Transportministeren endnu ikke klædt på til IC4-spørgsmål
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportministeren endnu ikke klædt på til IC4-spørgsmål

Det er fortsat uvist, om venstreregeringen vil sætte DSB til at genoverveje alternativerne til de problemplagede IC4-tog. Illustration: DSB

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) gemmer sig bag sin pressechef i spørgsmålet om, hvorvidt DSB skal sættes til at undersøge mulige alternativer til at få IC4-togene i fuld drift.

Venstre var ellers under valgkampen klare i mælet: DSB kommer til at genoverveje IC4-alternativerne, såfremt 1) DSB fraviger den IC4-plan, som schweiziske eksperter har blåstemplet, og 2) Venstre vinder regeringsmagten. Siden er begge dele som bekendt sket.

Læs også: Venstre: DSB skal finde alternativ til IC4, hvis vi får magten

»DSB er jo allerede tidligere blevet bedt om at komme med alternativer til IC4, men konkluderede, at der ikke var nogen alternativer. Det kommer vi jo ingen vegne med,« sagde transportordfører Kristian Pihl Lorentzen dengang med henvisning til, at Transportministeriet havde bedt DSB om at udarbejde en Plan B med alternativer til IC4.

Men DSB nåede frem til, at der ingen alternativer var, og afviste derefter at undersøge sagen yderligere med henvisning til, at man nu havde en ekspertgodkendt IC4-plan og derfor ikke havde behov for alternative muligheder.

Slendrian

Det grænsede ifølge Venstre-ordføreren til 'transportpolitisk slendrian', at den daværende regering lod DSB slippe af sted med den sag.

Læs også: Deloitte forkaster DSB's IC4-plan

Ingeniøren har derfor spurgt transportminister Hans Christian Schmidt, om han vil følge op på den udmelding og sende DSB tilbage til tegnebrættet for at afsøge IC4-alternativer.

Men det har i to uger ikke været muligt at få svar fra Hans Christian Schmidt.

Forklaringen fra pressechef Mette Gerlach lyder, at ministeren endnu ikke har tilstrækkeligt kendskab til IC4-sagen til at stille op til interview.

Ministeren er ifølge pressechefen ikke »blevet sat helt ind i materielsituationen, som jeg kan se, at du vil spørge ind til. Der er han stadig ny,« skriver Mette Gerlach i en e-mail til Ingeniøren.

Læs også: Teknik-svigt tvinger DSB til at ændre omstridt IC4-plan

Den forklaring er opsigtsvækkende, eftersom Hans Christian Schmidt dagen i forvejen har stillet op til interview med Ritzau om netop IC4.

Ingeniøren har siden rykket Transportministeriet for svar, og den seneste melding fra pressechefen er, at Hans Christian Schmidt ikke vil forholde sig til spørgsmålet, før han har haft et møde med DSB. Det har han indkaldt til, efter at det kom frem, at DSB heller ikke kan nå delmål i den reviderede IC4-plan.

Læs også: Aktindsigt: DSB regner heller ikke med at leve op til den nye IC4-plan

»Det er endnu for tidligt for ministeren at udtale sig om en revision af Plan B, før DSB selv har forklaret sig over for ministeren, og regeringen har drøftet den samlede strategi på materielområdet,« skriver Mette Gerlach.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den forklaring er opsigtsvækkende, eftersom Hans Christian Schmidt dagen i forvejen har stillet op til interview med Ritzau om netop IC4.

Det skal ingeniøren tage som en anerkendelse - det lyder som om ministeren (eller hans spindoktor) godt ved at Ritzau laver et interview hvor de ikke spørger ind til detaljer, mens ingeniøren formentlig gør.

  • 20
  • 0

Giv nu manden en chance for at finde ud af hvad IC2 & IC4 er for noget. Venstre minister er jo berømt for at glemme deres egne bommerter

  • 12
  • 0

"Det grænsede ifølge Venstre-ordføreren til 'transportpolitisk slendrian', at den daværende regering lod DSB slippe af sted med den sag."

Forstår godt, at Kkr. Pihl helst vil placere aben på Sosserne. Håber derved, at folk så glemmer, at miseren med IC4 for alvor tog fart, da Lars Barfoed og dermed også V-regeringen accepterede, at DSB's ultimatum til Ansaldo ikke skulle effektueres, hvilket ville have været det samme som at annullere kontrakten. Barfoed lod sig overtale af partifællen, Søren Eriksen, om, at han (Eriksen) godt kunne få togene til at køre - og den hoppede den ukyndige Barfoed på.

Først når det SAMLEDE Folketing beslutter sig for, at glemme det taktiske spil, og vedgå at alle partierne har et fælles ansvar for at løse udfordringen, så kan det ske noget fornuftigt, men heller ikke før.

  • 11
  • 1
  • mange nævner Politikere i sagen omkring IC4…

Men er problemet ikke, at de Ingeniører, som godkende den FAT ”Factory Acceptance Test” som blev udført i Italien ikke var gode nok til at sige, at IC togene ikke opfyldte de specifikationer, som Ingeniørerne selv havde udarbejdet…

Jeg er godt klar over, at der også har været nogle Advokater indover, når prisen var DKK 5,5 Mia., men jeg går ud fra, at de Ingeniører der var lavet specifikationerne og ”Terms of Agreements” er en del klogere end Advokaterne…

  • 4
  • 2

Tja, det er givetvis et miks af politkere, ingeniører og advokater, der er skyld i miseren

1: Har DSB accepteret test, som togene reelt ikke bestod? Formentlig
2: Har DSB overvurderet egne evner til selv at bygge togene færdige? Helt sikkert
3: Har politkerne (Finansministeriet) reelt afvist muligheden for at komme ud af IC4 sagen? Muligvis
4: Fastholder DSB IC4 ud fra en forventning om at togene kommer til at køre som bestilt? Næppe
5: Fastholder DSB togene fordi de ikke har et reelt økonomisk alternativ til at hælde penge i IC4 hullet? (Herunder "risikoen" for at lukke andre operatører ind på banen?) - Formentlig

Jeg forstår godt, hvis ministeren lige vil snakke med DSB først. Håber bare han medbringer en fra Deloitte, der kan kvalitetssikre det, som DSB siger. Det er ikke just troværdighed, der har præget udmeldingerne om IC4...

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten