Tunnel fra Helsingør til Helsingborg? Dansk/svensk undersøgelse på vej
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tunnel fra Helsingør til Helsingborg? Dansk/svensk undersøgelse på vej

De danske og svenske myndigheder har igangsat et samarbejde om en indledende strategisk analyse af en fast tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

I en pressemeddelelse sendt ud af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet fremgår det, at den strategiske analyse, hvor myndighederne blandt andet skal afprøve den økonomiske holdbarhed af en fast tunnelforbindelse mellem de to byer, forventes klar om tre år.

Den kommende analyse vil både omfatte en tunnelforbindelse, kun med plads til biler og lastbiler, og en kombineret vej- og baneforbindelse.

Transportministeren er positiv - særligt over for vejforbindelse

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) er positiv over for ideen, der som udgangspunkt skal skal finansieres af brugerne, hvilket også kommer til at gælde for eventuelle udvidelser af infrastrukturen på land.

‘Det tegner til, at der er gode muligheder for at bygge og finansiere en fast HH-forbindelse med brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund. Det skal vi nu have undersøgt nærmere i en strategisk analyse sammen med svenskerne,’ siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen og fortæller videre, at især vejforbindelsen virker til at have en solid businesscase, men at man selvfølgelig må se på de forskellige modeller og drøfte risikodelingen med svenskerne, når analysen er klar.

Ole Birk Olesen mener yderligere, at forbindelsen er særligt interessant, fordi projektet kan skabe vækst og velstand, uden at der tages midler fra andre projekter.

Ingen flaskehalsproblemer på Øresundsbroen

Forbindelsen der er på tegnebrættet ligner til forveksling den som trafikforsker fra DTU Transport Otto Anker Nielsen pegede på for godt ti år siden. Her vurderede han, at der ville være behov for endnu en fast forbindelse mellem Danmark og Sverige på grund af flaskehalsproblemer ved den nuværende Øresundsforbindelse.

Læs også: Professor: En bro fra Helsingør til Helsingborg er en super-forretning

Imidlertid viser en rapport udarbejdet af de svenske og danske myndigheder dog, at manglende kapacitet på Øresundsforbindelsen ikke bliver årsagen til en ny forbindelse. Tværtimod fremgår det, at der går mange år inden trafikale flaskehalsproblemer melder sig på Øresundsbroen.

Prognoserne viser, at der i 2030 vil være mellem 32.000 og 35.000 bilrejsende hver dag og mellem 45.000 og 60.000 ture med den kollektive trafik. I 2050 vil der kører op til 50.000 biler over Øresundsbroen i døgnet, hvis udviklingen fortsætter.

Samtidig fremgår det, at Øresundsbroen skønnes at have en kapacitet på 60.000 bilister i døgnet, så der er altså ikke umiddelbart udsigt til, at der opstår et flaskehalsproblem de næste mange år.

Forbindelsen skal gavne Øresundsregionens erhvervsliv

Men når nu prognoserne viser, at der ikke er nogen umiddelbar udsigt til flaskehalsproblemer på Øresundsbroen, kan det måske undre, hvorfor man overvejer endnu en fast forbindelse.

Men ifølge den foreløbige rapport vil det gavne Øresundsregionens erhvervsliv at binde regionen tæt sammen.

Vurderingen er, at det vil give et løft til hele hovedstadsområdet og styrke Danmarks muligheder for at skabe vækst og velstand.

Netop: Ring 5 vil jo være på plads før den faste H-H-forbindelse er klar.

Og i øvrigt: I dag er færgerne H-H et de`facto monopolforetagende som udenlandske kapitalfonde spinder guld på, på bekostning af trafikanterne og til skade for al udvikling i regionen. Så alene af den grund er det påtrængende at vi får denne faste vejforbindelse imellem Helsingør og Hëlsingborg.

Alternativet er at regeringerne i København og Stockholm bliver enige om at Øresundsbrotaksterne skal fastsættes så denne forbindelse tiltrækker mest muligt trafik / tjener flest mulige penge i fri konkurrence med H-H-færgerne, så vi ad den vej fik gjort noget ved den økonomiske barriere.

Men det sidste sker ikke - af en eller anden grund har den danske regering fredet kapitalfondene bag H-H-færgerne. Selv enhedslisten synes jo at de skal forgyldes på brugernes regning.

  • 10
  • 4

Netop: Ring 5 vil jo være på plads før den faste H-H-forbindelse er klar.

Hvad begrunder du dog det på? Må jeg lige erindre om at det foregår i Nordsjælland, hvorfor man ikke kan forvente at der vil blive afsat penge til den slags pjat, da det jo ikke ligger i Jylland.

  • 6
  • 8