Transportministeriet går i rette med Københavns Kommune om løbehjul
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportministeriet går i rette med Københavns Kommune om løbehjul

Københavns Kommune henviser i sit påbud bl.a. til kapacitetsproblemer i cykelstativerne. Illustration: Christian Rantorp

I et tre en halv sider langt brev, som Københavns Kommune modtog fra Transportministeriet i fredags, tager ministeriet afstand fra kommunens påbud mod udlejningsvirksomhederne Voi, Tier og Donkey Republic, der via apps udlejer hhv. elektriske løbehjul og delecykler fra de københavnske gader og pladser. Det skriver Berlingske Business.

»Vi kan konstatere, at der finder udlejning sted fra kommunens arealer. Det er i strid med reglerne, hvilket vi ad flere omgange har understreget over for virksomhederne,« udtalte enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen Mikkel Halbye Mindegaard tirsdag i sidste uge i en pressemeddelelse, da kommunen sendte Tier, Voi og Donkey Republic et partshøringsbrev, som samtidig fungerer som varsel om påbud om at fjerne hhv. el-løbehjul og cykler fra kommunens arealer.

Hvis virksomhederne ikke selv fjerner deres løbehjul og cykler fra gadebilledet, vil kommunen enten melde dem politiet, eller også vil teknisk forvaltning fjerne køretøjerne for virksomhedernes regning, hed det i påbuddet, som Ingeniøren omtalte i tirsdags.

Kommunen henviser til vejlovens paragraf 80 og 81, der giver kommunen mulighed for at udstede påbud om fjernelse af genstande, der er placeret på vejarealet, uden at der er givet tilladelse til det.

Læs også: København hugger bremsen i over for el-løbehjul

Men denne tolkning af loven er Transportministeriet helt uenig i. Med henvisning til en artikel i Berlingske Business anfører ministeriet i brevet, at mindst en af virksomhederne – nemlig Voi – har fået oplyst af Københavns Kommune, at de slet ikke har kunnet søge om en tilladelse efter vejlovens paragraf 80, da der mangler retningslinjer på området.

»Hvis ovenstående citat fra Berlingske Business står til troende, har ministeriet dog svært ved at se for sig, hvordan en virksomhed på nogen måde skal have en chance for at overholde lovens krav om en forudgående tilladelse til at stille et i øvrigt lovligt køretøj ud på kommunens vejareal, hvis virksomheden allerede på forhånd bliver oplyst om, at de end ikke kan ansøge herom,« hedder det i brevet, der er underskrevet af kontorchefen i ministeriets lovkontor, ifølge Berlingske Business.

Læs også: Hør ugens podcast: Ulovlige el-løbehjul og skrøbelige koralrev

Ministeriet påpeger desuden i brevet, at et bredt politisk flertal ønsker at fremme »mobilitet, omstilling til grønne transportformer mm.« og tilføjer, at: »Efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse opfylder udlejningskoncepter som Donkey, Voi og Tier i høj grad disse målsætninger.«

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har længe været en varm fortaler for el-løbehjulene:

»Vi skal være åbne for nye måder at bevæge sig på i trafikken på ... De motoriserede løbehjul kan især vise sig at have et stort mobilitetspotentiale, fordi de kan kombineres med offentlig transport, hvor de kan klare den såkaldte ’last mile’ for os.«

Sådan udtalte han, da Folketingets transportudvalg – trods advarsler fra bl.a. Rigspolitiet – i begyndelsen af december blev enige om en forsøgsordning, hvor det blev tilladt at køre på motoriserede løbehjul og skateboards samt selvbalancerende køretøjer som segboards og uniwheels på cykelstierne med op til 20 kilometer i timen.

Læs også: Trods manglende tilladelse: Det vrimler med ulovlige el-løbehjul i København

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

To ting der aldrig kommer til at forenes, og man tænker, at kan OBO ødsle cykelstierne til med disse ligegyldige legetøjshjul, så vil han gøre det. Bare for at gøre det mere surt for cyklisterne. Målet er færre og færre cykler, så cykelstierne kan inddrages til flere vognbaner. I mellemtiden kan de sk... københavnere og turister brække benene på løbehjulene, der smides her og der.

Selvfølgelig kan kommunen bestemme nærmere regler for private virksomheders hærgen på offentlige arealer, og virksomhederne har også ansvaret for at brugerne sætter løbehjulene fra sig på en ansvarlig måde.

  • 10
  • 16

donkey republic er dele-cykler (cykler som du elsker)

der er store problemer med for mange privat-cykler ved metro stationer fx. nørreport - dele-cykler kunne lette presset en anelse på sådanne steder.

og privat-cykler der kastes rundt/efterlades er et større problem end el-løbehjul i københavns kommune...

  • 10
  • 5

Startede med at være sådan en smule tøse fornærmet, gik så over til ... Hmm hvordan får de det egentlig til at virke i praksis, og nu er jeg mere sådan "Wow" det er et smart koncept!

Det næste er vel at jeg bliver nød til at prøve et løbehjul selv ...

  • 3
  • 0

To ting der aldrig kommer til at forenes, og man tænker, at kan OBO ødsle cykelstierne til med disse ligegyldige legetøjshjul, så vil han gøre det. Bare for at gøre det mere surt for cyklisterne. Målet er færre og færre cykler, så cykelstierne kan inddrages til flere vognbaner. I mellemtiden kan de sk... københavnere og turister brække benene på løbehjulene, der smides her og der.

Gader og veje er fællesarealer som skal være til gavn for os borgere. Vi kan ikke forhindre folk i at smide ting på gaden til ulempe for andre, den store forskel med løbehjulene er der kommer en anden og samler det op bagefter, det gør der aldrig med alt muligt andet affald en borger smider på gaden. Og så har de i øvrigt en nyttig funktion.


Det første du skriver går jeg ud fra blot er sur galle. Det giver i hvert fald ingen mening. Hvordan skulle overfyldte cykelstier gøre det nemmere for en minister at inddrage cykelstier til vognbaner? Det er da omvendt logik.

  • 4
  • 0

Der er meget brok om løbehjul der er smidt rundt omkring i København og med rette. I stedet for at modarbejde burde kommunen se det som en mulighed for at reducere antallet af biler - løbehjulet er meget andet end legetøj.

Her er et par eksempler på hvordan vi hos Porlr har taget løbehjulet til os og optimeret vores forretning og tidsforbrug.

Kundemøder I indre by:
Mange af vores kunder er lokaliseret i indre by og tidligere tog vi bilen fra vores kontor I Vallensbæk til nærmeste parkeringsplads hos kunden hvilket medførte masser af spildtid i kø samt høje omkostninger til parkering.

Siden Januar har vi kørt til nærmeste gratis parkeringsplads og taget løbehjulet resten af vejen.

Kundemøder i Århus:
For en uge siden havde vi et kundemøde i Århus og hvor vi tidligere ville tage bilen med på færgen eller køre over broen så tog vi denne gang vores bil (Elbil) og parkerede ved færgen hvorefter vi med hver vores løbehul under armen gik om bord. Da vi ankom trillede vi de sidste 6 km til kunden på vores løbehjul. Dette var både hurtigere og billigere.

Kundemøder i Odense:
Som elbilsbillist må man nogle gange acceptere at der ikke er en lader lige rundt om hjørnet, det var der heller ikke da vi sidst var i Odense. Her måtte vi parkere ved Zoo for at lade og så køre de sidste 4 km. på løbehjulet.
Da vi kom tilbage til bilen efter mødet var bilen fuldt opladt og vi kunne køre tilbage til København.

Løbehjul i privaten:
Min kone har desuden også set lyset i vores løbehjul. Da vi bor 4 km fra datteres skole og selv arbejder i indre by hvor hun ikke kan parkere.
Tidligere tog hun bilen for at aflevere børn tæt på indreby for at køre tilbage til Kastrup for at skifte til cyklen og så køre ind til indre by igen.
Nu tager hun bilen ind til skolen og stiller bilen der hvorefter hun køre på løbehjulet resten af vejen.

Der er selvfølgelig masser af andre muligheder (tog, cykeltrailer osv.) som også løser ovenstående problemstillinger men faktum er at hvis man ønsker at ændre folksvaner må man give dem et bedre og billigere alternativ og her er løbehjulet for os som virksomhed og privat svaret.

  • 6
  • 2

at kan OBO ødsle cykelstierne til med disse ligegyldige legetøjshjul,

Hold da op hvor du lyder som en mavesur gammel mand, der bare per rent instinkt brokker sig over alt der ikke er som du er vant til.

Et elløbehjul opfylder præcis samme transportbehov som en cykel, samtidigmed at det fylder mindre på cykelstien og er langt lettere at tage med i offentlige transportmidler. Hvad er din begrundelse for at mene at de er "ligegyldige legetøjshjul".

  • 7
  • 0

Elløbehjulene er en hund i et spil kegler på cykelstierne, og de ligger og flyder allevegne, foruden at brugerne opfører sig om de var udødelige.
De hører ikke hjemme i en by med etableret cykelkultur som København.
Udlændinge på lejede cykler, der tror at København er Disneyland, og at de kan køre som de lokale, uden at have lært på den hårde måde hvad de skal passe på, er et andet problem i København.

  • 0
  • 4

Kan de ikke bare leje et areal svarede til det deres løbehjul fylder på det offentlige område.
Sådan lidt hen ad pølsevognene, selvom de ikke har en fast placering

  • 0
  • 0

... Forstår egentlig ikke KBH Komunes argumentation med at hhv Voi, Tier og Donkey Republic driver udlejlningsvirksomhed fra kommunens arealer ... De driver da udlejlningsvirksomhed i "cyber space"?

Hvis problemet er at de er en virksomhed, og derfor i modsætning til os dødelige ikke må have "grej" stående i det offentlige rum, så kommer jeg her ganske gratis med ide 2.0

Velkommen til "andelsLåsen"
Det er en cykellås du kan sætte på din gamle ubrugte cykel, som virker lidt lige som div. løbehjul/udlejnings cykler. Låsen kan åbnes med en app, og cyklen benyttes mod betaling, lad os for nemheds skyld sige ca halvdelen af hvad div. bycykler og løbehjul koster. Når cyklen forlades (mister kontakt til appen) låser den automatisk, positionen registreres og beløbet trækkes. Har en "lås" ikke flytet sig i X dage, bliver ejeren varskoet - cyklen er sikkert i stykker, eller står uhensigtsmessigt.

Mht pengene så går de ind på ejerens konto, minus et beløb til "andelsLåsen" til drift af systemer, produktion af nye låse, administration osv. En andelsLås ejer kan selvfølgelig benytte alle andre andelsLåste cykler gratis/for et reduceret beløb.

Låsen købes til produktions kost eller lejes af "andelsLåsen"

Håbet er selvfølgelig at der bliver stjålet færre cyler og at mængden af efterladte cykler ved div. stationer blive mindre, så win win win ;)

Låsen virker selvfølgelig ikke som en bøjle lås, men tænkes mere som en dynamo/klemme der langsomt øger modstanden, til cyklen ikke kan flyttes mere - ingen ulykker ved systemfejl, og man kunne også sætte en radius indenfor hvor cyklen må færdes, eller låse hvis mobiltelefonen løber tør for strøm osv.

Fri mobilitet til folket, og så er det ikke et firma der ejer cyklen mere, men folket! - Tag den forstokkede bureaukrater i Københavns Kommune :)

  • 1
  • 1

det er et fedt :)
- ubrugte som i den cykel du købte, fordi nu skulle du til at cykle på arbejde, men så ...
- ubenyttede som i den cykel du ikke bruger, fordi du har købt en ny, eller er begyndt at tage løbehjulet på arbejde ;)

  • 0
  • 2

Naturligvis må hverken udlejningsfirmaer af løbehjul eller torvehandlere med bananer anvende offentlige arealer til deres forretning uden tilladelse. Men den kan jo købes.

Men de kan naturligvis oprette deres udlejningsforretning på egne lejede eller ejede arealer, og enhver der lejer hos dem, må naturligvis anvende vej og sti til at køre det lejede på i den tid de har betalt for køretøjet.

Hvis en frisør drister sig til at henstille sit A-reklameskilt ude på offentligt fortov uden tilladelse, får de et påbud, og samme regler må gælde for udlejningsfirmaer af ethvert transportkøretøj.

  • 2
  • 0