Om tre år skal bygninger gøres klar til elbil-opladning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Om tre år skal bygninger gøres klar til elbil-opladning

Selv om de danske politikere har fået bugt med størstedelen af elbilsalget, så vil de nok ikke helt kunne standse transportsektorens omstilling fra kulbrinter til kilowatt.

Det er i hvert fald forventningen og forhåbningen i Bruxelles, og Europa-Kommissionen lægger nu op til at kræve, at alle nye og renoverede huse skal forberedes til opsætning af ladestationer.

Læs også: Risiko for brand ved at lade elbiler over lysnettet

Det fremgår af et udkast til en reform af EU's bygningsdirektiv.

Tomrør fra 2019

‘Medlemsstaterne skal sikre, at alle nye bygninger og bygninger, der gennemgør større renoveringer, ved alle parkeringspladser har infrastruktur, der muliggør opsætning af ladestationer til elbiler uden yderligere indgreb i bygningen’, lyder det - i Ingeniørens oversættelse - i udkastet. Reelt kan det blot betyde, at der skal trækkes tomrør til alle p-pladser, så det efterfølgende er let at sætte en ladestation op.

Ifølge en artikel i den britiske avis The Guardian er det meningen, at denne paragraf skal træde i kraft i 2019.

Ladestationer fra 2023

Desuden kræves det i udkastet, at for hver ti parkeringspladser en bygning har, skal mindst en være udstyret med en ladestation, hvor opladningen kan startes og stoppes afhængigt af den aktuelle elpris. Dette krav - som også ser ud til at ramme eksisterende bygninger - vil træde i kraft 1. januar 2023.

Hos Dansk Elbil Alliance er man begejstret for forslaget.

»Det er vigtigt, at vi er fremsynede. Huse og P-faciliteter opføres til at holde i rigtigt mange år. Her er det ikke særligt dyrt at gøre klar til en ladestander eller en ladeboks, når skovlen alligevel er i jorden, og man dimensionerer elanlæg. Skal det gøres efterfølgende, vil det blive dyrere,« siger branchechef Lærke Flader.

Overdetaljering kan skade

Hun er dog bekymret for, at forslaget i de videre forhandlinger kan blive så detaljeret, at det reelt skader elbiludbredelsen.

Læs også: Elbilejere slipper for kabelbøvl med induktionsoplader i garagegulvet

»Det forventede forslag om at dimensionere nybyggeri til ladeinfrastruktur er ganske positivt. Men det er samtidig vigtigt, at de krav, man stiller, kan tilpasses udviklingen løbende. Ellers risikerer man at låse markedet fat til bestemte tekniske standarder. Det vil vi også påpege, når og hvis forslaget fremlægges.«

Betydning endnu ikke klar

Hos Trafik- og Byggestyrelsen, der har ansvaret for det danske bygningsreglement, kan man endnu ikke sige, hvad forslaget konkret vil indebærer for danske bygningerne.

»Vi har indledt en dialog med Transport- og Bygningsministeriet med henblik på at forsøge at skabe klarhed over, præcis hvordan bestemmelserne om ladestationer i det foreløbige udspil fra Kommissionen skal fortolkes, og hvilke konsekvenser det i givet fald får i Danmark,« skriver specialkonsulent Niels Bruus Varming i en mail til Ingeniøren.

Læs også: 300.000 nye elbiler på vejene i 2014

Forslaget skal nu forhandles i såvel Ministerrådet som Europa-Parlamentet, før det eksisterende bygningsdirektiv bliver fornyet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selv om de danske politikere har fået bugt med størstedelen af elbilsalget, så vil de nok ikke helt kunne standse transportsektorens omstilling fra kulbrinter til kilowatt.

Var der ikke noget med at afgifterne på elbiler skulle genforhandles hvis elbilsalget gik i stå? Hvordan går det med det?
Nogen der ved det?

  • 15
  • 0

I artiklen "Medlemsstaterne skal sikre, at alle nye bygninger og bygninger, der gennemgør større renoveringer, ved alle parkeringspladser har infrastruktur der muliggør opsætning af ladestationer til elbiler uden yderligere indgreb i bygningen"

Der er vel brug for at der trækkes 3-fase 16 A kabler til hver parkeringsplads. Det vil sikre opladning med 11 kW (= 3 * 230 V * 16 A). Selv hvis elbiler har store batterier feks. 400 MJ (111 kWh) batterier vil 11 kW være nok da bilen hjemme holder parkeret natten over, og batteriet næppe er helt tom når opladning starter.

For en parkeringskælder eller helt parkeringshus er det så spørgsmålet hvor meget samlet effekt der skal forventes. Med 250 A, 3-fase kabel (172 kW) kan 15 elbiler oplade samtidig med 11 kW.

  • 4
  • 0

Som en elbilsejer - af bil med stort batteri, så må jeg sige vi kommer langt med rød CEE = 11 kW - 16A x3
Selv det største batteri som Tesla laver er fyldt natten over på 11 kW - selvom enkelte af dem kan tage 22 kW

Og selvom alle mulige moderne ladestandarder er fine, så bunder de alle i et CEE-stik - enten 3x 16 eller 32A.

Da det er en eksisterende standard så bliver det nemt at implementere - hvilket er vigtigt

  • 6
  • 0

Det kunne godt se ud til, at biler i fremtiden vil lade med mindst 11kW. Hvis alle beboere kommer hjem næsten samtidigt, vil det kunne give et meget stort forbrug af el lige midt i kogespidsen. Der er behov for, at man kan styre ladningen, så ikke alle lader, lige når de er kommet hjem fra arbejde.

  • 8
  • 1

@Karsten - cirka alle elbiler har timer på ladeforhold. Så de fleste vil lade om natten.

Og hvis man varierede elprisen efter spotprisen ville folk have et godt argument for at lade om natten :)

  • 9
  • 0

Det vil også være nødvendigt med kabler til kommunikation. I parkeringshuse vil der skulle opsættes ladestationer, hvor der skal betales for strømmen, og ladestationen skal have en mulighed for at kommunikere med ejeren af ladestationens IT-system. Der kunne også komme et behov for 3x32A ladestationer til folk, der kører langt, for jeg tror, at vi i fremtiden vil se batterier på over 200kw.

Tager du Tesla's ladestationer, så er de opbygget, så 1-4 ladestationer kan dele en 3x32A forbindelse, men så skal der trækkes ledninger til kommunikation mellem ladestationerne.

Jeg tror, tomme rør med plads til 3x32 kabler plus lidt ekstra plads vil være den bedste løsning.

  • 1
  • 0

cirka alle elbiler har timer på ladeforhold. Så de fleste vil lade om natten.

Og hvis man varierede elprisen efter spotprisen ville folk have et godt argument for at lade om natten :)


Jeg er ikke så sikker. Hvis der ikke er lavere elpris om natten, tror jeg ikke, folk vil gide at have besværet med at udskyde ladningen. Tænk dig, at en elbilbruger kommer hjem kl 5, og kl 8 får han at vide, at hans mor er kommet på hospitalet. Han bliver ikke glad, når han ikke kan køre med det samme. Efter sådan en oplevelse vil han lade med det samme i fremtiden.

Jeg tror, det vil være nødvendigt at ændre nettariffen, så den er et multiplum af elprisen, for at få folk til at lade om natten. Det ville også være en god ide med forsøg, så man kan finde ud af om folk gider besværet med at lade om natten.

  • 4
  • 4

Du tænker på dansk: "er det 16A i Danmark..."
I mange andre EU lande er strømstyrken højere og i nogle få andre er den lavere end i Danmark. Du kan få 3x32A ud af et CEE stik, hvis det bagvedliggende net ellers er bygget til det.

  • 0
  • 0

@Maciej Szeligas

Du tænker på dansk: "er det 16A i Danmark..."
I mange andre EU lande er strømstyrken højere og i nogle få andre er den lavere end i Danmark. Du kan få 3x32A ud af et CEE stik, hvis det bagvedliggende net ellers er bygget til det.


Man kan også få 63 A CEE stik, og Mennekes standard stikket kan også bruges til 63 A 3-fase (=43 kW). Hvad er din pointe?

Til parkering er det vigtigt at finde et niveau der passer 3-fase strøm, kan lade bilen over ~8 timer, og kræver tilstrækkeligt lidt af net tilslutning, elskab og sikringer, så det ikke er nødvendigt med en transformer station installeret i hver bolig-parkeringskælder. Derfor: 3-fase 16 A = 11 kW til parkerings opladning.

P.S. Hvis du svarer på dette så angiv venligst tydeligt hvem du svarer.

  • 2
  • 0

"hvis det bagvedliggende net ellers er bygget til det."

Her er netop problemet, det bagvedliggende net er slet ikke lavet til det. Folk vil ikke vente med at lade med mindre der er en betydelig økonomisk fordel ved det så vi vil få den største belastning midt i madlavning og det er vores nuværende elnet ikke bygget til at klare. Så inden disse EU skrivebordsfolk få flere våde drømme så skal de nok lige forhøre sig rundt om i landende om elnettet ude ved forbrugerne kan klare den belastning som en udbredelse af elbiler vil give.

Desuden bør et sådan regulativ følges op med et krav om at der skal udvikles elbiler der dækker de samme behov som forsill bilerne samlet set gør i dag og ikke kun et snævert segment af forbrugere som i dag, ellers vil man jo presse et produkt ned over hovedet på folk som ikke kan levere det folk har brug for.. noget ikke engang USSR lykkedes med.

Skal ikke undre mig at kravene kommer og folk tvinges til at lave disse tiltag men elforsyningerne siger at du ikke kan tilslutte en lader da de ikke kan levere strøm nok eller at du kommer til at betale en ganske voldsomt tilslutnings pris for at betale for nye kabler og transformatorstationer.

  • 2
  • 13

der findes allerede lader som kan dynamisk justere hvor meget strøm som er tilgængeligt
så man kan sætte 10 x 20kW lader op på ejendommens 150 kW forbindelse og de enkelte lader vil justere ned når det totale forbrug nærme sig de 140kW så jule anden ikke springer sikringen ude i vejen

  • 7
  • 0

Her er netop problemet, det bagvedliggende net er slet ikke lavet til det. Folk vil ikke vente med at lade med mindre der er en betydelig økonomisk fordel ved det så vi vil få den største belastning midt i madlavning og det er vores nuværende elnet ikke bygget til at klare.

At elnettet ikke tillader at alle oplader med 11 kW midt i kogespidsen, og at det derfor slet ikke er muligt må nok også siges at være et incitament!
Det heldig er så at det også er aldeles unødvendigt at oplade med 11 kW i kogespidsen, da det er alt rigeligt at oplade med 2 kW hen over natten, hvilket nettet klarer absolut uden problemer.

  • 9
  • 2

"Da det er alt rigeligt at oplade med 2 kW hen over natten, hvilket nettet klarer absolut uden problemer"
Allerede nu har Tesla en bil med 100 kWh kapacitet. Hvis systemet skal være fremtidssikret, så skal det i det mindste kunne lade de nuværende store biler fra 5 til 95% natten over... Alt under 11 kW forslår kun til minibiler og el-scootere :)

  • 2
  • 1

Artiklen bygger formentlig på revision af Energy Performance of Buildings Directive og et lækket dokument fra kommissionen, som med sikkerhed ser anderledes ud når det rigtige forslag kommer frem.

Jeg er ikke uenig i at vi skal have el-biler og ladestandere, men et direktiv om bygningers energimæssige egenskaber, som dette dokument er, bør primært fokuserer på de krav der skal stilles til at skabe energi effektivt byggeri og undlader at forsøge at opbygge en infrastruktur for transport.

Så jeg håber det endelige udkast indeholder krav om energieffektive teknologier, krav til design af bygninger med godt indeklima og operationelle mål for renovering af bygningsmassen.

  • 1
  • 1

Det heldig er så at det også er aldeles unødvendigt at oplade med 11 kW i kogespidsen, da det er alt rigeligt at oplade med 2 kW hen over natten, hvilket nettet klarer absolut uden problemer.


Nu er der mennesker, der har fritidsinteresser, som gør at de kommer sent hjem nogle ugedage. Så kan ladetiden let være reduceret til 8 timer. På 8 timer kan du lade ca 80 km, hvis du lader med 2kW. Der er mange, der kører længere end 80km om dagen. Det kan godt være, 2kW dækker de flestes behov, men hvis alle skal bruge elbil, så skal ladestationerne kunne yde mere end 2kW. Jeg tror, mange etageejendomme vil blive nødt til at få en kraftigere stikledning.

  • 7
  • 2

Og hvor mange kører lige 500 km hver dag?


Ikke ret mange, men det hele bliver meget besværligt, hvis der skal være specielle P-pladser til dem, der gør.

Et andet problem er, at i fremtiden skal megen af vores strøm komme fra sol og vind, og det vil sige, at bilerne skal lades, når solen skinner eller vinden blæser. Så vil det ikke være særligt smart, hvis det ikke kan lade sig gøre, fordi ledningsnettet i boligområderne er for svagt.

  • 6
  • 1

En ting der undrer mig er det slet ikke bliver debatteret hvilke ricici der er med elbiler indendørs.

Med de spontane selvantændelser vil jeg da være bekymret for at parkere en elbil i mit hus. Dertil er jeg for glad for min familie.

Da det var mere moderne at køre på lpg gas, (Det har jeg selv gjort her i belgien - prisforskellen på brændstoffet har fuldt udbetalt for min mercedes e), var alle parkeringsanlæg udstyret med forbud mod gasbiler. Jeg kan da forvente noget tilsvarende hvis biler til stadighed selvantænder.

I parantes bemærket har jeg aldrig hørt om en gasbil der er eksploderet spontant

  • 2
  • 12

En helt almindelig parcelhus-installation har en tarifsikring på 3 x 25 amp, der såvidt jeg kan se koster omkring 14.000 plus moms dvs kr 17500 i etablering. (17500 / 25 = 700 kr pr amp) inklusiv stikledning og elmåler mv.

Hvis man vil lade en elbil med 3 x 32 amp skal man ifølge E.ON og deres elektriker som minimum have udvidet sin tarifsikringen til 50 amp.

Det koster ifølge Trefor elnet følgende:
1090 + moms = kr 1362 pr amp.

Dvs.
25 x 1363 = 34.050 kr

Så skulle de tre nye sikringer også være betalt...

Nu har jeg naturligvis forståelse for at det koster noget at bygge og drive et el-distributionsnet, men jeg har utroligt svært ved at forstå de meget store prisforskelle på amp.

  • 1
  • 0

Nu er der mennesker, der har fritidsinteresser, som gør at de kommer sent hjem nogle ugedage. Så kan ladetiden let være reduceret til 8 timer. På 8 timer kan du lade ca 80 km, hvis du lader med 2kW. Der er mange, der kører længere end 80km om dagen. Det kan godt være, 2kW dækker de flestes behov, men hvis alle skal bruge elbil, så skal ladestationerne kunne yde mere end 2kW. Jeg tror, mange etageejendomme vil blive nødt til at få en kraftigere stikledning.

Prøv lige at forstå hvad Jens siger, nemlig at ikke alle lader med 11kW.

For hovedparten af folk vil det helt sikkert være nok at sjatlade med 2kW, så der er ingen grund til at dimensionere 10 ladestandere til 10 x 11kW.

Og det kan være muligt at man kommer sent hjem nogen ugedage, men realistisk set, hvor mange kommer sent hjem 7 dage om ugen?

Herudover, så giver 8 (og mon ikke det i praksis er minimum 10, hvis man også skal spise 2 måltider, sove, osv?) timer af 2kW sådan ca. 12-13kW i batteriet, og hvis man kører rundt i noget mindre opulent end en Tesla, så rækker det altså til over 100 km.

  • 5
  • 1

For hovedparten af folk vil det helt sikkert være nok at sjatlade med 2kW, så der er ingen grund til at dimensionere 10 ladestandere til 10 x 11kW.


Så skal du have folk til at vælge ladestader alt efter om de skal bruge en 11kW ladestation eller om de kan klare sig med mindre. Held og lykke med det. Kender jeg mennesker ret, vælger mange 11kW stationerne, selv hvis de kunne klare sig med 3,7kW eller 2kW.

Herudover, så giver 8 (og mon ikke det i praksis er minimum 10, hvis man også skal spise 2 måltider, sove, osv?) timer af 2kW sådan ca. 12-13kW i batteriet, og hvis man kører rundt i noget mindre opulent end en Tesla, så rækker det altså til over 100 km.


Jeg spiller bridge. Det er ikke altid bridgespillere når hjemom når de skal til bridge. Traditionen er, at man slutter spillet omkring kl. 11. Skal man afsted kl 7, er der ca 8 timer. Bridgespillere sover ganske enkelt færre end 8 timer natten efter at de har spillet. Jeg er sikker på, at der er masser af andre fritidsinteresser, hvor udøverne gør det samme.

Der er behov for, at der bliver udviklet metoder til at styre de enkelte ladestationer, således at både elnettet og kraftværkerne kan klare det. En begyndelse kunne være, at bilerne skal skrue ned for ladningen, hvis netfrekvensen falder. (Det første tegn på at kraftværkerne ikke kan følge med, er at frekvensen falder.)

  • 2
  • 2

Så skal du have folk til at vælge ladestader alt efter om de skal bruge en 11kW ladestation eller om de kan klare sig med mindre. Held og lykke med det. Kender jeg mennesker ret, vælger mange 11kW stationerne, selv hvis de kunne klare sig med 3,7kW eller 2kW.

Nu behøver der jo altså ikke være fysisk forskellige ladestandere i ejendommen, og i det 21' århundrede er det nok heller ikke det store problem at få dem til at kommunikere sammen!

Og selv om nogen så har brug for fuld opladning, ja så er det altså ikke alle, så hvis man ved man bare skal sjatoplade, og først afsted om 10 timer, så kan man vælge den (måske man kunne have noget så 21' århundrede agtigt som et betjeningspanel, hvor man valgte ladebehov, eller bilen kommunikerede direkte med standeren?) lave effekt, og måske få en lille smule rabat for sin tålmodighed.

Hvis man alligevel sætter sin bil til hver aften, så er min påstand at 99%+ kan klare sig med sjatopladning.

Jeg spiller bridge.

Nej hvor spændende.

Det er ikke altid bridgespillere når hjemom når de skal til bridge. Traditionen er, at man slutter spillet omkring kl. 11. Skal man afsted kl 7, er der ca 8 timer. Bridgespillere sover ganske enkelt færre end 8 timer natten efter at de har spillet. Jeg er sikker på, at der er masser af andre fritidsinteresser, hvor udøverne gør det samme.

Og det gør de 7 dage om ugen?

Prøv dog lige at være realist - der er garanteret mindst et tidspunkt i løbet at ugen/weekenden hvor bilen stå stille i mindst 16 timer.

Husk igen på, at hvis det er nemt at tilslutte til stikket, så gør man det jo altid når lejligheden er der, det kan også være på arbejdspladsen.

Det virker på mig som om du mener man absolut skal dimensionere ud fra at alle kører 4.000 km om ugen, men sådan ser verden jo ikke ud - tværtom skal man sørge for at udglatte belastningen mest muligt, men samtidig også udnytte (ind til ejendommens kapacitetsgrænse) at bilerne kan være buffere for fluktuationer i nettet.

En begyndelse kunne være, at bilerne skal skrue ned for ladningen, hvis netfrekvensen falder. (Det første tegn på at kraftværkerne ikke kan følge med, er at frekvensen falder.)

Øhh, sådan kan man vist ikke helt gøre det op mere i en verden hvor hovedparten af elektricitet produceres af kilder der er reguleret af kraftelektronik.

  • 3
  • 0

Det virker på mig som om du mener man absolut skal dimensionere ud fra at alle kører 4.000 km om ugen, men sådan ser verden jo ikke ud - tværtom skal man sørge for at udglatte belastningen mest muligt, men samtidig også udnytte (ind til ejendommens kapacitetsgrænse) at bilerne kan være buffere for fluktuationer i nettet.


Nej, men jeg mener, det vil være en stor fejl at gå ud fra, at folk kommer hjem kl 17 og tager afsted igen kl 7 om morgenen. Det vil også være en stor fejl at gå ud fra, at folk handler optimalt i forhold til, hvad der er behov for i nettet. Endelig så vil det være bedst at lade bilerne, når solen skinner eller vinden blæser, uanset om det er midt i kogespidsen. Disse tre forhold gør, at jeg tror det bliver nødvendigt med et stærkere net i mange boligområder og i områder med meget kontorbyggeri.

Derudover så kan det kun gå for langsomt med at få lavet eksperimenter, hvor man finder ud af, hvordan folk reagerer på forskellige styringsmekanismer mht strømforbrug.

  • 3
  • 0

Der er vel brug for at der trækkes 3-fase 16 A kabler til hver parkeringsplads. Det vil sikre opladning med 11 kW (= 3 * 230 V * 16 A)

Ikke for at fluekneppe, men hvis man har 3 faser, så bruger man vel for pokker de 3 x 400volt?? Og ikke kun de 230.

Mon ikke der er kommet en standard for højere spænging til ladning af elbiler om 3-4 år?
Med mindre svenskerne får held med at udbrede deres "el vej". Det håber jeg meget de gør.

  • 2
  • 4

Mon ikke der er kommet en standard for højere spænging til ladning af elbiler om 3-4 år?


Hvis du mener til at oplade almindelige personbiler direkte fra elnettet, så tvivler jeg stærkt på, at der kommer noget kraftigere. 3x32A giver trods alt 22kW, og det skulle være nok til at dække behovet, selv hvis folk kører i en 3,5T varevogn.

Hvis du taler hurtigopladning, så er billedet et andet. Når man hurtiglader, kører man jævnstrøm direkte ned i batterierne. Man vil gerne lade med en effekt på i størrelsesordenen 300kW, og så er det ikke praktisk med en spænding på 300-400V. Vi skal nok regne med at se spændinger på i f.eks. 800V i fremtiden.

  • 4
  • 1

Hvis du mener til at oplade almindelige personbiler direkte fra elnettet, så tvivler jeg stærkt på, at der kommer noget kraftigere. 3x32A giver trods alt 22kW

Altså, det må som Jesper siger være 38,4kW - der er da ingen grund tll kun at operere med 230V.

Når man hurtiglader, kører man jævnstrøm direkte ned i batterierne

Hvorimod man måske "kører" AC direkte "ned" i batterierne når man lader med mormorladeren - interessant.

  • 0
  • 6

Mon ikke der findes en del standard installationsmateriel til et spændingsniveau omkring 690V = Kvadratrod 3 x 400V som bruges en del i industri og kraftværker?


Bemærk at ved hurtigladning sker omformningen til jævnstrøm i ladestationen. Der er altså tale om 800V jævnspænding, der passerer stikket mellem bil og ladestation. Spændingen skal sikkert også kunne være lavere, så jeg tror ikke det betyder så meget om man starter med 3x400V eller 3x680V.

Nu er den artikel, som startede diskussionen jo om bygningsstandarder for almindeligt byggeri, og jeg tror det vil være meget sjældent, at sådanne hurtige jævnspændingsladere vil blive brugt i forbindelse med almindeligt byggeri. Der er brug for noget billigt, så det ikke gør så meget, at ladestationen ikke bliver udnyttet særligt effektivt.

  • 3
  • 1

@Jesper Nygaard

Ikke for at fluekneppe, men hvis man har 3 faser, så bruger man vel for pokker de 3 x 400volt?? Og ikke kun de 230.


Nej det tror jeg ikke, bilen skal jo også kunne lade hvis du kun tilslutter en fase.

Hvis du vil regne med 400 V, så bliver det: sqrt(3) * 400 V * 16 A = 11 kW.

Mon ikke der er kommet en standard for højere spænging til ladning af elbiler om 3-4 år?
Med mindre svenskerne får held med at udbrede deres "el vej". Det håber jeg meget de gør.


Nej ikke for AC ladning, men DC ladning kommer der 800-900 V, CCS med CharIn specs. Feks. fra Phoenix Contact.

  • 3
  • 0

Det er da kun ved boligerne, at der er brug for elkabler til parkeringspladserne. Ellers er det da kun hvis man ønsker en større belastning af elektricitetsnettet i dagtimerne, at det kunne være en fordel med elkabler til almindelige parkeringspladser andre steder. Moderne el biler har så stor rækkevidde, at kun få vil lade andre steder end hjemme hvor det er mest økonomisk. Hvis det lykkes, at elektrificere lastbiler og busser med løbende elforsyning på motorvejene så kan der nok blive brug for speciel elforsyning til ladning af disse ved deres parkeringspladser.

  • 0
  • 0

@Karsten Nyblad

Nej, men jeg mener, det vil være en stor fejl at gå ud fra, at folk kommer hjem kl 17 og tager afsted igen kl 7 om morgenen. Det vil også være en stor fejl at gå ud fra, at folk handler optimalt i forhold til, hvad der er behov for i nettet. Endelig så vil det være bedst at lade bilerne, når solen skinner eller vinden blæser, uanset om det er midt i kogespidsen. Disse tre forhold gør, at jeg tror det bliver nødvendigt med et stærkere net i mange boligområder og i områder med meget kontorbyggeri.

Kodeordet "samtidighed" mangler i denne debat. Hvis du har 10 parkeringspladser hver med en 11 kW lader, så skal du ikke dimensionere med 10 gange 11 kW forsyning til pladsen. Det vil simpelthen aldrig blive brugt, selv ikke hvis der holder 10 biler.

Jo flere pladser vi taler om, jo mere udglattet bliver det. Hvis vi taler om et villaområde med 200 boliger, så kan vi roligt regne på gennemsnitsbilen. Det er lige meget at der bor en eller anden der spiller Bridge, hvilket antagelsesvis medfører et særligt stort kørselsbehov, fordi der bor helt sikkert også en pensionist der bruger bilen meget lidt. I gennemsnit bliver det til at bilerne i området kører omkring 50 km per døgn. Det giver et gennemsnitligt ladebehov på 10 kWh per døgn per bil.

Der er ingen grund til at dimensionere elnettet efter 200 gange 11 kW, såfremt vi antager 11 kW ladere. Folk kommer ikke hjem fra arbejde samtidig (det kan vejnettet slet ikke bære) og med en så relativ høj ladeeffekt, vil dem der først kommer hjem, i gennemsnit, være færdig med at lade før dem der kommer senere hjem tilslutter bilen.

Hvis der opstår et problem, så skal det være en rimelig dum regering der vælger at spilde milliarder på en opgradering af elnettet, i forhold til blot at indføre nogle afgiftsregler, som belønner natladning ved lav effekt. Jeg bemærker her at vi effektivt allerede har en ordning, hvor det belønnes hvis man får opstillet en separat måler, eksempelvis af E.ON eller Clever. Denne måler kan allerede fjernaflæses og afregnes på timebasis. Alt hvad man behøver er at indføre at afgiftsnedslaget kun gælder mellem 22 og 06 med en maks ladeeffekt på 3,7 kW. Det kan klares med et pennestrøg i skatteministeriet.

Bemærk at elbiler med stort batteri blot gør det nemmere at fordele opladningen jævnt. Du skal ikke regne med at en Tesla med 100 kWh batteri, i gennemsnit, skal lade 100 kWh på et døgn. Folk der har en Tesla har det samme gennemsnitlige kørselsbehov som alle andre. De vil i gennemsnit lade 10 kWh per døgn og fordi de har så stort et batteri, så kan de bedre tillade sig at lade ekstra langsomt. Der er jo ikke sket den store skade hvis du har 90 ud af 100 kWh i batteriet og du pludselig skal uventet afsted. Modsat så er en elbil med 20 kWh batteri ikke meget værd hvis der mangler 10 kWh og du også gerne vil have lidt sikkerhedsmargin.

Der er folk der har et ekstraordinært kørselsbehov, eksempelvis en kørende sælger. De vil lade med fuld skrald natten igennem, og det er ok, fordi alle os andre har ikke det behov, så gennemsnittet er bevaret.

  • 7
  • 0

@Baldur Norddahl
Du skriver ikke rigtigt noget nyt, men du har lige lavet et eksempel, hvor folk lader deres elbiler med 11kW midt i kogespidsen. Hvis vi regner med en samtidighedsfaktor på ladningen på 0,27, så giver det 3kW per husstand. Det må give problemer i masser af boligområder, hvis der sådan lige kommer 3kW per husstand ekstra.

Ordningen med refusion af elafgiften er ikke blevet den store succes, fordi Clever og E.on tager sig alt for godt betalt for at administrere den. De fleste lader fra almindelige 2kW stikkontakter.

  • 2
  • 2

Baldur Norddahl 2 timer siden
Re: Elkabler til hver parkeringsplads

Kodeordet "samtidighed" mangler i denne debat. Hvis du har 10 parkeringspladser hver med en 11 kW lader, så skal du ikke dimensionere med 10 gange 11 kW forsyning til pladsen. Det vil simpelthen aldrig blive brugt, selv ikke hvis der holder 10 biler.

Jo flere pladser vi taler om, jo mere udglattet.......

Se, det er jo en udmærket gennemgang af alle aspekterne i det, og hvordan det fungerer i praksis i den virkelige verden. For fremtiden kan vi jo nøjes med at referer til denne gennemgang, når vi konfronteres med endnu en af .....ne"

Og så skulle man tro at tråden var afsluttet mht. til disse aspekter. Men det vil jeg æde mi gamle hat på at den ikke er. Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

  • 2
  • 1

Det må give problemer i masser af boligområder, hvis der sådan lige kommer 3kW per husstand ekstra.

Bryder elnettet så sammen juleaften? De fleste steder er det ikke dimensioneret så snært at det ikke klarer lidt ekstra.

Den store udbygning med solceller gav flere problemer end elbilerne vil give.

Jeg mener også at man bør give incitament for at lade om natten og så er der slet ingen problemer. Hvis vi lader om natten, så udnytter vi blot infrastruktur der ligger ubrugt hen.

Både Clever og E.ON er for nyligt kommet med nye tilbud, som gør ordningen noget mere interessant. Dertil vil der komme konkurrence når markedet er stort nok. Det kræver jo ikke det vilde at administrere nogle fjernaflæste elmålere. Hvis vi antager at du får 1 kr/kWh tilbage og du skal lade 10 kWh per døgn, så taler vi trods alt noget nær 4000 kr per år. Det vil de fleste nok godt tage med.

  • 6
  • 0

Du skriver ikke rigtigt noget nyt, men du har lige lavet et eksempel, hvor folk lader deres elbiler med 11kW midt i kogespidsen. Hvis vi regner med en samtidighedsfaktor på ladningen på 0,27, så giver det 3kW per husstand. Det må give problemer i masser af boligområder, hvis der sådan lige kommer 3kW per husstand ekstra.

Det er jo netop hele pointen. Med prisen afhængig af efterspørgslen kommer der ingen ekstra 3 kw per husstand. Især ikke hvis man vælger at skille prisen for elbils opladning ud fra det øvrige elforbrug.
Det er udelukkende et spørgsmål om prissætning.

Ordningen med refusion af elafgiften er ikke blevet den store succes, fordi Clever og E.on tager sig alt for godt betalt for at administrere den. De fleste lader fra almindelige 2kW stikkontakter.

Det er så til gengæld rigtigt.
Selv med et gebyr på blot et par hundrede kroner om året burde det være muligt at lave en fornuftig forretning her.
Clever og E.on's grådighed ødelægger ordningen.

  • 5
  • 0

Var der ikke noget med at afgifterne på elbiler skulle genforhandles hvis elbilsalget gik i stå?

Og arbejdsmarkedsbidraget skulle genforhandles ved faldende arbejdsløshed.

Vore regeringer - uanset farve - har en desperat mangel på financiering af de mange løfter, de hele tiden udsteder for at købe stemmer.

Derfor kan vi roligt regne med, at sænkning eller bortfald af afgifter kun vil forekomme, hvis det kan give stemmer ved førstkommende valg.

For at citere Anders Ands talende hund: "Det er hårde tider, gamle dreng".

  • 2
  • 0

Jeg tror desværre vi alle sammen tænker for gammeldags, I gamle dage gik strømmen når alle havde stegen i ovnen juleaften, det er ikke længere et problem, nu taler alle om at vi skal lade om natten da strømmen er billigst der, men når elbiler begynder at fylde mere, så er det nok nærmere der hvor der produceres mest strøm at den er billigst, hvilket vil være midt på dagen hvor solcellerne har størst produktivitet, Jeg er nok ikke den eneste der bruger 8 timer på min arbejdsplads, hvor bilen står stille, så der kunne den jo evt. også lade, og hvis jeg spillede brigde til de sene timer, så kunne jeg jo også sjatlade der, så jeg ikke kommer hjem med et 11kW behov, husk på, du behøver ikke stå ved siden af bilen i regnvejr når der lades. det klare den selv

Samtidig er vi så utrolig fokuseret på at en elbil skal kunne opfylde de samme krav som en ICE bil, ligesom for 100+ år siden da en 4 hjulet motoriseret drosje skulle opfylde samme krav som en hest. Biler har overgået hesten med mange længder. Tænk på den infrastruktur der er opbygget omkring ICE biler. nu skal vi så småt til at igang med det samme for elbiler, og jeg er da glad for at nogen tænker længere frem end til i overmorgen. måske batterikapasiteten bliver så stor, at man kun skal lade en gang om måneden. nå ja, så skal der godt nok overføres noget effekt, men så kommer der nok også en løsning på det.

  • 8
  • 0

Alle andre steder er det ved at være aktuelt, at man tager batteriet ud og isætter et nyt. Hvorfor har vi ikke ladestationer, hvor en robotarm bare hiver batteripakken ud og indsætter en fuldt opladet i stedet?? Klik..... og så er man kørende igen. Det vil tage mindre tid på ladestationen end det gør at tanke på en tankstation.

  • 3
  • 4

@Jens Olsen

Ved varierende priser vil det være et problem hvis perioden om natten hvor prisen er lav er relativ kort, så vil alle vente med opladning til lige den periode.

Virkelig? Det er din argumentation? Helt ærligt!

Prøv at gæt hvad der sker med elprisen i en kort periode, der er billig midt på natten, fordi ingen lader der, hvis alle begynder at lade netop der for at spare penge.


Lad mig beskrive det bedre her, for min tidligere kommentar blev lidt for kort.

Vi skal have difference priser på el der varierer gennem døgnet for kunne hjælpe på at flytte belastning til tider hvor der er lav belastning. Belønning / straffen er at prisen er billigere / dyrere.

Dette skal så gøres i tidsblokke og spørgsmålet er hvor mange forskellige pris niveauer der skal være. Hvis tidsblokken skal være forudsigelig og skemalagt (som de fleste nok ønsker) er det bedst kun at have tre forskellige prisniveauer: Høj, normal og lav-pris.

Hvis man derimod har perioder med både lav-pris og yderligere ekstra-lav-pris i en kort periode, får du resultatet at en hel boligbloks-parkeringskælder har programmet deres elbil / lader til kun at lade i ekstra-lav-pris perioden og forvente at gøre det med fuld effekt. Så er der overbelastning af det lokale net. Skal nettet så opgraderes lokalt for at alle kan have lov til at gøre brug af den særligt billige pris? Eller skal vi have naboer der afbryder hinandens opladninger for selv at få adgang til den særligt billige pris?

Det skal vi undgå. Derfor er det bedst at der kun er en lav-pris nat-takst og at den periode er rimelig lang.

  • 1
  • 0

@Maciej Szeliga

Jeg er i øvrigt uenig i din "...lade bilen over ~8 timer" holdning. Bilen skal lades hurtigst muligt så ladeudtaget kan frigives til den næste bil.


Ja, på en offentlig parkeringsplads hvor der kun er en håndfuld pladser med opladning og folk kun forventes at være i kortere tid.

Men denne artikel handler ikke om offentlige ladepladser, den handler om boliger hvor du har egen parkeringsplads og det må formodes at du sover om natten.

Vi har brug at der kommer adgang til opladning i boliger, så det er muligt for almindelige folk at have elbil. Der er ikke brug for at der er en supercharger på hver eneste p-plads i en boligbloks parkeringskælder. Det vil koste formuer i elnet opgradering og transformer stationer til hver boligblok. Derfor: 3-fase 16 A = 11 kW til bolig parkerings opladning.

  • 8
  • 0

Infrastruktur koster.
Når du betaler din tilslutningspligt, så sørger netselskabet for at grave fortovet op, nedlægge kabel og brolægge det igen + at der skal være et kraftværk der kan producere dig elektronerne ~ Det er dyrt, og det er hvad du betaler for. Ja gu er det mange penge. 1500 per amp vil også gøre ondt i min penge pung, men hvis man vil hive elektronerne ud af stikkontakten, så kommer det altså til at koste dig.

Et helt andet scenarie ville være at husstandene ville få en powerbank med 10 kWh effekt. Så er det eksisterende elnet stort nok, da der "bare" vil køre spidsbelastning i længere tid. Batteripakken kan agere backup og støtte nettet, og den kan samtidig være en buffer til VE.
Alt efter hvordan prisen på batterier kommer til at se ud i fremtiden, så ser jeg dette som et muligt scenarie for at få indført elbiler og VE i vores net.

IMO vil det være tosset at lave et elnet der kan bære den maksimale mulige last "klokken 1700 når der laves mad, tørretumbler, vaskemaskine, varmepumpen og elbilen" Hvis det bliver en realitet så kan energinet godt begynde at spare sammen til nogle flere 400 kV linjer, for dem bliver der brug for. Entreprenørerne bliver glade, for de får et boom på nedgravning af kabler over hele landet.

Vi er slet slet ikke der hvor det kunne være en god løsning at få installereret batteripakker i boligen, men jeg tror at det kommer - Det er i hvert fald knald på ligenu.

On topic, Så er der allerede teknologier i dag som begrænser effektforbruget alt efter hvad strømforbruget er ind i huset. Der monteres altså 3 stk strømmålere på stikledningen, og så vil den holde sit effektforbrug under et niveau så sikringen ikke springer.
Jeg vil også tro at 16A er nok, men det kommer an på hvor hurtigt man vil have bilen fuldt opladet. kommer ens mor nu på hospitalet og batteriet er kun lige 10% fuldt, så må man jo køre ind på en tankstation og få et boost med noget som kan lade meget hurtigere.

Jeg syntes at det er flot at der bliver tænkt på dette allerede nu. Gør det til et lovgrav om at der skal nedgraves tomrør til P-pladser eller til garagen.

  • 3
  • 0

@Christian Nobel

Og hvad skulle være til hinder for det?


AC opladning med Mennekes standard stik er meget fleksibel. Ladestationen (på væggen) kan være så simpel som 1 fase 230 V (almindelig stikkontakt) men kan også være 3-fase (230 / 400 V).

Jeg er ikke specialist på dette område, måske er der en anden der kan forklare det bedre. 3 fase er Y (230 V) eller delta (400 V) forbundet. Ved delta bruges forbindelse fra fase til fase (L1 til L2, og L2 til L3, og L3 til L1). Ved Y er det fase til neutral (L1 til N, etc.). Da laderen i elbilen skal kunne fungere til både 1 fase (hvor kun L1 er tilstede) og 3 fase stik er nok lettest at konstruere laderen som Y forbundet altså 3 * 230 V.

  • 1
  • 1

Alle andre steder er det ved at være aktuelt, at man tager batteriet ud og isætter et nyt. Hvorfor har vi ikke ladestationer, hvor en robotarm bare hiver batteripakken ud og indsætter en fuldt opladet i stedet?? Klik..... og så er man kørende igen. Det vil tage mindre tid på ladestationen end det gør at tanke på en tankstation.

"Alle andre steder" har batterier der er meget små, og derfor kan hurtige batteriskift betale sig.

Et batteri til en elbil er en betydelig investering, og derfor er det spild af penge, batterimateriel og et miljøproblem at have et fuldt opladet batteri til at ligge og brumme i en kælder et eller andet sted og vente på en bil.

Totalt set skal der bygges flere batterier, end der er biler, og givet fabrikkernes output lige nu og en kommende kraftig stigning i salg af elbiler, så er det slet ikke noget fabrikanterne vil have.

Hvem skal købe overskudsbatterierne for at have dem til at ligge klar?

Der er en lang stribe andre problemer med batteriskift, som iøvrigt har været prøvet og er fundet uinteressant af elbilejere, fordi det på mange andre måder er meget upraktisk.

Den eneste vej frem for elbiler er større batterier.

  • 2
  • 1

Vi er slet slet ikke der hvor det kunne være en god løsning at få installereret batteripakker i boligen, men jeg tror at det kommer - Det er i hvert fald knald på ligenu.

Jeg tror det giver mere økonomisk mening, at installere sådan et batteri ude ved transformerstationen nede ad vejen.

Der forlyder rygter om, at Tesla's Powerpack får en opgradering snart til dobbelt kapacitet, så man får 200 kWh i hvad der svarer til en telefonboks. Deres inverterteknologi skulle også komme ned i pris.

Om nogle år tror jeg den slags mellem-størrelse stationære batterier vil bruges alle vegne til at give ekstra støtte f.eks. til boligblokke og villakvarterer, hvis man ser øget strømforbrug over tid derfra.

  • 2
  • 0

Batteripakker hos private ligner dårlig samfundsøkonomi. Nå de visse steder i verden kan betale sig, så skyldes det, at prisen på solgt strøm er lavere end prisen på købt strøm. Når man så har solceller, giver det nogen mening at gemme strøm genereret om dagen til om natten og om aftenen. Problemet er, at der er nogen, der skal betale for det offentlige elnet og for at der er nogen, der søger for at der er strøm i det offentlige net døgnet rundt året rundt. Hvis folk bruger batterier for at undgå at betale nettarif, så må nettariffen sættes op, og så bliver der nogle andre, der skal betale.

Batteripakker er i øjeblikket alt for dyre til at det kan betale sig at gemme billig strøm til prisen stiger.

  • 2
  • 2

IMO vil det være tosset at lave et elnet der kan bære den maksimale mulige last "klokken 1700 når der laves mad, tørretumbler, vaskemaskine, varmepumpen og elbilen" Hvis det bliver en realitet så kan energinet godt begynde at spare sammen til nogle flere 400 kV linjer, for dem bliver der brug for. Entreprenørerne bliver glade, for de får et boom på nedgravning af kabler over hele landet.


Problemet er, at solen skinner, når det passer den, og vinden blæser, når det passer den, og både solen og vinden er fløjtende ligeglade med om der er kapacitet på elnettet. Hvis vi for alvor skal bort fra fossil energi, så bliver vi i et vist omfang nødt til at bruge elektriciteten, når den kan genereres. Det kræver så et kraftigere net, og ja det bliver dyrt.

Selv hvis vi ikke vil udbygge nettet, så vi kan bruge strømmen, når den produceres, kommer vi næppe uden om at skulle have et kraftigere net, for jeg kan ikke se andre muligheder end varmepumper som varmekilde i et fossilfrit samfund. Varmepumper og elbiler vil hurtigt kunne æde de reserver, som netværksfolkene har været kloge nok til at få indbygget i det nuværende net.

  • 1
  • 1

Atomkraft er slet, slet, slet ikke nødvendigt.

Med et forbrugsudgangspunkt på 200 Wh/km for en almindelig elbil, så kan de 4 standard vindmøller der står et stykke herfra forsyne energi til 60.000 km kørsel på en time, eller nok til en enkelt bils levetid på under en halv dag, hvis den får lov at leve så længe.

Med en kapacitetsfaktor på 40%, så kan de levere over 200 millioner kørekilometer om året.

Der er kørt omkring 67 milliarder km i danske personbiler og varebiler i 2014 ifølge Danmarks Statistik, hvilket giver et meget cirka energiforbrug på 335 MWh/år, hvis de var elektriske.

Man kan godt regne sig frem til, at det ikke kræver forfærdeligt meget vindkraft at levere strømmen til hele Danmarks køreforbrug, ikke engang i et worst case scenarie, hvor forbruget var det dobbelte.

Eller et super-duper-worst-case, hvor alle bilerne var brintbiler. :-)

  • 2
  • 0

Hvad er huse udstyret med nu om dage af sikringer? Er det 10 eller 15A pr fase, for så vil 11kW ekstra kræve en del kraftigere ledningsføring.
Når man tænker på EU's sidste geniale indfald med lyset på biler, så nærmer dette forslag sig gevaldigt.
Det er jo ikke gennemsnitsforbruget der er et problem, men peakforbruget, som kan blive ret voldsomt.
Vindmøller er jo heller ikke et problem, når man ser på deres kWh over et år.

  • 0
  • 4

hvis elbiler skal få et gennembrud som andet end legetøj for blærerøve, så bliver det i Kina, som også udbygger atomkraft alt det de kan?

Det smarte ved elbiler netop, at de kan oplades som vinden blæser. Fik den ikke så meget i nat , så får den nok mere i morgen. Og om den lader mest kl 01:00 eller kl 05:00 betyder intet for mig.
Det er kun de fem gange om året jeg skal på en rigtig lang tur, at det er vigtigt for mig, om elbilen er ladet op til 400 km eller kun til 300 km, når jeg står ud af sengen. De fem dage om året må jeg så vælge at oplade uanset om det blæser, og så må de norske vandmagasiner holde for (ja, altså hvis det ikke blæser...men det er Danmark, så det gør det jo nok).

Og om elbilen "skal få et gennembrud som andet end legetøj for blærerøve". Ja og om mobiltelefoner skal få et gennembrud som andet end legetøj for blærerøve!

  • 4
  • 1

Ja og om mobiltelefoner skal få et gennembrud som andet end legetøj for blærerøve!

Jeg tror det var omkring 85 at jeg oplevede den første blærerøv med mobiltelefon, en kuffert man havde med i bilen, og chefen inddrog den fordi der var snakket privat for en formue! Til gengæld tror jeg ikke han havde fået statsstøtte til at blære sig :-)
30 år senere sidder jeg med noget der ligner et tyndt stump bræt som kan alt hvis jeg bare kunne finde ud af det :-)
Så hvis det går på samme måde med elbiler så flyver de nok om 25 år :-)

  • 1
  • 0

Hej.

Jeg bor på første sal i et boligkompleks uden elopladere. Selvom jeg ikke skal have elbil, spurgte jeg boligselskabet, om man kunne få oplader, dersom man have elbil. Det var de rimelig positive overfor. Og det er jo godt, da man ikke kan have ledninger hængende ud fra første eller anden sal.

Jeg er 51 år. Og jeg er ikke gangbesværet. Alligevel har jeg haft kig på følgende køretøj. Det er den eldrevne kabine-scooter Føniks Cabino til ca. 40.000 kr. Det kan køre 28 km i timen. Linket er

http://fonixkomfort.dk/produkter/kabinesco...

Denne Føniks kabinescooter er selvfølgelig ikke en bil. Men mange ældre kører på sådanne fartøjer uden kabine eller med kabine. Så det var interessant da boligselskabet svarede mig, at der også ville kunne blive mulighed for opladning af dette eller lignende fartøjer.

God weekend

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

At forsøge at opbygge en infrastruktur i/ved boliger, for el til transport, hjælper selvfølgelig ikke på "bygningens" energibehov til lys, opvarmning, køling og ventilation. Men det kan gøre en stor forskel for en husstands energiforbrug, at kunne vælge en tre gange så effektiv personbil.

Som tommelfingerregel er batteri-elbiler ca tre gange så effektive som forbrændingsmotor-biler (med samme vindmodstand og vægt) målt fra tanken hhv. EVSE’en/stikdåsen til til hjulene. Den helt store fordel ved elektrokemiske batterier i el-biler er det lave tab ved opladning og afladning fra el og til el. Der skal nok komme andre energibærere end batterier i brug i el-biler, men det virker usandsynligt at plug-in-biler der lades op fra elnettet bliver en fuser de næste 30 år. Der kan altså spares væsentlige mængder energi, jo flere der vælger plug-in-biler frem for forbrændingsmotor-biler de kommende år/årtier.

Muligheden for at lade batteri-elbiler ved boliger, er vigtig for komforten og det praktiske i at bruge en batteri-bil til daglig. Dem, der ikke har let ved at etablere en EVSE (“ladeboks”), vil næppe være interesseret i at købe og bruge en plug-in-bil.

Ikke alle vil tage højde for plug-in-bilernes kommende høje udredelse (hvad enten det skyldes de ikke synes det virker sandsynligt, eller fordi de ikke skænker dem en tanke). Dem kan det være smart at anspore til at forberede en 'førinsgvej' til de nødvendige el-kabler fra el-tavle til parkeringsplads. For nogen vil det virke som almindelig sund fornuft, der ikke burde kræve lovgivning, og de vil opsætte lade-stik helt af sig selv. På den anden side bygges mange boliger af andre end dem, der kommer til at bo i dem, og vil disse bygherrer mon tænke langsigtet nok til at ofre tid/penge på at gøre klar til opladning af el-biler, uden brug af lovgivning?

Hvis der skal lovgives om at gøre det let at trække el-kabler ud til boligers parkeringspladser, så er et regulativ om bygninger vel et passende sted? Findes der et bedre sted, eller er det bedst med en helt ny kategori?

  • 1
  • 0

Nu har jeg ikke læst hele tråden, men jeg synes dette her er oppe og vende i tide og utide: At sol og vindenergi er ustabile, og hvad gør vi når vinden ikke blæser og når solen ikke skinner, etc.

Vi har haft solceller og vindmøller i årtier, så man skulle tro der efterhånden var noget datamateriale på hvor meget der blev produceret og hvornår. Noget i stil med: I år ditten-datten havde vi XX vindmøller og YY solceller, og der blev produceret så og så mange kilowatttimer i de og de måneder/dage/uger.

Samtidig skulle man også tro, at vi på nuværende tidspunkt kunne notere på hvilke tidspunkter og datoer vi har haft overskudsstrøm og hvornår vi havde for lidt.

At omregne den produktion med det faktiske antal vindmøller og solceller vi har i dag burde være en smal sag, og så ville man direkte kunne se hvilken kapacitet (f.eks. i form af batterier) vi skal have til rådighed når alle huse skal have strøm 24/7.

Og så kan man jo tilsætte el-biler, optegne et lademønster, og derefter udregne den nødvendige kapacitet efter det.

Nogen skal altså sætte foden ned. Vi må og skal være uafhængige af Mellemøsten, og vi bliver det også. Men det er sjovere at gøre det på eget initiativ nu, end at vente på at blive tvunget til det når olien en dag slipper op - eller jorden er forvandlet til en bageovn.

Jeg er bare bange for, at vi ikke kan regne med politisk støtte. I hvert fald ikke så længe statens kassebeholdning afhænger af at vi fortsat bruger olie og benzin i tonsvis.

Et privat foretagende med opbakning i befolkningen skulle kunne gøre det.
Det er ikke min spidskompetence, så kan nogen opstille en forretningsmodel? Det bliver dyrt, blandt andet fordi politikerne vil komme sværmende med snablen trukket, men hvis man nu kunne finde en pris pr. husstand og pr. kilowatttime som var spiselig? Måske noget med 10-15 KKR investering, og en 30-40 øre pr. kWh, men til gengæld smaragdgrøn energi?

Kom gerne med tilføjelser og/eller ændringer!

  • 2
  • 0

Udskiftning af batterier i en elbil er ikke en løsning, hvis man skal kunne skifte batterier, så skal der først laves en standard for hvordan de skal se ud, hvilket vil sætte store begrænsninger på biludvikling og design af modeller, samtidig kræver et udskifteligt batteri mere plads, indpakning tilkoblinger osv.

Bare se udviklingen på mobiltelefoner, i starten kunne man afmontere batteriet, da det var monteret på bagsiden af telefonen, med en indkapsling som var en del af telefonens design, og dermed ikke et standard batteri.

Senere blev det gemt under et låg som skulle fjernes, og idag er batteriet limet fast inde i telefonen, alt sammen for at få mest mulig kapasitet på mindst mulig plads.
Hvis valgtet stod imellem en bil med kort rækkevidde fordi batterierne var mindre og kunne skiftes, og imod en bil med længere rækkevidde og som skulle lades i længere tid, så valgte jeg den med længere rækkevidde. og opladning når jeg selv ladder op (sover)

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten