Ukendt

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.

Transportminister vil alligevel forhandle om DSB uden IC4-afklaring

De politiske forhandlinger om den nye DSB-kontrakt kommer alligevel til at foregå uden en endelig afklaring af IC-4-togenes fremtid.

Transportminister Magnus Heunicke (S) var ellers klar i mælet, da han torsdag over for Folketingets transportudvalg slog fast, at spørgsmålet om IC4-togenes fremtid skal være afklaret, inden forhandlingerne om DSB's kontrakt med staten går i gang.

»Det kommer ikke til at ske, mens jeg er transportminister, at vi indleder delaftaler om servicemål for den kollektive trafik uden at have svar på det helt fundamentale spørgsmål om IC4,« sagde Magnus Heunicke.

Læs også: Minister: Jeg forhandler ikke DSB's fremtid, før vi har styr på IC4

Det fremgik imidlertid ikke, hvordan tidsplanen hænger sammen. DSB har i sommer søsat en undersøgelse, der én gang for alle skal afklare, om IC4-togene nogensinde kan komme i drift. Og mens Magnus Heunicke ved samrådet fortalte, at den afklaring først lander i januar, fastholdt han også, at partierne allerede bliver indkaldt til forhandlinger i efteråret.

Transportministeriet forklarer nu, at forhandlingerne kommer til at foregå, før eksperternes resultat foreligger. I stedet vil Transportministeriet og DSB sammen blive enige om svaret på IC4-spørgsmålet, oplyser pressechef Mette Gerlach i et mailsvar til Ingeniøren.

'For at kunne indlede politiske forhandlinger om DSB-kontrakten arbejder ministeriet og DSB på at få en fælles forudsætning om, hvad IC4 kan og de økonomiske konsekvenser af det. Det er den forudsætning, som man må lægge til grund for forhandlingerne, indtil den endelige IC4-rapport foreligger,' skriver Mette Gerlach.

Således kommer de politiske forhandlinger om den nye DSB-kontrakt til at foregå før eksperternes endelige afklaring af IC-4-togenes fremtid.

Mette Gerlach afviser dog, at den bestilte ekspertundersøgelse dermed er overflødig – dog uden at forklare, hvad der sker, hvis eksperterne i januar konkluderer noget andet, end hvad DSB og ministeriet forinden har baseret de politiske forhandlinger på.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At Magnus Heunicke har ryggrad som en snegl, kan vel ikke overraske nogen. Han er jo politikker og eksempler som dette viser, med alt tydelighed, at politikkere er lavet af det samme stof som reality tv-stjerner. De gør hvad som helst for at blive i spillet og vores stemmer afgør intet, i denne sammenhæng.

Hvad der måske er lige så interessant, for dem der tør kaste tankerne i andre retninger end anbefalet af systemet, er jo at han jo tydeligvis er blevet beordret andet sted fra. Mit gæt vil afføde en masse autonome reaktioner, omkring det langt ude latterlige, i at tænke i aftalt spil (jeg bruger ikke K ordet, da det i den grad slår pandelapperne fra, hos de fleste).

Så lad mig høre jeres bud på, hvorfor han pludselig vender 180 grader?

  • 6
  • 1

Citar: "Transportminister vil alligevel forhandle om DSB uden IC4-afklaring"

Det har oppositionen jo foreslået længe, den gang afviste komiske Magnus det stålfast.

Det der har været oppositionens politik hele tiden, er åbenbart klogt nu.

Et skift til de radikale bør overvejes af transportministeren.

  • 1
  • 1

Citat: " I stedet vil Transportministeriet og DSB sammen blive enige om svaret på IC4-spørgsmålet, oplyser pressechef Mette Gerlach"

Hvad pokker skulle den milliondyre undersøgelse af schweiziske eksperter så til for?

Cirkusset med at brænde mine skattepenge af vil ingen ende tage.

  • 4
  • 1

Citat: " I stedet vil Transportministeriet og DSB sammen blive enige om svaret på IC4-spørgsmålet, oplyser pressechef Mette Gerlach"

Man er nu nået så langt i 'undersøgelsen', at DSB har skrevet den konklusionen man ønsker på 'undersøgelsen' af IC4 og man mangler nu kun, at de schweiziske experter får skrevet en rapport der underbygger DSBs konklusion - keine Hexerei nur Behändigkeit

Altså samme fremgangsmåde som blev anvendt ved udarbejdelsen af den berømte Atkins rapport...

  • 5
  • 1

Jeg har meget svært ved at fatte ovenstående kommentarer. Ministeren prøver af al magt at få et embedsværk tvunget til at agere fornuftigt. Det kan man måske med rette kalde naivt, i og med at det er samme embedsværk, der gennem årene har ageret fuldstændigt uansvarligt. Men kritisere ham for at forsøge, kan man vel ikke. Det burde være sket for mange år siden. Det er ganske få steder steder, hvor et udueligt embedsværk får lov at klatte 25-50 milliarder væk uden at pengene har givet noget som helst resultat. Det er derfor udtryk for en ansvarlig og fornuftig politik at prøve at stoppe IC4 pengestrømmen inden han på vores vegne begynder at aftale yderligere pengeoverførsler til DSB.

Det er fortvivlende at være vidne til den manglende ansvarlighed, der har bredt sig i mange af ministerierne, og uforståeligt at journalister og kommentatorer fokuserer på ministrene fremfor embedsværket. Det vidner om et styresystem, der i virkeligheden er brudt sammen.

  • 4
  • 2

Det er derfor udtryk for en ansvarlig og fornuftig politik at prøve at stoppe IC4 pengestrømmen inden han på vores vegne begynder at aftale yderligere pengeoverførsler til DSB.

@ Martin Kristensen

Jamen det er jo det præcis modsatte Magnus gør. Han vil forhandle med DSB før schweiziske eksperter har fremlagt deres resultat af den rapport Magnus selv har bestilt, og som jeg betaler for.

Med andre ord, pengestrømmen til IC4 skal fortsætte, uden man ved, om togene overhoved kan bruges.

Hvis Magnus nye beslutning er god, hvor var du så henne i torsdags, da Magnus mente det stik modsatte da han udtalte sig til Ingeniøren? Var det også fornuftigt og ansvarligt at mene det stik modsatte?

  • 3
  • 1

At Transportministeren og hans "dygtige" embedsfolk over i Transportministeriet, havde overvejet en plan A & en plan B & en plan C.

A: Med det IC4/2 der KAN køre, - i bekræftende fald et minimum, der kan/skal indgå i kontraktforlængelsen.

B: Helt uden IC4/2, - men med retten til periodisk erstatning/indsættelse for/af andet materiel.

C: Fastsættelse af minimum antal sæder/sidepladser.

Uanset om kontraktfornyelsen er netto/brutto, så skal begge typer laves med incitamentsstrukturer, så DSB belønnes for f.eks. passagerfremgang, højere kundetilfredshed, kundebehandlingstid i telefonsluser og mails og mm. Alternativt bør der også laves aftale om en økonomisk minimumsgrænse, for service i togene på hovedstrækningen, som f.eks salg af drikkevarer.

  • 1
  • 1

....hvad der er galt med de pæne tog. Skulle danske ingeniører ikke være i stand til at rette de par fejl. Med hensyn til SoftWare'en, skulle man måske hyre et par skrappe konsulenter udefra, måske fra Indien (de kan da sende Sonder til Mars). Ak ja, der var engang, at man i Danmark kunne lave tog, biler, skibe,....Med al den Computer-kraft der er til rådighed, må det da være muligt at få de pæne tog til at køre.

  • 0
  • 4

Jeg har meget svært ved at fatte ovenstående kommentarer. Ministeren prøver af al magt at få et embedsværk tvunget til at agere fornuftigt.

Som sådan kommer han til at fremstå som en idealist, der kæmper for sin sag, hvilket vi ved han ikke er. Han sidder på ministerposten fordi han er naive nok til at tro at han har magt og indflydelse og tilpas fatsvag til at se at det har han ikke. Jeg tror det gør sig gældene for samtlige politikere, for samtlige fløje. Og det giver, som vi ser dagligt, de virkelige magthavere frit spil til at skalte og valte med de midler, der skulle gøre din og min dagligdag stress og bekymrings fri.

Der findes desværre alt alt for mange, der stadig har blind tillid til vores oligarki, og tror at de arbejder på at gøre vores liv nemmere og bedre. Det gør de ikke, de tjener dem selv og eliten (det sidste er de for uintelligente til selv at se) - to big to fail.

Så nej han prøver ikke, af al magt at få et embedsværk til at agere fornuftigt. Han har fået skældud for at ville lukke kontoen og af frygt for egen karriere, lukker han den nu op igen.

Men der er sikkert nogle skoler, børnehaver, plejehjem, sygehuse, eller andet, hvor man kan spare endnu mere, så han kan bruge nogle flere penge, til gavn for nogle andre, end os, der bor her....

  • 0
  • 0

Det er fortvivlende at være vidne til den manglende ansvarlighed, der har bredt sig i mange af ministerierne, og uforståeligt at journalister og kommentatorer fokuserer på ministrene fremfor embedsværket. Det vidner om et styresystem, der i virkeligheden er brudt sammen.

Men det er det der er politikerens rolle og opgave idag. At stå foran et kamera og lyde som om man siger noget (hvilket de aldrig gør - varm luft). At få folk til, fortsat, at tro at det politiske system fungere, således at vi stadig render blindt til valg og yder vores latterlige demokratiske indflydelse. Politik er blevet til et reality show.

  • 0
  • 0

Foregår der Spin ?

http://da.wikipedia.org/wiki/Spin_%28kommu...

Citat: " ..Nyhedstiming: At lække dårlige nyheder på tidspunkter hvor medierne er fokuseret på andre store hændelser (Katastrofer, topmøder mm). Det mest berømte eller berygtede eksempel på dette forekom, da en pressemedarbejder i et af de britiske ministerier, Jo Moore, den 11. september 2001 udsendte en e-mail til sine kolleger om, at denne dag var velegnet til at udsende meddelelser om det, man i virkeligheden ønskede at begrave. E-mail'en nåede pressen, og Jo Moore måtte trække sig fra sin stilling. .."

Se også dette link ( IC4 skal køre 140 km/t)

http://epn.dk/brancher/transport/land/ECE7...

Citat: " ..Godkendelse havde dog den væsentlige begrænsning, at tophastigheden skulle sænkes fra 180 til 140 kilometer i timen i løvfaldsperioden. ... Den begrænsning forventede DSB dengang at have elimineret inden det næste efterår, som nu står for døren, men det er altså ikke lykkedes. .. "

Tja - hvilke nyheder kommer der i morgen i denne " bro katastrofe tid"

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten