Tre lande går sammen om kunstig energi-ø midt i Nordsøen

Tre lande går sammen om kunstig energi-ø midt i Nordsøen

Holland, Tyskland og Danmark undersøger nu, om en kæmpe kunstig ø på Doggerbanke midt i Nordsøen kan gøre fremtidens udbygning af vindenergi bedre og billigere.

Holland, Tyskland og Danmark går nu sammen om at undersøge fornuften i at etablere en seks kvadratkilometer kunstig 'energi-ø' med landingsbane og havn på Doggerbanke i Nordsøen.

På øen skal havmølleparker fra forskellige lande i Nordsøen kobles sammen.

Derfor underskriver danske Energinet.dk den 23. marts en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland, som hedder TenneT i begge lande, om at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

Det skriver Energinet.dk i en pressemeddelelse.

Læs også: Bygning af verdens længste søkabel overvåges af dansk firma

»Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Doggerbanke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv,« siger Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk.

En ø pr. 30 GW vindkraft

Rundt om øen kan flere tusinde havmøller sættes op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene.

Man forestiller sig, at en ø vil blive knudepunkt for måske 30 GW vindmøllekapacitet, og at der på sigt vil være i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Doggerbanke, hvor vanddybden er relativ lav.

70 GW kan forsyne 80 millioner europæere med strøm.

En af fordelene ved ø-modellen er, at afstanden mellem havmøller og nettilslutningen bliver kortere, hvorved det bliver muligt at bruge vekselstrømsteknologi.

Læs også: NKT i historisk opkøb for at levere Europas grønne højspændingsnet

Forslag til placering af energi-ø, hvor havmølleparker med en samlet effekt på omkring 30 GW kan kobles på. 'Island' er engelsk for ø. Island ligger noget derfra :o)

Det kan nedbringe omkostningerne til de dyre jævnstrømskonvertere (omformerstationer) og lange kabler, som ellers ville være nødvendig, når fremtidens parker skal bygges længere og længere ude til havs.

Samtidig vil de søkabler, der skal fragte strømmen fra den kunstige ø ind til Nordsølandene, kunne fungere som ilandføringskabler og som elmotorveje for handel mellem landene.

Ilandføringskabler bruges i dag ca. halvdelen af tiden, fordi det ikke altid blæser. Ved at gøre dem til handelskabler, kan de bruges tættere på 100 procent.

Mindre transporttid for grej og mandskab

Der er allerede i dag en række elkabler, der forbinder elsystemerne i landene rundt om Nordsøen, og de vil muligvis kunne kobles på energiøen.

Ideen med øen er også, at reservedele til både omformerstationer, vindmøller og elkomponenter kan opbevares på øen.

Læs også: Vattenfall bygger verdens største beboelsesplatform ved havmøllepark

Det vil give meget mindre transporttid på åbent hav til både materiel og mandskab.

Planen om en kunstig ø på Doggerbanke er fostret af TenneT og bygger på EU's vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030.

Samtidig har energiministrene fra Nordsølandene sidste år indgået en aftale om at fremme samarbejdet om havvind.

Brug for storskala-løsninger

Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk, påpeger, at det er Energinet.dk, der har ansvaret for at få strømmen fra havmøllerne i land og frem til forbrugerne.

Derfor skal man hele tiden skal presse på, så prisen på ilandføring og udlandsforbindelser også falder:

»Her er der brug for innovative storskalaløsninger, og her er en 'energihub' i Nordsøen bestemt værd at undersøge meget grundigt,« siger han.

Han tilføjer, at i takt med at der kommer flere møller, vil det blive nødvendigt at se længere og længere til havs for at få plads til nye havmølleparker.

Læs også: Nyt samarbejde skal sikre 100 GW vindmøller i Nordsøen

Torben Glar Nielsen forklarer videre, at den havmøllepark, som Danmark er ved at opføre på Kriegers Flak i Østersøen, danner skole for et Doggerbanke-projekt.

Den kobler nemlig danske og tyske havmølleparker sammen - samtidig med at kablerne også bruges som elmotorveje fra Danmark til Tyskland eller omvendt.

Ydermere kobler Kriegers Flak-projektet to forskellige elsystemer og frekvensområder, det nordiske og det centraleuropæiske, med konverterstation i Tyskland.

Kommentarer (125)

Tak for årvågenhed!
skriv gerne direkte til journalisten ved slåfejl og lignende. Så er der større chance for at vi ser det med det samme - og kommentarsporet kan handle om emnet.
Men igen: Tak for hjælp

vh Henrik Heide
Webredaktør

  • 18
  • 0