Transportministeren vil udvide 51 kilometer østjysk motorvej
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportministeren vil udvide 51 kilometer østjysk motorvej

Regeringen vil udvide to motorvejsstrækninger på E45 fra fire til seks spor. I deres finanslovsudspil sættes der 48 millioner kroner af til en VVM-undersøgelse, der forventes færdiggjort om to år.

I alt er der tale om en strækning på omkring 51 kilometer. Cirka 35 kilometer mellem Hornstrup og Skanderborg Syd, samt den 16 kilometer lange strækning mellem Aarhus S og Aarhus N. En udvidelse af den mellemliggende strækning fra Skanderborg Syd til Aarhus Syd, hvor der ikke kræves en VVM-undersøgelse er planlagt færdiggjort i 2019.

Transportministeriet oplyser at formålet bag udvidelsen er stigende trængselsproblemer og forventet trafikvækst.

»Trængslen på E45 er stor, og det er vigtigt, at vi får gjort noget ved problemet, før det helt sander til. Østjyder, der pendler til og fra job, spilder hver dag hele og halve timer på at sidde i kø. Det koster samfundet penge, og det tager vigtig tid væk fra familie og venner,« udtaler transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i transportministeriets pressemeddelelse.

Læs også: Øget trængsel på vejene giver togene nyt liv

Kritisk belastning

Trafikken på motorvejene er stigende, viser Vejdirektoratets trafiktal for første kvartal. I forhold til samme tid sidste år, var der 7,1 procent mere trafik på de danske motorveje. Og den voksende trafik sætter de strækninger, som regeringen nu vil udvide, i farezonen for at sande til. Det fremgår af Vejdirektoratets rapport om statsvejnettets tilstand fra 2016.

I rapporten forsøgte Vejdirektoratet blandt andet at kortlægge belastningsgraden af det danske statsvejnet for 2015. Belastningsgraden for en vejstrækning øger sandsynligheden for kødannelser og forsinkelser, og bliver opgjort baseret på, hvor stor en procentdel af strækningens kapacitet »der er opbrugt i årets 100. mest trafikerede time«. En motorvejs kapacitet anses her for at være 1.800 biler i timen for hvert kørespor.

Læs også: Transportministerens beregnede kæmpebesparelse på biltrafik svinder ind, hvis man medregner samfundsøkonomien

Den 16 kilometer lange strækning mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord havde en "stor belastningsgrad", dvs. at 80-95 procent af trafikkapaciteten var opbrugt. Hornstrup-Skanderborg Syd strækningens belastningsgrad blev opgjort som "moderat".

Ved at fremskrive til 2030 derimod bliver belastningsgraden på hele Aarhus Syd-Aarhus Nord strækningen og dele af Hornstrup-Skanderborg Syd strækningen "kritisk", hvilket vil sige at over 95 procent af strækningernes kapacitet er opbrugt i årets 100. mest trafikerede time.

På trods af, at utallige undersøgelser har påvist, at motorvejsudvidelser udelukkende skaber mere trafik, og den eneste løsning er alternative transportformer, vælger regeringen alligevel den ligefremme, og nyttesløse, løsning.

Samtidig ø sket den at skrotte timeplanen, som ellers kunne forbedre det østjyske jernbanenet, og har ingen planer om en ringbane udenom Aarhus.

Suk.

  • 14
  • 8

Med over 110 km på arbejde og en møde tid kl 0730 findes der ikke alternative transport former.
Ca 25% af arbejds styrken pendler mere end 30 km hver vej på skæve tider.
Uden for de store byer er der i praksis ingen offentlig transport til håndværker og andre der møder før kl 0900

  • 9
  • 1

Transportministeren mener det giver god mening at se på udvidelse af østjyske motorvej, der jo er 40! år gammel og anlagt i en anden tid...Seneste etape, Vejle-Horsens blev indviet i 1990.
(Østjyske længdebane, Fredericia - Århus, er indviet i 1868, har uændret linjeføring og kapacitet og med et 50-60 år gammelt signalsystem. Meget uvist om der sker en fuld modernisering for "pengene er der jo ikke")

  • 8
  • 1