Tre pinlige HR-brølere, din it-startup bør undgå

Hvis du vil tiltrække det bedste talent, må du aldrig overlade HR til tilfældighederne. HR-eksperten Michael Gugel har på websitet TNW opridset tre af de mest almindelige fejl, der sker, når it-startups pludselig får luft under vingerne.

Læs også: Her er S-togenes problemer.

At vente med at ansætte til sidste øjeblik

Efterhånden som arbejdspresset øges, vil du være fristet til at acceptere en dårligere faglig standard blandt kandidaterne for at få udfyldt flere positioner hurtigt. Det er altafgørende at være på forkant med virksomhedens rekrutteringsbehov i stedet for først at reagere, når I har ryggen mod muren. Forsøg at se tre måneder frem i tiden, og stil jer selv spørgsmålene: Hvor kan der opstå flaskehalse, hvor lang tid vil det tage at finde den rette kandidat, og hvordan finder vi vedkommende?

Der er i dag langt bedre muligheder end tidligere for at finde den rette ansatte ved at anvende LinkedIn og specialiserede jobportaler. Man skal ikke acceptere noget andet end det bedste, mener Michael Gugel, der har været med til at starte virksomheden GoCo, som har hjulet flere it-startups med deres HR-strukturer. Han anbefaler at investere i rådgivning fra rekrutteringsbureauer, hvis det er vanskeligt at finde gode kandidater.

Ikke at have en fast proces for onboarding

For den nyansatte kan første dag på arbejdet føles særdeles kaotisk - og ensom. Efter en passioneret rekrutteringsproces bliver man ofte overladt til sig selv efter at have fået udpeget toilettet og kaffemaskinen.

Hvis den nye medarbejder ikke føler sig velkommen, vil vedkommende hurtigt miste motivationen, men med nogle små forbedringer kan I som virksomhed gøre en afgørende forskel. Inviter personen med til frokostpause, og snup gerne en kop kaffe sammen i ny og næ.

»Sørg for at få ordnet det åbenlyse. Når en nyansat træder ind på arbejdspladsen, skal de have en arbejdsstation klar, og deres computer skal være klar til brug. Overraskende nok lykkes dette ikke altid,« forklarer Gugel.

Det handler om hurtigt at sætte den nyansatte ind i gængse it-procedurer og -systemer og give vedkommende en fornemmelse af at være anerkendt og en del af holdet. Det lønner sig - både i forhold til engagement, produktivitet og effektivitet.

Troen på, at ingen ledelse er det samme som god ledelse

Det er blevet moderne at underkende behovet for ledelse, men et godt arbejdsmiljø kan ikke alene hvile på frisk frugt og fair trade kaffe. Især de nye medarbejdere har brug for at vide, hvem de kan henvende sig til med problemer og tvivl. Selv den mest 'selv-ledende medarbejder' har brug for ledelse i begyndelsen. Husk på, at i modsætning til de medarbejdere, der har været med fra begyndelsen, ser nye medarbejdere kun virksomheden fra den dag, de er blevet ansat, og kender derfor hverken jeres produkt- eller virksomhedshistorik. Nyansatte har brug for at blive introduceret til virksomhedens fortælling.

»Kommunikation er hjørnestenen i effektiv ledelse,« siger Gugel og fortsætter:

»Vi skal åbent diskutere succeser og nederlag på tomandshånd for at forbedre vores arbejde. Som uerfaren it-chef kan du komme langt med bare at tale jævnligt og systematisk med dine ansatte.«