Tyk som et helt passagerfly: Boeings nye motor klar til test
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tyk som et helt passagerfly: Boeings nye motor klar til test

GE9x, jetmotor, boeing
Foto: General Electrics Aviation

En motor, der er lige så tyk som et fly. Mindre kan ikke gøre det, når Boeing i 2020 sender deres nye fly 777X i luften, som bliver verdens største tomotors passagerfly.

Med en diameter på godt tre og en halv meter har den såkaldte GE9X-motor nemlig den samme bredde som skroget på en Boeing 737. Selve den forreste fan, der leder luft ind til kompressoren, har en bredde på 3,39 meter og består af 16 3D-printede kulfiberblade.

Det skriver Wired Magazine.

Boeing 777X vil blive lavet i to varianter, 777-8 og 777-9, der kan have henholdsvis 350-375 passagerer og 400-425 passager. Den store 777-9’er vil have en rækkevidde på 14.000 kilometer, mens den lidt mindre 777-8’er kan flyve lige over 16.000 kilometer. Det svarer til afstanden mellem København og Sydney.

Boeing oplyser, at de to nye flytyper vil koste henholdsvis 2,45 og 2,65 milliarder kroner stykket.

General Electrics mindst forurenende flymotor til dato

GE9X er ifølge virksomheden selv deres mest miljøvenlige motor til dato, selvom det også bliver den største. I forhold til den GE90-motor, som de nuværende Boeing 777-fly er udstyret med, er brændstofforbrændingen ti procent mere effektiv. Det skulle blandt andet skyldes et kompressionsforhold på 27:1, hvilket betyder, at motoren forbrænder mindre brændstof og derigennem mindsker udledningen af klimagasser.

NOx-udledningen skulle ligge cirka 30 procent under grænseværdien på 15 g/km, som er udstedt af ICAO, FN's agentur for kommerciel luftfart. Det viser tests, som virksomheden selv har foretaget. Her lever motoren også op til de støjkrav fra ICAO, som forventes at træde i kraft i 2020.

Læs også: Flytrafik har de seneste 25 år fordoblet udslip af sundhedsskadelig NOx

Samtidig har GE Aviation tænkt nyt i forhold til både produktion og materialer. Eksempelvis er turbineskovlene printet i titanium-aluminid-metalpulver, som er lettere, stærkere og har en bedre modstandsdygtighed over for varme end den konventionelle nikkellegering.

På samme vis er brændstofdyserne printet i ét stykke i modsætning til andre dyser, der normalt består af 20 forskellige dele - den mere simple konstruktion skulle forlænge holdbarheden med op til fem gange, skriver Wired Magazine.

Metallegeringen i højhastighedsmixerne, der blander luft og brændstof, er udskiftet med en belægning af keramisk komposit-belægning, som kan holde til 1300 grader.

Kæmpemotoren skal testes på en testbænk i løbet af 2017, før den ifølge planen skal certificeres hos det amerikanske luftfartsagentur FAA næste år.

Kommentarer (20)

Selve turbinen har en bredde på 3,39 meter og består af 16 3D-printede kulfiberklinger.

  • det er nok snarere fan-modulet, der har denne diameter! ;)

Med en diameter på godt tre og en halv meter har den såkaldte GE9X-motor nemlig den samme bredde som skroget på en Boeing 737

  • ja, næsten! (Ydre) diameter for en Boeing 737 ser ud til at være 376 cm:

http://www.michaelprophet.com/News_article...

  • 2
  • 1

Det er ikke turbinen der har en diameter på over 3 meter.
Det er det som hedder fan'en og som faktisk er første kompressortrin.
En moderne (high bypass) jetmotor er groft sagt opbygget af følgende komponenter: Luftindtag fan/kompressortrin, , diffuser, brændkammer, turbinetrin, exhaust.
Og så sidder der en ekstern gearkasse som driver alle tilhørende komponenter: oliepumper (tryk og retur), brændstofpumpe (højtryk), generator(er), alternator (dedikeret strømforsyning til motorkontrol), hydraulikpumpe.

  • 8
  • 0