Trods advarsel fra Havarikommissionen: Jernbanen stadig fuld af forvirrende signaler

Plus10. juni 2022 kl. 05:268
Trods advarsel fra Havarikommissionen: Jernbanen stadig fuld af forvirrende signaler
De gamle, slukkede signaler står stadig på strækninger med det nye signalsystem. Illustration: Henrik Vinther Nielsen.
Fire gange skifter betydningen af et slukket signal på strækningen mellem Roskilde og Rødby.
Artiklen er ældre end 30 dage

Banedanmark har efter artiklen er udkommet, gjort opmærksom på. at der ikke er overskæringer på ruten mellem Roskilde og Nykøbing-Falster med gamle signaler, der fortsat er i kraft. Ifølge Banedanmark findes der kun overskæringer på de dele af ruten, som er overgået til ETCS-systemet. Derudover er Ingeniøren blevet gjort opmærksom på, at strækningen Nykøbing-Falster til Rødby er overgået til lokaltog og flextransport.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
11. juni 2022 kl. 09:08

Langs S-banen ser man da alle gamle signaler tildækket med sorte sække og hvidt kryds i tape.

Men måske er det især overkørselssignalerne på fjernbanen der mangler ugyldiggørelse?

Kan det være fordi det vejdirektoratet også er indblandet?

7
11. juni 2022 kl. 08:23

kunne også være simpel imkompetence, og elendig projektledelse. - grænseflade imellem forskellige projektledere. Kan mforestille mig følgende: Mit projekt går ud på at lave nye signaler - det er ike mit projektat afdække. Det er et andet projekt, nemlig nedtagning af gamle signaler, og det projekt er ikke startet op, og har jo så selvfølgelig ikke fået tildelt ressoucer. Alt sammen kan koges ned til at den overordnede projektledelse er inkompetent.

6
11. juni 2022 kl. 08:19

hvordan kan det være så ressourcekrævende at sende en person ud med en rulle sorte poser og lidt tape? At skulle svare havarikommisionen må da næsten have kostet det samme...

5
10. juni 2022 kl. 16:46

Det er naturligvis bullshit. De signaler kunne være dækket i morgen hvis viljen var der. Lugter langt væk af intern magtkamp og nogen skal bruge et påbud fra en myndighed for at vinde kampen over en anden. Sørgeligt at sådan noget kan foregå når det allerede har haft konsekvenser for liv og førlighed. Hvad skal der til?

4
10. juni 2022 kl. 10:47

...det virkelig tager så lang tid at dække over, så skær dem ned!

Fint nok det tager tid at at lave en korrekt demontering osv, men det tager max 5 min at skære hovedet af med en god vinkelsliber (10 min med en skærebrænder)... helt sikkert hurtigere end at dække af / lave hvide kryds!

3
10. juni 2022 kl. 10:39

På gade og vej skal ugyldige skilte overdækkes - ellers gælder de. Hersker der virkelig ikke tilsvarende sikkerhedsregler på banen?

2
10. juni 2022 kl. 10:26

De vil ikke !

Simpelt trods og "vi alene vide".

1
10. juni 2022 kl. 07:59

I gamle dage - hvor alt var analogt - markede man normalt ugyldige signaler med et hvidt kryds, f.eks. med to stk hvidmalede brædder af ca. 1 meters længde hver, fastbundt på signalet blev taget ned. Lokoføreren var således ikke i tvivl om, at signalet ikke var i brug.

Simpelt og billigt, men det går måske ikke længere i den digitale tidsalder?