Tysk domstol siger god for at forbyde dieselbiler i storbyer
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tysk domstol siger god for at forbyde dieselbiler i storbyer

Illustration: Volkswagen

De to tyske storbyer Düsseldorf og Stuttgart kan lovligt indføre restriktioner på biltrafikken som et led i indsatsen for at nedbringe luftforureningen. Det er i dag blevet slået fast ved den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig.

Dermed er der juridisk set sat punktum i sagen, der over de seneste år har været fulgt tæt af tyske medier og begyndte, da miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH) i kølvandet på den såkaldte Dieselgate-skandale, indledte en retssag, der skulle gøre det muligt for lokale myndigheder at forbyde de mest forurenende dieselbiler adgang til de mest centrale bydele, i første omgang i Stuttgart.

Delstaterne Nordrhein-Westfalen og Baden-Württemberg afviste efterfølgende at tillade forbud mod dieselbiler i Stuttgart og Düsseldorf, så sagen rundede sidste år forvaltningsdomstolen i Stuttgart, hvor DUH fik medhold.

Rammer bilindustrien hårdt

Dommen ved forbundsforvaltningsdomstolen, som er Tysklands øverste administrative domstol, har ikke mindst været ventet med tilbageholdt åndedræt af den tyske bilindustri, idet den ventes at få stor betydning for salget af dieselbiler i landet.

Der er tale om en præcedensdom, så sagen kan få betydning for samtlige af de tyske byer, hvor luftforureningen ligesom i Düsseldorf og Stuttgart overskrider EU’s grænseværdier. Det drejer sig ifølge det tyske miljøagentur UBA om mindst 70 tyske byer, hvor NOx-niveauerne sidste år lå over EU’s grænseværdier.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

»Med denne afgørelse kan dieselforbud hurtigt sprede sig til mange tyske byer, da det er den hurtigste måde at nedbringe luftforureningen til et mere acceptabelt niveau,« siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i miljøorganisationen Det Økologiske Råd, i en netop udsendt pressemeddelelse.

»Det er en historisk sejr i kampen mod luftforurening, og den markerer samtidig enden for dieselbilen,« siger han.

Tyske DUH har siden det første sagsanlæg fulgt op med 16 tilsvarende sager i andre tyske byer, og organisation kan efter dagens dom ventes at indlede en række yderligere søgsmål.

Modstand mod restriktioner

Den tyske regering har længe afvist enhver form for restriktioner mod dieselbiler. Den tyske bilindustri spiller en afgørende rolle i tysk økonomi, og kun omkring seks millioner af de i alt 15 millioner dieselbiler på de tyske veje lever op til kravene i Euro 6-miljønormerne, som ventes at blive undtaget fra kommende køreforbud i tyske byer.

Læs også: Tyske bilproducenter forsøger at redde diesel med udledningsaftale

De tyske bilproducenter har hidtil lobbyet for at nøjes med softwareopdateringer for at reducere udledningerne fra ældre dieselbiler, men dommen ved forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig kan ende med at tvinge producenterne til at tilbyde hardwareopdateringer til alle biler, der er solgt før september sidste år, hvor de nye Euro 6-normer trådte i kraft.

Det vil ifølge en analyse fra den amerikanske bank Evercore Partners koste bilproducenterne omkring 7,6 milliarder euro, svarende til næsten 57 milliarder kroner.

Så 7,6 Mia for 9 Mio biler. Det gi'r 833 € per bil. De klarer sig nok endda.

Hvis de så bare var blevet dømt til at afsætte et tilsvarende beløb til elbiludvikling - oven i de Mia de allerede har afsat af kommercielle grunde, ville det da se pænere ud.

  • 7
  • 2

Signalværdien i den afgørelse er godt nok høj. Udsigten til at herr und frau Normalbürger risikerer ikke at kunne køre ind i 70 tyske byer må få afgørende indflydelse på VW/BMW/MB/Audis fremtidige strategi.

Er der andre end mig der kan høre lyden af dominobrikker?

  • 14
  • 2