Trick til virtual reality gør ledninger overflødige

Ledninger har længe været VR-brillens lænker. Nu bliver de fjernet. (Illustration: Nanna Skytte) Illustration: Nanna Skytte

Nu er der endelig en løsning til at undgå ledninger i VR-brillerne og samtidig bevare såvel høj opløsning som høj hastighed. Forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) har fundet et trick med at bruge højfrekvente radiosignaler kaldet mmWaves (millimeter-bølger), der arbejder på et højere frekvensbånd end wifi.

Problemet i dag er nemlig, at ledninger er nødvendige for at sikre en tilstrækkelig stor båndbredde til, at VR-oplevelsen ikke bliver sløret og hakkende. Men ledninger er irriterende, fordi de kommer i vejen, når man skal slås med drager eller løbe fra monstre. Nogle elektronikfirmaer har prøvet at løse problemet ved at lave tunge briller med indbygget pc eller bede folk tage en rygsæk med pc’en på. Men det er ligesom ikke en optimal løsning.

Læs også: Pc’er og smartphones leverer teknologien til de nye VR-briller

Forskerne fra MIT's afdeling for computervidenskab og kunstig intelligens har testet deres system kaldet MoVR på HTC´s Vive-brille, men i princippet kan systemet overføres til enhver anden brille.

Illustration: MI Grafik

Det er lykkedes at opretholde dataoverførsler på mere end 6 Gbps, imens VR-brugeren bevæger sig og drejer rundt.

»Muligheden for at bruge et trådløst headset styrker virkelig den fordybende oplevelse ved virtual reality og åbner for en lang række applikationer,« siger MIT-professor Dina Katabi til MIT News.

MmWaves er det nye sort på elektronikfronten og bliver brugt i alt fra hurtigt bredbånd til diagnostik af kræft. Det bliver også anset som en mulig kerneteknologi til fremtidens 5G. Men til VR-formål er der en stor udfordring: Intet må komme i vejen for signalet, og det ligner et umuligt krav, når folk fægter med armene og drejer rundt.

To retningsbestemte såkaldte phased-array-antenner er kernen i MoVR-teknologien. Illustration: MIT

Men MIT-forskerne har løst dette problem ved at anbringe en eller flere antenner på væggene. Antennerne er på størrelse med et kreditkort og kan dirigere signalerne mod VR-brillen, hvis der ikke er line of sight fra senderen.

Læs Ingeniørens store tendens om virtual reality

Hvis flere skal deltage i VR-oplevelsen, er det bare om at sætte flere antenner op for at forhindre signalet i at blive blokeret.

VR-briller er et af de allerhotteste produkter for elektronikfirmaerne i øjeblikket, og alle i branchen rider med på en bølge. Men ingen ved endnu, om bølgen vokser eller flader ud. Flere firmaer har vendt blikket mod trådløse briller, blandt andre Samsung Gear - der lader telefonen være en del af brillen - og Facebook, der har lanceret en trådløs Oculus-brille kaldet Santa Cruz.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Men MIT-forskerne har løst dette problem ved at anbringe en eller flere antenner på væggene"

Mon ikke det ville være smartere at anbringe den i loftet?

Og en teknologi der både er det nye sort inden for kræft diagnosticering og 5G netværk, lyder lidt som en rød lampe for mig ...

  • 1
  • 1

Hvorfor dog en thumbs ned for Andreas Larsen, en antenneplacering i loftet er da en fornuftig løsning.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten