Trods intelligent trafikstyring: Københavnske busser kører langsommere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trods intelligent trafikstyring: Københavnske busser kører langsommere

Illustration: Movia

Selv om intelligent trafikstyring i hovedstaden skal forkorte bussernes rejsetid med mellem 5 og 20 pct. inden 2018 går det lige nu den forkerte vej. I 2016 kørte busserne et procentpoint langsommere end i 2015, konkluderer en statusrapport, der netop er fremlagt for kommunens teknik- og miljøudvalg.

Kommunen har de seneste år udskiftet lyssignaler og er ved at implementere et Intelligent Trafikstyringssystem, som som først forventes endeligt implementeret til sommer. Samlet set har kommunen over de seneste to år investeret omkring 110. mio. kr. i trafikstyring.

Læs også: Ny styring skal lette trafikken i København

Systemet, der kaldes MobiMaestro skal blandt andet hjælpe med at optimere lyskrydsene efter trafiksituationen. Det fremgår blandt andet af referatet fra teknik- og miljøudvalgets møde.

‘I 2017 er der planlagt optimering på fem delstrækninger, hvor servicemålene ikke er nået. De resterende strækninger forventes ikke at nå målet med udgangen af 2018’, hedder det i referatet.

Læs også: Dårlig styring hæmmer hovedstadstrafikken

En tredjedel langsommere

Fem af kommunens 18 busser med servicemål lever op til målsætningen for 2018. Særligt en enkelt bus – linje 350S – har dog sneglet sig gennem gaderne det seneste år. her beretter kommunen om en rejsetidsstigning på hele 32 pct.

referatet fra mødet beskrives problemet med busserne også.

‘For busser ses en forbedring ift. antallet af strækninger, hvor servicemålene er opfyldt. Dog er der gennemsnitligt en stigning i rejsetiden for busser på 1 pct., og der er markante udsving mellem de enkelte strækninger’, hedder det i referatet med henvisning til 350S.

Læs også: Kommissionsformand: Københavner-kommuner skal koordinere lyskryds

Illustration: MI Grafik

Borgmester: »Ikke godt nok«

Kommunens teknik- og miljøborgmester erkender over for DR, at det går den forkerte vej for busserne.

»Det er ikke godt nok, og derfor skal vi også gøre mere for at nå de mål, vi har sat for 2018. Vi har sat penge af på tidligere budgetter til at gavne busfremkommeligheden i København,« siger Morten Kabbell (EL) til DR.

Han påpeger yderligere, at den københavnske teknik- og miljøforvaltning har indstillet til politikerne, at der investerer 20 mio. mere i området for at nå kommunens servicemål i 2018.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Desværre fik vi ikke en betalings ring, og da der stadig anlægges nye p-pladsen - heraf mange gratis- så vil problemerne bare vokse og vokse. At bygge merr metro forslår som en skrædder et vist sted. Indtil politikerne for alvor tør tage udfordringen op.

  • 2
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten