Trods store løfter: ‘Førerløse’ busser må ofte styres manuelt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trods store løfter: ‘Førerløse’ busser må ofte styres manuelt

PLUS.
Det ventes, at de første pilotprojekter med operatørfri busser kan være klar senest i 2021 Illustration: Lasse Gorm Jensen

De kaldes selvkørende, men teknologien er endnu ikke klar til at fragte passagerer uden en fører i bussen. Producenter overdriver, hvad køretøjerne er i stand til, mener forsker.

Shuttle-busser fra franske Navya er et populært bud på den første selvkørende bil på offentlige veje. Men selvom de ifølge producenten er »100 procent selvkørende«, vil de måske aldrig køre uden en ‘sikkerhedschauffør’. Faktisk er der endnu ikke set eksempler på, at busser eller andre køretøjer har

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

været i stand til at køre i almindelig trafik uden den person, som skal stå klar til at overtage styringen, bekræfter Navya. Artiklen fortsætter under grafikken Læs også: Autonomous Mobility »Vores kunder forstår teknologiens begrænsninger« »Det betyder, at alle projekter kan betragtes som SAE3-køretøjer (hvor et menneske på bussen forventes at kunne gribe ind, red.). Det til trods for, at ...