Transportminister truer med at droppe Femerntunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister truer med at droppe Femerntunnel

Sænk prisen, eller vi dropper projektet. Sådan lyder truslen fra transportminister Magnus Heunicke (S), der tirsdag måtte fortælle offentligheden, at entreprenørernes priser for at bygge tunnelen ligger 8,9 mia. kr. over de estimater, som politikerne hidtil er blevet præsenteret for.

»Det er klart utilfredsstillende. Og det er vigtigt, at de, der byder, forstår budskabet: Det er ikke realistisk at gennemføre det her projekt med så høje priser,« siger ministeren til Børsen.

Læs også: Femern A/S om prisstigning på milliarder: Et worst case scenarie

Illustration: MI Grafik

Han vil ikke sige, hvor langt prisen for den 18 kilometer lange tunnel mellem Rødby og Puttgarten skal ned, for at projektet kan gennemføres, men der skal ‘hakkes betydelige beløb af,’ siger han til avisen.

Aarsleff er et af de firmaer, der har budt på alle fire tunnelkontrakter. Her afviser direktør Lars Carlsen, at priserne bare kan sænkes.

»Det må de jo gøre med projektændringer. Ellers kan jeg ikke forestille mig, at de får nogen besparelser,« siger han til Børsen.

Læs også: Sådan skal Femern-prisen presses ned

Politikerne bag Femernforliget har bedt Femern A/S genoptage forhandlingerne med entreprenørkonsortierne og undersøge, hvad det vil betyde for prisen, hvis byggeperioden bliver forlænget eller nogle af kontrakterne bliver lagt sammen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen der tror på det? Der er brugt ca. 2 mia kr. på projektet indtil nu, så de penge ville i så fald være spildte. Heunickes "trussel" er derfor mest til invortes brug, og til de naive.
Entreprenørerne ved godt, at den "trussel" holder ikke én meter, men ih hvor vi dog gungrer!

  • 9
  • 1

Det vil sige, der er tabt 2 millarder på at arbejde med tunnelløsningen, i tilfælde af at man skulle sadel om til en bro?

Hvor har du det tal fra?

  • 1
  • 3

Så er vi der igen, det skal bare være billigere for vi har budgeteret med en anden pris.

Politikerne tror de kan bestemme hvad en ting skal koste. Se bare sagen med supersygehuset, først ryger 47 sengepladser, og nu ryger altaner og facader.
Lige om lidt har vi sparet de milliarder på Femeren og efter 10 års drift skal tunnellen lukkes i 2 år fordi den skal hoverenoveres fordi betonen revner, armeringen ruster og lamperne er gået ud. Men til den tid er det en anden kasse der betaler.

Drop forbindelsen, og vent til man har sparet pengene sammen til den.

  • 14
  • 1

Citat: "»Det er klart utilfredsstillende. Og det er vigtigt, at de, der byder, forstår budskabet: Det er ikke realistisk at gennemføre det her projekt med så høje priser,« siger ministeren til Børsen."

Utilfredsstillende?
Entreprenørerne sætter jo blot prisen efter hvad de kan tjene på Femern kontra for eksempel at bruge deres maskiner på at bygge tunneler i Kina, supersygehuse, Holstebromotorvej, villaer i Ballerup eller huse i Nordhavnen.

Hvis en kontrakt på en entreprise på Femern giver en forrentning på 5%, og en kontrakt på en tunnel i Kina en forrentning på 4%, så byder entreprenøren alt andet lige på Femern. Han vil kunne sænke sin pris, men han sænker den ikke med mere end 1%-point, da han ellers hellere vil bygge tunnel i Kina.

Staten skal sikre fri konkurrence, så får man altid en rimelig pris set i forhold til markedet.

Hvis Magnus er utilfreds, må staten jo selv bygge forbindelsen som alternativ. Det skal EU-regler nok gøre umuligt, men dem har de EU-positive partier jo selv været med til at lave, herunder Magnus´ eget parti.

  • 5
  • 3

Synes det er en lidt sjov retorik Heunicke bruger. At det er entreprenørerne som kræver for høje priser. Nu er der jo kommet tilbud fra fire konsortier, som åbenbart alle skønner at det kommer til at koste væsentlig mere end budgetteret. For andre udenforstående indikerer det i højere grad, at det er regnedrengene på Femern A/S, som har været alt for optimistiske i deres budgetter. Men selvfølgelig kan det da ikke være Femern A/S der har regnet forkert. (I øvrigt kan det nævnes at Femern A/S er en del af Sund & Bælt Holding A/S, som ejes 100 pct. af det danske Transportministerium.)

Synes til gengæld at det lyder fornuftigt at man sætter bremsen i og genberegner projektet på de nye priser. Giver dog de andre brugere ret i at sandsynligheden for at projektet bliver droppet, nok er lig nul. Det er der postet alt for mange penge og politisk prestige i.

  • 8
  • 0

Det er ikke en trussel, men et løfte Heunicke skal holdes fast på. Der skal ikke kastes gode penge efter dårlige.

  • 2
  • 1

Har Staten (Femern A/S ) mon taget det med i deres overvejelser , at da der skal bygges en kombineret vej /jernbane mellem Danmark og Tyskland , kunne man da lige så godt støbe nogle ekstra sænke kasser og sejle dem de ca 120 km op til Masnedø /orehoved og så kunne man lade den gamle bro bestå til Cylker og fodgænger , da der skal jo som bekendt også skal være en kombination af vej og jernbane ! sænke kasserne skal jo ud på en slags båd og sænkes ned i havet !det må da være billiger ? og når nu man var igang så kunne man jo støbe nogle flere og sejle dem op til Helsingør/Helsingborg , den forbindelse har Sverige jo tilbudt at betale for

  • 2
  • 0

citat: " ..Og det er man blandt andet ked af hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører: - Selv om opgaven bliver den samme, men med udførelse over længere tid, så bør politikerne spørge sig selv: Hvad mister vi som samfund ved, at forbindelsen ikke er i drift, men nu bliver forsinket med to år, hvis ikke mere, siger formand Henrik Garver til Børsen. .. "

Kilde: http://finans.dk/live/erhverv/ECE7463322/M...

Ud fra flere kommentarer på ing.dk, er det vist ikke alle der er enige med FRI. Måske kunne ing.dk lave en åben afstemning blandt ALLE ingeniører i Danmark, "om de er enige med FRI i denne sag" ?.

  • 1
  • 1

citat: " ..FEMERN: Det er uansvarligt, når resten af Folketinget vil vedtage Femern-loven uden at kende prisen, mener Enhedslisten. R og V afviser kritikken og understreger, at man først siger endeligt ja til efteråret, hvor man kender den endelige pris. .. "

Kilde: http://www.altinget.dk/transport/artikel/e...

Hvis man udskyder at vedtage loven - så får entreprenørerne et klart signal om at det med "prisen" - menes alvorligt. Mon ikke f.eks. Aarsleff kunne komme med ideer - der kan gøre projektet billigere ?

Re dette citat: " ..Hos danske Per Aarsleff, som er en del af de konsortier, der har budt ind på opgaverne, afviser man dog, at priserne kan blive lavere.- Det må de jo gøre med projektændringer. Ellers kan jeg ikke forestille mig, at de får nogen besparelser, siger han. "

Kilde: http://finans.dk/live/erhverv/ECE7463322/M...

  • 0
  • 0

Der er vel egentlig ingen forskel på dette og køb af ny bil fx. Entreprenørerne spiller lidt højt ud, køberen siger, at det er alt for dyrt, entreprenørerne går ned i pris og bygherren skærer lidt overflødigt fedt af projektet - prisen lander på et acceptabelt niveau, og alle er glade.

  • 1
  • 1

Der er vel egentlig ingen forskel på dette og køb af ny bil fx. Entreprenørerne spiller lidt højt ud, køberen siger, at det er alt for dyrt, entreprenørerne går ned i pris og bygherren skærer lidt overflødigt fedt af projektet - prisen lander på et acceptabelt niveau, og alle er glade.

jeps - rent spil for galleriet. Og havde det været muligt for Tragikministeren at vifte lidt med beløbet i pengesedler (men der er trods alt nok for mange) - sådan på jysk krejlermanér, var entreprenørerne nok faldet til p..... meget hurtigt :o)

Godt det snart er fredag!

  • 0
  • 0

Der er åbenbart ved at være en tradition i dansk trafikpolitik, at true med noget, som man alligevel ikke agter at gennemføre. Som fx dengang VK-regeringen og DSB v/Søren Eriksen truede Ansaldo med at opsige kontrakten på de elendige IC4-tog. Men da det kom til stykket, så turde man alligevel ikke. Heunickes "trussel" er på samme niveau som Barfoeds.

  • 2
  • 0

Hvorfor ikke nøjes med en billigere jernbanetunnel og lade bilerne sejle videre? Det vil også give den kollektive trafik en fordel.

@ Allan Astrup Jensen

Fordi den private bilisme er en kæmpe indtægtskilde for staten, og den kollektive trafik skal have støtte for blot at hænge sammen.

Hvis man fremmer brugen af den kollektive transport, hænger samfundsøkonomien ikke længere sammen, og så bliver der slet ingen fast forbindelse.

I øjeblikket er vi der, hvor driftsøkonomien i Femern ikke ser så robust ud. Men samfundsøkonomien er der vist ikke nogen som sætter spørgsmålstegn ved, da værdien af varer og mennesker kan komme hurtigere frem som udgangspunkt altid er positiv.

Af samme grund går det fint med at udbygge Helsingørmotorvejen, Køge Bugt motorvejen, bygge Holstebromotorvej og mange andre jernbaneprojekter. Når det gælder TogfondenDK og andre visioner for den kollektive transport går det umådeligt langsomt, også for den nuværende regering. TogfondenDK er principielt besluttet, men pengene mangler, og så er der altså ingen entreprenøere som bygger noget som helst. Til gengæld gik det hurtigt med at lægge Betalinsringen i graven, og den gode løsning kom aldrig.

  • 2
  • 0

Lad os nu droppe den femernforbindelse, den ligner lidt en tabersag, og udnyt elemenfabrikken til at producerer elementer til kattegat tunnelen :)). Det giver arbejde til et udkants område og så løser det mange trafikale udfordringer.
Bo i århus og arbejd i kbh med 1 time drift.
Alle vinder. Yes
Lad Kattegat forbindelsen være en del af den næste valgkamp.

  • 0
  • 3

kunne være følgende:

  • Man genforhandler traktaten med tyskerne, som allerede har meldt ud at man ikke vil bruge penge på at opgradere navnlig jernbanen nord for Lübeck. I stedet vil man hellere bygge en ny strækning, så man har dobbeltspor hele vejen fra begyndelsen, og tilfredsstiller de borgere gerne vil have godstrafikken lidt længere væk fra byerne. Denne nye strækning regner man med at have færdig i 2024.
  • I Danmark accepterer vi 2024 som slutdato for projektet; det giver (forhåbentlig) en lavere pris, og samtidig kan landanlæg på begge sider være når forbindelsen indvies.
  • 3
  • 0

I øjeblikket er vi der, hvor driftsøkonomien i Femern ikke ser så robust ud. Men samfundsøkonomien er der vist ikke nogen som sætter spørgsmålstegn ved, da værdien af varer og mennesker kan komme hurtigere frem som udgangspunkt altid er positiv.

Ikke helt i overensstemmelse med de modeller, hvorefter den slags optælles (meget apropos et metodepapir fra EU, jeg i sin tid fik en svada over at jeg tillod mig at linke til).

Du kan nemlig ikke opgøre samfundsøkonomien uden omkostningssiden, og den lader det jo til er mærkbart forværret. Det påvirker så kun nytten hvis de kommende brugere ikke ikke lyst til at betale en højere pris for at køre over - og derfor lader være. Det er også derfor samfundet får størst nytte af aktivitet ved at sætte prisen for brug til nul - hvilket så giver et - i smal forstand - finansieringsproblem (lige som jyderne vil have kompensationsmotorveje ;-).

Som det ser ud nu, er samfundsøkonomien i projektet derfor mærkbart forringet - lige som det var tilfældet med metrobyggeriet, hvor det forventede passagertal (altså målt på nytteskalaen!) jo blev mere end halveret ift. udgangspunktet ved den politiske behandling.

Driftsøkonomien derimod, er ganske upåvirket, hvis ellers prisen for at køre over bliver den samme: Det koster stadigvæk lidt asfalt og maling i ny og næ - men formoder nu også at du hentyder til finansieringen!

  • 0
  • 1

Lad os nu droppe den femernforbindelse, den ligner lidt en tabersag, og udnyt elemenfabrikken til at producerer elementer til kattegat tunnelen :)). Det giver arbejde til et udkants område og så løser det mange trafikale udfordringer.

Er Lolland og Falster ikke et udkantsområde? Men selve ideen med at lade fabrikken et par ekstra elementer lyder ikke helt tosset, omend der måske er lige langt nok at sejle fra Rødby til en Kattegat forbindelse.

Bo i århus og arbejd i kbh med 1 time drift.
Alle vinder. Yes
Lad Kattegat forbindelsen være en del af den næste valgkamp.

Alle og alle, det er da vist navnlig nordjyder og befolkningen i nordvestsjælland som vinder med en fast forbindelse over Kattegat... Femern forbindelsen giver gevinst for pendlere fra Lolland, Falster og Sydsjælland i form af kortere rejsetid, mulighed for øget bosætning, samt kortere transporttid for godsoperatører fra Sverige til Tyskland.

  • 1
  • 0

Drop den tunnel. Den hænger ikke sammen økonomisk. Og den gavner kun beskæftigelsen minimalt, da det vil blive udenlandske entreprenører og udenlandsk arbejdskraft der vil komme til at bygge den. Og hvis Lollikerne håber på udvikling som følge af tunnelen, tror jeg de bliver skuffede. Man vil kunne suse igennem Lolland ad den forbindelse.

Desuden vil den i stort omfang være en miljømæssig dårlig løsning. Hvorfor koncentrere hele næsten al trafik fra Skandinavien til Tyskland gennem Sjælland, i stedet for som nu at holde den være spredt over adskillige færgeruter fra både Sverige og Danmark, samt over fastlandet via Jylland. Har man i det hele taget regnet de nødvendige udvidelser af motorvejsnettet gennem Sjælland med i omkostningerne.

Måske vil biltraffiken endog stagnere i fremtiden og blive afløst af mere elektronisk kommunikation, så forbindelsen vil blive endnu mere urentabel. Tunnelen er et resultat af bilindustriens effektive lobbyvirksomhed.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten