Tunnel skal forbinde USA og Rusland

At forbinde fire af Jordens kontinenter via jernbaner, og på den måde spare for eksempel energi, er baggrunden for et gigantisk projekt, som i øjeblikket er under udarbejdelse.

Nemlig at forbinde USA og Rusland med en tunnel, der vil blive verdens hidtil længste, skriver den britiske avis The Times.

Med en længde på omkring 90 kilometer og en relativ kort afstand til polarcirkelen, er der tale om et anlægsprojekt af de større. Til sammen-ligning er verdens hidtil længste, undersøiske tunnel under den Engelske Kanal 50 km lang.

Præcis hvad Beringsstræde-tunnelen skal bruges til, står stadig hen i det uvisse, men ifølge The Times handler det om, at gøre det lettere for amerikanske mineselskaber at komme til Rusland.

25 Storebæltsforbindelser

Viktor Razbegin, som er direktør for Centret for Regional Transport i Moskva, mener, at det kun er et spørgsmål om tid og ikke om penge, før tunnelen bliver bygget. Rusland har haft et år med god olie- og gaseksport og bugner af penge, så Viktor Razbegin er derfor optimistisk.

Prisen for byggeriet anslås at ligge på cirka 470 milliarder kroner, svarende til næsten 25 Storebæltsforbindelser. Projektmagerne anslår, at det vil tage tyve år at gennemføre arbejdet.

Et fantasifoster

Her er altså tale om et byggeri, som må kunne få de danske entreprenør-virksomheder op af stolene. Henrik Anton Svendsen underdirektør i Monberg & Thorsen, er dog ikke helt sikker på projektets gennemførlighed.

  • Indtil videre må det betegnes som et fantasifoster, men hvis projektet trods alt kan lade sig gøre, vil jeg ikke afvise, at vi kunne være med. Størrelsen alene betyder dog at, vi kun vil kunne være med som en mindre partner, siger underdirektøren til Ingeniøren|net.

1500 kilometer til nærmeste vej

Der er imidlertid problemer med infrastrukturen på begge sider af tunnelen. For eksempel er der på den russiske side 1.500 kilometer til den nærmeste vej som ligger i byen Magadan.

Meget bedre står det ikke til på den amerikanske side. Her vil miljøaktivister formentlig forpurre planerne om en vej, hvorfor en jernbaneløsning er eneste mulighed. Nærmeste jernbanestation befinder sig imidlertid 1.800 kilometer væk i byen Prince George i British Columbia.

Forslaget om tunnelbyggeriet havner ifølge The Times i løbet af kort tid hos Verdensbanken, og hos den amerikanske og den russiske regering.