Tre måder at stoppe kollegabrok på

30. november 2017 kl. 02:03
Tre måder at stoppe kollegabrok på
Illustration: R_Tavani/Bigstock.
Brok er for mange en del af hverdagen, men det kan være rart at slippe for at høre på sure kolleger. Jobfinder giver dig tip til at undgå brok på arbejdspladsen.
Artiklen er ældre end 30 dage

De fleste har oplevet en kollega, som fylder ens øregange med galde i form af brok.

Nye jobtilbud hver uge. Tjek Jobfinder.

Nogle gange er du enig i udsagnene, mens du andre gange bare må ryste på hovedet ad vedkommende, som altid deler glædeligt ud af sine sure betragtninger.

Men heldigvis er der flere måder at håndtere en brokkende kollega på.

Spørg, hvorfor de brokker sig til dig?

Det virker måske lidt ligefremt, men det gør faktisk en stor forskel, hvis du spørger din tvære medansatte om, hvorfor han eller hun kommer til dig, når personen vil lufte sine meninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere specifikt kan du spørge, hvorvidt vedkommende søger dit råd eller bare vil lade vreden slippe ud.

Ønsker han udelukkende at have nogen til at lytte, mens han beklager sig, har du mulighed for at takke nej – især hvis det ikke er første gang. Du har ret til bede personen finde et andet øre til at lytte, fordi du ikke har overskuddet lige nu.

Stor efterspørgsel på it-udviklere. Se dine muligheder.

Hvis det er gode tip, personen er ude efter, kan du rådgive ham eller hende efter bedste evne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skulle det være uden for dit kompetenceområde, kan du henvise vedkommende til virksomhedens HR-afdeling, en karrierecoach eller måske litteratur, du selv har læst. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at anbefale en psykolog, hvis problemerne stikker dybere end en umulig chef.

Find frem til kernen af problemet

Ofte kan man blive fanget i sin egen følelsesboble, hvor der kun er plads til ens snævre perspektiv. Derfor kan du prøve at udvide eller punktere boblen for at hjælpe kolleger, der beklager sig en tand for tit.

Du kan for eksempel fortælle, hvordan du ser situationen. Hvad er problemet i din optik, og hvordan ville du løse det, hvis du var i vedkommendes sko?

Behov for rådgivere og konsulenter. Find det rette job for dig.

Det skubber samtalen fremad, så du ikke bare skal lytte på brokkeriet. Og derudover kan det bidrage til en løsning, fordi en udvidet horisont giver flere løsningsmuligheder. Efterfølgende kan du spørge den brokkende kollega, hvad hun mener om den tilgang.

Så er det op til hende at afgøre, om hun vil benytte dit råd eller bare fortsætte sit daglige opkast af ligegyldig galde.

Vis vejen til selvhjælp

Et andet spørgsmål, du kan stille den brokkende part, er: »Hvad har du selv gjort for at gøre noget ved problemet?«

Svarer personen ingenting, kan du komme med input. Foreslå, hvad han kan forsøge for at løse udfordringen eller bearbejde sine følelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Søger du job inden for procesteknik og kvalitet? Find det rette job for dig.

Men hvis vedkommende har forsøgt at handle på problemet, kan du i stedet rose ham for hans indsats.

Tilkendegiv, at du har respekt for deres beslutning, og understreg, hvor godt det er, at personen forsøger at forbedre sin situation.

Artiklen er inspireret af karrieremediet The Muse.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger