Trods spritnye tog: Aarhus-pendlere får længere rejsetid

Trods spritnye tog: Aarhus-pendlere får længere rejsetid

DSB overtager søndag driften af jernbanen mellem Odder og Aarhus og indsætter moderne Desiro-tog i stedet for de 45 år gamle Y-tog. Alligevel stiger rejsetiden.

Fire minutter ekstra mellem Odder og Aarhus.

Fire minutter ekstra mellem Grenå og Aarhus.

Der bliver længere rejsetider til og fra Aarhus, når DSB på søndag overtager kørslen på Odderbanen og samtidig etablerer direkte tog-forbindelse mellem Odder i syd og Grenå i nord. Tidligere var det Midttrafik, der stod for driften på Odderbanen.

DSB Desiro i Fredericia. (Foto: René Strandbygaard)

Udviklingen fejres ifølge en pressemeddelelse med musik, taler og pandekager samt gratis kørsel mellem byerne de tre sidste weekender op til jul.

Tidligere havde Odderbanens røde 'oddergris' (eller i mere uformel, lokal talemåde slet og ret 'Svinet') endestation i Aarhus, men nu skal Desiro-togene fra Odder fortsætte fra Aarhus Hovedbanegård og gennem Aarhus' nordlige forstæder til Grenå. De nye tog kommer dermed til at køre en samlet distance på 54 kilometer mellem Grenå og Odder.

Det største trækplaster på nye banestrækning ventes ikke at blive nye passagerer mellem Odder og Grenå, men derimod muligheden for at køre i 'Aarhus-S-tog' fra byens nordlige forstæder til de sydlige uden at skifte tog på hovedbanegården.

Ifølge DSB's trafikchef, Tony Bispeskov, har den forlængede rejsetid dog ikke først og fremmest noget at gøre med, at Desiro-togene er længere tid om at åbne og lukke dørene end de gamle, lavteknologiske Y-tog.

»Vi har ønsket at gøre køreplanen mere robust. På visse stationer er det nødvendigt at lade toget stoppe i nogle flere sekunder, fordi mange passagerer skal skifte mellem transportformerne. Vi bestræber os meget på at undgå forsinkelser, og på den baggrund har det altså været nødvendigt med noget ekstra tid på udvalgte stationer,« siger Tony Bispeskov.

*Men i dag kan man da godt afvikle trafikken i et lidt hurtigere tempo uden at skulle bruge ekstra tid og uden de helt store forsinkelser? *

»Vi forventer mange flere passagerer på disse strækninger, og i det lys vælger vi at sikre, at vi kan tilbyde kunderne en stabil drift. Vi kunne godt vælge at stresse systemet til det yderste, men det ville resultere i et stigende antal forsinkede tog. Det tror jeg heller ikke, at passagererne ønsker.«

Desiro-togene kører allerede på den nuværende DSB-jernbane mellem Aarhus og Grenå. Den maksimale hastighed på strækningen er 75 km/h. Banen til Grenå står over for yderligere opgraderinger, når den om en årrække bliver en del af Aarhus Letbane. I den proces bliver banen også elektrificeret.

Elektrificeringen betyder dog ikke, at der bliver åbnet for højere hastigheder. Strækningen vil fortsat være begrænset af ældre skinner og mange usikrede overkørsler.

Odderbanen har til gengæld fået totaludskiftet skinnerne i 2008. Også mellem Odder og Aarhus er strækningshastigheden 75 km/h.

Kommentarer (17)

Det er dårlig politik at have en lavere hastighed på jernbanen en på vejnettet. Så se nu til at få sat hastigheden op til 120 km/t som minimum. For ellers nedlægger man jernbanen, da den ikke er et attraktivt alternativ til bil og bus.

  • 0
  • 0

Max. hastighed mellem Aarhus og Ryomgård er 100 km/h, derefter 75 km/h til Grenaa.
Og ja, hellere en mere robust køreplan end forsinkelser.
Det er især irriterende fra Grenaa mod Aarhus, hvor der skal krydses på Østbanetorvet, hvis toget er forsinket mere end 3-4 minutter, da toget fra Aarhus mod Grenaa helst skal afgå til tiden. Resultat 10 minutters forsinkelse eller som lokomotivføreren kan finde på at sige: "Vi kommer desværre til Aarhus H minus 10" :-).

  • 0
  • 0

Resultat 10 minutters forsinkelse eller som lokomotivføreren kan finde på at sige: "Vi kommer desværre til Aarhus H minus 10" :-).

Det tilkommer lidt korrektion, forsinkelse er + og tiden før ankomst er - ;)

  • 0
  • 0