Trods ulykke og 'halvgrønt' ry: Brint-stationer skyder op i Europa
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trods ulykke og 'halvgrønt' ry: Brint-stationer skyder op i Europa

PLUS.
Illustration: OK Benzin

Et ry som et halvgrønt brændstof, der samtidig risikerer at eksplodere, har hæmmet udbredelsen af brint som drivmiddel på vejene. Nu gør flere initiativer brint billigere og hjælper flere tankstationer med at skyde op.

OVERBLIK: Brint som brændstof til biler og busser har længe stået i skyggen af el. Kritikere fremhæver først og fremmest, at brint skal fremstilles af el fra vindmøller og solceller for virkelig at være et grønt alternativ til fossile brændsler, men at der i den proces tabes alt for meget energi. Alternativet

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

er brint fremstillet af fossile kilder som naturgas, og så giver det ikke rigtig mening, hvis målet er mere bæredygtig transport. Hvis brint skal blive et grønt brændstof, som transporten kan få glæde af, er der generel enighed om, at produktionen skal gøres endnu mere effektiv og billigere for at kunne konkurrere med elbiler, hvor energi opbevares i batterier. Læs også: Professor...