Transportminister vil ikke give elbiler særstatus

Klima-, energi og bygningsminister Martin Lidegaard (R) og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) var i dag inviteret til at diskutere elbilens fremtid i Danmark af Dansk Elbil Alliance.

Og stemningen var god. For de to ministre understregede flere gange, at de meget gerne ser flere elbiler på vejene.

»Jeg er lallende optimist i forhold til elbiler. Elbiler giver mig samme fornemmelse, som da jeg skiftede fra skrivemaskine til pc. Det er spændende, og jeg tror på det her,« sagde Martin Lidegaard.

Begge ministre kom for at høre branchens holdninger til, hvordan elbilerne nemmest og hurtigst kommer ud på de danske veje i stort antal, men inden da havde Martin Lidegaard tre konkrete spørgsmål med til deltagerne.

Hvad er branchens forventninger til indpasningen af et intelligent elnet? Hvor langt er er teknologierne inden for roaming? Og hvad er den rigtige opskrift i forhold til ladeinfrastruktur og offentligt/privat samarbejde?

Ingen fritagelse i betalingsringen

Mens klimaministeren var sulten efter svar, var transportministeren en smule mere formanende. Han syntes ikke, at elbiler skal slippe for at betale afgift i den kommende betalingsring, da den først og fremmest er til for at bremse trængslen.

Samtidig gjorde han opmærksom på, at selvom der er afgiftsfritagelse for elbiler frem til 2015, så er det ikke noget, der kan blive ved. Han forklarede, at regeringen ikke var interesseret i, at der ville blive situationer, hvor man skulle prioritere afgiftsfritagelse frem for eksempelvis hjemmehjælp.

Han understregede, at selvom regeringen har fokus på elbiler, så er det ikke det eneste, den koncentrerer sig om. Også elektrificeringen af jernbanenettet og kollektiv transport generelt er vigtige brikker i målet mod at reducere drivhusgasserne med 40 pct. inden 2020.

»Vi ønsker, at Danmark bliver et forgangsland, så vi vil gerne være med til at plukke de lavthængende frugter på den korte bane, og på den lange bane skal vi have skabt nogle rammebetingelser, der kan skubbe elbilerne frem,« sagde Henrik Dam Kristensen.

Infrastruktur

En af holdningerne, der blev udtrykt i den efterfølgende debat, kom fra administrerende direktør i Better Place, Johnny Hansen. Han mente, at der var behov for rammer for eller en certificering af ladeinfrastrukturen.

Martin Lidegaard svarede, at det ville blive svært, fordi standardspørgsmålet gælder i hvert fald hele EU. Men han mente, at der kunne være en mulighed for at stille specifikke krav til de projekter, hvor der indgår penge fra det offentlige.

Regeringen arbejder lige nu på et energiudspil, hvor også elbilerne vil indgå. En egentlig klimalov vil tage et års tid ifølge Martin Lidegaard, men her vil elbilbranchens råd indgå.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så vi vil gerne være med til at plukke de lavthængende frugter på den korte bane.

Hvordan forestiller man sig at nogle få tusinder el-biler der kan komme til landet inden år 2015 skal kunne revolutionere omstillingen fra fossil til el.

Det giver kun bagslag at true med højere afgifter fra år 2015, når de nysgerrige dropper drømmen om en dag at blive el-bil ejere (for det får de aldrig råd til), så forsvinder kundegrundlaget fra de firmaer der ellers er klar til at investere i Danmark, en selvforstærkende dæmper på el-bil markedet vil så sikre større forbrug af diesel og benzin som er bedre beskattet, er det det der her kaldes for lavthængende frugter?

På den lange bane skal vi have skabt nogle rammebetingelser, der kan skubbe elbilerne frem

Hvad er den lange bane, er det nærmere 20 end 50 år?, altså hvornår skal disse incitamenter/rammebetingelser indføres?

  • 0
  • 0

Jeg tror det er ganske fornuftigt! Det er mig bekendt batterierne der giver den store hovedpine. Dem kan man vel sagtens udvikle på selvom elbiler ikke er afgiftsfritagne, og det ville være langt mere målrettet at give midlerne til forskning i lige præcis det fremfor at afgiftsfritage elbiler i al evighed. Elbiler bliver næppe interessante så længe rækkevidden er så kort og slet ikke om vinteren hvor en stor del af kapaciteten vel skal bruges til opvarmning af kabinen, så passagerer ikke fryser. Så kan samfundet i mellemtiden få gjort noget ved det offentlige transportsystem (eltog) som for alvor vil kunne mærkes på CO2 regningen.

  • 0
  • 0

Forgangs land, der er LANGT BAG UD.

på Elbil siden er vi lagt efter Norge. på Eltog er vi langt bag efter hele den sydlige del af EU Offenlig transport, tja hvor er sporvognen, eller bare ikke diesel drevende busser.

  • 0
  • 0

El-biler kan godt støttes uden at påvirke andre områder. El-biler kan godt køre gratis indenfor betalingsringen uden at skabe mere trængsel.

Jeg er skuffet over ministrenes markedsfjerne og principielle holdning - det kræver blot lidt fleksibilitet at fremme el-biler.

Man behøver blot at gøre støtten og bykørslen afhængig af antallet af el-biler. Sålænge der er så få elbiler i drift som nu, kan støtten være høj og betalt af en lille ekstra misundelsesafgift på store biler. Efterhånden som der sælges flere elbiler, sættes støtten ned, for markedet kan jo åbenbart bære det. Tilsvarende med betalingsringen : sålænge der kun er få elbiler belaster de ikke trafikken. Efterhånden som der sælges flere elbiler, bidrager de mere til trængslen, og deres bybetaling kan sættes langsomt op. Betalingsringen bør dog være mere nådig end afgifterne, da forureningen i bymidten er vigtig på langt sigt. Om 30-50 år bør det fx være forbudt for andet end elbiler at færdes der, og det kan en vedvarende rabat være med til. Gratis bykørsel kan have højere værdi for bilisterne end afgiftsfritagelse, og derved fås bedre værdi for både bilist og stat.

Det vigtige er at forholdene er forudsigelige for forbrugerne og ændrer sig tilpas langsomt i takt med markedet, så der ikke kommer store skarpe forskydninger i markedet. En plan for afvikling af afgiftsfritagelsen bør derfor indeholde både årstal og være afhængig af markedsandele.

Hybridbiler bør indtage en midterplads i forhold til rene brændstof- og rene batteri-biler, da de fungerer som overgang mellem de to.

  • 0
  • 0

Tilsvarende med betalingsringen : sålænge der kun er få elbiler belaster de ikke trafikken. Efterhånden som der sælges flere elbiler, bidrager de mere til trængslen, og deres bybetaling kan sættes langsomt op.

Betalingsringen er ikke en afgift for at køre inden for ringen(muren), men en afgift for at passere den. Begge veje!

  • 0
  • 0

Så er det helt klart. Biler skal IKKE kun betale for relaterede udgifter, men er en skatteknap der kan drejse på når andre indtægter ikke slår til.

Altså, alle de afgifter der går fra bil og transport sektoren, går ikke kun til infrastruktur, sundhed m.v. - men er også tænkt at være med til at dække det store hul fra velfærdshelvedet når regeringen ønsker at dele gavmildt ud af gaver.

Jeg er naturligvis ikke overrasket, men det er første gang jeg har set tilståelsen i form af at pengene skal gå til bla. hjemmehjælp (som jo er kommunal).

  • 0
  • 0

Hvordan forestiller man sig at nogle få tusinder el-biler der kan komme til landet inden år 2015 skal kunne revolutionere omstillingen fra fossil til el.

Det kan "man" slet ikke forestille sig. Provenuet fra fossile brændstoffer og andet "fossilt djævelskab" er, s.v.j.h., omkring 20% af den samlede beskatning.

Derfor (måske) kan man ikke finde et par milliarder ud af de 840 man årligt råder over til jernbanen, provenu-modellen siger sandsynligvis at en effektiv jernbane vil koste mere i provenu end man tør hæve skatterne med.

Derfor er der ingen der seriøst vil investere i alternativer - fordi alle seriøse folk både kan regne og regne den ud: De ved at skatte-hammeren vil falde i det øjeblik nok folk er "committed".

Helt overordnet ved man at enhver kortvarig fordel man måtte opnå ved anvendelse af bedre-, renere-, nyere-, teknologi i længden vil blive konfiskeret, det er konsekvensen af statens dogme om "provenu-neutralitet".

Så, Hvorfor dog overhovedet tage en risiko? Udfaldet er altid og for evigt det samme, med Statsgaranti!

Hvis ikke der sker en ændring i tankegangen vil den Danske udfasning af fossile brændsler blive ligesom Polen i "gamle dage": Man tager en hest, spænder den foran Skodaen og smider et par halmballer og en dunk vand ind bagi. Vores politikere vil til den tid sikkert synes det er livsbekræftende at se den, per definition verdens lykkeligste befolkning, med deres rustikke køretøjer inde fra deres selv-kørende air-conditionerede Mercedes (med ekstra panser og minibar med nødrationer).

  • 0
  • 0

Hvad er den lange bane, er det nærmere 20 end 50 år?, altså hvornår skal disse incitamenter/rammebetingelser indføres?

I regerings-perioden N+2, hvor N er den siddende regering. Regn selv efter, det passer ;-)

  • 0
  • 0

I fremtiden hvor energiforsyning bliver det helt store problem sammen med klima forandringerne, kan man ikke opretholdet et transport koncept som bilen. At bruge 1 tons til at transportere 100 kg menneske er vanvittigt. At skabe barrierer i gadeniveau ved at lade biler og busser køre hurtigt i samme niveau som børn og cyklister er vanvittigt. At spilde energi på at have maximal friktion mod vejen hele tiden er nødvendigt med bilen, men vanvittigt. Elbiler er værst da de er tungest. At køre adskilt på motorveje med deraf følgende store luftmodstand er vanvittigt men nødvendigt med bil konceptet (også elbiler). Den bedste løsning på dette vanvid hedder RUF eller CykelMetro

  • 0
  • 0

Det er sket i mange år. Der opkræves omkring 40 mia. i afgifter på bil og bensin og der investeres omkring 1 mia. i infrastruktur. Dengang Sonja Mikkelsen virkelig ville gøre noget for biler og tog, blev der, hold nu fast, investeret 10 mia. over 10 år til både biler og tog ekstra. Det var ca. 15 mia. til biler over 10 år. Hvor blev de andre 390 mia. af?

  • 0
  • 0

"Han forklarede, at regeringen ikke var interesseret i, at der ville blive situationer, hvor man skulle prioritere afgiftsfritagelse frem for eksempelvis hjemmehjælp."

Jeg begriber simpelthen ikke at en klimaminister bekymrer sig om hjemmehjælp? Hvis der bliver mindre penge til noget må det da blive klimaet, som følge af denne totale omvending der forudses når trafikanter, skifter konventionelle biler ud i hobetal. Et scenarie der kræver umådeholdende omgang med euforiserende stoffer, nærmere end lallende optimisme.

Når politikerne nu alligevel anvender et princip, hvor der ikke er sammenhæng mellem det segment man opkræver og anvender skatten, så kunne man jo forestille sig at vi tog diskussionen op igen når 50% af de biler der slippes gratis ind, er EL-biler. Al den manglende hjemmehjælp skal da opnås gennem forhøjelse af afgifter for de konventionelle biler. Hvor kompliceret af det?

Man kunne få den ide at der ikke i overskuelig tid vil blive fremstillet luxusbiler, som er politikeres foretrukne transportmiddel, i elektrisk udgave, da satsningen i starten går på de små udgaver. Så må de jo betale for at komme på arbejde.

  • 0
  • 0

Jeg kan konstatere, at der optræder et par misforståelser om elbiler, som jeg synes det er passende, at kommentere på.

Jeg kører selv rund i en Tesla Roadster, og blogger om mine erfaringer med at køre elbil på www.ElbilBloggen.dk

1) Batterier Det er rigtigt at baterier til elbiler godt kan blive bedre. Det kan det meste teknologi. Men det er forkert, at der ikke allerede i dag findes gode batterier, som er kraftige nok.

Denne misforståelse promoveres desværre meget, at de leverandører i markedet, som helst vil binde forbrugerne til dyre ladestander-abonnementer. De spiser så forbrugerne af med batterier på blot 18-24 kwh - hvorimod en producent som Tesla p.t. anvender 56 kwh batterier, og i derers nye modeller helt op til 90 kwh.

2) Rækkevidde Den Tesla jeg kører rund i kan jeg uden problemer køre 400 km i. Deres nye Model S kan køre 500 km (eller mere, hvis man kører økonomisk). Det er alt rigeligt til, at langt den største del af befolkningen kan klare alle de kørselsbehov de har på et almindeligt år og således en brugbar erstatning for deres 1. bil.

At mange andre producenter har lavet biler der kun kan køre 120-180 km på en opladningmener kan kun skyldes to ting: Enten er alle andre bilproducenter mindre dygtige - og har mindre dygtige ingeniører ansat, end Tesla, eller også er det et bevidst valg, jvf. ovenstående punkt om batterier. Jeg tvivler meget på den første teori. Jeg er ret sikker på, at de øvrige bilproducenter også har dygtige ingeniører ansat.

3) Ladestander infrastruktur Det er en meget udbredt myte, at det er afgørende nødvendigt med en bred ladestander infrastruktur, for at kunne bruge elbiler. Det troede jeg også selv, inden jeg selv begyndte at køre elbil. Men faktum er, at vi ikke behøver en sådan infrastruktur, hvis der satses på gode elbiler, med store battrier - som Tesla gør. En sådan infrastruktur skal således alene etableres af psykologiske årsager - fordi folk tror det er nødvendigt, ikke af praktiske. Og således bør der ikke satses alt for mange penge på den - den er jo kun til syns skyld.

Dette har jeg skrevet lidt mere om her: http://www.elbilbloggen.dk/myter-elbiler/e...

Det er alene i forbindelse med lejligheder, hvor folk ikke kan sætte egne stik op, at der er brug for offentlige ladestandere.

4) Personbiler kan udfases Myten om, at vi alle sammen kan klare os med offentlig transport trives nok mest blandt folk der bor i storbyerne. Og det er da rigtig nok, at meget mere transport, dog ikke alt, i storbyerne med fordel kunne klares kollektivt. Men alle os der bor på landet, i tyndt befolkede områder, ved, at vi aldrig kommer af med personbiler.

Det er rigtigt nok, at det koster meget at transportere en eller få personer rundt i en personbil på et ton - men det er meget dyrere, at transportere ligeså få mennesker rundt i en stor bus. Og faktum er, at der ikke er grundlag for at drive et tilstrækkeligt tæt net af offentlig transport i tyndt befolkede dele af landet til at det bliver rentabelt og på et serviceniveau som er acceptabelt (når man f.eks., som jeg, har 2 børn, der skal køres rundt p.g.a. afstandene).

Dertil kommer så alle de mennesker, der grundet arbejde, dovenskab, eller almindeligt velbehag aldrig vil slippe personbilen. Jeg tror ganske enkelt ikke, at det er realistisk at få alle disse grupper til at opgive personbilen.

At påstå, at elbilen i den sammenhæng er den dårligste løsning, synes jeg ikke der er yderligere grund til at kommentere. Jeg tror godt de fleste her er kvikke nok til at gennemskue, at dette naturligvis er helt forkert. Dette har jeg også skrevet lidt mere om her: http://www.elbilbloggen.dk/myter-elbiler/e...

  • 0
  • 0

Så er det helt klart. Biler skal IKKE kun betale for relaterede udgifter, men er en skatteknap der kan drejse på når andre indtægter ikke slår til.

Altså, alle de afgifter der går fra bil og transport sektoren, går ikke kun til infrastruktur, sundhed m.v. - men er også tænkt at være med til at dække det store hul fra velfærdshelvedet når regeringen ønsker at dele gavmildt ud af gaver.

Jeg er naturligvis ikke overrasket, men det er første gang jeg har set tilståelsen i form af at pengene skal gå til bla. hjemmehjælp (som jo er kommunal).

Øv, du er for hurtig. det ville jeg have skrevet

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten