»Tudetosset« EU-lov sender tonsvis af palmeolie-diesel ind i danske biler næste år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»Tudetosset« EU-lov sender tonsvis af palmeolie-diesel ind i danske biler næste år

PLUS.
Illustration: Graig og Wikimedia Commons

Brændstofleverandørerne og Det Økologiske Råd er begge dybt frustreret over biobrændstof-direktivets 2020-krav, der kun gælder i ét år og derfor bliver uden klimaeffekt og meget dyrt.

»Det er tudetosset, det her!« siger en frustreret teknik- og miljøchef i brændstofleverandørernes brancheforening, Drivkraft Danmark, Michael Mücke Jensen. Han siger det med udsigt til, at hans medlemmer næste år – og kun dette ene år – skal opfylde et direktiv-krav, som indebærer, at virksomhederne

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

tilsammen enten skal købe op til 200.000 kubikmeter syntetisk biodiesel, der primært er lavet på omdiskuteret palmeolie – eller købe rettigheder til CO2-reduktioner, der er opnået i forbindelse med udvinding af råolie i typisk Rusland og Mellemøsten. Læs også: EU åbner kattelem for biobrændsler: Alligevel ikke slut med palmeolie i tanken »Der er ingen positiv klimaaffekt ved disse tiltag; n...