Tvungen reparation får VW's biler til at køre kortere på literen

Opdateret 15:35 med svar fra Trafikstyrelsen

91.927 danske bilejere skal til næste år have opereret Volkswagens snyde-software ud. Reparationen skal efter planen få bilen til at leve op til emissionskrav, men ændringen er ikke uden konsekvenser. Afhængig af Volkswagens tekniske løsning kan indgrebet koste bilen på både ydelse og diesel-økonomi.

Kun én type emissionskontrol - den såkaldt SCR-teknologi - har ingen negativ virkning på hestekræfterne og dieselforbruget, fortæller Kim Winther, der er civilingeniør ved Teknologisk Institut. Men de berørte modeller fra VW-koncernen har netop ikke SCR-katalysatorer.

Læs også: Tyskland tvinger VW til at tilbagekalde alle biler med snyde-software

Ifølge mediet Green Car Congress er det i stedet den billigere EGR-teknologi, der anvendes i de skandaleramte VW-biler. EGR virker ved at recirkulerer udstødningsgasserne.

»Ulempen er, at EGR reducerer ydelsen og øger forbruget,« forklarer Kim Winther.

Kortere på literen

Indtil nu har Volkswagens snydesoftware skånet bilejerne for ulemperne ved emissions-kontrollen. Softwaren sørger nemlig for, at NOx-emissionen kun bliver begrænset, når bilen bliver testet, og ikke når den kører på vejen.

En undersøgelse fra verdens største forbrugerorganisation, Consumer Report, antyder, at VW-bilerne præsterer dårligere, når emmisionskontrollen er slået til.

Læs også: VW-biler i karantæne, mens myndighederne undersøger dem for nye teknik-tricks

Organisationen testede en Volkswagen-model fra 2011 og en model fra 2015. I begge tilfælde kom bilerne kortere på literen i ‘snyde-mode’, og i den ældre version blev også accelerationen langsommere.

Hos Forbrugerrådet læner man sig trygt op den amerikanske undersøgelse. Ifølge direktør Lars Pram illustrer problemet, at der stadig er alt for mange ubesvarede spørgsmål i Volkswagen-skandalen.

Læs også: Dansk-tyske MAN Diesel manipulerede med brændstof-målinger i årevis

»Hele skandalen handler i bund og grund om, at 91.000 danske bilejere måske er blevet snydt til at købe en bil, som de troede var mere grøn, end den er. Dertil kommer nu, at bilen muligvis også er mindre brændstoføkonomisk,« siger han og tilføjer:

»Det er endnu et alvorligt svigt fra Volkswagen, hvis det viser sig at gælde alle 91.000 biler.«

»Beskæmmende«

Forbrugerrådet arbejder ifølge Lars Pram på at finde ud af, præcis hvad Volkswagen har stillet kunderne i udsigt, da de købte bilen. Afhængig af hvor godt bilen klarer sig efter reparation, i forhold til hvordan den er blevet markedsført, kan bilejerne have krav på erstatning og i særlige tilfælde kan købet måske ophæves, siger direktøren til Ingeniøren.

»Det er beskæmmende, at en virksomhed som Volkswagen ikke kan give klart svar på, hvad forbrugerne kan forvente,« pointerer Lars Pram.

Læs også: Kun kostbar rensning kan sikre ren luft fra dieselbiler

Ifølge Wall Street Journal vil Volkswagens biler i fremtiden blive udstyret med den dyrere - men energieffektive - SCR-teknologi. Der er dog intet, der tyder på, at koncernen vil installere SCR på de 8,5 millioner biler, der bliver tilbagekaldt i Europa, for at få fjernet det emissionsmanipulerende stykke software.

Tvangsreperation

Volkswagens amerikanske chef, Michael Horn, fortalte tidligere på ugen den amerikanske kongres, at det var selskabet forståelse, at bilerne stadig kunne levere det antal kilometer på literen, som kunderne er blevet lovet. Til gengæld kunne andre parametre - som top-hastighed - risikerer at blive forringet, forklarede den amerikanske direktør.

Læs også: VW-direktør: Vi kan blive nødt til at give kunderne en ny bil

Den tyske bilkoncern oplyste i går, at det i Europa ikke bliver op til den enkelte bilejer at beslutte, om bilen skal have fjernet det problematiske stykke software. Udmeldingen kom, kort efter at tyske myndigheder afviste VW’s originale forslag om en frivillighedsordning.

Volkswagen Danmark har tidligere oplyst, at de vil kontakte berørte bilejere. Det er dog ikke lykkedes Ingeniøren at få svar fra Trafikstyrelsen på, hvilken straf der venter bilister, som ikke kommer på værksted. Det er også endnu uopklaret, om ændringer i bilen brændstofsøkonomi kan have konsekvenser for de afgifter, der pålægges den enkelte bilejer. Afgifterne er afhængige af brændstofforbruget.

Trafikstyrelsen har i en mail til Ingeniøren oplyst, at der i Danmark er blevet nedsat en taskforce som har til formål at sikre, at der bliver gennemført en såkaldt tilbagekaldelseskampagne, som kan »tilrettelægges fornuftigt og korrekt i en dansk sammenhæng.«

»De nærmere detaljer i forhold til en tilbagekaldelse i Danmark er endnu ikke fastlagt,« skriver styrelsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bilerne er typegodkendt med et bestemt brændstofforbrug. Hvis softwaren udskiftes må VW nødvendigvis eftervise at forbruget opfylder den angivelse som findes i typegodkendelsen.

Alternativt må det kræve en ny typegodkendelse, hvor man - med rette - kan fastholde at det ikke er den bil man har købt og tage en diskussion med leverandøren

/J

  • 15
  • 0

Det er forståeligt at bilen får færre HK når den ny software nedsætter forureningen men hvordan kan det koste mere brændstof?

Mon ikke der menes at der forbruges mere i forhold til den norm bilen er godkendt til?

Den enkelte bilist vil måske opleve at hans forbrug endda falder lidt, fordi der er færre heste at (mis)bruge.

  • 0
  • 16

Hvis en nedsættelse af NOX-udledningen medfører ringere motoreffektivitet, øges brændstofforbruget.

  • 18
  • 0

Tænk at vi som samfund går på kompromis med børns intelligens (ift bilers forurening og derved skader på børns hjerner). Kan ikke komme på noget dummere for et samfund at gå på kompromis med.

  • 5
  • 13

100% korrekt, at skal man nedsætte NOX, kræver det varme (=højere brændstofforbrug) Netop derfor, kører en Dieselbil i USA, kortere på 1 liter Diesel. Fjerner man "snydeprogrammet" i Danske biler, kører alle VW diesel biler videre, som de har gjort fra ny af...! Ingen (absolut ingen) ejere/brugere af disse biler vil mærke forskel, hverken på forbrug eller køremåde. Men ja, sætter man bilen op i en "testbænk" vil man se forskel, især på NOX (som Amerikanerne, går mere op i, end os Europæere, der sér på "andet"....) Hos Mercedes og BMV (Diesel) er der en kæmpe forskel på brændstofforbruget, fra officiel måling, til faktisk forbrug. Har de "snydesoftware" ... eller er de bare mere "smarte"? ...og mig, jamen kører selv i en lille KIA, og har intet imod (ABSOLUT) EU biler, tværtom! "Regler er til for at brydes" når man er "Forretningsmand" .... Bliver regler ikke opdateret jævnligt, jamen jamen, hvad skér der så ;-)

  • 1
  • 24

Det er ikke så let at forstå dit indlæg René! Måske kan du forklare nærmere, hvordan ekstra varme kan nedsætte produktionen af NOX, der jo netop dannes ved meget høje temperaturer. Det er heller ikke let at forstå, hvorfor du mener, at bilerne kører videre som om intet er hændt, hvis snydeprogrammet fjernes, så ingen vil mærke forskel "hverken på forbrug eller køremåde". Endelig ville det være rart med en nærmere uddybning af, hvad du mener med: "Regler er til for at brydes" når man er "Forretningsmand" .... Bliver regler ikke opdateret jævnligt, jamen jamen, hvad skér der så ;-)

  • 25
  • 2

Ejere af VW pumpe-dyse dieselbiler glæder sig over at deres biler, som forurener en del mere end de nyere common-rail motorer, formentlig holder deres værdi bedre end før, da de ikke skal ind og kastreres.

  • 4
  • 8

For resten så gik chiptuningen fint, effekten blev øget fra 102 til 142 hk, momentet fra 248 til 299 Nm og EGR blev slået helt fra.

Tuneren var overbevist om at han vil kunne rulle den kommende kastration tilbage til den nuværende tunede tilstand.

  • 4
  • 10

Tjah, selvsamme ejere kan glæde sig over at blive udelukket fra bylivet, ligesom de moderne stinkere. Diesel var altid brændstof for de nærige, der koblede sig på de lavere brændstofafgifer for erhvervskøretøjer. At Piëch og Winterkorn hoppede med på den bølge er vel kun logisk, da den ensidige fokusering på CO2-reduktion fra EUs side støttede dette.

Bent.

  • 7
  • 7

Jeg elsker at tirre fanatikerne, der tror det har nogen som helst praktisk betydning om dieselbilerne udleder ubetydelige mængder eller 40 gange mindre end ubetydelige mængder NOx.

Mon ikke de 125.000 ekstra ikke-danskere der er kommet til landet de sidste 5 år betyder mere for forureningen? De fleste af dem kommer fra steder hvor opvarmningen af boligen ikke er nødvendig.

  • 7
  • 34

Ebbe det du gør der er direkte ulovligt.

Ebbe gør som så mange andre og fra kobler EGR ventilen på deres partikel spreder person transporter. Bil syn kan ikke kontrollere det, og den sod og NOx er meget bedre filtreret i menneske lunger end i den primitive Diesel motor. Google selv billeder af EGR ventil og se hvor galt det kan gå.

Så VW snyder, og almindelige mennesker snyder, bare der er billig bunker fuel og tanke på partikel sprederen. Skal vi give folk 5 år til at få solgt deres diesel bil, og derfra er det forbudt at køre ind med Diesel i byer. Gerne solgt til de fremtidige de mars kolonier, der betyder frisk/ren luft ikke særligt meget.

  • 9
  • 6

er en tragedie for europæisk bilindustri.

I værste fald gå folkevognsfabrikkerne konkurs, med enorme tab for underleverandører, investorer og alle andre.

Til hvad nytte ?

Det vil have katastrofale følger for hele den tyske økonomi, og ubehagelige virkninger også i vort land.

Johannes Aaen

  • 3
  • 3

Der er vist også noget med at registreringsafgiften indeholder en vis belønning ved lavere km/l. Når det tal nu ændres, kan der måske være tale om at bilerne som følge af svindlen, har betalt forkert registreringsafgift. Det samme gælder for miljøafgiften, hvor dieselbiler jo betaler ekstra meget, men også her er der en graduering efter brændstofforbrug. Mon Skat kommer efter VAG med de beløb der er unddraget i afgifter?

  • 7
  • 0

Det er heller ikke let at forstå, hvorfor du mener, at bilerne kører videre som om intet er hændt, hvis snydeprogrammet fjernes, så ingen vil mærke forskel "hverken på forbrug eller køremåde".

Så vidt jeg har forstået var snydeprogrammet kun aktivt under test, og så er det vel rigtigt, at ejeren ikke vil mærke nogen forskel, hvis snydeprogrammet fjernes. Forskellen kommer først, hvis vi samtidig kræver, at bilen skal overholde lovpligtige emisionsgrænser, og så kan man roligt regne med at ejeren kommer til at mærke det - Det er vel i bund og grund årsagen til at VW indførte snydeprogrammet.

  • 4
  • 5

Så vidt jeg har forstået var snydeprogrammet kun aktivt under test, og så er det vel rigtigt, at ejeren ikke vil mærke nogen forskel, hvis snydeprogrammet fjernes.

Mener du i fuldt alvor, at det er den tolkning af "snydeprogrammet fjernes", som myndighederne vil benytte overfor VW?

Med andre ord skulle myndighederne sige til VW: "I skal ændre jeres software, så jeres biler hele tiden sviner mere, og ikke kun når de testes for NOx-udledning."

Naturligvis ikke. Når man taler om at fjerne snydesoftwaren, taler man om at fjerne den funktion, der frakobler de NOx-reducerende foranstaltninger, når bilen ikke testes.

(Ovenstående vil i hvert fald være tilfældet på markeder, hvor NOx-kravene er strenge nok til, at NOx-reduktionerne ikke kan frakobles, uden at bilen dumper eller kommer i en anden forureningskategori. På andre markeder burde producenten i princippet have frit valg.)

  • 9
  • 3

Bilerne er kørt med snydesoftware aktiv i testen og har dermed brugt relativt mere brændstof under den test der ligger til grund for godkendelsen, end den efterfølgende bruger har oplevet. Ergo, når VW slipper afsted med en softwareopdatering, bruger bilen samme dosering diesel på vejen som under test. Testen giver efterfølgende samme resultat og afgiften skal være den samme, men brugeren kommer til at opleve en større forskel mellem opgivet og faktisk forbrug end hidtil.

  • 4
  • 1

@Thomas Medmindre de har delt testen op, så de tester for NOx i en test og forbrug i en anden. Og softwaren kan skelne i mellem dem. Så den måske gør noget for at snyde med forbruget i en anden test. Så kommer forbrugere virkelig ud med en træls mix, efter alt snyde softwaren er væk.

Hvis bilen har haft dårligere brændstof økonomi i testen end i virkeligheden, er det jo endnu mere underligt at man stort set ikke kan køre det på literen som bilen er opgivet til.

  • 3
  • 0

@ Benno

Der er kun 1 testcyklus i EU som bruges som reference for al emissionstest. Hvordan nogle producenter får så optimistiske opgivelser på forbrug forbliver vidst et mysterie indtil videre.

Interessant er det dog at netop VWs 2,0TDi ifølge brugerne af Honestjohn.Co.UK har et forbrug det passer med opgivelserne for de fleste varianter - modsat flertallet af VWer hvor gennemsnittet ligger omkring 85%. Nu ved vi hvorfor og at det nok går over.

Forbudet mod brugen af defeat device er nydeligt formuleret i regulativet og kam man regne med VWs egne udmelding er der en klar overtrædelse på Euro6 bilerne også.

Defeat devices are forbidden in the EU. Article 5 (2) of Euro 6 Regulation 715/2007/EC prohibits the use of defeat devices. Article 3(10) defines defeat device as any element of design which senses temperature, vehicle speed, engine speed (RPM), transmission gear, manifold vacuum or any other parameter for the purpose of activating, modulating, delaying or deactivating the operation of any part of the emission control system, that reduces the effectiveness of the emission control system under conditions which may reasonably be expected to be encountered in normal vehicle operation and use.

  • 5
  • 0

Så du mener at vi fortsat bør forpestes af VW fordi det er synd for den Tysk-Europæiske økonomi?

Jeg har ingen sympati for dem, men hvis det svækker EU's økonomi det måske på tide at omstille?

  • 12
  • 3

"Hele skandalen handler i bund og grund om, at 91.000 danske bilejere måske er blevet snydt til at købe en bil, som de troede var mere grøn, end den er."

At VW af oversmarte medarbejdere er bragt i den situation som tilfældet er, at ubestrideligt dumt, sørgeligt og i enhver henseende skadeligt for både firmaets, Tysklands og Europas økonomi.

MEN - at 91.000 danske bilejere, respektive de mange millioner i udlandet, skulle have bare skelet til "den grønne nuance", det tillader jeg mig at tvivle mere end meget på!

At bilernes forbrug aldrig har levet op til det lovede, uden at det har medført massive og oplagte sagsanlæg, fordi forbrugerne krystalklart er lovet mere end produktet kan, og uden anstrengelser har kunnet vurdere dette, hver gang de har tanket, illustrerer vist ganske klart, at det er alt muligt andet der er afgørende for købet -- og bortset fra el-bilisterne, så kører "ægte" grønne færdselister vel på Christiania cykel. :->/

  • 4
  • 1

Hej.

En person fra en fagmagasin om biler sagde i 2 TV-indslag, at hvis man satser på at få bilen til at køre så langt på literen som muligt, ja så vil udledningen af NOx stige. Og hvis man satser på at udlede så lidt NOx som muligt, ja så vil den køre kortere på litteren. Det var nogenlunde sådan, at han formulerede sig. Og det ligger jo godt i tråd med det, som de siger i artiklen herover..

I følgende artikel fra FDM skrives der om VWs fremtidige rensning af dieselbiler med SCR-teknologi.

Jeg har ikke forstand på rensning af diesel. Måske burde alle dieselbiler tvinges til at have SCR-teknologi. Jeg ved det ikke. Hvad siger I andre ?

Hvis SCR-teknologi ikke indstilles korrekt, vil bilerne forurene relativ meget.

http://www.fdm.dk/nyheder/volkswagen-vil-r...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Iduvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul)

  • 0
  • 0

Det var måske en løsning. Hvis jeg var ejer af en diesel-oser, og skulle vælge mellem at beholde pruhestene og snydesoftwaren, kontra at skulle sætte heste i stald og bevare adgang til storbyen, så er jeg næppe den eneste der ville vælge den første løsning.

  • 0
  • 2

I min verden er snyde-mode den de bruger udenfor laboratoriet (det er jo den der er ulovlig), men ellers er jeg enig med Thomas: Hvis det eneste VW ændrer på de berørte biler er at cert-mode gøres permanent, og at snyde-mode dermed fjernes, så bør det ikke påvirke det certificerede brændstofforbrug, da det jo sandsynligvis er målt i cert-mode.

Hvis nogen så vil sagsøge VW for at bilens brændstofforbrug er steget, så tror jeg ikke de kan vinde mere end en tudekiks, da det eneste der i så fald er sket på det punkt, er at VW ikke længere har mulighed for at bistå med snyde-mode.

Desværre er der nok mange af bilerne hvor det ikke er så enkelt. Men at fokusere på brændstofforbruget er at misse en stor del af pointen her. Der er en grund til at VW har bevæget sig ud på dette skråplan, og de har garanteret ikke gjort det for at spare nogle dråber brændstof til sine kunder.

Sandsynligvis er det begyndt med at der var en eller anden dims som de ikke lige havde tid eller råd til at fixe inden en deadline eller indenfor et budget, f.eks. et EGR-system eller en indsugningsmanifold som ikke i længden tåler EGR eller kondensat, eller noget i den stil. Eller måske er olieniveauet i motoren konstant eller ligefrem stigende over tid, p.g.a. at der havner en del diesel i motorolien, hvis man er nødt til at regenerere efterbehandlingssystemet med jævne mellemrum. Diesel smører dårligt, så uanset hvad VW siger så bør man nok halvere serviceintervallet efter softwareopdateringen, især hvis olieniveauet ikke falder i en realistisk takt. Bare for at nævne lidt eksempler på hvad der kan gå galt. Moderne motorer har mange små faldgruber, som VW ikke har behøvet at have tekniske løsninger på.

Og når først de er ude på skråplanet, så indses det let at de kan spare massevis af penge da ingenting i motoren behøver at kunne tåle EGR eller regenerering, da de alligevel ikke har tænkt sig at bruge de funktioner på biler de har solgt til almindelige forbrugere. Jeg har ingen indsigt i hvormeget de har optimeret ud fra den betragtning, men jeg tror ikke det er realistisk at forestille sig at alle potentielle hardwareproblemer bliver adresseret i de kommende opdateringer. Jeg tror først og fremmest at ejerne af de berørte biler bør bekymre sig om livslængden på motor og partikelfilter.

mvh Jens

  • 3
  • 0

Jens

Tak for et godt indlæg. Det er den slags der gør siden bedre end de fleste.

Interessant om de berørte motorer vil få problemer i længden. Personligt vil jeg ikke tage den risiko.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten