Trondheim kan få første autonome færge i 2018

Illustration af den autonome færge mellem Ravnkloa og Vestre Kanalhavn i Trondheim. (Illustration: NTNU) Illustration: SVEIN AANOND AANONDSEN, INSTITUTT FOR MARIN TEKNIKK, NTNU

Overfarten bliver på bare ét minut, og færgen kan maksimalt tage 12 passagerer. Men hvis udviklingen går som forventet, bliver det verdens første autonome færge, der skal sejle fra Ravnkloa til Vestre Kanalhavn i Trondheim. Det skriver tu.no.

Alternativet til en færge ville være en hæve- eller klapbro, men her ville omkostningerne være 10 gange højere, vurderer forskerne.

Den autonome færge skal udstyres med en hel række forskellige sensorer. Opladningen sker, når den dokker via induktion. Illustration: NTNU

Læs også: Norge på vej med autonome elfærger

Men det er ikke uden udfordringer at udvikle en autonom færge, forklarer Egil Eide, der er førsteamanuensis på institut for elektronik og telekommunikation på Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet (NTNU):

»Færgen skal være pålidelig. Vi skal have kontrol med, hvem der er om bord, og forestiller os en adgangskontrol via en app til telefonen,« siger han.

Risiko for kollison er en udfordring

Kanalen i Trondheim er stærkt befærdet af små både og kajakker, og derfor vil færgen have en særlig udfordring, når det gælder at undvige kollisioner:

»Der er meget lidt plads [i kanalen] til undvigemanøvrer, så det mest sandsynlige er, at færgen må standse og vente for at undgå en kollision,« siger Egil Eide.

Læs også: Vandkølede batterier sikrer lynladning af elfærger på Øresund

Forskerne går derfor i gang med at undersøge, hvilke sensorer der er mest egnede til at den opgave. Man vil blandt andet se på Lidar og infrarøde kameraer.

Forskerne overvejer at lade en del af færgens sensorer bliver stående på land og kommunikerer til færgen via et radiolink. Illustration: NTNU

Færgen bliver eldrevet, og der skal udvikles systemer til fremdrift og automatisk dokning. Det forventes at færgen skal oplades, hver gang den dokker via induktions-opladning.

Forskerne overvejer også, at lade en del af teknikken stå på land og kommunikere ud til fartøjet via et radiolink.

Cykel og kørestolsegnet

Cykler og kørestole skal kunne trille ind på færgen, der skal designes uden trapper. Og det kræver, at den er helt stabil ved ombordstigning.

»Færgen bliver tilpasset overfarten i en kanal og skal tage hensyn til stabilitet og sikkerhed. Ikke mindst er oplevelsen af sikkerheden afgørende for, at folk føler sig trygge,« siger Egil Eide. Derfor skal der også være redundante systemer og etableres en beredskabsordning, som kan træde til, hvis der bliver problemer.

Læs også: Selvflyvende: Kunstig intelligens styrer lige så godt som levende piloter

I Trondheim er der afsat en del af havnen til test af den kommende færge, og hvis alt går som det skal, kan de første passagerer gå om bord i 2018.

Hvis færgen bliver en succes, står også Tønsberg Kommune og overvejer autonom færgedrift. Her skal ruten gå fra Husøy til Husvik.