Trip trap træsko-trucks triller gennem Danmark

Trip trap træsko-trucks triller gennem Danmark

Seks lastbilproducenter skal teste automatiseret kolonnekørsel på europæiske veje. Den 30. marts triller to vogntog fra Scania og Volvo gennem Danmark.

Jo tættere lastbiler kører, jo mindre brændstof bruger de - og des mindre fylder de på vejene. Af sikkerhedsmæssige årsager er der grænser for, hvor tæt lastbiler kan køre, men flere producenter arbejder intenst på at udstyre vognene med tekniske hjælpemidler, der kan skære afstanden og forbruget ned.

Den 30. marts vil seks producenter vise, hvordan teknologien virker ved at køre kolonnekørsel fra DAF's, Daimlers, Ivecos, MAN's, Scanias og Volvos fabrikker til Holland. Ruterne tager lastbilerne fra Sverige gennem Danmark, hvor Vejdirektoratet arbejder på at forberede vejnettet til at kunne klare stadigt mere selvstyrende køretøjer, fortæller afdelingsleder Andreas Egense.

Tre lastbiler fra Scania og tre fra Volvo vil drøne gennem Danmark i ultratæt konvoj 30. marts. Foto: Scania

»Vejdirektoratet deltager i projektet, fordi det er en god mulighed for os til både at høste konkrete erfaringer og demonstrere, at vi allerede i dag arbejder for at blive klar til at tage imod biler med selvkørende teknologier på de danske veje,« forklarer han i en i en pressemeddelelse.

»Udviklingen inden for selvkørende teknologier går stærkt. Og det bliver formentlig på de større statsveje, at de første delvist automatiserede lastbiler vil transportere varer og gods. Den udvikling vil Vejdirektoratet selvfølgelig bidrage til.«

Læs også: Bilkonvojer giver overskud til at se fjernsyn på motorvejen

Hurtigere end adaptiv fartpilot

Selvom eksempelvis Volvo i årevis har arbejdet på at lade chaufføren i den forreste lastbil styre de efterfølgende, vil man i denne demonstration kun benytte sig af teknologi, der lader de efterfølgende lastbiler bremse og accelerere i takt med den forreste lastbil.

Det er altså en slags adaptiv fartpilot, som flere almindelige biler allerede har i dag. Dagens adaptive fartpiloter baserer sig på kameraer og radarer, der måler afstanden til den forankørende.

Men lastbilerne i denne test kan reagere endnu hurtigere, fordi de kommunikerer direkte med hinanden via wifi. Styringen af de efterfølgende lastbiler vil stadig være i hænderne på en chauffør.

Seks procent lavere forbrug

Vejdirektoratets beregninger viser, at konvojkørsel kan spare vognmændene for seks procent brændstof pr. kørt kilometer pr. bil på motorvejene. Udledningen af de fleste forurenende stoffer fra lastbilerne kan ligeledes reduceres med seks procent.

Næste skridt i udviklingen vil være lastbiler, hvor den forreste lastbil også styrer de efterfølgende - altså automatiseret konvojkørsel, hvor de efterfølgende lastbiler følger i den forrestes hjulspor. Og endnu længere ude i fremtiden venter helt selvkørende lastbiler.

Læs også: Volvo vil tage det fulde ansvar for uheld i selvkørende biler

Lov og teknik ikke klar til selvkørende lastbiler

Selv om enkelte lastbilchauffører har behandlet deres køretøj, som var det allerede selvkørende, så ligger helt selvkørende lastbiler formentlig en hel del år ude i fremtiden. Det vil kræve en hel del ændringer i vejinfrastrukturen og desuden et regelværk, der kan håndtere den slags kørsel juridisk.

Spørgsmålet er nemlig, hvem der har ansvaret for et uheld, hvis der ikke er nogen chauffør i den lastbil, der kører galt.

»Et demonstrationsprojekt på offentlig vej {åbner, red.} for nødvendige overvejelser om, hvordan den nye teknologi skal håndteres både juridisk og set i forhold til chaufførenes fremtidige arbejdsvilkår,« siger Erik Østergaard, adm. dir. DTL – Danske Vognmænd, således i pressemeddelelsen fra Vejdirektoratet.

Kommentarer (65)

Helt sikkert smart teknologisk, men hvis det er for at spare lastbilchauffører og man skal igennem hele landet med mange lastbillæs så er det allerede opfundet - det hedder et tog og kører på skinner.

Hvorfor skal togene så køre på vejene? Det må da også give en del problemer i forhold til de danske fletteregler - måske med trafikuheld til følge. Den dag vi alle kører i selvkørende køretøjer er det selvfølgeligt en anden sag.

  • 18
  • 5

Jeg håber politikere og faglige organisationer benytter lejligheden til at stille sig op ved vejen og vinker farvel til de 20-50.000 jobs, primært i provinsen, som forsvinder på grund af denne teknologi.

Bagefter kan de tage en sund snak om borgerløn.

  • 21
  • 16

Ja Poul , ny teknologi skal vi ikke have for det er det onde.
Din spådom om 20-50000 mistede jobs i provinsen? Ja det læser jeg som at i din verden er Øst Europa en provins i Danmark:) Eller findes der ingen lastbilchauffører der du bor?(ikke i provinsen..gud forbyde)

  • 9
  • 3