Transportministeriet advaret om milliardrisiko ved nye signaler siden 2011
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportministeriet advaret om milliardrisiko ved nye signaler siden 2011

signalsystem

Det kan blive dyrt for Danmark at installere det nye signalsystem ERTMS på hele det danske jernbanenet, mens systemet stadig er under udvikling, og EU’s krav til systemet ikke ligger fast. Sådan lyder advarslen til Transportministeriet i en række dokumenter, Ingeniøren har fået indblik i.

Advarslerne kommer fra den tidligere projektchef for udviklingen af ERTMS-systemet, Poul Frøsig. Han var dengang ansat i den internationale jernbaneorganisation UIC i Paris. Han advarede første gang Transportministeriet om risikoen under et møde i 2011 og har siden advaret ministeriet i 2013 og 2015.

‘Denne landsudbygning bør først påbegyndes, når specifikationerne er godkendt, og systemerne er testet og godkendt i andre lande,’ skrev Poul Frøsig for eksempel til Transportministeriet i 2013.

Lukkethed om risiko

Han er ikke den eneste fagperson, der har advaret mod Danmarks sololøb i signaludskiftningen, men han er som tidligere projektchef i UIC en af ophavsmændene til ERTMS-systemet.

Læs også: Nye togsignaler er ikke testet: Minister var advaret

‘Situationen er alvorlig, og der er mange, mange åbne punkter i de europæiske specifikationer, som endnu ikke er på plads,’ skrev han senest i en e-mail til Transportministeriets daværende særlige rådgiver i 2015.

Det er Poul Frøsig selv, der nu har udleveret dokumenterne til Inge­niøren. Det har han gjort i erkendelse af, at advarslerne ikke har rokket ved fremfærden i signalprogrammet. Han kritiserer samtidig, at ministeriet ikke har oplyst forligskredsen om advarslerne.

Kritik fra ordførere

Ingeniøren har talt med Liberal Alliances Villum Christensen og SF’s Karsten Hønge, som begge bekræfter, at forligskredsen ikke har modtaget advarslerne.

»Det var min forhåbning, at Transportministeriet ville reagere på flere af de alvorlige punkter og orientere forligskredsen. Men det har man tilsyneladende ikke gjort,« siger Poul Frøsig til Ingeniøren.

Læs også: Banedanmark skjulte risiko for Folketinget: Ny kæmperegning truer signalprojekt

Han kritisererede i går også Banedanmark for at have spillet med lukkede kort over for Folke­tinget om risikoen ved at udrulle ERTMS på hele den danske jernbane, før systemet er færdigudviklet og testet i drift. Samme kritik lyder fra transportordførerne Villum Christensen og Karsten Hønge.

Banedanmark konstaterede i beslutningsoplægget for signalprogrammet tilbage i 2008, at der er ‘en risiko for, at det efterfølgende vil være nødvendigt at opdatere disse løsninger, hvis de europæiske specifikationer ikke kommer til at svare til de danske specifikationer’. Men i præsentationen af beslutningsoplægget for forligskredsen i 2009 nævnte Banedanmarks daværende direktør, Jesper Hansen, ikke risikoen. Banedanmark berørte igen i 2015 risikoen i forbindelse med, at signalprogrammet første gang blev forsinket.

‘Skal Banedanmark indarbejde en ikke planlagt opdateret baseline i for eksempel 2018-19, vil det indebære en risiko for en forsinkelse på seks måneder, da det nye signalsystem er i drift på mange strækninger og skal opdateres, testes og sikkerhedsgodkendes. Formentlig vil det kræve en prøvedrift for at eftervise integrationen mellem infrastruktur og det rullende materiel. Der vil være en risiko for ekstraudgifter. De er meget vanskelige at opgøre, men det vil kunne løbe op i et større millionbeløb,’ lød det i Banedanmarks notat til Folketinget.

Risiko i milliardklassen

Men i det seneste notat til Folketinget fra oktober 2016 er oplysningerne om risikoen ikke længere med. Samtidig er Banedanmarks bud på risici i millionklassen meget optimistiske, vurderer Poul Frøsig.

Læs også: Banedanmark afviser risiko ved at installere ufærdigt signalsystem

»Der bliver snarere tale om fordyrelser i milliardklassen. Kommende ændringer og dertil hørende forsinkelser i programmet kan påvirke både arkitekturen i togene og i signalanlæggene på banen. Samtidig kan ændringer i signalprogrammet påvirke stort set alle andre jernbane­projekter over de kommende år,« siger han.

Ingeniøren har spurgt Transportministeriet, hvorfor advarslerne ikke er videresendt til forligskredsen. Det svarer Transportministeriet i en e-mail til Ingeniøren ikke på. I stedet henviser ministeriet til, at Banedanmark i beslutningsoplægget fra 2008 omtaler risikoen.

Kommentarer (16)

"Jaaaa, lad os udvikle noget nyt". Virksomhederne under ministeriet køber tog, signalsystemer, billetsystemer eller ekspanderer i udlandet. Det er ikke noget, som medarbejderne har prøvet før - til gengæld er de drevet af en naiv jubeloptimisme, og hyrer rådgivere og konsulenter, der heller aldrig har prøvet sådan noget før. Man hører Pippi Langstrømpes slogan: "Det kan jeg sagtens, for det har jeg aldrig prøvet før!"

De faglige folk, der pr definition er skeptiske fejes til side.
Tilsvarende i ministeriet. Ministrene udskiftes, men de fleste medarbejdere og ledere består. Endda længe nok til at virkeligheden indhenter dem. Så overbeviser man jo bare ministeren om, at ekstern kvalitetssikring er sagen, og mens man får lavet en rapport (som ministeriet selv godkender kommissoriet for) af nogle, der heller ikke har prøvet det her før, bliver ministeren nok udskiftet.

Så mon ikke, der er sket det samme her, som i de andre skandalesager Ministeriets virksomheder har produceret de seneste ti års tid: Ministeriet ER underrettet, men politikerne er generelt ikke, for så kunne de jo stille ubehagelige spørgsmål eller måske ligefrem finde på, at ændre strukturen, så magtforholdene ændres?

Hvordan kan man i det hele taget ende som "firstmovere", hvis Banedanmarks rolle er at FORVALTE infrastrukturen og DSBs rolle er at sikre, at der KØRER tog? Hvem har bedt dem om at UDVIKLE?

Skal vi vædde på, at DSB heller ikke kan vise et kørende eksemplar på de nye eltog, de kigger efter? Man kalder vel ikke et eksisterende tog for "produktplatform", hvis det ikke er for at signalere, at DSB også gerne vil lege med på First Mover bølgen...

Gad vide om andre ministerier (altså bortset fra Skat) fungerer så dysfunktionelt som Transportministeriet..

  • 24
  • 2

Det borgerlige Danmark 'baner' vejen for privatiseringen. Jo dårlige offentlige, statslige institutioner og projekter går, des størrer er chancen for at få privatiseringen praktiseret. Tænk på skoler, børnehaver, ældreområdet, dong, dsb, banedk ect. Det er ikke samme drejebog, men dog områder, hvor den (blå) tråd er klar: jo dårligere det går for det offentlige, jo bedre er betingelserne for det private...

  • 9
  • 5