Tunnel sparet væk: Ny jernbane smadrer rekreativt område

Den københavnske Borgerrepræsentation kræver, at Christiansborg-politikerne spytter 350 mio. kr. i det storstilede København-Ringsted-baneprojekt for at redde rekreative arealer i kvarteret omkring Kulbanevej i Valby.

Både Venstre og Socialdemokraterne i København kræver, at den kommende jernbane skal lægges i et tunnelforløb gennem Valby, skriver Berlingske Tidende.

Kravet kommer, efter at Trafikstyrelsen i en ny miljøredegørelse for baneprojektet har valgt at lade skinnerne løbe hen over et rekreativt område med fodboldbaner i det tæt bebyggede Valby-kvarter. Netop i dette traditionelt set belastede kvarter har de københavnske politikere i de seneste år postet millioner af kroner i social genopretning med blandt andet fokus på fodboldklubben Rikken FC, der træner på fodboldbaner, som ligger netop der, hvor den kommende bane skal anlægges.

Københavner-politikerne ser helst en gravet tunnel til 350 mio. kr., der som minimum vil kunne reducere støjgener og forhindre, at lokalmiljøet bliver skåret midt over af jernbanen - men politikerne ser fortsat helst en decideret boret tunnel til over en milliard kroner.

»Det er skønt, at der investeres i en fremtidssikring af den kollektive trafik, men jeg kan ikke forstå, at man ikke vil investere de nødvendige kroner for at undgå at smadre et helt boligområde, udsætte mennesker for en urimelig støjpåvirkning hver eneste dag og ødelægge et rekreativt område. Støjforurening er noget af det, som ødelægger livskvalitet allermest,« siger Socialdemokraternes politiske ordfører på rådhuset, Anne Vang, til Berlingske Tidende.

Synspunktet får opbakning fra de øvrige partier i Borgerrepræsentationen, mens trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre på Christiansborg lover at besigtige Valby-bydelen og derefter vurdere, om han vil arbejde for en tunnelløsning i Valby.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Læg de nye spor mellem København Hvb og Valby st. der er masser af plads og ingen problemer. Hvis man mangler yderligere plads, kan man bygge en metro fra Valby til Høje Taastrup i en tunnel så har man to S-togs spor ledige. Ingen nabo protester eller politikere som skal profilerer sig op til kommunevalget.

  • 0
  • 0

Tunnel er behandlet i redegørelsen - men kun som en option. Tunnelen koster ca. 300 mio kr. i den udførelsen de har valgt. Det er en tunnel som nok mere er en overdækning af banen, hvor toppen går over terræn. Dvs ikke en jævn overfalde, hvor der kan lægge boldbaner, som FC Rikken har. Hvis det skal laves ordenlig skal den dybere ned i jorden. Og jorden er stærk forurennet efter Valby Gasværk. Og man vil ikke grave dybere ned p.g.a. det.

  • 0
  • 0

"...men jeg kan ikke forstå, at man ikke vil investere de nødvendige kroner for at undgå at smadre et helt boligområde, udsætte mennesker for en urimelig støjpåvirkning hver eneste dag og ødelægge et rekreativt område. Støjforurening er noget af det, som ødelægger livskvalitet allermest"

Jeg vil sandelig også gerne, have landevejen udenfor mit hus støjdæmpet, den ødelægger det nemlig også for hele byen. Er det mon muligt?

  • 0
  • 0

Den ny bane skal i tunnel ved Valby, det giver en merpris på ca. 300 mio kr, det ville være fremsynet at gøre det. Og det ville være endnu mere fremsynet, hvis man satsede på at bygge 4 spor til Ringsted via Køge: 2 til højhastighedstog og 2 til almindelige tog.

  • 0
  • 0

Læg de nye spor mellem København Hvb og Valby st. der er masser af plads og ingen problemer. Hvis man mangler yderligere plads, kan man bygge en metro fra Valby til Høje Taastrup i en tunnel så har man to S-togs spor ledige. Ingen nabo protester eller politikere som skal profilerer sig op til kommunevalget.

¤Det løser det ikke kapacitetsproblemet mellem Roskilde og Ringsted. ¤Det besværliggør en fremtidig højhastighedsbane til Tyskland. ¤Timeplanen kan ikke indfries. ¤Med en pris på ungefär en millard pr. km er en boret metro til Høje Taastrup ikke ligefrem billigere end at bruge de 300 mio. på en grav og tildæk tunnel ved Kulbanevej.

  • 0
  • 0

hvis man satsede på at bygge 4 spor til Ringsted via Køge: 2 til højhastighedstog og 2 til almindelige tog.

Jeg kunne forstå hvis du skrev sidespor på udvalgte strækninger(god ide), eller hvis du skrev sætte plads af på udvalgte strækninger(god ide hvis det kan gøres billigt), men helt ærligt, 4 spor hele vejen!!!

  • 0
  • 0

Benny

Alle steder hvor man har højhastighedstog kører de på deres eget skinnenet.

Man kan lige som på motorvejene ikke have togenes "invalidecrossere, traktorer, hestevogne og knallerter" til at give problemer for højhastigheds togene der kun stopper i Odense Aarhus og Aalborg,

  • 0
  • 0

Alle steder hvor man har højhastighedstog kører de på deres eget skinnenet.

Banen forberedes for passagertog der kan køre op til 250 kmh, men der bliver ikke købt togmateriel til at køre så hurtigt, og ellers miljøbevidste mennesker forlanger så separate spor for de vil ikke køre på samme spor som godstogene.

Det her er ikke et modeltog, det er virkeligheden, spor og materiel koster mange penge, skal det trækkes over billetprisen eller via skatten?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten