Trods dansk signal-skandale: Norge hyrer samme leverandør
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trods dansk signal-skandale: Norge hyrer samme leverandør

Illustration: Alstom

I Norge har Bane Nor – den norske pendant til Banedanmark – netop underskrevet en kontrakt med Alstom på næsten halvanden milliard danske kroner (1,8 mia. norske kroner). Kontrakten handler hovedsageligt om, at Alstom skal ombygge de norske tog, så de bliver udrustet til den kommende implementering af ERTMS-signalprogrammet.

Herhjemme er Alstom ligeledes hyret til at ombygge de danske tog, hvilket har givet store problemer, der har resulteret i store forsinkelser og ekstraregninger i milliardklassen.

Læs også: Efter to år: Første IC3 med nyt signalsystem er trillet fra værkstedet

Derfor har Ingeniøren ringet til Bane Nor for at høre, om ikke de danske genvordigheder bekymrer nordmændene.

»Vi har fulgt med i både Danmark og Sverige, men vi valgte Alstom, da de simpelthen klarede sig bedst på en række kriterier,« siger Sverre Kjenne, koncerndirektør i Digitalisering og Teknologi i Bane Nor.

Selvom det danske eksempel ikke er heldigt, har det altså ikke afskrækker Bane Nor fra den specifikke leverandør:

»Vi ville aldrig have valgt Alstom, hvis vi ikke troede på, at de var i stand til at klare opgaven. Alstom er en af de førende leverandører indenfor togbranchen i Europa.«

Alle har katastrofale projekter

Sverre Kjenne, koncerndirektør i Digitalisering og Teknologi i Bane Nor har bekymringer, men mener stadig, at de har fundet den rigtige løsning. Illustration: Bane Nor

Spørgsmålet rejser sig dog, hvordan Bane Nor kan have tillid til Alstom frem for konkurrenterne, set i lyset af selskabets track record i Danmark.

Forklaringen skal dog ikke findes hos Alstom, men hos konkurrenterne, der også har uheldige projekter i historikken.

»Jeg kan ikke nævne en eneste virksomhed, der ikke har haft et katastrofalt projekt. Alle de største leverandører har oplevet udfordringer,« siger Sverre Kjenne.

Han opremser hurtigt Siemens, Bombardier og Ansaldobreda op som eksempler på konkurrenter med en kommentar om, at de alle har haft projekter, der er gået ligeså galt som den danske ERTMS-udrustning.

»Vi kommer sikkert også til selv at opleve fejl«

Sverre Kjenne erkender dog, at de danske erfaringer ikke just gør ham mere tryg, når det gælder det norske milliardprojekt.

»Selvfølgelig har jeg bekymringer. Men det har jeg om alle dele af projektet. Det er meget stort, og der er mange og store udfordringer,« siger han.

Og netop i så store projekter er det vigtigt at være forberedt på, at der kan ske fejl. Derfor har Norge fulgt med hos nabolandene for at blive klogere.

»Jeg håber da, vi har lært af sager i både Danmark og Sverige. Og vi kommer sikkert også til selv at opleve fejl, men det er en del af livet. Så kan andre lære af vores problemer,« håber han.

Læs også: Direktør: Signalprogrammet er planlagt med for stor optimisme

Aftale direkte med alle operatører

Nogle dele af den norske kontrakt er også anderledes skruet sammen end Alstoms kontrakt med Banedanmark.

»Vi har valgt en lidt anden strategi, end hvad man gjorde i Danmark. Vi har lavet en rammekontrakt, hvor Alstom lukker aftalen direkte med alle togoperatørerne. Vi tror på, at de involverede parter tilsammen kan sikre, at vi oplever færre problemer,« forklarer Sverre Kjenne.

Det betyder, at 14 forskellige operatører i Norge nu har kontrakt med Alstom.

ERTMS-systemet er allerede blevet testet, da det blev implementeret på en kommerciel strækning allerede i 2015, og det er en af landets mest punktlige toglinjer, oplyser Svenne Kjerre.

Bane Nor forventer, at alt er klart til drift i 2022, hvor ERTMS vil blive gradvist implementeret på de norske baner. Den første del vil være en strækning i det nordlige Norge.

Alle leverandører har dårlige projekter .
Men Alston har vel lært en del i Danmark, så de er bedre rustet til at gennemføre projektet i Norge.

  • 1
  • 0

Nu er der to væsentlige forskelle i forhold til situationen i Danmark

I Danmark har det været et problem at Banedanmark er ansvarlig for indbygningen i DSBs tog. I Norge er det ejeren af toget, der står med ansvaret for indbygningen i deres eget tog.

Endvidere har DSB mange forskellige typer af gamle tog. Det er forældet teknologier og det er ikke forbedret til ERTMS. Dette har været det problem der krævede helt nye planer og store forsinkelser. I Norge har man rigtigt mange helt nye tog af én type, der allerede er forberedt på ERTMS. Det er ‘bare’ at komme med udstyret og sætte stikket i.

  • 1
  • 0

Tyskerne har succes på Berlin-München, hvor de nybygget strækninger har ETCS, som har gode erfaringer med og bliver fremhævet som væsentlig for den stabile drift. Og alle ICE tog har mobiludstyr med ETCS baseline 3 fra samme leverandør.... når det er kommet ind i toget - så fungere det bare.. Og den nyeste strækning blev åbnet i december... https://www.deutschebahn.com/de/presse/pre...

  • 0
  • 0