Rettet 14.03: Det fremgik før af artiklen at forsøget foregik i Oslo. Det foregår i Trondheim.
Sammen med firmaet Q-free har den norske pendant til Vejdirektoratet, Statens Vegvesen, lanceret et roadpricing-forsøg med 200 bilister. Det skriver NRK.
De 200 bilister har fået monteret en chip i deres bil, der skal tracke bilens rejse og beregne, hvilken takst bilen skal betale i de forskellige zoner. Og man skal samtidig kunne følge med i det på en app.
Hovedformålet med forsøget er at undersøge, om man kan skabe en mere retfærdig betalingsmodel, hvor man betaler pr. kørte kilometer, og undersøge, om man kan ændre bilisternes kørselsmønster for at få dem til at køre grønnere:
»Fordelen ved systemet er, at det bliver mere retfærdigt. Du betaler pr. kilometer, og ikke om man krydser en betalingsring eller ej,« siger Ole Martin Lykja, der er projektleder hos Q-free, der er teknikansvarlige for forsøget, til NRK.
Passer på privatlivet
Ifølge Ole Martin Lykja så skal forsøgsdeltagerne ikke være bange for, at deres persondata bliver kompromitterede, selvom chippen logger deres kørselsdata. Han oplyser til NRK, at det kun er fakturaen for de kørte kilometer, der bliver sendt til myndighederne, og altså ikke konkrete kørselsdata.
Læs også: Sådan undgår vi at roadpricing bliver overvågning: Krypter nummerpladen
Hvis det norske forsøg bliver en succes, bliver det op til politikerne på både nationalt og lokalt plan at fastsætte takster og bestemme, hvordan zonerne skal udformes.
Forsøg på vej i Danmark
Også i Danmark er interessen for roadpricing stor.
I december måned 2021 foreslog Det Miljøøkonomiske Råd i en rapport, at man i stedet for at beskatte ejerskab af biler overgår til beskatning af brugen af dem. Helt konkret så foreslog rådet, at man i stedet for registreringsafgiften indførte roadpricing, så man kommer til at betale for, hvor meget man bruger sin bil.
Læs også: SYNSPUNKT: Kørselsafgifter er samfundsøkonomisk rigtigt - men desværre urealistisk
Herhjemme er man også i gang med at etablere forsøg med roadpricing. Der er afsat 20 millioner kroner til projektet, og foreløbig har forskere fra Aalborg Universitet og DTU budt ind med to forskellige modeller for forsøg med roadpricing.
Begge danske forslag er i en noget anden størrelsesorden. Projektet fra DTU vil have 2.000-2.500 deltagere, mens forskerholdet fra Aalborg Universitet gerne vil bruge hele 20.000 forsøgspersoner.
- Denne artikel
- Sådan undgår vi at roadpricing bliver overvågning: Krypter nummerpladen
- SYNSPUNKT: Kørselsafgifter er samfundsøkonomisk rigtigt - men desværre urealistisk
- Regeringens finans-vagthund vil sløjfe registreringsafgift på biler
- Eksperter om havnetunnel til Amager: »Det vil betyde sammenbrud i store dele af døgnet«
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kørselsafgifter er stort set ligegyldige, og andre metoder kunne løse de problemer som kørselsafgifter "tænkes" at løse. Det er derfor naturligt, at mistænke årsagen til kørselsafgifter er, at man ønsker at indføre overvågning. Desuden er mange måder, at indføre kørselsafgifter på, der ikke fører til overvågning, men dem som der lægges op til, er alene overvågningsmetoder, som der klistres afgifter på, for at legimentere overvågningen.Man skal et spadestik dybere: Alle kan se at kørselsafgifter er en god ide man ikke være imod uden at få ridser i den grønne toplak. Istedet for at gå imod tidens trend og have "sorte" meninger, gøres "overvågning" til en proxy for den kørselsafgift som man ikke kan lide. Længere er den vist ikke.
Vi kan så diskutere om det ikke er en god idé med overvågning. Ses f.eks. den amerikanske serie FBI, så ser man, hvordan at de på få sekunder kan finde en bil i USA. Og det er noget, som kan fange mordere og forbrydere, og også i mange tilfælde rede menneskeliv. Vi burde måske i road-priceing boksen også indbygge et accellerometer, så der automatisk sendes bud til ambulance/politi, hvis den udsættes for et uheld, med styrke der udløser airbag'en. For motorcykler, vil være naturligt, at der også tages højde for hastigheden, når der sendes bud efter ambulance og politi.
Det vil jeg så anse for noget af en stråmand.Istedet for at gå imod tidens trend og have "sorte" meninger, gøres "overvågning" til en proxy for den kørselsafgift som man ikke kan lide. Længere er den vist ikke.
Forresten, hvorfor er vi så meget oppe at køre når vi accepterer rejsekortets logning af dem der ikke har råd til bil?
Man skal et spadestik dybere: Alle kan se at kørselsafgifter er en god ide man ikke være imod uden at få ridser i den grønne toplak. Istedet for at gå imod tidens trend og have "sorte" meninger, gøres "overvågning" til en proxy for den kørselsafgift som man ikke kan lide. Længere er den vist ikke.
Naturligvis skal brugeren have mulighed for at få en opgørelse, ved at indsætte en USB nøgle i kassen og gemme opgørelsen. Denne er for brugerens kontrol alene, og sendes ikke til myndighederne. Der er ingen grund til, at myndighederne skal lægge inde med en kopi af opgørelsen. Hvis de får dokumentation for at opgørelsen er korrekt, ved at nogle tjekcifre fra kassen sendes med dato og det aflæste antal kliks på et display, så er det fuldt ud tilstrækkelig sikkerhed, der ikke kan manipuleres. Hvis nogen ikke ved hvad tjekcifre er, så er det nogle ekstra cifre, der regnes ud udfra indholdet af displayet, og som garanterer at teksten på displayet er afskrevet korrekt. Ændres i indholdet, vil tjekcifrene også skulle ændres, og da der er en kaotisk sammenhæng, så er ikke muligt at udregne tjekcifrene på nogen måde, andet end af kassen. I nogle tilfælde, lader man der i sammenhængen indgå tabeller på mange kilobytes, og disse er naturligvis umulige at udregne. Det er større chance for, at kunne gætte en roman ord for ord, end at regne en tabel ud med helt tilfældige tal, der har samme antal data som en roman, og hvor dataene er individuelle for alle bokse.Et system som sælges til befolkningen som "ikke til overvågning" men blot "kilometertælling" men som automatisk overføres uden brugeren reelt ved hvad der overføres, eller hvad der fra centralt hold kan forespørges på af data...
Det er direkte løgn, at der er nogen sammenhæng mellem roadpricing og overvågning. Men, vi kan altid skabe en sammenhæng, ved at lovgive om, at der skal være en sammenhæng. Har vi en mission, vi ønsker at opnå, så er metoden at lave en historie, som vi kan bruge til at muliggøre det. Det meste af det man sælger til os er bluff, og har andre formål, end det vi har lov at vide.
Jep. Men man kan, hvis man vil, lægge telefonen hjemme og lade den ligge der mens man køber ind (med brug af kontanter selvfølgelig) til elskerinden som bor langt ude på landet.
Du kan tage cyklen. Eller toget med rejsekort.
Forresten, hvorfor er vi så meget oppe at køre når vi accepterer rejsekortets logning af dem der ikke har råd til bil?
Veiprising forutsetter at enhver veistrekning prissettes, lav eller høy pris, selvsagt etter visse prinsipper vi alle er enige om. Nei forresten det tror jeg vi aldri vi blir enige om og med veiprising blir hver veistrekning et evig diskusjonstema! Skal bygater ha høyere takst enn veier på landet, skal noen bygater være billigere enn andre etc. Skal både små og store biler ha samme kilometeravgift? Masse spørsmål å krangle om, så slipper vi å bruke tid på alt som er viktig! Og hvem skal bestemme satsene, staten, kommunene eller fylkene?
Overvåkingsaspektet blir naturligvis uhåndterlig. Systemet må rapportere hvilke veier som det kjøres på og når fordi begge parter må ha dokumentasjon på at alt er riktig beregnet. Et alternativ ville være å laste inn beregningsprogram og alle veier med tilhørende pris en gang hvert år. Så kunne bilens enhet rapportere avgift en gang i måneden og stat og billeier kunne laste ned basisdata fra bilen om de var uenige! Ellers vil hele opplegget bringe oss enda nærmere den totale overvåking som allerede er kommet alt for langt (gjennom mobiler, pc'er, strømmålere, kredittkort etc).
I Norge har vi noe som heter veibruksavgift som er 444 (danske øre inkl moms) for hver liter bensin og 318 øre for diesel. Det vil si at vi allerede har en form for "roadpricing". Jeg synes denne er utmerket og favoriserer små og effektive biler og pen og effektiv kjøring. Egentlig skulle diesel ha høyest avgift (diesel har mer energi per liter og dieselmotorer bruker ca 15% mindre energi og er i tillegg verre for miljøet enn bensin).
For elbiler bør en også ha en veibruksavgift som står i forhold til hvor mye strøm som bilen lades med (en slik avgift må man naturligvis vente med å innføre til alle har elbil (altså når jeg skifter til elbil)).
Jep. Men man kan, hvis man vil, lægge telefonen hjemme og lade den ligge der mens man køber ind (med brug af kontanter selvfølgelig) til elskerinden som bor langt ude på landet
Hvis du har fordækte hensigter kan du også parkere i den anden ende af byen, bilen er forhåbentlig ikke vokset fast på ryggen af dig endnu. Når du så endelig kommer frem er elskerinden ikke hjemme. Hun ringede, men du tog ikke telefonen......
Nogle der har været i London for nylig? Der kan man for alvor tale om skræmmende overvågning via ansigtsgenkendelse.
Nu er elmåleren så blevet fjernaflæst, så det ... ;-)Jeg vil føle mig mest tryg ved, at man selv aflæser displayet, og indsender det 1 - 2 gange om året, plus når bilen skifter ejer, ligesom en elmåler.
Den her overvågning, som jeg er helt enig i, at vi skal holde i snor, bærer I formentlig alle rundt med i lommen - helt frivilligt.
Jep. Men man kan, hvis man vil, lægge telefonen hjemme og lade den ligge der mens man køber ind (med brug af kontanter selvfølgelig) til elskerinden som bor langt ude på landet.
"man i stedet for registreringsafgiften indførte roadpricing"
Så dvs man tager og fordeler registreringsafgiften ud på 200000 km?
Så en stor fornem bil vil som basis koste 4 kr/km, og en lille billig bil vil koste 0,25 kr/km, eller hvad? Hvis det er gennemsnittet vil det bliver rundt dobbelt så dyrt pr km for den billige bil. Håber ikke i får afmobiliseret arbejdsmarkedet.
Det skal så videre justeres for trafikdensitet. Vil det være en minutpris? kan man vide inden man tager hjemmefra hvad turen koster?
Den her overvågning, som jeg er helt enig i, at vi skal holde i snor, bærer I formentlig alle rundt med i lommen - helt frivilligt.
Et system som sælges til befolkningen som "ikke til overvågning" men blot "kilometertælling" men som automatisk overføres uden brugeren reelt ved hvad der overføres, eller hvad der fra centralt hold kan forespørges på af data...
Sådan et system ville jeg da være HELT tryg ved, hvis vores egen Nick "overvågning er frihed" Hækerup forsøgte at "sælge" til mig.
Lyder ret meget som da de "solgte" ANPG systemet som "et system som bare lige slår alle nummerplader op og kigger om der er orden i alt" og det er såmænd det"
En kliktæller, kan evt. også holde styr på kilometer i byområder og udenfor ved at anvende to kliktællere.Eneste måde man kunne opsamle noget semianonymt, var ved at bruge en klik tæller, der lokalt i bilen talte km, og kun sendte denne summerede information afsted på uge basis, uden nogen information om tidspunkter eller lokationer.
Jeg vil føle mig mest tryg ved, at man selv aflæser displayet, og indsender det 1 - 2 gange om året, plus når bilen skifter ejer, ligesom en elmåler. Displayet kan indeholde dato, samt tjekcifre, så der er sikkerhed for, at det er aflæst på den pågældende dato, og aflæst korrekt.
Bygges en sender ind, der sender data ud automatisk, så går ikke længe, inden det skal krypters og fyldes op med bunker af data, som - i sikkerhedens navn - at ingen må vide noget om hvad egentligt er. Det har vi set i alle andre tilfælde. Data krypteres, og en simpel vurdering, viser der afsendes millioner gange flere bits, end der er officielt informationsindhold til.
En separat myndighed der per lov ikke må udlevere data, undtagen per retskendelse, er måske den bedste mulighed, hvis det skal være. Ikke noget med teknolisk snakeoil hvor politikere bilder hinanden ind at nogle hurtige håndbevægelser med krypto er sikkert. På den her måde forstår man konsekvenserne.
Vi har det i øvrigt i forvejen i form af rejsekortet.
Det er masse overvågning uanset hvad. OG der går jo næppe længe før end at staten kommer og påtvinger sig adgang og vil have udleveret din data eks hvis du mistænkes for noget ulovligt uanset om man har beviser/dommer kendelse eller noget som helst.
Nej tak, jeg vil ikke have min færden registeret ej heller til et privat firma det er masseovervågning uanset hvordan man end vender og drejer det og jeg tvivler på at det er lovligt jævnfør menneskrettighederne og alle mulige andre konventioner som Danmark er med i.
Data bliver ikke sendt til offentlige myndigheder - med mindre de anfordres.
Eller hackes…
... så det er altså nu et privat selskab, som historien jo har bevist, ALDRIG har kreative ideer med opsamlede data end det formål som de oprindeligt blev opsamlet for, som skal registrere potentielt person følsomme data.
Jeg har svært ved at se at det skulle være meget bedre, end om det var staten selv der opsamlede det.
Eneste måde man kunne opsamle noget semianonymt, var ved at bruge en klik tæller, der lokalt i bilen talte km, og kun sendte denne summerede information afsted på uge basis, uden nogen information om tidspunkter eller lokationer.
Hvis det er tilfældet at de gør sådan, så kan det måske virke, men lur mig om ikke man gerne vil have denne info fremsendt med et hyppigere interval, således data kan korrelere med f.eks. offentlige video kameraer og andet, som gør at man kan få en position på (for sciense selvfølgelig)