Tung transport: Norske brintlastbiler på vej og Tesla ruller med gods
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tung transport: Norske brintlastbiler på vej og Tesla ruller med gods

Den norske dagligvaregrossist Asko i Trondheim har etableret en brinttankstation, hvor el fra 9.000 kvadratmeter solceller omdannes til brint. På billedet ses Jørn Arvid Endresen (tv.) fra Asko sammen med Anders Ødegaard og Steffen Møller-Holst, der arbejder med brintteknologi hos det norske forskningsinstitut Sintef. Lastbilen i baggrunden er en Scania-lastbil, som vil blive ombygget til at køre på brint ved hjælp af brændselsceller. Illustration: Thor Nielsen / SINTEF

Mens vi taler om elbiler, og om hvorfor der ikke er flere af dem i Danmark, så er interessen for alternativer til benzin og diesel ved at flytte op i de tungere klasser af køretøjer.

Tesla har i flere år haft en elektrisk lastbil på tegnebrættet, og sidste år blev Tesla Semi så afsløret. Det er ikke en hvilken som helst lastbil, men en model, der kan trække de helt store læs – det som amerikanerne kalder en 'class 8 truck', hvilket er den næsttungeste klasse i USA, bortset fra specialkøretøjer. Flere prototyper på modellen er allerede blevet set på de amerikanske veje.

Læs også: Daimler præsenterer eldrevet lastbil

Nu tyder meget på, at en Semi-lastbil er begyndt at transportere batteri-pakker mellem Teslas batterifabrik i Nevada og fabrikken i Fremont, hvor blandt andet Tesla 3 bygges. Det skriver blandt andet Eltrek.

Og hvordan kan det så konkluderes, at Tesla Semi kører med gods? Jo, når den tidligere er blevet set, har det vist sig, at hjulene let kommer til at spinne, når den sætter i gang. Men med gods om bord er det ikke et problem, og der tales om fine accelerationer.

Læs også: Tesla på vej med lastbil

Tesla modtager allerede ordrer på deres nye elektriske lastbil, Semi. Der skulle være forudbestilt cirka 450 styk. Illustration: Tesla

Rækkevidden for Tesla Semi skulle være helt op til 800 km. Da der kun er cirka 416 km mellem Gigafabrikken og Fremont, skulle det være en smal sag. Men Tesla Semi er også blevet set på en hurtigladerstation omkring 200 km fra Fremont for at 'tanke op'. Noget kunne derfor tyde på, at el-lastbilen endnu ikke har fået den fulde batterikapacitet.

En engageret amerikaner har filmet lastbilen på motorvejen og lagt videoen ud på Youtube.

Norge satser på brint

Norge er blevet kendt som det land i verden, hvor elbiler til persontransport er blevet hurtigst udbredt. Og når det gælder den tunge transport, har dagligvaregrossisten Asko nu taget sagen i egen hånd.

I samarbejde med det norske forskningsinstitut Sintef har virksomheden lagt en plan for, hvordan alle dens lastbiler i 2026 vil være 100 procent bæredygtige. Det har også ført til, at der er blevet installeret 9.000 kvadratmeter solceller på taget af virksomhedens lagerbygninger i Tiller uden for Trondheim.

Læs også: Tyskland satser stort på brint til transport

En del af den strøm, som solcellerne producerer bliver nu omdannet til brint, hjulpet af strøm fra elnettet. Brinten skal testes på fire tunge lastbiler, som har fået installeret brændselsceller.

Brinttankstationen er leveret af den norske teknologileverandør NEL Hydrogen, som også er etableret i Danmark via ejerskabet af det tidligere H2Logic i Herning.

Lastbilen bliver bygget på bestilling fra Asko af Scania.

Læs også: Brintbranchen: Læg afgifter på bilers CO2-udledning

I den norske nationalplan for vejtransport står der, at 75 procent af alle nye langdistancebusser og 50 procent af alle nye lastbiler i 2030 skal være nulemissionskøretøjer og Steffen Møller-Holst, der er brintforsker og markedsdirektør for brintteknologi hos Sintef, tror, at mange af disse bliver brændselscellekøretøjer drevet af brint. Også når det gælder skibe og jernbane tror han på brint:

»Det er ikke utænkeligt, at brintteknologi kommer til at reducere CO2-udslippet både når det gælder vej, hav, og jernbanetransport,« siger har til Sintefs nyhedsbrev.

Asko er forøvrigt en af de virksomheder, der har forudbestilt Teslas Semi-lastbil.

" lagt videoen ud på Youtube"
Kommentarerne hist og pist angiver at begge lastbilerne er på 300mile kapacitet og "tankede" 1 time torsdag ved Tesla Rocklin (med solceller) før de skulle "back". Videoen viser dem ved exit 108 på I-80 kørende sydvestpå mod Sacramento. Anhængeren er en anden end den der blev vist ved Gigafactory onsdag, så det er formentlig læs 2.

"9.000 kvadratmeter solceller på taget af virksomhedens lagerbygninger i Tiller uden for Trondheim"
Lidt svært at se ved solceller skulle hjælpe i et halvmørkt land med meget vandkraft, men årsagen er måske at MidtNorge har sværindustri og dårlige muligheder for vandkraft - der bruges noget mere strøm end der produceres lokalt, og skal derfor hive fra både syd og nord i det tynde norske elnet.

Brintbranchen skal iøvrigt have fart på hvis den skal nå andet end nichen i den tungeste ende af transporten. Nikola sætter sig på stole med både brint og stort batteri, men bliver nok også dyr.

  • 14
  • 3

I artiklen om brintlastbiler har jeg forgæves ledt efter oplysninger om offentlige støttemidler. Det ville være glædeligt, hvis det er forid der ikke er sådanne involveret. Men er der nogen, der ved noget om det?

  • 5
  • 0