi må ikke glemme, at almindelige mennesker stadig ikke køber elbiler.«

Tyske E.ON er verdens største privatejede energiselskab og opererer med knap 80.000 ansatte i over 30 lande. Firmaet vil ikke afsløre, hvad det har betalt for de 770 ladestandere, men med en omsætning på 700 mia. kroner og 35 mio. kunder på verdensplan er det næppe dets største satsning.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Vi må ikke glemme, at almindelige mennesker stadig ikke køber elbiler.".

Jeg føler mig nu ellers som et ret almindelig menneske. Jeg har to arme, et hoved og nogle ben. Jeg var slet ikke klar over, at det var valget af personbil, der afgjorde og man var et almindelig menneske eller ej.

Måske FDM bare skulle komme lidt ud. Så ville de opdage, at vi elbilsejere er helt almindelig mennesker, der hverken spiser små børn eller drikker blod. I hvert fald ikke mere end resten af befolkningen. Vi er i det store hele en lige så broget skare, som alle andre grupper her i landet.

;-)

  • 0
  • 0

Nu er en Elbil jo for folk med behov for begrænset rækkevidde - som de fleste, men de udskiftelige batterier var jo en hurtig løsning - som en normal brændstof-optankning undervejs, så et udvidet behov også kunne tilfredsstilles. Men Better Place havde jo, med Renault som primær og eneste leverandør, forsømt at udbrede konceptet til andre bilmærker også, før man hovedløst begyndte at bygge skiftestationer for millioner af kroner. Og når Renault så oven i købet tidligt meldte ud at de ikke ville forsætte med at producere biler med udskiftelige batterier, så var konceptet stendødt! Og nu er en Elbil jo slet ikke så forureningsfri endda. Forureningen er bare flyttet et andet sted hen. Og som med atomkraftværker, hvem vil købe et brugt atomkraftværk? Batterierne skal jo også bortskaffes på et tidspunkt. Jeg har selv kørt tung el-truck, hvor de meget tunge batteriekasser - to til at svinge ud på aksler, blev renoveret med jævne mellemrum, med nye stave, så kun metalkassen var tilbage. Og det var nok ikke billigt?

  • 0
  • 0

Et træ gør ingen skov. Almindelige mennesker, familier over en bred kam køber jo netop ikke en elbil som første valg, for langt hovedparten er den end ikke med i overvejelserne.

Personligt kan en elbil ikke levere en vare der dækker mit behov. En billig bil >25.000, der skal være plads til 5 personer + oppakning og skal kunne trække 1500kg trailer. Det er for mig kravene, og jeg taler ikke om en ny bil, så ingen samenligning med Tesla eller andre nye biler, de er for dyre.. En elbil levere ikke en vare som en fosildrevet bil gør i samme prisklasse, desuden er jeg noget skeptisk omkring brugtpriser, for hvad er en elbil værd når dens batteri er slidt op?

Så om elbils brugerne er så broget en skare vil jeg nok ikke være så sikker på, elbilen opfylder en bestemt gruppes behov, men ikke mange andres.

  • 0
  • 0

Var det ikke E.ON der havde en meget usympatisk prispolitik over for fjernvarmekunder nogle steder i Nordsjælland.

  • 0
  • 0

EON skulle hellere have investeret i RUF. Så kunne de tjene penge ved at bygge en ultra-let bane til Ring 3 Der er afsat 3,7 mia. kr og det vil kun koste ca. 2 mia ved hjælp af RUF. Derefter ringlinier fra metro cityringen ud til P-pladser for enden af motorvejene. Derefter kollektive RUF-elbiler, som kører mellem P-skinner placeret rundt i byen hvor de oplades mens de parkerer. Endelig det store RUF netværk svarende til www.ruf.dk/master.doc På dette tidspunkt vil bilfabrikkerne sprøjte RUF-biler ud til en attraktiv pris, som folk vil købe selv om de bliver afgiftbelagt. De vil købe dem fordi: 1) De oplades på skinnen, så man aldrig behøver at tænke på opladning 2) De kører langt hurtigere end den gamle benzin-bil, især i myldretiden 3) Det er langt mere sikkert 4) Man behøver ikke at spilde tiden med at styre mens man er på skinnen 5) Man kan køre 3 gange så langt på 1 kWh i forhold til almindelige elbiler 6) Spalten i bunden kan fyldes med en hybridenhed med benzinmotor ell. lign.

Se det er der perspektiv i :-)

Pia Olsen Dyhr har lovet mig et møde med folk fra ministeriet, nu må vi håbe hun sidder længe nok !

  • 0
  • 0

EON laver sikkert samme trick her som de har gjort med fjernvarmen flere steder, en lille fiks kontrakt og så hæfter man for gælden selv om man intet ejer.....det skal de nok få strikket sammen så de intet risikere.......

  • 0
  • 0

Hans optimisme er et udslag af det, han betragter som fabrikanternes, kommunernes og regeringens tro på elbilerne.

Nu er tro ikke rigtig tilstrækkeligt, der skal helst også nogle kunder, og de skal altså ned i pris, før der begynder at ske noget. Jeg har en mistanke om at de holder prisen så høj fordi de ikke kan eller vil producere flere.

  • 0
  • 0

Mistanker rækker ikke længere end tro ... det eneste der tæller er fakta!

Elbiler er dyrere end biler med forbrændingsmotorer fordi elbils komponenter - primært batterier - er dyre.

  • 0
  • 0

Jeg er enig med mange i, at det nok primært ville være nr. 2 bil. Hvis jeg kunne købe en lille elbil - i stedet for en benzin UP, og så bruge den til at ræse rundt på arbejde (15km) og køre ungerne til sport og musik, så ville langt de fleste af mine behov være dækket. Så kunne den store familiebil stå og hygge sig i garagen, når vi ikke lige skulle afsted til Legoland eller ud med campingvognen. Det ville faktisk passe mig rigtig godt. Jeg har bare ikke 200.000+ til en lille nr. to bil. Den skal ned i samme prisklasse som de andre små, altså < 100.000kr.

  • 0
  • 0

Almindelige mennesker, familier over en bred kam køber jo netop ikke en elbil som første valg

Nej, og da jeg købte mit første DVD-drev til computeren midt i halvfemserne, købte folk også VHS som førstevalg, og sådan kan man blive ved.

Hvad er pointen? At nogle folk er mere fremsynede end andre - eller at teknologien skal modnes før den slår igennem? Det afhænger nok helt af, hvem man spørger - og det ene svar er nok lige så rigtigt som det andet.

Det jeg ikke forstår er den hetz, der pludselig er opstået mod elbilsejere og sympatisører. Vi er ikke ordneligt mennesker, og vi er ikke velkomne i de rigtige billisters klub, der ikke har lyst til at tale vores sag, men hele tiden er på nakken af os.

Hvad bunder al den bitterhed i? Hvor er nysgerrigheden og glæden ved en ny teknologi, der (måske) kan være med til at løse nogle af de enorme problemer, vi står over for?

  • 0
  • 0

Det jeg ikke forstår er den hetz, der pludselig er opstået mod elbilsejere og sympatisører. Vi er ikke ordneligt mennesker, og vi er ikke velkomne i de rigtige billisters klub, der ikke har lyst til at tale vores sag, men hele tiden er på nakken af os.

Jeg tror nu ikke der generelt er en Hetz mod elbilejere. Der er en række folk herinde på ing.dk, der altid kæfter op, når der tales om atomkraft, vindmøller, solceller og elbiler. Alt hvad der er "grønt" er skidt for økonomien, og alt hvad der hedder global opvarmning er en mellemting mellem fantasi blandt tusindvis af forskere og hvis noget er sandt, så kan vi alligevel ligeså godt bare opgive, da vi ikke kan styre kinas vækst.

Men det er nu altså bare en håndfuld. Langt de fleste tror jeg gerne vil have en elbil. Jeg har en nyere dieselhakker til 300k fra 2009, som jeg nu har fået rep. for 22.000kr. pga. fejl i dieselpartikelfiltret - og fejlen er der stadig. Jeg gad godt have noget, der var mere simpelt, og jeg havde meget mere forstand på. Altså en elbil. Jeg har bare ikke lige råd, men det betyder nu ikke, at jeg har noget had til det.

  • 0
  • 0

Mon ikke der vil opstå et større og mere attraktivt udlejningsmarked for familiebiler med "fossilmotor) :-) . Jeg mener hermed at mit daglige behov nok kunne dækkes af en Up, og at det egentlig vil være noget af en kostbar luksus at have den store bil stående i garagen og vente på at jeg skulle besøge Tante Anna, som bor lidt længere væk. Så ville jeg da nøjes med at eje Up'en, og leje en familiecontainer når dét behov er der.

  • 0
  • 0

Nu var DVD jo teknisk overlegen i forhold til VHS, og tilbød fra start det samme som VHS og mere til. En El bil tilbyder netop ikke det samme eller mere end en fossil drevet bil endnu. Personligt så kan jeg ikke finde el-biler i det prisleje jeg vil bekoste på en bil, jeg kan ikke finde elbiler der kan opfylde behovet for volumen og trækkrog, alt inden for den pris som en fossil bil kan idag. Hvis el-bilen kunne levere samme ydelse som fossilbilen, ja så var den da klart med i overvejleserne når der skiftes bil. Elbilen er et produkt der ikke levere det samme og mere, men et produkt som sætter begrænsninger for brugeren som må finde sig ikke at kunne det samme som i en fossil bil, igen i samme prisklasse.

En hetz mob elbilen og de folk der støtter den, har jeg skam ikke. Men har problemer med at den af politikere og teknikere bliver udråbt til vidunderet der kan rede verden, og at der politisk ikke kigges på alle muligheder men meget blindt på elbilen, som er velegnet til et specifikt brugs mønster. Hvis elbilen blev markedsført til det den er optimal til, både af sælgere og politikere så ville jeg have en del større respekt for teknologien og dens muligheder, men som det pt. er er det mere religion fra beslutnings tagere og fra en del ejere af elbiler.

Jeg ønsker et frit valg når jeg køber materiel til at dække mit transportbehov.

  • 0
  • 0

Nu var DVD jo teknisk overlegen i forhold til VHS, og tilbød fra start det samme som VHS og mere til.

Original DVD: 1,5 times video, read-only.

VHS: 8 timer (med long play) og mulighed for at lave dine egne optagelser.

Passer egentligt meget godt hvis DVD er elbil og VHS din benziner (diesel = long play). :-)

Elbilen har nogle ulemper men den har også fordele. Stort set alle er imponeret over elbilens kvaliteter når de får en prøvetur. Der er tyst, der er automatgear og accelerationerne er hurtige og behagelige. Elbilen minimere den globale forurening (CO2) og er totalt fri for udledning af partikler i nærmiljøet. Den kan lades derhjemme så at man i dagligdagen sparer besøget ved tankstationen.

Så jo elbilen er en fin DVD. Og ligesom at DVD'en blev udviklet med multilayer og mulighed for RW, så bliver elbilen også bedre med tiden.

Tesla Model S er en Bluray :-).

  • 0
  • 0

Hvordan vil du så forklare at Renault Zoe er lige så dyr som en tilsvarende almindelig bil, selvom man lejer batteriet.

Bortset fra at i begge synes at sige det samme, så burde Zoe være langt billigere end det den sælges for.

Jeg har ikke så mange oplysninger om Zoe, men for Leaf er svaret "fordi de kan". Eller rettere, lige nu er fabrikkerne fuldt bookede. Udbud og efterspørgsel. Udbudet kan ikke følge med efterspørgslen, så derfor er prisen høj.

Det er forhåbentligt et midlertidigt fænomen. Snart kommer der flere modeller på markedet og Nissan/Renault er ved at udvide kapaciteten.

Når man producerer biler kan knaphed på bare en enkelt komponent sætte det hele tilbage. Nissan har for tiden problemer med at producere batterier nok.

Når man ser bort fra batterier, så består elbilen af færre og billigere komponenter end benzinbiler. Den samme bil bør derfor være langt billigere i eludgave, hvis batteriet lejes. Lige nu passer virkligheden ikke med teorien, men det er jeg sikker på der snart bliver rettet op på.

  • 0
  • 0

Jeg kan godt lide ideen om rene elbiler, men ...

En ren elbil har bare en begrænset rækkevidde per opladning, og det gør den mindre nyttig. På Ingeniøren var der også en elbil under test og dens kolde batterier ydede vist ikke særlig godt, var det?, op ad Valby Bakke? Ikke just imponerende.

Der er altså med andre ord både nogle børnesygdomme, og så en batteriteknologi der skal blive bedre og perfektioneres først før branchen har en god ide hvordan man lave en robust elbil der kan klare både meget koldt og også meget varmt vejr.

Her kommer hybrid teknologi ind. Hybrid teknologi i biler er et udmærket kompromis, men billigere bliver det nok ikke. Tænk: Både en forbrændingsmotor, samt en generator, højeffekt elektronik, et lille batteri, og så elmortor(er). Et mekanisk gear kan man dog godt slippe for.

I byerne ville sådan en hybridbil kunne køre bytrafik meget mere energiøkonomisk end med en forbrændingsmotor, ingen tomgang ved bilkøer f.eks. Tilmed kommer der oven i som bonus effekt mindre luftforurening.

Realistisk set er det bedre at satse på hybridbilerne nu. Når teknologien så er udviklet noget mere så kan man måske kigge på produktion af rene elbiler. Muligvis til at begynde med som en god nr 2 bil.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke så mange oplysninger om Zoe, men for Leaf er svaret "fordi de kan". Eller rettere, lige nu er fabrikkerne fuldt bookede. Udbud og efterspørgsel. Udbudet kan ikke følge med efterspørgslen, så derfor er prisen høj.

Sådan noget sludder.. Som jeg ser det er årsagen til den høje pris en kombination af høje udviklingsomkostninger og lave salgstal. Og så bliver de nød til at sætte prisen højt, lidt ligesom DVD-brændere i starten. Så der er det sædvanelige hønen eller æget problem.. De bliver ikke billige før der bliver solgt mange.. Og der bliver ikke solgt mange før de er billige.

  • 0
  • 0

Sludder? Lige nu har vi en BMW i3 der koster det samme som en Nissan Leaf. Og BMWen er bygget i kulfiber og andre eksotiske materialer. BMW har udtalt at de tjener penge fra dag 1.

Du skal ikke komme og påstå at Nissan ikke længere kan prissætte deres biler lavere end BMW.

Jeg forudser et kraftigt prisfald på Nissan og Renault elbiler når BMW i3 bliver alment tilgængelig.

  • 0
  • 0

Korrekt elbilen er ikke et reelt alternativ for mange, Korrekt de er for dyre. Faktisk er alle argumenterne mod elbiler ganske reelle. I dag... Men har nogen af Jer prøvet en Tesla Model S? Nej, og der var nok heller ikke mange "almindelige" danskere der havde prøvede de første biler, da de var i konkurrence med hestevognen. Model S er dyr, den er eksklusiv, og den ER et alternativ. Tesla har set det, som alle andre har overset. Skal man indføre ny dyr teknologi, så skal den indføres i toppen af markedet, hvor prestige vejer højere end pris.

Kom nu ind i kampen, og vær lidt visionære. Elbilen er kommet for at blive. Og de der ikke ser det, vil ikke være på markedet om 50år.

  • 0
  • 0

Kom nu ind i kampen, og vær lidt visionære. Elbilen er kommet for at blive. Og de der ikke ser det, vil ikke være på markedet om 50år.

Ingen tvivl om at den kommer - i meget store styktal - det sker bare ikke nu - og heller ikke om 2 år.

Forbrugerne pengepungs størrelse har ikke nogen om at være visionær eller ej.

Folk vil simpelthen ikke sætte sig i gæld til en ny dyr bil, når der stadig er en god mulighed for at blive fyret. Så holder folk på pengene, og så kan nok så mange forhåbninger hos vores Folketingspolitikere bare ikke ændre på det.

Der er derfor brug en mellemting - hybrid bilen - i en længere eller kortere periode. Tag en hybrid bil som et teknologisk trin på vejen til en ren el-bil.

Her oplever forbrugeren også egenskaberne ved elektrisk drift af en bil, og det bliver så senere nok nemmere at sælge en ren elbil, fordi den ikke virker helt så fremmedartet (forbrugere kan godt være nogle rigtig vanedyr).

  • 0
  • 0

Model S er dyr, den er eksklusiv, og den ER et alternativ. Tesla har set det, som alle andre har overset. Skal man indføre ny dyr teknologi, så skal den indføres i toppen af markedet, hvor prestige vejer højere end pris.

Nemlig, det er mig en gåde at ingen andre følger Teslas spor. Men hoverårsagen er nok at de andre ikke ønsker forandring, de tjener jo kassen på "fosil" biler. Det er langt sværere at tjene penge på elbiler fordi: - Nyudvikling er dyr. - De kræver mindre vedligehold = færre reservedele. - De er sværere at sælge, da det er nyt for forbrugerne.

Tesla's har derimod ingen interesser i "fosil" biler, så de går "all in" og tager tyren ved hornene. De laver en bil som forbrugerne rent faktisk vil have, fordi den er god også sammenlignet med en fosil bil. Den vil så være dyr i starten, så den bliver solgt i den dyre segment af markedet.

Når teknologien er modned og masseproduktionen er begyndt, så genbruger de mange af de ting de har udviklet og laver en billigere udgave.

That's the way to do it..

  • 0
  • 0

Med DONGs store investeringer i BetterPlace in mente, har vi så ikke opnået ulempen ved at investere i noget (køb) og nu også ulempen ved at skulle betale løbende (leje)?

Altså; DONGs kunder har vel principielt set (og uden at blive spurgt) kastet en del penge i BetterPlace, der så har kastet penge i noget infrastruktur.

Det køber et tysk firma nu, antageligvis med henblik på at få en sund forretning ud af det.

Så har vi da med mine øjne 'opnået' at købe noget kontant, som vi så kan betale for at bruge (leje). Ikke at det er et nyt anskaffelsesprincip i Danmark.

Jeg erindrer at mange mente at det var forkert når DONG 'regulerede overskuddet' ved at investere, i stedet for at lægge låg på priserne. Nu har det vel vist sig, at de principielt set lige så godt kunne have sendt de samme penge direkte til udlandet fra starten - og det havde vel næppe vundet indpas.

  • 0
  • 0

DONG har "kun" investeret 200 millioner kroner i Better Place. Totalt fik BP næsten 5 milliarder kroner, så hvis du skal føre det argument, så har "vi" kun betalt for 4%. Andre har betalt for de resterende 96%.

Men se også hvad det er som E.ON køber. De køber netop ikke batteribytte systemet. Det er den "konventionelle" del af forretningen der bliver købt, det vil sige helt almindelige ladere.

Det har ikke kostet milliarder at opsætte disse ladere. Vi har desuden allerede konkurrence i form af Clever, som også har opstillet ladere.

Det som DONG investerede 200 millioner i er tabt for evigt. De investeret i en vision om batteribytte. Nu er det en anden teknologi der vinder frem og den teknologi er lynladere.

Er der iøvrigt nogen der ved hvor mange af BPs 770 ladestandere der er lynladere? Mit gæt er at det ikke er ret mange.

  • 0
  • 0

Andre har nævnt det, men jeg vil alligevel uddybe: Mere end 90 % af "almindelige" menneskers kørsel udgøres af ture under 50 km. Disse ture kan køres af rene elbiler. Men de fleste vægter de 10% længere ture så højt, at de fravælger elbilen. Derfor er det hybridbiler, der kan åbne vejen for mere kørsel på el. Jamen - siger mange - så gider folk ikke oplade elbilen, og kører på benzin. Det kan forhindres politisk! - Hybridbiler skal udstyres med to km-tællere, der tæller el-km-kørsel og benzin-kørsel. Og så skal man beskattes "passende" for de kørte benzin-kilometre. Så får skattefar kompensation for den tabte reg.afgift, og folk vælger at køre billigt på el. Desværre er hybridbiler mere komplicerede og koster mere. Men på langt sigt gætter jeg på, at man vil udvikle en unit, der består af en lille gasturbine, der trækker en elgenerator. Den er vibrationsfri, relativt billig og kan placeres hvorsomhelst i bilen. Den starter, når batteriet nærmer sig tomhed og stopper igen, når behovet er dækket. Korte ture, køkørsel og bykørsel køres på ren el - så langt, som batteriet rækker. Men prisen? - Hybridbiler er især dyre, fordi der sælges så få, og der sælges kun få, fordi de er dyre! Derfor skal de afgiftslempes - eller have tilskud?? - i en årrække, til prisen er attraktiv uden støtte. Mange politikere er enige i dette, men det går langsomt med handling!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten