Transportpolitikere: Betalingsringen følger kommunegrænsen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportpolitikere: Betalingsringen følger kommunegrænsen

Betalingsringen i hovedstaden kommer til at følge den københavnske kommunegrænse - inklusive Frederiksberg og hele Amager.

Det skulle være besluttet, skriver Ekstra Bladet i dag på baggrund af ikke-navngivne kilder.

Enhedslisten, der indtil for to uger siden forhandlede med regeringspartierne om betalingsringen, føler sig også sikre på, at det er den løsning, der vil blive fremsat lovforslag om.

Læs også: Se de fire modeller for betalingsringen

»Kommunegrænsen ligger fast. Det det noget af det første, vi forhandlede på plads allerede før jul. Og der er almindelig enighed om, at det er der, betalingsringen skal ligge,« siger trafikordfører Henning Hyllested fra Enhedslisten til Ingeniøren.

»Kommunegrænsen er det, jeg føler mig allermest sikker på. Ellers skulle regeringens koordinationsudvalg have lavet fuldstændig om på forslaget, og det tror jeg trods alt ikke.«

Betalingsringen har været under forhandlinger i flere måneder mellem regeringspartierne og Enhedslisten, men i de sidste to uger har alle forhandlinger foregået i regeringens koordinationsudvalg, der tæller ministrene fra en række tunge ministerier - dog ikke transportministeriet.

Transportministeriet vil ikke be- eller afkræfte, at betalingsringen kommer til at følge kommunegrænsen, men formanden for transportudvalget, Benny Engelsbrecht, peger også på, at det er den model, der ser mest sandsynlig ud.

»Jeg synes, at løsningen med kommunegrænsen og Amager med fritagelse af motorvejen, umiddelbart ser ud som noget af det mest fornuftige,« siger Benny Engelbrecht til Ingeniøren.

Han fortæller samtidig, at han ikke er i tvivl om, at det er Oslo-modellen, der bliver den tekniske løsning.

I Oslo har man en betalingsring, der kontrolleres af en brobizz-lignende teknologi.

Når forhandlingerne stadig foregår i regeringens koordinationsudvalg, skyldes det ifølge Henning Hyllested, at der er uenighed om, hvordan takststrukturen skal være.

Ekstra Bladet beskriver i dag et udspil fra Transportministeriet til takststrukturen.

Her bliver det gratis at køre forbi betalingsringen fra kl. 21 til kl. 5 om morgenen, hvorefter prisen ændrer sig i hver halve time. Fra at det kommer til at koste 5 kr. at køre gennem ringen mellem 5 og 5.30 om morgenen, koster det på det dyreste tidspunkt - fra 7-9 og 14:30-17 - 25 kr.

»Det er den struktur, vi har kigget meget på, for det skal rette sig mod trængsel,« siger Henning Hyllested, der dog ikke sidder med ved forhandlingerne i øjeblikket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tjaa.. mon ikke folk som vil undgå at betale, vil køre rundt uden om ringen og dermed skabe trængsel uden for denne? For at undgå dette, må man jo opkræve betaling for at undgå at folk kører inde fra ringen og ud i trængslen :-)

  • 0
  • 0

......er en betalingsring der skal give staten nogle ekstra skattekroner og intet andet.

SF´s argumentation om, at den skulle forhindre de mange spildte timer i bilkøerne rundt om København skulle være årsagen....er det rene vås.....
jeg vil da heller sidde i kø i min lune bil i en kø.....frem for at stå på en station uden venteværelse og forgæves vente på et tog der ikke kommer.
Og når der så endeligt kommer et bliver man mast sammen i lang tid fordi toget kører langsomt fra signal til signal.

Selv med bilkøer kan den offentlige transport ikke konkurrere med en bil Hvis man skal med tog fra Allerød til Risø.

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke helt hvorfor de fritager motorvejen,det kunne da være en let måde at få lidt ekstra kroner i kassen med alle lastbilerne som bare kører igennem landet til sverige.

Og mon ikke folk der skal til lufthavnen har råd til det de par gange om året.

  • 0
  • 0

......er en betalingsring der skal give staten nogle ekstra skattekroner og intet andet.

SF´s argumentation om, at den skulle forhindre de mange spildte timer i bilkøerne rundt om København skulle være årsagen....er det rene vås.....
jeg vil da heller sidde i kø i min lune bil i en kø.....frem for at stå på en station uden venteværelse og forgæves vente på et tog der ikke kommer.
Og når der så endeligt kommer et bliver man mast sammen i lang tid fordi toget kører langsomt fra signal til signal.

Selv med bilkøer kan den offentlige transport ikke konkurrere med en bil Hvis man skal med tog fra Allerød til Risø.

Ruten Allerød-Risø er også et pænt stykke fra betalingsringen.
Der er heldigvis ikke nogen der mener at man skal kunne tage toget direkte mellem alle lokationer i Danmark.

  • 0
  • 0

Ideen omkring anvendelsen af en betalingsring er ikke mindre en genial, problemet er nu engang placeringen!

Hvad med at flytte betalingsringen ud til udkants Danmark så kunne denne ligge rundt om Danmark og beskatte alt den tunge transit transport der bevæger sig igennem Danmark og til Centraleuropa, derforuden kunne ringen udvides med et par toldere således at vi danskere kunne slippe af med den øgede berigelseskriminalitet fra Østeuropa.

  • 0
  • 0

Det lyder godt, at der nu bliver differentierede priser. Det er det eneste rigtige, selvom politikerne har det svært med den slags. De vil have enten/eller. Med differienterede priser er der nu incitament for at flytte sin kørsel fra kl. 8 til før kl. 7 (eller til efter kl. 9 - hvis man har mulighed for det).

Nu må vi bare håbe, at politikerne også tænker andre instrumenter ind fremover. Her tænker jeg på

  • flere busbaner (gerne flexible, morgen og aftenretning). Der behøver jo ikke være tre bilbaner ind ad Ågade/Åboulevarden, når der bliver færre biler. Til gengæld kan der være flere busser, der kommer hurtigere frem.

  • reducerede transportfradrag afhængig af geografi. Det er jo tåbeligt at kræve høje billetpriser i den kollektive transport, og så statssubsidere privatbillismen efterfølgende med et transportfradrag. Fjern transportfradraget ved kørsel ind og ud af Kbh. kommune, og nedsæt til gengæld priserne i den kollektive transport (mest for månedskort).

  • forbedrede cykelstier ind og ud af københavn. Cykling ind og ud af københavn er nok der man får mest trængselsbekæmpelse for pengene, men det kræver bedre cykelstier (bredere ikke mindst). Flere cyklister betyder mere plads i den kollektive transport.

  • beløn særligt cyklister der kører til arbejde. I Nederlandene er der udviklet bonussystemer for folk der kører til/fra arbejde. I forhold til optagen m²-plads på vej/sti, og ikke mindst ved parkering, så er cykel/cyklister den billigste måde at få personer fra A til B, inkl. opbevaring af transportmidlet.

  • 0
  • 0

Det lyder fra ovenstående at det skal koste det samme om man kører ind til, eller væk fra trængselszonen?
Det giver vel ikke mening, hvis idéen er at bekæmpe trængsel?

Det ville give mere mening at opkræve afgift for al kørsel i betalingszonen,
(London modellen) ikke kun for den trafik som krydser kommunegrænsen.

Hvorfor skal det være afgiftsfrit at køre 24*7 indenfor betalingsringen?

  • 0
  • 0

Hvordan har man forestillet sig at ring 2 kan fungere efter opførelsen af dette vanvittige projekt? Jeg håber, at alle gode kræfter vil bruge maksimal opfindsomhed på at forhindre muren!

  • 0
  • 0

Man går ud af sin hoveddør, stiger ind i bilen, og kører ud af byen på arbejde. Og så tilbage igen samme dag. Uden at biddrage til nogen form for trængsel, da de fleste jo er på vej IND i byen.

Fanget!! 11.000 efter skat om året var det?

  • 0
  • 0

SF vil nu have indregnet den "positive effekt på arbejdsudbuddet, fordi folk vil bruge mere tid på job og mindre i trafikken."
Nu er arbejdstiden vel ikke afhængig af ens transporttid til og fra arbejdet, og som eksemplet oven for, så bliver det endog meget svært ikke at få længere tid i trafikken, hvis man 'tvinges' over i kollektiv transport.

  • 0
  • 0

Kørsel fra Valby st. til Allerød st.

Bil: ca 30min (ruteplanen)

S-tog: ca 45min (rejseplanen)

Altså ca 15 min til ekstra 'spildtid' før det er hurtigere med offentlig transport!

Spildtid?
30 minutter i en bil er ren spildtid!
45 minutter i et tog kan bruges til at slappe af, småblunde, læse avis eller forberede dagens arbejde.
Ingen tvivl om, hvad jeg foretrækker!

  • 0
  • 0

Hvis der ikke er udsigt til en investering kan tjenes ind, så drop investeringen.
Derfor kan der godt være en betalingsring(KøbenhavnerRing), når der engang findes billigere løsninger. De penge der spares her og nu, kan så bruges til at planlægge P-huse, bedre offentlig transport ligesom inkorporere Danmark som det transitland Danmark nu engang er blevet til.(Siden murens fald).
Det må ophøre med at tænke på Danmark som en halvø hvor kragerne vender.

  • 0
  • 0

45 minutter i et tog kan bruges til at slappe af, småblunde, læse avis eller forberede dagens arbejde.

Korrekt, undtagen når togene er overfyldte. Da er man i risiko for ikke at finde en sideplads og der er desuden så meget uro at det er svært at arbejde.

Skiftetiden er desuden også svær at udnytte. Fordelen ved offentlig transport er der kun rigtig for dem der har ét langt stræk de skal køre. Bliver turen hacket op i bider, så er der ikke tid nok til at komme igang før man igen skal rejse sig. Det er desuden reelt umuligt at lave ret meget imens man sider i et busstoppested. Ja, man kan risikere at det end ikke er muligt at læse en bog hvis man skal stå og spejde efter bussen, som ellers ikke stopper uden at man går ud og vinker.

Når du sammenligner 30 min i bil med 45 min i tog er du allerede afsløret - der er ikke ret mange ruter hvor din transport udelukkende foregår i toget, og hvor toget ikke er hurtigere end bilen... Bilen er hurtigere fordi den transporter dig direkte fra punkt A til punkt B.

  • 0
  • 0

Når du sammenligner 30 min i bil med 45 min i tog er du allerede afsløret - der er ikke ret mange ruter hvor din transport udelukkende foregår i toget, og hvor toget ikke er hurtigere end bilen... Bilen er hurtigere fordi den transporter dig direkte fra punkt A til punkt B.

Eksemplet med Valby St. til Allerød St. er netop med samme udgangspunkt og mål for bil henholdsvis tog ( med et skift til linje E). Jeg tror ikke man venter op til 15min ved det togskifte, så bilen er hurtigst. og det kan ikke gøres hurtigere med toget.

  • 0
  • 0

Hvad med at flytte betalingsringen ud til udkants Danmark så kunne denne ligge rundt om Danmark og beskatte alt den tunge transit transport der bevæger sig igennem Danmark og til Centraleuropa,

Eksisterer allerede, da man skal betale for at komme til/fra Sjælland.

  • 0
  • 0

Vi har allerede en betalingsring omkring Sjælland, vi kan i hvert fald ikke komme til at forlade øen uden at skulle betale broafgift eller færge.
I stedet for en betalingsring omkring København kunne man lave en meget billigere løsning, lad Høje Taastrup- Albertslund- Vallensbæk kommuner lave en betalingsring omkring deres kommuner. Fire eller fem bomme så vil alle indbyggere i de tre kommuner kunnet slippe for at betale kommuneskat.
Hvis socialkrabaterne indfører deres betalingring, så lad alle kommuner få lov til at lave betalingringe, så vi her på vestegnen kan få betaling fra Københavnerne når de i deres biler skal i sommerhus.

  • 0
  • 0