Tvivlen om Better Place fortsætter: Kan de sælge nok elbiler?

Better Place løftede torsdag i sidste uge sløret for, hvad det skal koste at køre i en elbil med udskifteligt batteri i Danmark. Men aldrig så snart nyheden var ude, begyndte kritikken: Det er for dyrt for almindelige forbrugere, og derfor vil de enorme investeringer aldrig kunne komme hjem igen.

I den direkte sammenligning med en bil af tilsvarende størrelse, for eksempel Renaults egen Laguna, hævder Better Place, at man kan opnå en besparelse på 10-20 procent, udregnet ved et årligt kørselsbehov på 20.000 km. Det svarer til 410 øre pr. kilometer for batteribilen og 488 øre pr. kilometer for dieselbilen. Her er det især den lavere anskaffelsesværdi på omkring 208.000 kroner for en batteribil, der gør udslaget.

Bilistorganisationen FDM gik straks i rette med Better Place og fremhævede, at en dieselbil vil kunne køre en kilometer for godt 60 øre, mens Renaulten med batterier vil koste omkring fra 75 til 180 øre pr. kørt kilometer, alt efter hvilket abonnement man vælger.

Dermed sår FDM tvivl om, hvorvidt danskerne kan finde det økonomisk attraktivt at skifte i en sådan grad, at Better Place kan få en fornuftig økonomi i projektet.

Alt for store investeringer

Andre kritiserer projektet for at have for høje omkostninger til etablering og drift af skriftestationerne. Forskellige analyser peger på, det vil koste mindst 11 millioner kroner pr. ladestation. Men til Børsen siger den danske salgsdirektør Torben Andersen, at prisen muligvis bliver endnu højere.

I Danmark er der foreløbig planlagt 19 batteriskiftestationer, hvoraf de 15 skal være klar inden årets udgang. Det i sig selv udgør altså en investering på mindst 209 millioner kroner.

Better Place har nok givet svaret på, hvad det vil koste danskerne at abonnere på batterierne, men mangler at besvare, hvor mange biler, der skal til bare i Danmark for at få hele infrastrukturen til at løbe økonomisk rundt.

Dårlig udnyttelse af batterikapacitet

Det har tidligere været fremhævet, at ideen med batteriskift giver en dårlig udnyttelse af batteriernes kapacitet.

Det engelske analyseinstitut Trend Tracker vurderer, at kapaciteten kun udnyttes 50 procent og at der derfor vil være brug for mange ekstra batterier på skiftestationerne, hvilket giver ekstra høje kapitalomkostninger.

Grundlæggeren af Better Place, Shai Agassi, er lodret uenig med Trend Tracker, idet han siger, at der kun vil være brug for 12-15 ekstra batterier pr. station, fordi batteriskiftestationerne udstyres med et særligt system til hurtigopladning.

Dokumentation

Detroit News
CNNmoney

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne jo også bruge 350k på en VW passat der køre over 23 km/l. Er ret sikker på den holder en bedre brugt værdi end en Renault. ud over det mindre brændstof forbrug er de grønne afgifter også lavere.

Og hvis målet er at køre billigt. hvorfor dog så ikke vælge en mindre bil? Det er i mine øjne fuldstændig forfejlet af Better place at satse på en bil i denne størrelse, som jo ikke typisk kan betragtes som en nr. 2 bil. hvis det derimod var en bil i Clio klassen. kunne jeg se en fremtid i den som nem, lille og smart by bil.

  • 0
  • 0

Og hvis målet er at køre billigt. hvorfor dog så ikke vælge en mindre bil? Det er i mine øjne fuldstændig forfejlet af Better place at satse på en bil i denne størrelse, som jo ikke typisk kan betragtes som en nr. 2 bil.

hvis det derimod var en bil i Clio klassen. kunne jeg se en fremtid i den som nem, lille og smart by bil.

Jeg tror også Better Place får en bybil på programmet en dag. Men Better Place's kerneide er batteriskiftet, som kan gøre elbilen til en rejsevogn. Og en rejsevogn skal være stor. Derfor en Fluence som første udspil fra Better Place.

mvh, --Anders.

  • 0
  • 0

Grundlæggeren af Better Place, Shai Agassi, er lodret uenig med Trend Tracker, idet han siger, at der kun vil være brug for 12-15 ekstra batterier pr. station, fordi batteriskiftestationerne udstyres med et særligt system til hurtigopladning.

Og det kan Shai Agassi kun få ret i, på en quick charger på gaden kan batteriet lades 80% på 20 minutter, fuld ladning på 40 minutter.

På batteribyttestationen hvor batteriet står under optimale temperatur forhold, må mindst det samme kunne lade sig gøre, hvis lagerstatus på færdigopladte batterier falder, så kan der lynlades, og da det tager 5 minutter at "sælge" et batteri, så vil 12 batterier give mindst en time til batteriet skal afleveres, 12-15 batterier vil altid være nok.

  • 0
  • 0

Selvom nogle måtte mene at der er religiøsitet i debatten så er det dog batteriskiftestationer og ikke skriftestationer, der vil blive lavet. ;-) Utroligt som nogle disel-enthusiaster har travlt med at foruddømme batteriskifteidéen. Udstødningsgas er aldrig rart i bymiljøet. Det kan stadig bruges til selvmord, så usundt er det. og hvorfor skulle en elbil ikke holde sin brugtpris bedre end en brændstof bil ? En god elmotor er uendeligt mere slidstrærk og vedligeholdsfri end de Storm P opfindelser vi kører rundt i idag, omend man må beundre hvor velfungerende de er blevet deres kompleksistet og sårbarhed til trods. Jeg vil gætte på at en elbil med en rustfri karosse vil holde i over 100 år.

  • 0
  • 0

Ærlig talt, endelig kommer der et firma til DK der vil gøre noget, og levere realistiske elbiler til forbrugerne.

og så bliver de høvlet ned. hvis benzinpriserne fortsætter som de gør nu, så går der sgu ik længe før det bliver meget billigt med sådan en elbil. og så skal man lige huske at den er meget mere miljøvenlig, set i lyset af at det meste af strømmen kommer fra vind/vandkraft (og kul) som i det store billede forurener meget mindre end benzin og diesel gør.

Havde jeg pengene, så havde jeg selv købt sådan en bil, da de giver en samlet total løsning med lader og det hele. jeg står dog i den kedelige situation og SUén ikke lige slår til. men melder mig gerne som testperson hvis man søger sådan en. jeg ville nyde at køre rundt i stilheden og vise folet fremtiden på vejen.

  • 0
  • 0

Ja har også læst der kommer en mindre "bybil" der hedder Renault Zoe.. der kommer vidst også en varevogn, med batteriskifte teknologi.. fluencen er kun første skud på stammen.. tror vidst nok man kan se billeder af dem på Renaults hjemmeside..

  • 0
  • 0

I 2012 kommer Renault med en model i Clio størrelse der hedder ZOE. Den kan både kan skifte batteri og hurtiglade - og naturligvis også langsom lade :-)

Ja, den forventes både i en Better Place udgave, og en almindelig Renault udgave uden quick drop, med fast indbygget batteri, og så kan den lades med standart husholdningstik.

Mængden starter ved 150.000 styk om året, eller 6-7 gange så mange som Renault Fluence Z.E.

  • 0
  • 0

Selvom nogle måtte mene at der er religiøsitet i debatten så er det dog batteriskiftestationer og ikke skriftestationer, der vil blive lavet. ;-) Utroligt som nogle disel-enthusiaster har travlt med at foruddømme batteriskifteidéen. Udstødningsgas er aldrig rart i bymiljøet. Det kan stadig bruges til selvmord, så usundt er det. og hvorfor skulle en elbil ikke holde sin brugtpris bedre end en brændstof bil ? En god elmotor er uendeligt mere slidstrærk og vedligeholdsfri end de Storm P opfindelser vi kører rundt i idag, omend man må beundre hvor velfungerende de er blevet deres kompleksistet og sårbarhed til trods. Jeg vil gætte på at en elbil med en rustfri karosse vil holde i over 100 år.

Tror desværre ikke der bliver fremstillet en bil der kan holde 100år, selv om jeg dog er helt enig med dig i at det er muligt. hvis man ser på moderne biler, så er det heller ikke typisk at det er forbrændingsmotoren der sætter begrænsning for bilens levetid. og ang brugt prisen. så påstår jeg blot at en VW holder prisen bedre end en Renault. og jeg derfor ud fra et rent økonomisk synspunkt, tvivler på at denne el-bil fra Renault er det bedste valg.

  • 0
  • 0

Til dem der mener at det forøgede elforbrug fra elbilerne skal dækkes af kulkraftværkerne.. her er lidt info om nogen af udbygnings planerne for den danske el sektor i de kommende år..

ekstra forbindelse til Norge ved navn skagerak 4 øger overførings kapaciteten fra 1000 til 1700 MW.. i 2014 (det er mere end halvdelen af jyllands dagtime forbrug) ekstra forbindelse til Holland der hedder COBRA-cable kommer i 2015.. på 700 MW.. forbindelsen til Tyskland bliver forøget med 500 MW i begge retninger.. i 2012 og med yderligere 500 MW i 2017.. så vi kommer op på en overføringskapacitet på 2500 MW.. i begge retninger.. (husk. det her er kun tyskland-jylland) udskiftning af forbindelsen der hedder KONTEK ledningen på 600 MW til Tyskland-Sjælland..(der har været massive muffe problemer og dermed langvarige driftsstop på denne jævnstrøms forbindelse, og den udskiftes derfor) eksisterende transmissions forbindelser mellem jylland-sverige og sjælland sverige udbygges ikke foreløbigt..

disse udbygninger giver helt nye muligheder for et flexibelt grønt vindmarked..

anholt vindmølleparken kommer i 2012.. (400 MW) kriegers flak kommer i ? på minimum (4x200 MW)

normalt total dansk dagsforbrug = 6000 MW normalt total dansk natforbrug = 3000 MW

alle disse tiltag burde sikre en fortsat "grøn" el sektor.. elbilerne skulle meget gerne hjælpe til med at udhjævne forskellen mellem dags og nat forbrug.. så vindmøllerne også kan tjene penge om natten.. og sikre en fortsat rentabel udbygning af vindmølle parker.. vi skal bruge kul/bio kraft(varme)værkerne til at sikre en stabil frekvens og en stabil produktion af fjernvarme.. kunsten er at få dem til at lave så lidt som muligt.. så de kun behøver at have en stabil "lav produktion"med høj energieffektivitet.. når vi nu ikke kan få atom kraft.. det burde kunne sikres med bedre forbindelser til udlandet, mere vindkraft og elbiler som fluencen..

For fuld info om udbygnings projekter.. http://www.energinet.dk/DA/ANLAEG-OG-PROJE...

  • 0
  • 0

Udstødningsgas er aldrig rart i bymiljøet. Det kan stadig bruges til selvmord, så usundt er det.

Det er stort set umuligt at begå selvmord med udstødningsgas fra en moderne bil. Der er ingen CO, som var den "almindeligste" dødsårsag ved ekstrem eksponering til udstødningsgas fra benzinbiler før indførsel af tre-vejs katalysatorer. Eksponering med partikler fra dieselbiler har langtidseffekter som lungeskader og kræft. Kvælstofilter er ikke direkte dødelige men primært allergifremkaldende. Og du skal være meget "uheldig" for at blive "kvalt" af CO2 (iltmangel) uden at motoren går i stå af samme årsag.

Så lad os lige begrave den historie....

  • 0
  • 0

Det lyder jo vældig godt at vore gode naboer i Sverige, Norge, Tyskland og Holland således vil støtte indførsel af elbiler i Danmark, men hvad nu hvis de en dag får den formastelige ide også at ville have elbiler ?

M

  • 0
  • 0

Better Place har travlt nu, fordi teknologien er forældet... og mange andre biligere teknologier er frem vist på diverse motorshows. Man skal ikke glemme at en brændselscelle baseret elbiler nu koster det halve at fremstille og kan leases til $600 pr. mdr. Nogle fabrikker har også meldt ud at ALLE deres biler er flexi-fuel fra udgangen af i år - og at hybrid teknologi er standard i flere modeller fra slutningen af næste år - dette giver alt samme et bedre CO2 regnskaber end Better Place kan fremvise på dansk produceret strøm - og er billigere for kunderne. Det var måske derfor, at Better Place smed en direktør på porten, dagen efter han havde udtalt sig positivt om en sameksistens mellem el- og bio-biler.

Dertil kommer at EU er på vej med en standard for biler med udskiftelig batterier om 2 år. Derfor er det heller ikke smart at kaste penge efter projektet nu. Til den tid er der sket så meget med udviklingen, at den nuværende Better Place standard er ude.

Det undre mig også, at det ikke er Frankrig, som er "udvalgt" som testland; Renualt er fransk, Frankrig har hovedsagelig a-kraft og masser af billig og CO2-fri strøm - men de er ikke hoppet på "Better price for you my friend".

Vedr. størrelsen på bilen så er der tre ting: 1) Batterierne er tunge og det skal bilen kunne bære. 2) De forsøger at ligne en rigtig bil og ikke en Ellert 3) Til den pris bliver de også nyt til at give kunden en bil af en vis klasse.

  • 0
  • 0

@Niels Søren Bøgh

Man skal ikke glemme at en brændselscelle baseret elbiler nu koster det halve at fremstille og kan leases til $600 pr. mdr.

Det halve af hvad? Har du et link?

  • 0
  • 0

hvad nu hvis vores naboer vil have en massiv infasning af elbiler i deres infrastruktur..

Nu skal vi huske på at strøm kan gå begge veje i ledningerne.. problemet som jeg ser det er ikke kapacitets mangel.. kapacitet har vi masser af.. problemet er udnyttelsen af denne kapacitet.. I hele europa står de med masser af atom kraft kapacitet der ikke kan bruges om natten og derfor skal reguleres op og ned mellem nat of dag.. hele tiden.. i Danmark går vi ca. fra 6000 MW(dag) til 3000 MW(nat).. behøver vidst ikke fortælle hvor meget et land som tyskland og frankrig skal regulere op og ned.. hele tiden.. tænk hvis man kunne have et konstant forbrug.. !!

Norge har traditionelt altid haft et enormt energi forbrug.. af den årsag at de har masser af vandkraft.. og da norge er et meget klipperigt terræn er der næsten kun 2 muligheder for opvarmning.. oliefyr eller elektrisk varme.. da det bliver noget besværligt at grave gas og fjernvarme rør ned i en by bygget på en klippe.. man kunne selvfølgelig også lade være med at grave dem ned eller lægge dem i 5 meters højde.. men ved ikke hvor kønt der er.. Da de fleste norske huse opvarmes med el radiatorer.. giver det dem naturligvis et kæmpe forbrug i forhold til Danmark.. hvis de energi effektiviserede.. med varmepumper og lignende, udbyggede transmissions nettet fra nord til syd (som de allerede er igang med) udbyggede deres hydro faciliteter. kunne man frigøre en kæmpemæssig ren produktions kapacitet.. en kapacitet der kunne udnyttes af både danmark og sverige.. ja sågar hele europa i teorien.. med udbygningen på 700 MW til Holland kan vi trække på deres atom kraft.. hvor de så kan trække på Fransk, belgisk atom kraft.. når vi er i problemer nordpå og omvendt.. det samme med tyskland.. endvidere er udbygningen af vindkraft i bla. Holland og Sverige kun lige begyndt.. de har et godt stykke vej op til de 20 pct.. problemer vi har.. så jo bedre forbindelser vi har til europa og scandinavien jo mere reserve kapacitet kan vi opbygge i form af vores kraftværker der skal lave mindre og mindre.. og dermed en større og større reserve kapacitet i tilfælde af forsynings problemer i Danmark, resten af scandinavien og Europa.. gav det nogen mening, det jeg sagde??

  • 0
  • 0

du siger: Det undre mig også, at det ikke er Frankrig, som er "udvalgt" som testland; Renualt er fransk, Frankrig har hovedsagelig a-kraft og masser af billig og CO2-fri strøm - men de er ikke hoppet på "Better price for you my friend".

mig: De havde nok brug for et land med en relativt lille infrastruktur.. mon ikke også vores afgifts system er aldeles atraktivt.. ??

Det bliver spændende at se hvordan de store lande tager imod hybrid bilerne.. ser ikke ud til det bliver noget for danskere i første omgang.. med de afgifter de bliver pålagt..

  • 0
  • 0

Hele beregningen beror jo på en urealistisk afgiftsfritagelse.

Og noget helt andet - hvorfor koster elbilen næsten kun det halve i forsikring, når nu grundprisen er dyrere? (reservedelsindex på være skyhøjt). Er det fordi forsikringsselskaberne ved, at bilen kun kommer til at køre halvdelen af en almindelig bil, eller kun halvt så stærkt? ;)

  • 0
  • 0

Her er linket til bilen, Honda Clarify, til $600 / mdr. i leasing: http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/

... og den nye version af den, som er vist frem, har en rækkevidde på 1200 km / tank, 130 HP, tankes på < 2 min og har en produktionspris på det halve af en batteridrevet elbils.

Det største problem mht. Better Place er efter min mening, at de er i stand til at holde konkkurende teknologier (hybrid, bio etc), som har succes i andre lande, ude af det danske marked, pga. deres lobbyvirksomhed og forhold til DONG. Vejen til dette, er afgifter, der skævvrider markedet og sætter markedskræfterne ud af spil - så folk ikke kan "stemme med fødderne", som ellers er nøgleordret i den liberale tankegang, som ministeren vist nok skulle have bekendt sig til.

  • 0
  • 0

Nu ved jeg jo ikke hvor mange biler man lægger sit budget efter. Hvis elbilproduktionen skal nå sit publikum på verdensplan, skal der produceres nogle biler. Problemet er vel bare, at der ikke er lithium nok (altså udvundet), til at priserne og udvalget bliver mangfoldigt nok. Der er masser af lithium i f.eks. Bolivia og de vil helt sikkert gerne sælge af det. Der går bare mange år, før tingene er sat i system og der kommer noget produkt ud i den anden ende. Better Place er et godt initiativ, men jeg tvivler på at de holder i længden

  • 0
  • 0

Og noget helt andet - hvorfor koster elbilen næsten kun det halve i forsikring,

Den maksimale udgift ved en totalskade er en ny bil til 208.000kr, batteriet er Better Place problem, og det er tilmed så godt beskyttet at det formentlig overlever en totalskade af bilen, ladestanderen ved hjemmet overlever også, medmindre det er der alle ulykkerne foregår, så er der personskader på dem i bilen, det er alt andet lige mere sikkert at køre i en 1.500kg kampvogn, ansvar for andre: mon ikke det er samme risiko, med mindre at føreren af el-bilen har mindre stress pga det lavere lyd niveau.

Alt i alt en mere simpel konstruktion der koster det halve i indkøb, og som heller ikke skal have aggressions tillæg, det tror jeg til gengæld ikke at Tesla slipper for.

  • 0
  • 0

Rækkevidden på en opel ampera er 60 km på batteriet inden motoren starter op.. hvor langt tror i det batteri kan give strøm i danske frost grader.. inden benzin motoren starter op? 20-30 km? man ville jo køre konstant på benzin motoren.. og så koster den 41.000 dollars.. ca. 250.000 kr. u/a.. rigtigt nok inkluderet et batteri og uden abonnement...

nu har staten besluttet sig for 0 l. fossilt brændstof forbrug..for at fjerne afgiften.. så må vi se om danskerne tager imod de biler de får tilbudt..

Det er en chance DONG tager.. men hva pokker.. nogen skal jo tage det første skridt.. hvis vi ikke prøver noget.. rammer det os som en hammer igen.. om ikke mange år..

  • 0
  • 0

Her er linket til bilen, Honda Clarify, til $600 / mdr. i leasing: http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/

... og den nye version af den, som er vist frem, har en rækkevidde på 1200 km / tank, 130 HP, tankes på < 2 min og har en produktionspris på det halve af en batteridrevet elbils.

Du benytter en hver lejlighed til at lave reklame for brint bilen ved at påstå at den omtalte Honda FCX er en produktionsmodel der er i fri handel.

Det link du henviser til er Hondas test program i Californien. Der er fremstillet nogle hundrede eksemplarer af bilen og kan leases af mere eller mindre af kendte personer. Der findes 2 i europa, som Honda har på deres hovedkontor i Tyskland.

Jeg har kørt bilen i Tyskland og interviewed Honda, de siger, at der går 10 til 20 år inden brintbiler kommer ned i en pris hvor de kan sælges.

  • 0
  • 0

Du benytter en hver lejlighed til at lave reklame for brint bilen ved at påstå at den omtalte Honda FCX er en produktionsmodel der er i fri handel.

Niels-Søren Bøgh har også ret. FCX Clarity er fremtidens bil. For at citere James May "the reason why this (the FCX Clarity) is the car of the future is because it is just like the car of today"

Ja de 200 FCX'er der køre rundt i L.A. er langt fra produktions biler og med en produktions pris lige under én million kroner er de ikke billige men Honda er i mine øjne på rette spor. Ja der er en tids horisont for hvornår vi kan købe dem hos forhandlerne men mens alle andre laver bruger studier af elbiler har Honda i 3 år haft et lignende forsøg kørende med brint. Kom ikke og sig de ikke er foran på erfaring.

Vi bør leap-froge elbilen (med batterier) og gå direkte til brint hvis vi vil rede verden.

PS: Nogle af de første biler var elbiler. De fangede ikke rigtigt af en eller anden grund.

  • 0
  • 0

[quote]Niels-Søren Bøgh 7.Mar18:23"Man skal ikke glemme at en brændselscelle baseret elbiler nu koster det halve at fremstille og kan leases til $600 pr. mdr."

Niels-Søren Bøgh 7.Mar20:04"... og den nye version af den, som er vist frem, har en rækkevidde på 1200 km / tank, 130 HP, tankes på < 2 min og har en produktionspris på det halve af en batteridrevet elbils."[/quote] Når du bruger det som et argument for at Better Place forretningsplan ikke holder fordi den er forældet, og Honda er klar med brænselscelle biler som kan produceres for kun det halve af en elbil, så holder det ikke.

Honda har ombygget 200 biler til brænselscelle biler på 3 år, leasing afgiften på 600$ er en symbolsk betaling fra testkøreren, som intet har med produktionsprisen at gøre, og den slags biler vil ikke kunne ødelægge Better Place forretningside, i hvert fald ikke på denne side af år 2020.

  • 0
  • 0

Har man nu sørget for - i den planlagte infrastruktur - at man kan lade på - og hente energi f r a elbilerne f.eks. mellem 2400 og kl 6 om morgen - hvorved man kunne have en ladekapacitet på 25 % af el-bilernerens batterikapacitet - f.eks. til lagring af vindmøllestrøm ?

  • 0
  • 0

Svagheden ligger i at de starter i et land hvor Chevrolet Spark, er den bedst sælgende bil, og hvor Toyota Aygo, Opel Corsa, Ford Fiesta er næsten lige så populære, alle med salg over 4.000 styk sidste år, adgangsdøren skal være noget Renault Laguna en bil der sidste år solgte 164 styk.

Det er ikke konceptet med at sælge strøm, og den ekstra sikkerhed med batteribyttestationerne der er problemet, det er prispolitikken hvor man finder det bedste match til det man vil sælge, trækker 15-20% fra og regner baglæns til man har sin salgspris.

Det er helt fint til firmasegmentet, og ædes formentlig råt af medarbejderne, egenbetalig for privat benyttelse af firmabilen er 25% af værdien dvs medarbejderen minus medarbejderens egenbetaling til arbejdsgiveren,

1 år 25% af 205.000, egenbetaling til arbejdsgiver 4271kr per måned 2 år 25% af 164.000, egenbetaling til arbejdsgiver 3417kr per måned 3 år 25% af 131.200, egenbetaling til arbejdsgiver 2733kr per måned 4 år 25% af 104.960, egenbetaling til arbejdsgiver 2187kr per måned

Bilen skal selvfølgelig have plader på inden årsskiftet, så medarbejderen kan få sin nedskrevne bil udleveret få dage senere, så køber medarbejderen ydelsen af sin arbejdsgiver til kostpris 3417kr per måned, og der skal intet på selvangivelsen, de følgende år betaler medarbejderen overpris for sin frie erhvervs og privat benyttede bil, det skal skat jo ikke blande sig i.

Eneste problem er at firmamarkedet er så lille i Danmark

Er det rigtigt forstået?

Til privatsalg er prisen helt hen i vejret, du kan jo ikke gå et par klasser ned fra din Spark og på den måde få råd til Better Place abonnementet, Better Place satser altså på at de kan opdyrke en lille eksklusiv del af markedet hurtigere end dette marked når sit mætningspunkt.

Jeg er selv ejer af en C3 der i 2002 kostede 168.168kr, og jeg er tydeligvis ikke en del af deres målgruppe.

  • 0
  • 0

Har man nu sørget for - i den planlagte infrastruktur - at man kan lade på - og hente energi f r a elbilerne f.eks. mellem 2400 og kl 6 om morgen - hvorved man kunne have en ladekapacitet på 25 % af el-bilernerens batterikapacitet - f.eks. til lagring af vindmøllestrøm ?

Som jeg har forstået det skriver du på computeren, at du skal bruge bilen i morgen tidlig klokken 7:00, Better Place får så lov at bestemme op-ladeforløbet, det med at aflade biler giver ikke mening. http://danmark.betterplace.com/loesningen/...

  • 0
  • 0

Leaf som er i Golf klassen blev kåret til årets bil i Europa 2011, og den kan lynlades til 80% på kun et kvarter. Med en pris på knap 300.000 kr incl batterier og japansk teknologi istedet for fransk, så vil jeg klart foretrække den til enhver tid.

Er der overhovedet lavet en fælles dansk/EU standard for opladningsstik, eller er man gift med better place hvis man køber deres bil?

  • 0
  • 0

Nu er der jo ingen der siger at dødsdomme eksekveres umiddelbart efter afsigelse. Men Better Place overlever ikke, medmindre de får vitale økonomiske indsprøjtninger i store doser og trods det, vil de alligevel dø. Teknologien er ganske enkelt ikke god nok endnu. Ydermere er der jo ikke en direkte (økonomisk) gulerod ved at vælge Better Place, men initiativet er godt og måske kan deres skiftestationer bruges til andre og mere effektive batterier i fremtiden. Så er der historien om ingen Co2… Iflg. FDM’s nye test, udleder elbiler lige så meget Co2, og i de fleste tilfælde mere, end en tilsvarende benzin/diesel bil. Det er en ret interessant test og måske endnu et søm til Better Place kisten. Det er jo hverken godt nyt for Better Place eller økologer. Jeg kan desværre ikke linke til testen online da man skal være logget ind på hjemmesiden for at kunne læse den. Har du et FDM ”log in” kan du søger efter ”elbiler udleder mere end ventet”

  • 0
  • 0

Nu er der jo ingen der siger at dødsdomme eksekveres umiddelbart efter afsigelse. Men Better Place overlever ikke, medmindre de får vitale økonomiske indsprøjtninger i store doser og trods det, vil de alligevel dø. Teknologien er ganske enkelt ikke god nok endnu. Ydermere er der jo ikke en direkte (økonomisk) gulerod ved at vælge Better Place, men initiativet er godt og måske kan deres skiftestationer bruges til andre og mere effektive batterier i fremtiden.

Så er der historien om ingen Co2… Iflg. FDM’s nye test, udleder elbiler lige så meget Co2, og i de fleste tilfælde mere, end en tilsvarende benzin/diesel bil. Det er en ret interessant test og måske endnu et søm til Better Place kisten. Det er jo hverken godt nyt for Better Place eller økologer. Jeg kan desværre ikke linke til testen online da man skal være logget ind på hjemmesiden for at kunne læse den. Har du et FDM ”log in” kan du søger efter ”elbiler udleder mere end ventet”

Selve elbilen udleder vel for pokker IKKE noget CO2, men det gør kulkraqftværket som strømmen som regel kommer fra jo. Så længe elbiler får strøm fra vedvarende energi udleder de vel 0% CO2, og en anden fordel er at de næsten er støjfrie.

Men bortset fra det er Better Place økonomisk uholdbart for dem som er vandvittige nok til at købe en af deres elbiler...

  • 0
  • 0

[/quote]Selve elbilen udleder vel for pokker IKKE noget CO2, men det gør kulkraqftværket som strømmen som regel kommer fra jo. Så længe elbiler får strøm fra vedvarende energi udleder de vel 0% CO2, og en anden fordel er at de næsten er støjfrie. [/quote]

Det kan du kun have ret i. Men at El-biler skal lades op af overskudsstrøm fra vindmøller om natten er et fantasi-scenarie og jeg tager hatten af for den romantiske tankegang. Det er bare svært at realisere, medmindre du har bygget din egen Tvind-mølle i baghaven :-)

  • 0
  • 0

Jeg synes selv det er for dyrt. Så meget vil jeg ikke betale i afsavn og for at pudse den grønne glorie, men en dødsdom er lidt voldsomt, specielt da det er afskaffet i mange lande. Den grønne el i biler er et stort fupnummer. Den el vindmøllerne producerer bliver brugt og erstatter anden el. Hvis den ikke puttes i elbiler bliver den brugt et andet sted. Om vi kan aftage lidt mere vind-el herhjemme er ligegyldigt, sålænge møllerne ikke stoppes på grund af overløb. Vind-el er lige grøn uanset hvor den bruges. Heller ikke Dong kan kende forskel på elektronerne, selvom de prøver at bilde os det ind. En af de væsentlige fordele ved elbiler er, at de gør os mere uafhængige af bestemte brændstoffer, og det er nok det mest positive ved teknologien.

  • 0
  • 0

Jeg tror de er startet i den forkerte målgruppe. Hvem vil købe en bil i den dyrere ende af skalaen, der kun kan køre ad danske motorvejsstrækninger? Man kan ikke engang bruge den udenfor landets grænser. Hvorfor har man ikke valgt den billige forbruger gruppe? Dem er der flest af, og det er de biler, der kører de korteste strækninger normalt. Mvh. Jan

  • 0
  • 0

simplere teknologi nemmere fejlfinding, billigere service udgifter (batteriet er en anden historie) mindre støj i by områderne fri for grim lugt og partikel forurening.

Jeg tror heller ikke på mange solgte. men har man ikke et behov for at køre ud af landet på bilferie, burde det da kunne fungere. Og hvis better place idén overlever, kan et gensalg af El-automobilet da ikke være noget problem.

  • 0
  • 0

Jeg synes selv det er for dyrt. Så meget vil jeg ikke betale i afsavn og for at pudse den grønne glorie, men en dødsdom er lidt voldsomt, specielt da det er afskaffet i mange lande.

Den grønne el i biler er et stort fupnummer. Den el vindmøllerne producerer bliver brugt og erstatter anden el. Hvis den ikke puttes i elbiler bliver den brugt et andet sted. Om vi kan aftage lidt mere vind-el herhjemme er ligegyldigt, sålænge møllerne ikke stoppes på grund af overløb. Vind-el er lige grøn uanset hvor den bruges. Heller ikke Dong kan kende forskel på elektronerne, selvom de prøver at bilde os det ind.

En af de væsentlige fordele ved elbiler er, at de gør os mere uafhængige af bestemte brændstoffer, og det er nok det mest positive ved teknologien.

Så vidt jeg ved står moderne personbiler som lever op til Euro 4 eller 5 normen kun for 5 - 10% af CO2 udledningen. De er med andre ord næsten forureningsfrie, og langt det meste CO2 kommer fra kul og træ afbrænding. Hvis man vil gøre noget for at få en miljøvenlig bilpark i DK kunne man afskaffe befordringsfradraget (12 - 15 mia om året) og bruge disse penge på at fritage mindre biler som går langt på literen for afgift.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten