Tysk bilproducent lancerer hjemmebatteri

WBilproducenten Daimler, som blandt andet er moderselskab for Mercedes biler, vil i løbet af efteråret lancere et lithiumion-batteri til hjemmeopladning. Det bliver på 2,5 kWh og kan sættes sammen i moduler, så det i alt kan rumme op til 20 kWh.

Sideløbende lanceres et industrielt modul på 5,9 kWh. De første moduler i den serie er allerede blevet installeret i Kamenz i Saksen. Her sørger 96 batterimoduler, på i alt 566 kWh, for stabilisering og udglatning af effektspidser i nettet. Over en årrække skal kapaciteten hæves til 3.000 kWh.

Læs også: Dansk 'Tesla-batteri' snart klar til salg

Når det gælder hjemmebatteriet, så er det rettet mod private, der har solceller installeret og vil bruge batteriet som energi-buffer. Daimler vil sælge batterierne i samarbejde med energiselskabet EnBW AG.

Hjemmebatteriet fra Daimler indeholder 2,5 kWh. Otte styk kan sættes sammen til et modul. Illustration: Daimler

Batterierne er udviklet af det Daimler-ejede datterselskab Deutsche ACCUmotive. Her har man siden 2009 udviklet, produceret og markedsført lithiumion-batterier til hybrid- og elbiler. Daimler forventer at investere 750 mio. kroner i virksomheden over de kommende år.

Læs også: Kan Teslas batteridrøm blive virkelighed?

»Teknologien, som har vist sit værd over millioner af kilometer, og som har kørt i de mest udfordrende situationer under ekstrem varme og kulde, tilbyder de bedste garantier for stationært brug,« siger Harald Kröger, der står i spidsen for udvikling af “Electric/Electronics&E-drive” hos Mercedes-Benz biler. Mercedes har testet batterier til biler siden 2012.

Læs også: Teslas nye energilager vil tvinge batteriprisen helt i bund

I Danmark er virksomheden Lithium Balance ved at færdigteste et tilsvarende batteri i samarbejde med Teknologisk Institut. Her forventes et hjemmebatteri på 4 kWh klar til salg i starten af det nye år.

Læs også: E.ON bygger unikt batterilager til grøn strøm

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Istedet for at kombinere (dyre) Li batterier med sig selv, skulle man tro, at en kombination af et mindre Li batteri til store power-drains (tændt brødrister + vandkoger) kombineret med en back-bone af mere konservative Pb batterier ville være den mest økonomiske model. Giver i hvert tilfælde god mening når man ser på tallene i Henrik Stiesdals regneark.

Den lidt sløve lade/aflade hastighed for Pb batterier passer rigtig godt sammen med solpaneler.

  • 1
  • 2

En nedafvendt tommelfinger - fordi ??????

Hermed en gentagen opfordring ing.dk om at afskaffe tommefingre uden afsender. Kig på linkedin og se hvordan man håndterer den slags derovre.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten