Tre forskellige selvkørende forsøg skal på danske veje i starten af 2018
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Tre forskellige selvkørende forsøg skal på danske veje i starten af 2018

Illustration: Autonomous Mobility

I sidste måned kunne Ingeniøren skrive, at den danske importør Autonomous Mobility er de første og eneste, der har sendt en ansøgning om assessorgodkendelse til Færdselsstyrelsen – første skridt i ansøgningsprocessen om forsøg med selvkørende køretøjer.

På et informationsmøde afholdt af Vejdirektoratet kunne de i sidste uge oplyse, at de hastigt nærmer sig den endelige ansøgning, og at de danske myndigheder kan forvente, at arbejdsbyrden relateret til forsøgsgodkendelsen – der indtil for nyligt har været beskeden – snart vokser gevaldigt.

Yderligere to ansøgninger skal nemlig efter planen sendes af sted inden årets udgang, og det forventes, at tre forskellige forsøg kommer på de danske veje i første kvartal af 2018.

Busser i første omgang

Selvom Autonomous Mobility også har planer om at få en niveau 4 selvkørende personbil til Danmark, så bliver det selvkørende busser, der skal testes i de første pilotprojekter. Hvordan projekterne helt specifikt skal udformes, har virksomheden endnu ikke meldt ud.

Læs også: Dansk test: Regnvejr giver selvkørende biler problemer

Administrerende direktør Peter Sorgenfrei opremsede dog flere forskellige scenarier under sin præsentation af planerne, heriblandt flextransport, kørsel på uddannelsesinstitutioner og kommunalt brug. Allerede nu har virksomheden været i snak med 80 forskellige kommuner.

Deres første forsøg har fået godkendt assessor, og den endelige ansøgning til Vejdirektoratet er ifølge Peter Sorgenfrei lige om hjørnet.

Kan lovgivningen følge med?

Ifølge Peter Sorgenfrei eksisterer de teknologiske og kommercielle forudsætninger for selvkørende transport allerede. Det eneste, der mangler, er alt det lovmæssige. Det frustrerer ham for eksempel, at chaufføren i de selvkørende busser skal have et buskørekort.

Han var ikke den eneste på informationsmødet, som gjorde opmærksom på vanskelighederne ved at forene eksisterende lovgivning med ny teknologi.

Læs også: Den førerløse minibus Olli står bomstille i Vesthimmerland

Behøver man for eksempel gøre rede for sidespejle, når bussen er selvkørende? Ved Aalborg kommune bemærkede de, at de over 800 sider, som de lige nu gennemgår for at få køretøjet godkendt, påvirker ansøgningsprocessens tempo.

Det lovede de at kigge på ved Vejdirektoratet.

Og Vejdirektoratet bliver måske snart nødt til at revidere andet end blot synsgennemgangen. Ifølge Peter Sorgenfrei tilhører fremtiden nemlig ikke vejene, og Autonomous Mobility har allerede kigget på flyvende fartøjer til deres flåde. Et af deres fremtidige projekter bliver at få persontransport med droner på vingerne.

I landdistrikterne kører der få busser og endnu færre taxaer. Befolkningen er derfor meget afhængig af kørekort og egen bil !

MEN befolkningen i landsbyerne bliver ældre og ældre , i vores landsby er gennemsnittet over 65 og mange er over 80 år

Det vil være en meget stor hjælp hvis en lille bus kunne tilkaldes og køre de gamle til byen og hjem igen på alle tidspunkter af døgnet.
det er bedst hvis den kører meget langsomt ! Hvis det går langsomt er det fortrinsvis de gamle som vil bruge bussen

  • 2
  • 0

Nu skal der først lige laves kontrollerede miljøer som er til at overskue for en computer, tætpakkede skolebyer må komme først, step 2 kan være udkanten af disse skolebyer, hvor en på centralen må køre bussen gennem vejarbejde, eller uden om den ulovligt parkerede eller havererede bil.

Som hidtil vill turen fra gården ad den hullede grusvej til landsby lægen eller aktivitetscentret være det teknisk mest komplicerede og mindst attraktive sted at investere, men kan de vente til efter år 2060 når teknologien er slået fuldt igennem er det nok billigste løsning.

Lastbil på overordnet vejnet, transportcenter til transportcenter, er formentlig det bedste sted at starte fuld hastighed autonom kørsel.

  • 0
  • 0